15 maand, niet praten en lopen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Mamzie, Jun 30, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi allemaal,

Zucht, heb echt het gevoel alsof mijn ventje stil staat in zijn ontwikkeling.
    Hij word deze week 15 maand maar hij kan nog geen enkel woord duidelijk zeggen. het enige woord dat er verstaanbaar uitkomt is DA
    En dat betekend : dag
    Hij zegt geen mama en geen papa of wat dan ook :(
    We praten heel veel tegen hem en benoemen alles wat ie ziet. maar hij neemt het maar niet over.

Ook kan ie nog steeds niet zelf lopen.
    Wel aan de hand en aan de tafel maar dat doet ie al 3 maanden en er komt geen vooruitgang in. Hij maakt maar niet die overgang naar zelf lopen.
    We moeten hem de hele tijd vasthouden. En dat op zich is niet zo erg maar hij wil de hele tijd lopen met je en daar gaat je rug wel van breken na een tijdje :(

Hoe kan ik hem stimuleren om zelf te gaan lopen en hoe kan ik hem leren praten?
    of ben ik te veeleisend en moet ik het maar op zijn beloop laten?

2. Roba77

Roba77 Fanatiek lid

Jul 11, 2006
    1,079
    0
    0
    Och Hedwig, ik zou me niet te druk maken. Hier wordt ook nog niet veel gepraat hoor, ba (betekent mama, bumba, simba (onze cavia)), da, die, dus daar wordt je ook nog niet veel wijzer van. Ik blijf alles maar benoemen en denk maar zo, hij zal het heus een keer leren.

En lopen hier ook pas sinds een paar weekjes, ging ineens heel snel, voor je het weet is hij ervan door. Onze osteopaat zei toen dat iedereen dat allemaal maar te snel wil, maar dat ze tot op zijn minst 24 mnd hebben. Dat is ongeveel de grens, soms wat langer.

Komt goed meid. Voor je het weet kun je achter Erikje aan. En als je het niet vertrouwd, zou ik even naar de ha of cb bellen, vragen staat toch vrij.

3. hironobesh

hironobesh Bekend lid

Jul 14, 2006
    624
    0
    0
    Mama bij huis
    Drenthe
    Hier doet onze meid ook nog niet zo veel hoor ;)
    (Ze heeft wel van haar 7e tot 10e maand in een spreidbroekje gezeten)
    Komt allemaal vanzelf wel, ieder zijn eigen tempo.

Liefs,
    Hillegonda

4. yake

yake Fanatiek lid

Jun 25, 2006
    2,791
    0
    0
    Ik was drie jaar toen ik begon te praten, en echt, het is helemaal goed gekomen!

5. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mensen letten vaak op de grote dingen als het gaat om ontwikkeling: praten en lopen (en eerder rollen, kruipen, zitten). Kijk ook eens juist naar de kleine sprongetjes die hij maakt. Neem Oei ik Groei erbij en daar heb je van die mooie lijstjes. Ik kan me niet voorstellen dat er niets is wat je kindje niet doet.

Mn neefje is anderhalf, loopt echt pas sinds kort en zegt nu vooral 'da' en ook sinds kort heel soms mama. Maar hij kan wel heel goed met blokken bouwen bijvoorbeeld.

(nou weet ik verder niet wat er allemaal hoort bij de ontwikkeling van een kindje van 1j4m ... maar ik wil alleen maar zeggen dat stilstand op grof motorische dingen geen echte stilstand hoeft te betekenen)

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    bedankt voor het reageren!
    Fijn om te lezen dat er meer kindjes zijn die nog niet kunnen praten en lopen.
    Overal waar ik kom zie ik kindjes van Eriks leeftijd die al zoveel kunnen.
    En dan heb ik soms echt het gevoel dat Erik een behoorlijke achterstand heeft.

Zal dus gewoon moeten afwachten totdat ie gaat praten en lopen ;)

7. jantina

jantina Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    1,551
    0
    0
    Britt loopt ook nog niet hoor...

8. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Serjenka was 16 maanden toen ze alleen ging lopen (op de geboortedag van Leander) en spreken, tja... Ze zegt al heel veel, maar er zit nog veel bij die echt niet verstaanbaar is hoor.

Wat voor Serjenka de doorslag gegeven heeft om de stap zelf te wagen om te gaan lopen, is dat ze gespeeld heeft met een kindje die enkele maanden ouder was dan zij en die wel al zelfstandig rondliep.

9. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Mijn mannetje loopt sinds een paar weken langs de tafel en nog niet los. Hij is 17,5 maanden. Wel zegt hij veel woordjes en is zijn fijne motoriek heel goed.

10. cam

cam Bekend lid

Dec 17, 2006
    572
    0
    0
    He grappig is dat

Mijn dochter wordt van de week 14 maanden en loopt langs de tafel, maar staat nog niet los, of loopt los. Ze "praat" veel, en kan best al wat zeggen: mama, papa, auto, bumba. Bij poes, koe, geit, ezel doet ze de bijbehorende geluiden na. En verder is het de hele dag: huppakee, op, uit, etc

Maar precies zoals hierboven gezegd wordt, het gaat wel "ten koste" van andere dingen. Mijn dochter is dus helemaal niet goed in haar fijna motoriek. Blokken bouwen gaat dus nog niet goed, en met een puzzel of blokjes door een gat doen, zit ze er toch vaak naast.

Ieder kind zijn of haar ding hoor en tempo.

Moest vandaag zo hard lachen om een collega....die beweerde met droge ogen zijn zijn 3de kind (wordt van de week 3 maanden) langs de tafel staat en op 1 been kan staan. Wellicht kan het, maar het kan me toch niet aan de aandacht ontrekken dat het vreselijk gestimuleerd is en dat ten koste gaat van andere dingen.

Nee hoor, laat je eigen kind maar zijn of haar eigne tempo volgen en kan goed wat het wel kan

11. Loeki2

Loeki2 VIP lid

Jun 3, 2006
    16,265
    1
    0
    Annika loopt ook nog niet los en ze 'zegt' alleen nog maar papapapa en mamamamama en verder veel onverstaanbaars.

12. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    Hier hetzelfde! Tijn is heel snugger zeg maar. Snapt heel veel dingetjes die ik op mijn werk(kdv) niet bij andere kindjes zie van zijn leeftijd(broek en schoenen aan willen doen, afstandsbediening gericht gebruiken etc.) maar daar tegenover zijn grove motoriek?
    Tijn kruipt niet maar schuift sinds hij 11,5 maand is op zijn billen, kan niet los staan, kan niet klimmen of doet geen poging tot klimmen(kruikje, trap, bank), kan niet op zijn knietjes zitten, allemaal dingen die ik wel bij leeftijdsgenootjes zie. Maak me dus ook soms best wel zorgen! Het tis ook niet leuk om steeds te moeten horen "kan hij dat nog niet?" Ik werk op een kdv, en zie dus ook 3 keer per week dat andere kindjes het wel kunnen!

Maar aan de andere kant, het ene kindje is vlot met zijn lichamelijke ontwikkeling en het andere met zijn cognitieve ontwikkeling! Ik zie gewoon dat Tijn cognitief heel vlot is, en dat is ook iets om trots op te zijn!

Kus miek

13. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
  14. Eef79

Eef79 Actief lid

Jun 4, 2008
    216
    0
    0
    Begeleider VG / GGZ
    Flevoland
    Tja, geen ervaring met 15 mnd.
    Jelte kan nu (11 mnd) : staan, kruipen, zitten op kont, zitten op knietjes, lopen langs randjes (box, tafel), lopen met de blokkenwagen op het gras, dit en dat zeggen, dada, nana en mama zeggen maar nog niet gericht tegen 1 van ons.

't komt allemaal heus wel!

15. fioontje

fioontje Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    als lars een stutje heeft (tafel, vinger, buggy) loopt ie de halve maraton, maar als je m loslaat doet ie hooguit nog een stap en gaat dan zitten of kruipend verder. woordjes beginnen wel wat herkenbaarder te worden, maar zijn er ook nog niet heel veel. hij is wel beter te verstaan als het andere kindje bij de oppas, en die is bijna 3....

Share This Page