geloof en 'kunstmatige bevruchting'

Discussie in 'De lounge' gestart door Anabella, 26 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanny

Sanny Niet meer actief

@Freewilly dus in principe zeg jij dat je er nog niet aan toe was(financieel e.d.). Maar is het niet zo(dit is niet mijn mening, maar ik probeer me nu heel erg in de gelovige medemens te verplaatsen) dat niet jij maar God beslist wanneer je er aan toe bent? Door de pil te gebruiken speel je toch een beetje voor God, want jij beslist dat jij er nog niet klaar voor bent.

2. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    ja.. maar dat is dus een beetje wat ik bedoelde..
    (Ik vind stenigen wel een heftig voorbeeld hoor en ik ben er ook ECHT niet voor, maar..)
    Dat is toch een straf die "god" verzonnen heeft?
    Waarom kan dat dan nu niet meer? Dat is toch een onderdeel van het geloof?

3. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Je zei in een eerdere post ook al dat God de mensen beter had moeten scheppen. God schiep de mens .... en zie het was zeer goed. Perfect dus. En wat doet de mens? Die zegt: God ik heb U niet nodig. Nee hoor, mensen hebben God niet nodig, ze kunnen zelf wel kiezen. En zie je wat ervan terecht komt? Een wereld vol ellende. De mensen hebben God dus wel degelijk nodig naar mijn mening. Wij kozen zelf voor een onvolwaardig leven door tegen God te kiezen.

Er worden dingen gedaan uit naam van God die niet goed zijn. Mee eens.

Homofilie is geen schande, maar is wat anders dan homoseksualiteit. En daar ging het over in de discussie. Dat verschil moet wel even duidelijk zijn. Want homofilie is idd aangeboren, maar homoseksualiteit (dus de seksuele relatie) niet. Net zomin als mijn man mij aangeboren is...

4. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    :) Euhm, nee, niet elke letter. Maar ik ken wel aardig wat ja. Dat is het gevolg van 17 jaren kerkgang, waarvan ik vooral de afgelopen drie jaar veel kennis heb opgedaan, de Bijbel van kaft tot kaft lezen, zo'n 9 jaar lang zeer regelmatig bijbelstudies e.d. doen, een vader, schoonvader en een man hebben die ook veel bijbelkennis hebben.

5. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    Dus 2 mensen van hetzelfde geslacht mogen wel verliefd worden op elkaar maar ze mogen hun liefde niet naar elkaar uiten (dmv.sex) ?
    Beetje vreemd niet?

6. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113

Ja maar blijkbaar heb je dat 1e half jaar zélf gepland om geen kindje te laten komen. Had je dan toen al niet moeten denken..wie zijn wij om daarover te beslissen? Misschien lees ik het niet goed maar ik volg je nu ff niet hoor..

7. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Freewilly schreef:
    Maar snap jij dan ook dat dat soms wel kwetsend of vervelend kan overkomen? Soms is het beter je mening voor je te houden of anders neer te zetten. Waarmee ik je zeker niet de mond wil snoeren integendeel, ik vind dit een "mooie" discussie nl.

8. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    :) 'Breng geen kervingen of tatoeages aan op en in je lichaam ten teken van rouw.'
    Punt. Meer teksten heb ik hierover niet gevonden in de Bijbel. Dus ik denk van wel ja > Ik draag mijn piercings en tattoos als sieraad en niet ten teken van rouw.

9. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss

Maar god heeft dit niet verzonnen hoor ;) Stenigen (om even bij dit onderwerp te blijven) was een straf die 2000 jaar geleden misschien werd toegepast, nu dus niet meer. Dat is gewoon met je tijd meegaan. Het hoort naar mijn mening niet bij het geloof maar bij de tijd waarin de bijbel geschreven is, zoals meerdere dingen (Ik heb de bijbel niet gelezen, ga niet naar de kerk, dus kan je geen parate voorbeelden geven!)

10. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Maar Freewilly, ik heb je in een ander topic zien vertellen dat je in het vreselijke geval dat je als gevolg van een verkrachting zwanger zou worden, je het kindje wel zou houden en opvoeden samen met je man. Begrijpelijk vanuit je geloof, maar dan is je man ook niet de biologische vader van het kindje. Hoe zit dat dan? Ik begrijp dat je dan moet kiezen uit twee kwaden die allebei tegen je principes ingaan, maar feit blijft wel dat je man dan wel een kind gaat opvoeden dat niet van hem is. En dat keur je juist af.

Verder vind ik dat je wel erg makkelijk over je pilgebruik heen stapt. Als je dan helemaal volgens God's woord wil leven, moet je ook geen pil slikken en God laten bepalen of jij er klaar voor bent. Als je zelf vindt dat je er toch nog niet klaar voor bent en daarin niet op God wil vertrouwen bestaat er ook nog zoiets als geheel onthouding?! Dit is nu net wat ik eerder zei: het nét zo draaien dat het voor jou goed uitkomt......

11. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Oke dan is t oke ;) ...maareh ik bedoel komen steeds meer mensen voor uit dat ze homo,lesbi of bi zijn, wie weet zijn de hetero's over een tijdje wel in de minderheid...haha en dan zijn wij anders. Dus in die zin is t maar betrekkelijk bedoel ik te zeggen wat anders is... ;)

12. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    Je moet je balans vinden tussen vertrouwen op God en het nemen van eigen verantwoordelijkheden. Je mag en kan volkomen op God vertrouwen. Maar als ik zie dat ik nog geen kindje kan ontvangen, dan is het onverantwoordelijk daarvoor te gaan. Maar je kunt ook zeggen: ik wil carriere maken, ik wil dit, ik wil dat, en dán pas een kind. Maar zó is het niet. Ik wil ook wel van alles, maar als er een kindje komt, komt die en dan is dat zo en kan al dat andere even niet meer. Maar ik weet wel dat ik een kindje nu goed kan ontvangen en een veilig en stabiel thuis kan geven. Ik heb nu zoiets van: ik zou niet graag direct een tweede achter een eerste aan willen hebben. Maar als blijkt dat ik snel herstel van een zwangerschap en bevalling en we de middelen hebben een tweede kindje ook een goed en veilig en stabiel thuis te bieden, dan heb ik, denk ik, niet meer het recht om te zeggen: ik wil het niet meer.
    Het verschil zit 'em er denk ik in, dat je zelf iets niet wilt, of iets nog niet kunt opbrengen waardoor het ook voor de baby nog niet goed is.
    Wij konden het nog niet, nu kan het wel. En zodra de reden dat het niet kon, er niet meer was, ben ik met de pil gestopt, eerder dan we in principe voor onszelf gedacht hadden. Dat ik misschien niet wil omdat ik bijv. graag nog zou willen studeren: da's jammer dan. Dan hadden we ons huwelijk nog even uit moeten stellen.

13. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Dat vind ik best selectief...

14. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Volgens mij staat in de Bijbel niet.."Zolang het financieel niet kan dan is het onverantwoordelijk". Als je echt zo gelovig bent dan moet je er ook op vertrouwen dat God je een kind zal schenken wanneer Hij vind dat je daar klaar voor bent en niet wanneer jij dat vind.

15. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Oke hahah dan is t goed... ;) het schoot me ff in t verkeerde keelgat want je wilt gewoon niet weten hoe vaak ik dat te horen heb gekregen: Ach ja meid t is heel erg dat je je moeder zo vroeg moet missen maar je moet maar zo denken, het is de wil van God en die heeft daar een bedoeling mee.

Pfff dan kunnen ze me niet kwader krijgen, omdat als ik dan vraag wat de zin achter het lijden is, de zin achter de pijn is die ze heeft moeten doorstaan, de zin van het verdreit wat wij moeten voelen, dan kunnen ze me geen antwoord geven. :rolleyes:

Vandaar dat ik misschien wat fel reageerde, maar ik werd echt ff pissed van die zogenaamde logica?!

Haha maareh t is oke hoor dat jij het niet zo ziet.... :D en sorry dat ik je ff niet goed begrepen had

16. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Hardenberg
    Jep. Ik hou ook vaak genoeg mijn mond wél.
    En ik snap ook dat iets vervelend kan zijn.
    Maar hier wordt ten slotte wel om een mening gevraagd.

Als een kindje geboren wordt uit een verkrachting, dan is dat niet de keuze van de ouders geweest, maar de daad van de verkrachter. Dat is dus ook de verantwoordelijkheid van de verkrachter en niet van de ouders (moeder). Als de ouders er echter zelf voor kiezen donorzaad of donoreicellen te gebruiken, is dat hun eigen keuze en verantwoordelijkheid.

17. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113

Hihihi maakt niet uit hoor! Zou precies hetzelfde als jij hebben gereageerd! ;)

18. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Kijk dit bewijst dus dat ik er ECHT niks vanaf weet :D
    Ik dacht dat god zo'n beetje de bijbel op aarde had laten vallen, onder het mom van, dit zijn de regels. :)

19. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hahhaha nee natuurlijk niet!

20. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007