thermostaatkraan slaapkamer

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 29 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Is er een loodgieterexpert in de zaal?

Wij hebben beneden de centrale thermostaat, woonkamer/open keuken.
    Op alle verwarmingen is een gewone knop, nu slaapt onze zoon boven op de zolder en daar is het in de winter echt koud. Ik zou daar graag een thermostaatknop op de verwarming willen hebben zo dat als hij boven speelt het er aangenaam is en ook in de badkamer.
    Kan dit?
    Volgens mijn man kan dat niet, maar ik zie het ook bij mensen waar ik werk dat ze een centrale thermostaat in de woonkamer hebben maar in de badkamer ook zo'n knop.

2. Saaaraaa

Saaaraaa Niet meer actief

Waarom zou dat volgens jouw man niet kunnen dan?
    Wij hebben op de slaapkamers en de badkamer ook thermostaatkranen. Badkamer volledig open en slaapkamers op 3. De rest van het huis hebben we gewone knoppen.

Ben trouwens geen loodgieterexpert, maar wel benieuwd of het dus wel/niet kan. :D

3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Vlgs mij kan dat gewoon. En als je die dan vol open zrt en beneden een beetje dicht, duurt t langer voor t beneden warm is en t uitslaat en boven dus een beetje extra opwarmt :)

4. Chocolat

Volgens hem moet je dan beneden ook de thermostaat hoger zetten als je het boven op een kamer ook warm wilt hebben.
    Maar dat moet ik nu ook doen, ik dacht/denk dat als ik boven een thermostaatknop op de verwarming heb ik beneden de thermostaat niet warmer hoef te zetten als ik het boven warmer wil hebben.
    Als ik het boven op de zolder 18 graden wil hebben dan moet ik de thermostaat beneden nu minstens op 20 zetten.

5. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Gaat niet lukken met 1 thermostaat kraan. Zodra het beneden op temperatuur is slaat je ketel uit. Met slimme thermostaat en allemaal thermostaat kranen wel. Alleen met slimme thermostaat blijven de andere radiatoren ook verwarmen

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier boven thermosstaatkranen, maar die krijgen enkel warmte wanneer de thermostaat in de woonkamer aanslaat zeg maar. Dus het zorgt er voor dat de radiatoren boven eerder stoppen met warmte vragen, maar niet dat ze warmte gaan krijgen als het beneden al de ingestelde temperatuur is.

7. Saaaraaa

Saaaraaa Niet meer actief

#7 Saaaraaa, 29 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 okt 2017
    Ik denk dat dat ook afhankelijk is van het vermogen van de radiator en de isolatie van de kamers ;)
    Maar mocht het boven dan alsnog kouder zijn dan je wenst, dan kun je de radiatoren beneden wat meer knijpen, waardoor boven meer tijd krijgt om op te warmen, zoals @Ukkie1 ook zegt, maar je beneden geen sauna krijgt.

Bij ons is het inderdaad niet zo dat de radiatoren in de slaapkamers los van de woonkamer aanslaan. Zij krijgen enkel warmte wanneer de radiatoren in de woonkamer, waar de thermostaat hangt, aanslaan. Je kan ook kiezen voor een slimme thermostaatkraan of eventueel een tweede thermostaat in een slaapkamer (maar dat is niet overal mogelijk geloof ik).

8. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Dat kan wel! Dan moet je gekoppeld aan je CV ketel een buitenvoeler hebben. Dat hebben wij. Dan moet je op je thermostaat beneden de instelling weersafhankelijk kiezen. En dan moet je het hele huis voorzien van thermostaatknoppen. En dan kun je ook een slaapkamer of badkamer warm stoken terwijl de woonkamer al op temperatuur is.

Ideaal met een aantal pubers in huis die graag in een warme kamer hun huiswerk doen;)

Chocolat vindt dit leuk.
  9. Chocolat

Dan denk ik dat wij de knoppen beneden maar iets dicht moet draaien.

10. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Daar heeft je man gelijk in. Je kan boven wel een thermostaatknop opzetten, maar het is de vraag of dat een verschil uitmaakt in de praktijk.

Als je thermostaat beneden zit, en je zet die op 20 graden, slaat de verwarming af als die temperatuur beneden is behaald. En dan wordt het boven dus nog niet warmer, want je verwarming is al afgeslagen. Dat heeft niets met wel/geen thermostaatknop boven te maken.

