geloof en 'kunstmatige bevruchting'

Discussie in 'De lounge' gestart door Anabella, 26 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Mijn man en ik hebben het hier vaak over. De hele maatschappij verteld de christenen: jullie mogen geloven, is mij prima, zolang je het maar voor jezelf houdt. En dat is nu juist het tegen overgelstede van wat God van ons vraagt, Hij wil dat wij er juist wél van vertellen en getuigen. Chrsitenen zullen dit soort dingen dus nooit alleen voor zichzelf zeggen, maar er ook over aan anderen vertellen. Dat is een onderdeel van het christen-zijn. Begrijp je dat een christen dus eigenlijk zijn mond niet kan en mag houden?

2. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Maar wat als deze mensen wel kiezen voor een relatie en de kerk? Zijn zij dan geen goede christenen?
    Ik vind het moeilijk me voor te stellen dat jejezelf achteruit zet voor je geloof.

@Flientje: Freewilly rukt niks uit het verband. Ik ben het niet in alles met haar eens maar ze schrijft toch duidelijk haar mening.
    Het geloof is niet bekrompen en hypocriet soms alleen erg moeilijk en lastig.

3. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Updaten wil niet zeggen veranderen, maar tijden veranderen, dus bepaalde opvattingen kun je anders uitleggen.

4. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    Inderdaad heel triest. Hoewel hij er waarschijnlijk niet gelukkiger van zou zijn geworden om wel ook echt als homo te gaan leven. Want als zijn eigen overtuiging is dat het een ziekte is en dat hij niets met zijn geaardheid kan doen dan zou het schuldgevoel enorm zijn.
    Op deze manier kan zo'n man dus nooit gelukkig zijn, wat hij ook doet....

Dat geldt denk ik ook voor mensen die vanuit hun geloof geen IVF mogen en wel een grote kinderwens hebben.....

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    @freewilly9...

Ik noemde jou (en andere) hypocriet op basis van wat ik van jou gelezen heb en van wat ik van andere uit mijn directe omgeving heb meegekregen (dus persoonlijke ervaringen) en daarom kan ik wel degelijk zeggen dat veel gelovigen ontzettend hypocriet zijn het 1 hangen ze wel na, en het andere wat niet in hen straatje past laten ze achterwege (dat geld ook voor de moslimgelovigen)....

en dan kun je wel zeggen je mag ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar dat heb je mij ook zeer zeker niet zien doen (lees mijn reactie er maar op na) enkel ik ken er best veel, en veel van hen vindt ik hypocriet, en dat zeg ik ze ook gewoon face to face en hoewel ze het niet altijd waarderen en het soms zelfs ontkennen zijn de meeste het met me eens dat ze datgene "toepassen" wat bij hen past en het andere weer niet maar het woordje "hypocriet" vinden ze vaak een "te groot" woord....

maar ja hoe je het ook ziet, in mijn ogen is het huichelachtig als je niet oprecht bent in hetgeen je gelooft (god en daarmee de bijbel) .....

veel mensen "verschuilen" zich ook achter het geloof als het gaat om dingen als homosexualiteit e.d......

"god" heeft de mens geschapen maar als dat idd zo is dan laat ook die almachtige "god" vaak genoeg een steekje vallen want er is al lang en breed bewezen dat homosexualiteit een aangeboren iets is (een genetisch foutje zeg maar)....

ik ben van mening dat er als er geen bijbel of koran zouden zijn er veel minder geweld op de wereld zou zijn geweest...kijk naar die kruistochten van vroeger zeg...werd toch echt gedaan met de bijbel in de hand en in naam van "god' net zo goed als dat er terroristische aanslagen worden gepleegd met de koran in de hand onder het mom van "allah" wil het....

ik ben blij dat ik in mezelf geloof en niet iets nodig heb om me achter te verschuilen, alles wat ik doe doe ik omdat IK daar in geloof en niet omdat het me "ingefluisterd" wordt....

jammer dat er anno 2007 nog steeds mensen zijn die nog steeds niet inzien dat homosexualiteit geen schande hoeft te zijn, en dat het mogen krijgen van kinderen bij homosexuele paren gelukkig niet afhangt van de bekrompenheid van de o zo begripvolle en liefdevolle (gelovige) medemens.... :D

6. Sanny

Sanny Niet meer actief

Zo als ik geen antwoord krijg quote ik mezelf maar even ;) Freewilly ik ben toch erg nieuwsgierig waarom de pil gebruiken dan wel mag?

7. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113

Jeetje, het lijkt erop alsof je de Bijbel zowat uit je hoofd kent? :p De Bijbel is een redelijk dik boek, volg je dan echt elke letter dat erin geschreven staat? En dit is absoluut niet sarcastisch bedoeld hoor, maar puur interesse.

8. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    Euhm, nee...
    Ik schop niks opver, ten minste niet bewust. Ik vind het heel goed hoe Taliaa bijv. dingen uitlegd. Maar als ik op pg. 10 een post lees wat een reactie is op mijn post, reageer ik daar ook weer op. Want aan 't einde van pg. 14 weet ik echt niet meer wie wat precies zei over iets op pg. 10. Vandaar nogal een aantal quotes.

En als ik je nu niet goed begrepen heb, wil je 't me dan uitleggen?

9. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Maar verdraai je dan (misschien onbewust) geen dingen zoals je ze nu zelf graag zou willen zien?

10. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    @Freewilly even een vraagje tussendoor (ik heb niet alles gelezen hoor....sorry), maar bekeek jou foto's net en zag dat je het eea aan versiersels hebt aangebracht op/aan je lichaam.

Mag dat wel volgens jou/het geloof?

11. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    Ja, ik kan blij zijn voor mensen die een kindje verwachten uit IVF bijv. Ik kan blij zijn met het feit dat het zgn. babyboom-Ajax-stel een kindje verwacht, want ik gun het ze van harte. Maar ik ben het niet eens met de manier waarop.

Tsjah, verbieden, dan wordt het een dictatuur. Da's niet de bedoeling. Mensen moeten zelf keuzes maken en verantwoordelijkheden nemen.

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    nee dat mag niet van het christen geloof, dat weet ik van een heel goede (christelijke) vriendin van mij die het ontzettend graag zou willen maar het van haar geloof niet mag dus vandaar mijn eerdere opmerking, dat vele christenen (gelovigen) hypocriet zijn en de dingen toepassen die bij hen past en het andere wat niet in het straatje past links laten liggen als ware het er niet... :(

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.219
    113
    Brabant
    Pfft, ik heb het allemaal ff niet meer gelezen en heb ook geen tijd meer (zo naar de gyn, spannendddd)
    maar; sanny: Dat komt idd uit het oude testament. Dat waren toen dus de wetten, die vervuld zijn door de Here Jezus. Maar wat ik zeg: door zulke wetten zie je wel wat de richtlijnen zijn, maar je hoeft de wetten dus niet meer op te volgen, dus niemand stenigen aub!:)

Bedankt voor de tekst

ik lees vanavond weer bij! Ben benieuwd:) Dan reageer ik wel weer verder!
    Liefss, Taliaa

14. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nee waarom zou je? je gelooft immers wat er staat in de bijbel, alleen zijn er dingen.. die andere bijv aanhaalde, zoals het stenigen van mensen enz. die gewoon niet meer kunnen nu.

15. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Denk dat die bladzijde dan uit de bijbel gevallen is ;)

16. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113

Vond dit eigenlijk ook wel een hele goede vraag. Ben benieuwd naar het antwoord..

17. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    Ja, ik heb een half jaar de pil gebruik. Dit is me al heel vaak gevraagd hier en al even zo vaak uitgelegd dus. Seks is om van elkaar te genieten en om voort te planten. Maar je hebt óók je verantwoordelijkheden en het komt er in 't kort op neer dat wij het eerste half jaar een kindje geen stabiele basis konden bieden. Een kindje krijgen was niet verantwoordelijk geweest. Nu is het nog steeds best spannend. Financieel en qua ruimte zitten we niet breed, maar we kunnen een kindje wel bieden wat het nodig heeft. Wie zijn wij dan om nu nóg verder te plannen wanneer een kindje mag komen.
    Het ging mij er bij IVF om dat er embryo's (=leven) worden vernietigd als ze niet meer nodig zijn.

Als ik een zoon heb die op zijn 16e zegt dat hij homo is, zal ik hem helpen om als homofiel zijn weg in zijn leven te vinden, samen met God. Een homofiel (aard) is niet fout hoor, homoseksualiteit (keuze/daad) wordt alleen afgekeurd in de Bijbel.

18. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    zoals wel meerdere bladzijde (wat ongeveer gelijkstaat aan de halve bijbel... ;) )

19. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Dan hebben ze de light-versie ;)

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ach ja er wordt wel eens gezegd dat de bijbel een "zware pil" is om te lezen, valt dat ook weer mee toch... ;)

Deel Deze Pagina