Bevallingsplan-ook uitgevoerd???

Discussie in 'De bevalling' gestart door Aecatz, 26 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aecatz

    Aecatz Actief lid

    2 apr 2009
    276
    1
    0
    Zijn er hier dames die ervaring hebben met een geboorteplan voor in het ziekenhuis?

    Werd dit uberhaubt gelezen en ook in acht genomen?? Mijn vorige bevalling was helaas in het ziekenhuis. Geen overleg, geen communicatie, er werd maar wat gedaan. Ook met mijn kind. Ik heb er zo een nare ervaring aan overgehouden.

    Dus ben benieuwd of het uitmaakt om een bevallingsplan op te stellen. Vertrouwen in de VK heb ik wel maar totaal niet in het ziekenhuis.
     
  2. Jantsjuh

    Jantsjuh Niet meer actief

    Ik lees mee! hier ook een nare ervaring gehad met de eerste, en opdracht van de VK gekregen nu een bevallingsplan te maken. Heb nog niks op papier.... Dus ik lees even mee ;)
     
  3. Minyaweth

    Minyaweth VIP lid

    20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik heb bij mijn tweede bevalling ook een bevallingsplan gehad. Precies om de ervaring die jij ook hebt gehad met de eerste bevalling. Ik had daar zo'n nare nasmaak van overgehouden en kon ook helemaal niet fijn op die tijd terugkijken.
    Bij de tweede dus een bevallingsplan en ze hebben van begin tot eind zich hier aan gehouden. Ik heb vlak vóór de uitgerekende datum zelfs nog 2 extra afspraken gehad om mijn bevallingsplan met de verpleging en de VK's/GYN's te bespreken. Dit was érg fijn en kijk met een heeeeeel fijn gevoel terug op deze bevalling.
     
  4. simple

    simple Bekend lid

    3 dec 2010
    951
    0
    0
    limburg
    Ik wil dit ook gaan invoeren omdat ik geen vertrouwen heb in het ziekenhuis. Maar goed, de regels die ik in mijn hoofd heb zijn best streng dus ik vraag me af of ze zich hieraan gaan houden :p Nu nog op papier zetten.
     
  5. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    hier bij de 2e ook een bevallingsplan en hier hebben ze zich goed aangehouden. vond het erg prettig. en je kan altijd alles erin zetten. als ze medisch gezien moeten zullen ze het niet naleven. maar zolang het kan doen ze het
     
  6. brabbel1988

    brabbel1988 VIP lid

    8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Mag ik heel dom vragen wat een bevallingsplan precies inhoud?
    Ben een beetje nieuwsgierig.......
     
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik had allerlei redelijk "standaard" dingen in het bevallingsplan staan, die ze tegenwoordig blijkbaar (meestal) sowieso wel doen. Daarbij heb ik wel geschreven dat ik wil dat ze zich eraan houden als het KAN. Noodzakelijk medisch handelen gaat uiteindelijk altijd voor, natuurlijk.

    Ik heb er wel een goede ervaring mee. De vk van dienst heeft het bevalplan nog even gelezen toen de bevalling begon. Ze had het plan ook gewoon bovenop in haar map liggen. (Ik ben in het zh bevallen) zodat anderen er eventueel ook rekening mee konden houden.
    Het enige wat uiteindelijk niet gelukt is, was de wens om niet te veel mensen aan mijn bed te hebben. Mijn eigen vk had uiteindelijk wat hulp nodig van de vk van het ziekenhuis. Tja, alleen maar fijn dat die hulp er was. (En dat ze het niet opgeschreven hebben, zodat het toch een poliklinische bevalling bleef en ik snel naar huis kon ;))

    Verder zijn de wensen goed gerespecteerd.
     
  8. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Omdat ik begon over pijnbestrijding, wilde mijn VK ook een bevallingsplan van me hebben. Om het duidelijk te hebben dat ik het ECHT WIL, en niet een loze opmerking is als het allemaal even zwaar wordt. Dus heb em nu gemaakt, en lever em morgen in. Vind het wel een fijn idee.
     
  9. fontana

    fontana Fanatiek lid

    1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    bij de eerste bevalling in t zh ging alles fout, vreselijke ervaring gehad, klacht ingediend enz. Wilde dus niet weer in t zh bevallen. Helaas groeide demi niet goed en stond ik onder controle gyn. Toen bevallingsplan gemaakt en echt waar ik heb een topbevalling gehad. Ik werd ingeleid en kreeg s'morgens de vraag of ik nog even wilde wachten, dat er iemand voor mij was. Zodat ze daarna alle tijd voor mij zouden hebben. Nou dat hadden ze hoor, 1 vk en 1 verpleegkundige. Alles eerst overleggen met mij, als ik iets wilde werd t meteen geregeld..ik voelde me de koningin. Alles volgens t plan zoals ik t wilde. Helemaal geweldig.
     
  10. anja89

    anja89 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Ja hier hebben ze zich zeker aan mijn bevallingsplan gehouden, al stelde ik niet echt hele hoge 'eisen'.

    Ik wilde pijnstilling als ik dat nodig vond, het was niet nodig, maar ze hebben tijdens de bevalling wel gevraagd of ik het wilde.

    Ik wilde dat de navelstreng pas doorgeknipt zou worden als die niet meer klopte, dat is ook gebeurd.

    En ik wilde Milan zo snel mogelijk aan de borst na de bevalling, ook dit is gebeurd.

    De placenta wilde ik niet zien en dit had ik van tevoren aangegeven, ook hier hebben ze zich aan gehouden.

    Al met al is mijn bevalling aardig gelopen zoals ik het wilde en kijk ik er goed op terug.

    Ik hoop dat je het treft met het ziekenhuis en dat zich aan je geboorteplan houden, zodat je op deze bevalling wel met een goed gevoel terug kunt kijken!
     
  11. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik wilde poliklinisch bevallen en heb een plan geschreven en besproken met mijn verloskundige. Uiteindelijk ging het allemaal zo snel dat toen de verloskundige kwam ik al mocht persen: het zou een thuisbevalling worden. Persween waren niet krachtig genoeg en ben met ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.
    En.. essentiele punten uit mijn plan zijn gerespecteerd!

    Er stond veel in omtrendt borstvoeding die denk ik anders ook wel gebeurd waren maar ook bijvoorbeeld:
    - geen vitamines voordat de baby bij mij gedronken had
    - testen ed pas nadat wij 1,5 uur aan elkaar hebben kunnen wennsen
    - papa heeft de baby aangekleed.

    Kijk mede hierdoor heel positief terug op mijn bevalling. Denk dat het trouwens erg aan de gyn en aan in mijn geval de verloskunige ligt want die heeft voor een goede overdracht gezorgd. Maar goed hier dus een positieve ervaring :)
     
  12. Aecatz

    Aecatz Actief lid

    2 apr 2009
    276
    1
    0
    Ik denk wel dat het handig is om er 1 te tikken ja. Misschien als ze weten dat je er voorbereid in gaat dat ze je niet zo enorm voor de domme houden.
     
  13. Trees

    Trees Niet meer actief

    Ik ben bevallen in het ziekenhuis en mijn bevallingsplan is zeker in acht genomen. Ondanks dat ik een heftige en daardoor snelle bevalling had, kijk ik mede door mijn plan er zeer positief op terug. Ook voor mijn partner was het erg fijn doordat hij precies wist wat ik wilde en we waren beiden goed voorbereid.

    De gynaecoloog en de verpleegkundigen gaven na de bevalling aan dat ze het prettig vonden dat ik een plan had zodat ze me niet lastig hoefde te vallen met vragen. Ik heb mijn plan kort, bondig en puntsgewijs beschreven zodat ze het in één oogopslag konden raadplegen.
     
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.228
    113
    zuid-holland zuid
    nou van mijn bevallingsplan is bijna niks uitgevoerd , maar dat lag aan de situatie. Ik moest ineens op stel en sprong ingeleid worden vanwege een hoge bloeddruk en de hartslag van mijn kindje ging niet zo goed, hij had ook nog in het vruchtwater gepoept, kortom hij had het moeilijk. Gyn vertelde heel duidelijk dat het er om ging om ons kindje zo snel en zo goed mogelijk ter wereld te helpen en dat mijn wensen even op de tweede plaats kwamen. Ik had bijvoorbeeld graag willen rondlopen tijdens de weeen en bevallen op een kruk, maar ik mocht alleen op mijn zij liggen.
    Ik wilde graag borstvoeding geven en dat is ook gelukt, maar van de kinderarts moest mijn kindje echt bijgevoed worden met de fles.
    Uiteindelijk heb ik er geen slecht gevoel aan over gehouden hoor, ik kijk er met plezier op terug. Maar tijdens de bevalling vond ik het afentoe wel jammer als ik weer iets van mijn wensenlijstje af kon strepen.
     
  15. Laris

    Laris Fanatiek lid

    27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik denk, dat als je vorige bevalling naar is verlopen het best verstandig is om je wensen op te schrijven. Dat voelt voor jezelf goed! Wel jezelf voorhouden dat het weleens anders kan lopen, maar zeker vantevoren bespreken met je gyneacoloog/vk. Dat had ik namelijk wél gedaan en dat was uiteindelijk fijn.

    Mijn bevalling is anders verlopen dan vantevoren verwacht doordat moest worden ingegrepen. Maar in het ziekenhuis ben ik heel goed begeleid en niks was ze teveel. Denk dat het ook heel erg afhankelijk is van de mensen om je heen. Hoewel het best heftig was, kijk ik er met een goed gevoel op terug.
     
  16. Lady C

    Lady C Bekend lid

    19 jan 2007
    516
    1
    18
    Zeker goed om te hebben!

    Waar mogelijk wordt er wel rekening gehouden met je bevallingsplan/geboorteplan. Je moet alleen niet vergeten dat het een 'wensenlijstje' is en je geen eisen kan stellen. Als je je er op voorbereid dat het ook anders kan lopen (normaal gesproken alleen met medische redenen) dan kijk je over het algemeen wel met een goed gevoel terug op je bevalling. Het is dus geen 'eisenlijstje', maar ze proberen het wel te volgen, zoveel mogelijk.

    Inderdaad puntsgewijs en zo mogelijk niet meer dan 1 A4 tje. Vooral als er weinig tijd is om alles door te lezen, is zoiets erg prettig.

    Google op internet en zoek hier op het forum, dan vind je allerlei voorbeelden. Wellicht staan daar ook nog wat goede tips in, waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

    Succes!
     

Deel Deze Pagina