Wat je kan doen, ook zonder thermostaatknop boven, is beneden je radiator wat meer dicht zetten met de knop en boven je verwarming juist vol open. Daarmee duurt het beneden langer voor dat je op die 20graden komt, en heeft het boven langer de tijd om op te warmen.

Overigens is 18 graden op een slaapkamer wel erg warm. Daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen.

DastyQueen vindt dit leuk.
  11. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Wij (of eigenlijk man) heeft een aannemersbedrijf en hebben ook loodgieters. Als ik het goed zeg, en dus goed heb opgelet als ik de jongens hoor praten, heeft je man wel gelijk. De thermostaatkraan op de slaapkamer zal er alleen voor zorgen dat de radiator op de slaapkamer uit slaat als de gewenste temperatuur bereikt is MAAR als je beneden een thermostaat hebt die alles aanstuurt zal de radiator boven uit slaan op het moment dat beneden te gewenste temperatuur is bereikt. Dus als het beneden eerder op temp. Is dan boven dan slaat de radiator boven helemaal uit en is het boven eerder op temperatuur dan beneden zal de thermostaatkraan ervoor zorgen dat de radiator boven op dat moment uit gaat en niet voor niets blijft loeien (dus energie besparend).

12. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Volgens mij kan het wel. Alleen bij ons werkt het zo dat hij boven uit zal slaan als beneden de gewenste temperatuur is bereikt. Momenteel stoken wij nog niet boven, zo koud is het ook nog niet hier. Mochten we op een gegeven moment wel willen verwarmen boven dan draaien wij die kraantjes gewoon open en dan verwarmd het af en toe als hij beneden ook aan slaat.

13. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Lijkt mij een energieslurpende oplossing om de kachels beneden niet op vol open te zetten. Klinkt alsof je dan veel langer moet stoken voordat het overal warm zal worden.
    Hoe had je het zelf vroeger thuis? Bij mij thuis draaide ik vroeger gewoon m’n kachel open als m’n kamertje te koud was. Een kleine ruimte voelt veel sneller warm, dus als je die open zet zal als je beneden de kachel op 19 hebt staan boven ook wel verwarmen. En verder niet te veel verwennen joh :p
    Van een dikke trui aantrekken als je het koud hebt wordt niemand minder.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij hadden vroeger boven geen verwarming, maar speelden er wel veel. Lekker wolkjes ademen ‘s winters :D

15. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Je verwarmingen wel of niet vol open zetten is niet de reden dat het meer energie kost. Wel kost het natuurlijk meer energie als je ook je hele bovenverdieping wilt meeverwarmen. Het niet verwarmen van je bovenverdieping is het meest energiezuinig ;)

Bij ons worden slaapkamers nooit tot 18 graden verwarmd. Mogelijk verandert dat in de toekomst wanneer we pubers hebben, maar met kleine kinderen spelen ze toch altijd beneden. Om te slapen kan het boven stukken koeler zijn. De slaapkamers zijn nu allemaal 15 graden. Dat is prima te doen met een winterslaapzak voor de jongste en een dekbed met pyjama voor de oudste. Bij ons gaat de verwarming dus ook niet aan, pas wanneer het écht koud is midden in de winter laten we deze verwarmen, maar dan ook maar tot 14-15 graden.

16. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Wij hebben twee thermostaten. 1 beneden en 1 boven. Die zijn beide verbonden met de ketel, maar werken apart. Als het heel koud is kan ik hem boven dus apart aan zetten. Doe ik niet zo vaak. Vind het wel koud als ik nu in bed stap, maar dat is maar even!

DastyQueen vindt dit leuk.
  17. Chocolat

Hij komt alleen aan als hij boven speelt. Dan ga ik als hij boven wil spelen en het iets te koud is (onder de 16 graden) de verwarming daar open zetten en beneden de verwarming een tikje geven dat de cv aanslaat.
    Van het weekend heb ik de verwarming even aan boven gehad omdat de was er hing maar normaal heb ik de verwarming dus ook niet aan op de slaapkamers, zal in de toekomst wel meer worden als ze boven spelen.

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier spelen ze veel boven; een slagje open en beneden even de thermostaat aan, en het is zo aangenaam.

19. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Als je op deze manier werkt heb je boven geen thermostaatkraan nodig :) Het gaat er namelijk niet om dat je kamer een constante temperatuur heeft, wat je normaal met een thermostaatkraan probeert te bereiken, maar dat je de verwarming even aan kan zetten als daar behoefte aan is. Dat doe je al prima op deze manier.

Chocolat vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina