Hongerlapje en een fles eraf..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sue87, 14 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Hallo Dames,

Mijn zoon is een klein holle bolle gijsje.
    Hij is 7,5 maand, 71 cm en bijna 10 kilo! Nu is hij niet te dik, groeit netjes op de nul-lijn (lengte en gewicht), maar het eten is niet aan te slepen.
    Zie onderstaand:

07:00 uur papfles
    10:00 uur potje fruit voor 8 mnd (vult meer)
    11:00 uur Fles 180/6
    Halve-hele boterham (sinds deze week)

15:00 uur fles 180/6
    17:00 uur potje fruit voor 8 mnd
    19:00 uur papfles

Tussendoor een soepstengel, rijstwafel en af en toe een lange vinger. Tussendoor ook water uit de tuitbeker, bijv bij soepstengel of boterham.

ALLES wat je hem aanbiedt, eet hij op. Ik kan de hele dag bezig zijn met eten en drinken geven en meneertje eet het allemaal op. Dit is al een maand of 4 zo. Nu willen we toch eens naar 3 flessen, maar ik ben aan de ene kant bang dat hij die heel erg gaat missen, dus honger krijgt. Maar aan de andere kant.. t kind blijft eten.

Is dit eetgedrag normaal? En hoe vangen jullie de evt ‘fles-eraf-honger’ op?

Thanks!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je beter vers fruit en verse groente zou geven. Dat vult veel meer (meer vezels, minder water, meer structuur en dus meer kauwen) en je kan bovendien meer geven dan de hoeveelheid van een potje. Mijn dochter at op die leeftijd ruim 300gr groente en idem fruit per dag, dat is dus veel meer dan de potjes die je geeft.

3. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Mijn zoontje vrat op die leeftijd ook álles wat je hem aanbood. Daarom meer vast voedsel gaan geven en een fles minder.

Tussen de middag gewoon een boterham en daarna 90+3 melk.

En de fles van 15:00/16:00u was daarvoor al komen te vervallen. Ik ben toen een tussendoortje gaan geven ( nog wat fruit, soepstengel, rijstewafel, enz met wat thee of water).
    Dat accepteerde hij prima. Wel rammelde hij om 17:00u van de honger dus zijn we om die tijd gaan avondeten.

Zl heeft wel altijd vers fruit en groente gehad. Denk dat dat idd beter vult doordat ze meer moeite moeten doen om het op te eten.

Probeer eens met een fles minder, je zult gauw genoeg merken of je zoontje het daarmee trekt. Lukt het niet, dan geef je gewoon die fles weer:)

4. Nemo2

Nemo2 Niet meer actief

Je zou het zo kunnen proberen

07:00 papfles
    10:00 vers fruit
    12:00 boterham en fles
    14:30 iets lekkers tussen door
    17:00 verse hap (groente)
    19:00 papfles

Ik zie dat je 2 x fruit geeft waarvan 1 om 17:00? Of klopt dit niet?

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik zou inderdaad vers fruit en groente geven. In die potjes zitten zoveel water.

6. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Op die leeftijd had mijn zoon nog 5 flessen, at in verhouding meer maar woog wel een stuk minder.

Kun je de pap fles indikken? Zodat hij een langer vol gevoel heeft? en idd alles vers proberen te geven.

Mijn zoon(2jaar) eet nu elke 2 uur iets ( boterham, fruit, koekje) dan gaat het redelijk goed:)

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Wij hadden op die leeftijd inderdaad de fles van 11u niet meer.
    Je zou kunnen proberen hem wat meer vers te geven (vult beter) en groente geven ipv fruit 's avonds.

8. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou ook vers fruit en verse groenten geven.
    Je zou ook (gedeeltelijk) in stukjes kunnen geven. Doordat ze dan moeten kauwen vult de maag meer dan hap-slik-weg.
    Hier deed ik vaak een bakje pureren en daarna nog wat stukjes als de ergste honger voorbij was.
    Met 8 maanden hadden wij dit schema

8.00 fles 150/5 + 1 boterham
    10.00 fruit
    12.30 fles 120/4 + 1-1,5 boterham
    14.30 soepstengel, rijstwafel, cracotte cracker of fruit in stukjes
    17.00 warme hap, maakte er vaak een prakje van gewoon bloemkool met aardappel bv. Hij at op die leeftijd echt wel 200-250 gram
    20.00 fles 180/6

Tussendoor dronk hij water, thee of roosvicee uit een rietjesbeker van Nuby. Daar waren we toen net mee begonnen, dus hij dronk er nog niet zoveel van.

9. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Hai dames, bedankt voor de reacties.
    Zag dat ik idd een fout heb gemaakt. Hij keijgt 1x feuit en 1x groente.
    Vers fruit en groente zou idd beter zijn maar op t kdv geven ze gewoon potjes. Een eerlijk gezegd heb ik echt de tijd niet om apart groente/fruit voor hem te gaan klaarmak3n. Kan wel eens vragen of ze hem ook stukjes zacht vers fruit willen geven.
    Bedankt voor alle tips, ik neem het zeker mee.
    Ben al blij om te lezen dat hij niet abnormaal is haha

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je hoeft het toch niet apart te doen? Gewoon een paar stukjes broccoli of schijfjes wortel uit jullie pot vissen voor de dag erop. Of desnoods een klein kommetje water op het vuur en daar wat diepvriesgroenten in, die koop je zo geschild en gesneden. En op deze leeftijd kan je ook gewoon stukjes banaan of in twee gesneden druiven geven. Echt de gemakkelijkste manier om te zorgen dat je kind voldaan is hoor.

Ik begrijp overigens niet dat een crèche niet de moeite doet om vers te geven?

11. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Wat ik doe is als ik bijvoorbeeld pompoensoep maak, wat pompoen en wortels apart houden. Die gooi ik in de stoompan met een aardappel erbij, heb ik zo voor 3 dagen potjes die ik in de vriezer doe. Óf 1x per week er een middag werk van maken. Dan maak ik een stuk of 8 potjes (ong 4 verschillende dingen).

12. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Apart maken deed ik alleen in het begin. Ik maak gewoon extra van wat we ook eten die dag (bv broccoli) en zorg dat ik dan 2 porties extra voor jaar heb om bv in te vriezen.
    En volgens mij maakt het voor een kdv niet uit of ze een potje warm maken en voeren of een zelfgemaakt prakje

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Niet vervelend bedoeld, maar ooit zal je kindje toch van de potjes af moeten. En om dan van potjes naar opeens met de pot mee te gaan....das een recept voor problemen.
    Nu krijgt hij eigenlijk alleen eten dat naar binnen geslurpt kan worden.

Tis echt niet zover moeite hoor! ��

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw

Dit inderdaad ��

Deel Deze Pagina