Huis kopen, hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door Esmaralda, 8 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Hallo allemaal,

Wij hebben het plan om een huis kopen, alleen wij weten niet echt hoe. We hebben altijd een huurhuis gehad. Wij wonen nu 1,5 uur af van de plaats waar wij willen wonen.
    Mijn man is bezig een baan te zoeken in die omgeving en als hij een baan heeft, ga ik ook zoeken. Wij staan ingeschreven bij de woningbouw daar, alleen dit kan nog heel lang duren. Vandaar dat wij ook naar koophuizen zijn gaan kijken.
    Ik weet daar alleen helemaal niks vanaf.
    Ik heb dus ook een paar vragen:

- Krijg je tegenwoordig een hypotheek als je een jaarcontract hebt?
    - Wat moet je ongeveer verdienen om een huis te kopen?
    - Mijn tante had het erover, dat je het bedrag voor het huis leent, de kosten van de makelaar, kosten koper etc en een bedrag om je huis op te knappen. Klopt dat? Dat laatste vind ik zo raar klinken.
    - Waar kan ik het beste heen om een hypotheek te nemen/bespreken? (bank, hypotheekshop etc.)

Alvast bedankt voor een antwoord en de moeite! :D

2. Elmo83

Elmo83 Bekend lid

11 apr 2011
    968
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn naar een hypotheekadviseur gegaan en zijn daar super goed geholpen. Voordeel voor ons dat via die adviseur ook onze makelaar, notaris etc geregeld werden.
    Als je beiden een jaarcontract hebt weet ik niet of je een hypotheek kan krijgen. Ik weet wel dat als één van de twee een vaste aanstelling heeft voor onbepaalde tijd en de ander een jaarcontract MET een verklaring van de werkgever dat die voornemens is om je voor vast aan te nemen, je wel een hypotheek kunt krijgen.

3. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    De bank zal om een intentieverklaring van je werkgever kunnen vragen. In die verklaring moet hij aangeven dat hij de intentie heeft om jou een vast contract aan te bieden. Dit contract verplicht hem echter niet om dat ook te doen.
    Dat ligt er aan hoeveel het huis kost wat je wilt kopen.
    - Mijn tante had het erover, dat je het bedrag voor het huis leent, de kosten van de makelaar, kosten koper etc en een bedrag om je huis op te knappen. Klopt dat? Dat laatste vind ik zo raar klinken.
    Dat is afhankelijk van hoeveel geld je zelf hebt om het op te knappen. Wij hebben hier niet extra voor geleend, hoe meer je leent hoe hoger je maandlasten natuurlijk.
    - Waar kan ik het beste heen om een hypotheek te nemen/bespreken? (bank, hypotheekshop etc.)
    Wij hebben alles geregeld via de makelaar die ons huis in de verkoop had. Via hun hebben wij ook onze verzekeringen enz geregeld dus waren we al bekend met ze.

Het is trouwens niet verstandig om een huis te kopen als je beide een jaarcontract hebt, of als je echt van 2 inkomens afhankelijk bent. Stel dat 1 van 2 zonder werk komt te zitten, red je het dan nog?

4. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Wij vorig jaar nog wel, maar dat schijnt dit jaar sterkt te zijn veranderd. Wij moesten een intentieverklaring hebben dat ie evt een vast contract zou krijgen. En niet alle hypotheekverstrekkers geven dus meer een hypotheek bij een jaarcontract.

Dat ligt eraan waar je een huis wilt kopen... en of je het op beide inkomens gaat kopen of op 1 inkomen enz enz... Mijn man verdient 36000 bruto per jaar en we konden een hypotheek krijgen van max 186000, maar ook dat schijnt in een jaar weer veranderd te zijn.

Ja, met de hypotheek betaal je ook de extra kosten zoals makelaar enz. (is ongeveer 9-12% van het koopbedrag van je huis). Om het huis op te knappen kan je een bouwdepot erbij afsluiten.
    voorbeeld:
    Je kan een hypotheek krijgen van 180.000 euro. Dan zou je een huis kunnen kopen die 160.000 euro is en evt 5000 euro erbij voor verbouwingskosten. Dat laatste is niet verplicht hoor! Dat kan je dus doen.

Wij zijn bij de Hypotheker geweest, die kunnen van alle hypotheekverstrekkers hypotheken vergelijken en laten afsluiten.
    Ze verschaffen je ook info over alles wat er verder bij komt kijken. Ze zijn in principe onafhankelijk maar ze krijgen natuurlijk wel provisie voor elke hypotheek die ze afsluiten (1% zoiets, die wordt door de hypotheekverstrekker betaald, dat betaal jij dus niet).
    Maar shoppen bij een bank of de hypotheekshop kan absoluut geen kwaad.

Wij zijn eerst voor een oriënterend gesprek geweest. Zo wisten we in welke prijsklasse we konden gaan zoeken. Daarna toen we een huis hadden gevonden zijn we teruggeweest voor dehypotheek te regelen.

5. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    De banken zijn tegenwoordig heel erg moeilijk als het om tijdelijke contracten gaat. Ze willen bijna allemaal een vast contract, een intentieverklaring is niet genoeg. De banken die daar wel genoegen mee nemen, rekenen vaak een hele hoge rente.
    Een paar jaar geleden was het geen probleem, maar nu bijna onmogelijk.

6. koala28

koala28 Niet meer actief

Sorry maar dit is echt niet waar. ING doet soms nog wel eens moeilijk bij een intentieverklaring of een buitenlandse bank. Maar de meeste hypotheekverstrekkers accepteren gewoon een werkgeversverklaring voor bepaalde tijd met intentieverklaring. En die rekenen geen hogere rente hiervoor.

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Sinds 1 augustus 2011 zijn trouwens ook strengere hypotheekregels van kracht.

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Je kunt het beste advies inwinnen bij een hypotheekadviseur, die kunnen kijken naar jullie specifieke situatie (bijvoorbeeld een jaarcontract) en op basis daarvan bepalen wat voor jullie mogelijk (en verstandig) is. Dan heb je een beetje een idee wat voor hypotheek je kan krijgen en kun je ook gerichter zoeken binnen een bepaalde prijsklasse. Daarnaast hebben ze er vaak heel veel foldertjes vol informatie, ook erg nuttig!

9. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    en nog een aanvulling:

Aan de hand van je gemiddelde jaarinkomen van de afgelopen 3 jaar, waarbij het jaarinkomen van afgelopen jaar de max is, kun je ook een hypotheek krijgen. Van deze regeling hebben wij in het verleden gebruikt gemaakt omdat mijn man via een opleidingsinstituut aan het werk was, binnen een half jaar over zou naar het bedrijf waar hij aan het werk was, en een intentieverklaring van een werkgever waar je officieel nog niet werkt niet kan (logisch)

10. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Heel erg bedankt voor jullie info! Daar kan ik wel wat mee! :D

Deel Deze Pagina