Ik plaats het even hier in de lounge omdat het niet direct met kinderen te maken heeft en ik hoop hier wat meer reacties te krijgen want de tijd dringt.. Lang verhaal kort; sinds september 2016 is hier een school gestart, in een nieuwe wijk. Destijds hadden ze gezegd dat wanneer het leerlingenaantal groeit, er naast het gebouw bijgebouwd kan worden. Dit was opgenomen in het hele bouwplan. Nu medio 2018...leerlingenaantal groeit te snel. School mag leerlingen uit de wijk niet weigeren en er is nu geen plaats meer. Nu moeten de leerlingen die in groep 5 of hoger zitten (gehoord via iemand uit de MR), naar een noodgebouw voor minimaal een jaar. Welke groepen daar naartoe gaan is officieel niet eens bekend gemaakt, dat wordt ons pas verteld in de eerste week van juli (!). Probleem is echter, dat er van de gemeente geen locatie uit deze wijk gebruikt mag worden als noodgebouw (pas in een nieuwe fase bij het bouwen van woningen). De kinderen zullen naar een leegstaand schoolgebouw moeten, wat 15/20 min. rijden is over de snelweg. Ze gaan busjes inzetten om de hele boel elke dag heen en weer te rijden. Dit valt echt rauw om m'n dak en ik ben niet de enige ouder. Er is een grootschalige petitie gestart in de hoop de gemeente op andere gedachten te brengen. School heeft hier totaal geen rekening mee gehouden en de kinderen worden er mega onrustig van. Kans bestaat ook dat het een schoolgebouw wordt, waar geen gymzaal in zit. Dan moet ze vanuit die school, weer een kwartier lopen naar een ándere school om te gymmen, en weer kwartier teruglopen. Plus 's ochtend en 's middags een half uur extra reistijd kwijt zijn. Wij moeten zelf al een kwartier naar school rijden omdat we daar nog niet wonen. Ons huis is volgend jaar pas af. En reistijd is niet eens het grootste probleem, het is de onrust die het met zich meebrengt voor de kinderen. Ik weet dat er een aantal kinderen zijn (waaronder mijn dochter) die het al moeilijk hebben op school, en dit gaat nog meer onrust en stress geven. Ik baal natuurlijk enorm en ben heel benieuwd of en wat we als ouders hiertegen kunnen doen. Iemand tips?
Jeetje wat balen zeg! Ik begrijp je frustratie wel. Maar wat ik niet snap is dat er dus zo veel meer leerlingen zijn aangenomen dat het allemaal niet meer past. De school is dus blijven aannemen en is pas daarná gaan kijken naar de consequenties. Mag dat wel?
Waarom is school verplicht leerlingen aan te blijven nemen als het niet pást? Dat is juist een goede reden om geen leerlingen meer aan te nemen... Ik zou daar vragen over stellen aan de MR. Snap goed dat je baalt, de afstand tot het noodgebouw is ook flink zeg! Ik zou toch aandringen op een locatie dichterbij, want dit is toch niet te doen? Op mijn school vroeger werd een soort loods met lokalen geplaatst, terwijl ze tegelijkertijd met de bouw van een bijgebouw begonnen. Na een jaar was dat klaar en kon die loods weg - qua voorzieningen etc was dat echt een prima oplossing.
Zoals @Fuddey beschrijft is het hier ook geweest. Dat ging prima. Ik zou er even goed over nadenken of je een school kiest die zo slecht vooruit plant en in de toekomst kijkt.
Dit doet onze school ook. Ze nemen nog maar een max. aantal leerlingen aan, omdat de gemeente alleen een gebouw aanwijst aan de andere kant van het spoor in een andere wijk en dat wil school niet. Qua gymzaal, die zit hier ook niet dichtbij, de gemeente regelt een bus die ze er heen rijdt en terug.
Jee, ik kan me voorstellen dat je hier van schrikt. Wat een onrust en gedoe. En waarom communiceren ze daar niet open over?
Als het een openbare school is heeft de gemeente inderdaad wat te zeggen over de gebouwen. Bij een school in onze stichting zitten boven en onder bouw inderdaad op verschillende locaties in verschillende wijken. Bij openbare scholen is de gemeente namelijk eigenaar van de gebouwen en als ze ergens een leegstaand schoolgebouw hebben gaan ze geen nieuw gebouw bouwen, dat snap ik wel. Wel slechte communicatie, daar zou ik zeker stampij over maken via de MR en OR.
Bedankt voor jullie reacties. Wat ik heb begrepen is dat het vanuit de gemeente niet helemaal eerlijk gaat. Zo is er vanuit de MR voorgesteld om een bepaald gebouw te gebruiken, maar de gemeente geeft aan dat de eigenaar daar geen toestemming voor geeft. De eigenaar zelf zegt echter nooit gevraagd te zijn en wil zijn pand wel ter beschikking stellen. Alsnog heeft de gemeente afgewezen, omdat er in de hele wijk geen ander primair onderwijs gegeven mag worden. Of het nu beschikbaar is of niet. En dan denk ik: we hebben het hier wel over kinderen. Dat het een noodgebouw wordt vinden we geen probleem, dochter ook niet, maar ik heb straks één kind in dit gebouw zitten en het andere kind 20 minuten verderop. Ook als ik de oudste met het busje mee laat gaan, moet ze om 8u al op het schoolplein staan, ipv 8:20 en kan ik haar pas om 14:30 mee naar huis nemen ipv 14u. Het probleem is meer de logistiek en lange extra reistijd die dit allemaal met zich meebrengt. Onrustig voor de kinderen, maar ook voor onszelf. Op de betreffende snelweg staat overigens steevast file elke ochtend.
Maar je hebt het nu alleen van iemand uit de mr? Verder nog niet vanuit directie iets gehoord? Ik zal daar heen stappen en vragen wat er nu allemaal gaat gebeuren. Hopen dat er vanuit directie nog wat meer duidelijkheid is. Logisch dat dit allemaal veel onrust meebrengt er lijkt echt niet over nagedacht te zijn.
Nee, de school heeft vorige week laten weten dat er een noodgebouw aan de overkant van de snelweg gebruikt gaat worden. Nu is inmiddels wel bekend dat de oudste kinderen daar naartoe gaan, maar hoe het er verder exact uit gaan zien is nog niet duidelijk. Ze weten ook nog niet bij wie ze in de klas komen, welke leerkracht ze krijgen etc. Nu is dat opzich wel normaal, maar samen met dit hele gebeuren is het voor de kinderen heel onzeker allemaal. Hoe het er nu naar uitziet is dat mijn oudste daar terecht komt en mijn jongste hier wel blijft. Ik heb dan een auto (die ik weg wilde doen, maar het om deze reden maar niet doe), maar sommige mensen uit de wijk hebben geen auto. Leuk dat er dan busjes zijn, maar wat als een kind ziek wordt op school? Wat als het om van voor reden dan ook, eerder naar huis moet? Wat als je nét te laat bent en de bus rijdt weg? Hoe kom je daar dan zonder auto? Openbaar vervoer is er alleen tijdens spitsuren, want het is een nieuwbouw wijk in een afgelegen deel van de stad.
Het klinkt niet erg handig. Maar de onrust zal voor de kinderen wel meevallen, zolang ze gewoon in dezelfde klas blijven met dezelfde juf etc. DL moet als kleutertje ook elke 2 weken een half uur lopen naar de gymzaal (ik loop het zelf weliswaar in een kwartier).
Echt raar dat dat ook nu pas allemaal uitkomt. Hoop voor jullie toch echt dat het voor de zomervakantie nog allemaal geregeld wordt. En dan op een goede manier ipv deze omslachtige manier. Begrijp hel goed dat jullie er niet op zitten te wachten.