Voedingswaarde ingevroren melk tov verse melk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mykelti, 5 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Mijn zoontje van ruim 5 maanden gaat 2 dagen per week naar het KDV (ma/woe) en 1 dag naar mijn ouders (di).

Sinds 2 weken wil hij flessen van 180 cc. Hij drinkt dan uit een Avent fles met speen 1 en doet daar ongeveer 15/20 minuten over.

Op dinsdag en woensdag krijgt hij verse melk van de dag ervoor en is dan tevreden met 2 flessen. Op maandag krijgt hij ontdooide melk en is hij de hele dag ontevreden. Hij wil dan 3 flessen van 180 cc.

Kan het zijn dat er in de ontdooide melk minder voedingsstoffen zitten, zodat hij minder tevreden is? Dit is nu dus al een paar weken zo, dus het is niet slechts 1 keer gebeurd.
    Of heeft u nog andere mogelijke redenen?

Mocht het van belang zijn, hij weegt 7750 gram. Hij krijgt BV op verzoek en drinkt doorgaans zo'n 6-8 keer per dag.

Alvast bedankt!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Verse moedermelk is het beste, maar dat is niet altijd mogelijk.
    Wanneer je gaat invriezen gaan er wel wat voedingsstoffen verloren.
    Bepaalde eiwitten breken dan af in aminozuren en verliezen hun beschermende werking. Dit gebeurt ook tijdens het koelen of schudden. Afgebroken eiwitten vormen nog steeds een goede voedingsstof maar missen net dat beetje extra.
    Bevroren, gekoelde of geschudde moedermelk verdient nog altijd de voorkeur boven kunstvoeding.

Of je kindje genoeg heeft moet je kijken naar zijn groei, plas en peopluiers en of hij tevreden is. Is hij dat niet, dan wilt hij misschien gewoon wat meer drinken. Er zit geen maximum aan moedermelk.
    (Aan kunstvoeding wel)

Groetjes Saskia

3. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Bedankt voor je antwoord.

Ik ga eens proberen in het weekend een flesje verse melk te kolven voor de maandagochtend. Dan eens kijken of hij maandag meer tevreden is dan nu op de maandagen. Zoals ze op het KDV zeggen "hij eet bijna de speen van het flesje op, zo'n honger..."... Je verwacht niet dat het zoveel verschil maakt, maar mss voor onze knul wel. Ik ga het testen!

Op alle andere dagen, inclusief de twee andere opvangdagen, krijgt hij verse melk en is hij tevreden. Plas- en poepluiers zijn geen probleem.

En nee, geen KV hier, zo lang mijn borstvoeding stroomt! :D

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi.

Goed om te lezen dat je lekker borstvoeding geeft :)
    Succes met testen en anders gewoon meer in een flesje doen.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina