Volgend jaar gaan wij verhuizen. De oudste zal aan het begin van het schooljaar dan op een nieuwe school instromen in groep 4. Ze is een lief, gevoelig en wat introvert meisje, maar tegelijkertijd wel sociaal. Op haar huidige school heeft ze het naar haar zin en voelt ze zich thuis. Het is verder geen kind wat erg op de voorgrond zal treden. Nou vind ik het zo spannend hoe het allemaal zal gaan, ik kan er nu al tegenop zien. Het gaat voor haar wel echt een lastige stap zijn ben ik bang. Haar broertje hoeft maar kinderen te zien of hij wil er naar toe. En hij zit nog in de kleuterklas bij het overstappen, dus dat is sowieso nog een komen en gaan van kinderen. Bij hem maak ik mij dus veel minder druk. Heeft een van jullie ervaringen met verhuizen en van school wisselen?
Ik ben als kind vaak verhuisd door werk van mijn vader en heb daardoor op drie verschillende basisscholen gezeten: gr 1-4, gr 5-7 en groep 8 en daarna ook nog als enige van mijn klas naar mijn middelbare school. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Was even wennen, maar dat ging altijd vrij vlot. Ik was in eerste instantie ook wat gereserveerd. Maar werd toch vanzelf wel opgenomen door de groep. Vaak zitten er ook kinderen in zo’n groep die wat meer outgoing zijn en een nieuw kind onder zijn hoede nemen. En de juf/meester heeft daar natuurlijk ook nog een rol in.
Je zult het moeten afwachten. Ieder kind reageert er anders op en gaat er anders mee om. Ik ben verhuisd toen ik 3 was (daar herinner ik met niks van) en opnieuw toen ik 8 was en toen ik 11 was. Die twee keer heb ik wel bewust meegemaakt en daar heb ik veel last van gehad. Tegelijk heb ik als juf al een paar keer meegemaakt dat er nieuwe kinderen in de klas kwamen. En ik heb zelf nooit de indruk gehad dat ze er lang last van hadden. Vraag geregeld aan je kinderen hoe het met ze gaat. Neem hun gevoelens serieus. Dat is het belangrijkste, denk ik.
Ik ben zelf verhuisd (en dus andere school) toen ik 6 jaar was (groep 3), ik was/ben gevoelig en introvert. In het begin schijn ik wel af en toe gehuild te hebben en ook af en toe boos ('Waarom wonen we nu hier!?'), maar dat ebde vrij snel weg. Nieuwe vrienden gemaakt en een jaar later kon ik me oude situatie al nauwelijks meer herinneren. Mijn dochter is van school gewisseld, ingestroomd in groep 4, omdat haar oude school werd opgeheven. Ook een introvert en gevoelig meisje. Moest wel wennen natuurlijk en het heeft een tijdje geduurd voordat ze echt speelmaatjes had, maar ze heeft het vanaf het begin een leuke klas gevonden, uiteindelijk zelfs leuker dan haar oude (waar ze ook tevreden mee was en zich op haar gemak voelde). Afgelopen jaar in groep 5 is ze echt helemaal losgekomen en opgebloeid, nu ze de kinderen goed kent (en zij haar). Ik zag er ook wel een beetje tegenop, maar de schoolwissel is me echt 100% meegevallen.
Wij zijn verhuisd toen onze oudste in groep 3 zat. Met de kerstvakantie is ze van school gewisseld en met de voorjaarsvakantie zijn we pas verhuisd. Dat ging heel goed. Zij is wel een heel open meisje. Wij zijn voor de kerstvakantie al een keer op haar nieuwe school wezen kijken. Zo mocht toen zelfs blijven, maar dat wilde ze niet. Misschien een idee voor jouw dochter. Een (paar) keer voor de zomervakantie op haar nieuwe school gaan kijken. Dan is het na de vakantie minder spannend en nieuw.