Hoe lang duurde het bij jullie voor het afzwemmen voor diploma A

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sneeuwmees, 18 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ons zoontje is 6 en zit sinds ruim een jaar op zwemles. Het is een zwemsysteem met een schatkistje waar ze zegels kunnen krijgen. Uit mijn hoofd moet hij 7 zegels hebben voor hij op mag voor diploma A. Maar nu ruim een jaar later heeft hij pas 3 zegels behaald en lijkt het afzwemmen voor diploma A nog lang niet in zicht. We hebben al een keer gevraagd aan de zwemjuf wat de reden is en of het allemaal wel goed gaat. En dan kan hij soms ineens op een paar punten wel vooruit gegaan zijn. Om vervolgens weer lang stil te staan.
    Mijn man en ik twijfelen eraan of dit wel normaal is dat het zo lang duurt allemaal. We mogen zelf niet bij de zwemles aanwezig zijn, dus weten niet goed hoe het eraan toegaat.
    Mijn zoontje wordt zelf ook wat gedemotiveerd dat het allemaal zo lang duurt en is het dus iedere week een hele toer hem steeds mee naar zwemles te krijgen.
    We overwegen nu naar een ander zwembad over te stappen met kleinere groepjes en andere manier van lesgeven. Maar voor we dat willen overwegen, wilde ik eens checken hoe lang het bij jullie (gemiddeld) duurde voor ze voor diploma A mochten afzwemmen.

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#2 Polletjepiek, 18 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2016
    Onze dochter heeft ongeveer 1,5 jaar over haar A-diploma gedaan, daarna een half jaar over haar B-diploma. Hopelijk heeft ze voor de zomerstop haar C-diploma. Dan zijn we in totaal 2 jaar en 3 maanden bezig geweest.

Dit ging ook met sprongen, zo leek ze even stil te staan en ineens ging ze weer vooruit.

Ze was ruim 5 toen we begonnen.

In het diepe en onder water zwemmen vond ze heel eng, dat heeft steeds best een poosje geduurd voor ze daar doorheen was.

Ze zeiden hier bij zwemles dat A-diploma GEMIDDELD zo'n 2 jaar duurt.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    A duurde hier 16 maanden. B 8 maanden (ze heeft ruim twee maanden niet mogen zwemmen ivm loopoor en buisjes) en C 3 maanden. Alles bij elkaar dus ook 2 jaar en 3 maanden bezig geweest voor ABC. Ze is op haar vierde verjaardag gestart met A, dat schijnt vaak ook wel wat uit te maken (dan duurt het vaak wat langer dan wanneer ze met bv. 5,5 of 6 starten).

Misschien eens een gesprek aanvragen met de juf? Zo dat het voor jullie ook duidelijk is hoe en wat en je weloverwogen een beslissing kunt nemen mbt overstappen of niet.

4. oxbow

oxbow Niet meer actief

Wij hadden 2 snelle kids. Die mochten met 15 a 16 maanden afzwemmen voor 1 en hadden met een maand ook b.
    De derde is nu bijna een jaar bezig en zit ook nog in het ondiepe, vrees dat hij er wat langer over gaat doen.
    Maar als hij het over een jaar maar heeft want dan moet zijn zusje zwemmen en 2 tegelijk op zwemles wordt me iets te prijzig.

5. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Een geruststelling dat het blijkbaar toch zo lang duurt. Voor mijn gevoel zwemt de een na de ander af in onze omgeving, dus vandaar dat ik het me even afvroeg. Een gesprek met de zwemjuf stond al op ons lijstje en we kijken het dan nog even aan.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Bij de oudste 18 maanden (begonnen met 4,5). De middelste is nu net een maand echt bezig voor haar A, maar heeft al wel kleuterzwemmen en peutersurvival gedaan vanaf 3,5. Ze is hopelijk over een maand of 5/6 klaar of wie weet sneller (is nu al ruim over de helft).

7. 1548

1548 Niet meer actief

Dochter is met 4 jaar begonnen.

15 maanden met A bezig geweest.
    3 maanden met B bezig geweest.

Momenteel bezig met C.

Zoon gaat binnenkort starten met zwemles (bijna 5 jaar), was er eerder nog niet aan toe. En ik heb zo'n vermoeden dat het bij hem wel eventjes kan duren, snel afgeleid/ korte concentratieboog. We zullen zien..

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het ligt er natuurlijk ook aan hoe lang de zwemlessen duren. Hier redelijk snelle kinderen, een half uur per week les (en alleen in de zomervakantie 4 weken niet) en na 1,5 jaar had de oudste haar A. De jongste doet er 3 maanden langer over. B en C is telkens 3 maanden.

9. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Begin duurt vreselijk lang. Eerste jaar lijken ze amper progressie te maken. Om vervolgens razendsnel door de laatste fases te schieten! Ook B en C gingen daarna erg rap. Nog even volhouden dus!

10. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn beide kindjes hadden binnen 1,5 jaar A & B.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Hier is 16 maanden voor A gemiddeld. In het andere bad staat er 12 maanden voor (daar beginnen ze op z'n vroegst met 4 jaar en 9 maanden en werken ze dan een vast traject af).

12. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Zijn er ook geen kijkdagen? Zulke dagen vind ik belangrijk. Dan kan je zelf zien hoe het gaat en gelijk ook vragen stellen aan de badjuf/meester.
    Maar wat zei de juf op de vraag hoe het gaat nu dan?

Emma is nog bezig we hopen dat ze in juli af mag zwemmen. Dan zou ze 20 maanden op zwemmen zitten.
    Emma heeft wel een erbse parese waardoor ze haar linkerarm weinig kan meenemen in de slagen en ze haar keacht vooral uit haar benen moet halen.

Ik zou zeker met de zwemjuf een gesprek aangaan.

13. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Onze oudste heeft m net een maandje geleden gehaald en is iets langer als 1 jaar bezig geweest... Maar vrienden van ons hun dochter is nu al 2 jaar bezig voor haar A,maar ze heeft een soort angst en krijgt nu prive lessen.
    Bespreek het eens met de juf en wij hadden kijk dagen,dus 1x in de 6 weken mochten we t laatste half uurtje meekijken in het zwembad,ook konden wij online inloggen om te lezen hoe het ging met de zwemlessen,dus de ontwikkeling. Vraag daar eens naar,geef aan dat je als ouder vind dat jullie te weinig progressie zien,je zoontje met moeite naar de zwemles gaat en graag wil weten hoe het ervoor staat. Misschien kan je ervoor kiezen een andere zwemjuf/meester aan te vragen? Veel succes!

14. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    We hebben al een keer een gesprek gehad, omdat hij al weken stil stond en geen enkele vooruitgang boekte. Toen zei ze dat hij bepaalde dingen niet kon (waaronder rugcrawl bijv.), maar dat veel kinderen daar moeite mee hadden. Zij maakten zich geen zorgen daarover en zeiden dat het goed kwam. Het gekke was dat na dit gesprek hij ineens enkele onderdelen wel een verbetering had. Het lijkt soms dat ze hem een beetje 'vergeten' tot je ze er op aanspreekt.
    Er zijn inderdaad kijkdagen en de ene keer gaat het beter dan de andere keer.
    Ik denk dat ik zelf misschien te voorbarig was, want had in mijn hoofd dat zo'n diploma wel een jaar zou duren. Maar als ik jullie reacties zie is dat ook helemaal niet reëel gedacht van mij. We moeten dus blijkbaar nog meer geduld hebben.

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn oudste had in een turbocursus in 3 maanden tijd zijn A en daarna in 1 maand zijn B.

De middelste heeft met gewone zwemlessen bijna 2 jaar over A gedaan en 3 weken over B. Hij vond er ook echt geen klap aan en is sowieso een hele langzame zwemmer, dus dat zal wel de reden zijn dat het allemaal zo lang duurde. Maar je moet er soms ook wel een beetje bovenop zitten hoor. Elke keer als wij vonden dat het te lang duurde voordat hij weer een stip kreeg, zei mijn man er wat van tegen de juf en dan had hij een week later ineens weer een stip erbij. En die kassa maar door ratelen al die jaren...

16. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Misschien handig om te kijken hoeveel uur les ze gehad hebben. Daar zit nogal veel variatie in van 1x30 min per week tot bijv 2 uur per week.
    Pas dan kan je kijken en vergelijken 😉.

Hier na iets meer dan een jaar bij 1 uur per week les diploma a. B en c telkens 8 weken later dan.

17. Maris22

Maris22 VIP lid

7 aug 2007
    5.402
    2
    38
    Vrouw
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Het ene kindje is het ander idd niet,de een heeft moeite met dit en de ander met dat en de ander helemaal nergens mee en fiets er zo doorheen. Richt je op je eigen kindje en moedig hem aan en ga desnoods extra met hem zwemmen in prive tijd,dat kan hem ook een zetje aan vertrouwen geven omdat ie iets moeilijk vind of het hem lastiger afgaat als andere. Ze zijn nog heel jong,en ze 'moeten' al zoveel... Geef het de tijd en probeer geduld te hebben. Heel veel succes!

18. tuc

tuc Niet meer actief

Hier na 2 jaar en 2 maanden het A diploma.

19. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Zoon heeft 12 maanden (50 lessen ongeveer) 1 keer per week 50 minuten les gehad, toen afgezwommen voor a, daarna 4 lessen en toen afgezwommen voor B.

20. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Hier 9/10 maanden voor A (en de meesten doen het sneller in dat bad), 1 maand voor B. Beide 2x 45 minuten zwemles per week, ook in vakanties. Alleen in de bouwvak geen zwemles.
    Daar verbaas ik me namelijk wel over dat sommige baden alle schoolvakanties geen zwemles geven.

Deel Deze Pagina