geloof en 'kunstmatige bevruchting'

Discussie in 'De lounge' gestart door Anabella, 26 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Helemaal mee eens Natas!!!!

Ik vind dat zo jammer...want wat ik namelijk heb geleerd is dat je van God jezelf mag zijn, dat je voor God goed bent zoals je bent...dus ook homo's en lesbies! Maar goed zo zie ik dat omdat ik geloof dat God een God van liefde is die liefde tussen mensen toe zal juichen ongeacht geslacht! :D

2. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Freewilly schreef:
    Dan snappen we elkaar best wel. ;)

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    hehe en daar zijn we weer op hetzelfde punt, een ieder pakt dat wat
    "in zijn of haar straatje komt" :D

4. kruimeltje

kruimeltje Actief lid

2 dec 2006
    101
    0
    0
    Ik ben niet gelovig maar zover ik weet zou god/allah van iedereen houden, dus wat maakt het uit of je gay bent. God houd toch van iedereen we zijn zijn eigen schepsels!

Leuk onderwerp trouwens.

5. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ja dus en daar klopt geen "fuck" van om even in de termen van seks te blijven. Want in de Bijbel en het geloof werd/wordt duidelijk aangegeven dat seks is om voort te planten. Ten minste zo heb ik dat geleerd en meegekregen.Beetje friemelen en frutselen kan soms nog wel voor het huwelijk, maar de daad zelf niet...dat is voor voortplanting.

En als het aan God is om te bepalen of iemand al dan niet een kind krijgt dan moet je het aan HEM over laten en dus niet zelf eerst gaan kunstelen met de pil...want dan is niet God degen die de tijd bepaald maar degene die de pil gebruikt.

Dus als je alles heel letterlijk en sec wilt nemen zoals het geloof het wil dan klopt het dus niet.... :rolleyes: Het oorsponkelijke doel is voortplanting en als je er van geniet is t mooi meegenomen ;)

Ikzelf heb dus alle zonden begaan die er zijn, seks gehad voor huwelijk, en geniet er van :)

6. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Vind ik ook hoor.

Gelovige vrienden van ozn hebben het aan de Heer gelaten enneh zijn nu dus zwanger en stonden er finacieel niet heel rooskleurig voor. Maar zeiden ze: God heeft ons diot kindje gegeven en helpt ons hier ook door..enneh het gaat goed ze hebben beiden een baan nu een een leuk huisje.

Weer vrienden van hen hebben hun baan opgezegd en leven van giften en gebruiken hun gaven (dus kennis en vaardigheden en dingen waar ze goed in zijn) voor vrijwilligersprojecten. Zij leven echt met het idee: God is er voor mij, zorgt voor mij en zorgt dat ik ook hier door kom! DAT is pas het over geven aan God en vertrouwen hebben in Hem.

Ikzelf kan dat niet, geloof niet op die manier, maareh vind het wel knap omdat zij het echt in Gods handen leggen en niet zelf ook nog ff kunstelen en zeggen ja ik laat het over aan Hem maar dat dus in wezen niet doen.

7. Sanny

Sanny Niet meer actief

Idd Milli, zoiets dergelijks zei ik ook net. Je speelt dan zelf voor God. Ookal leg je t uit als "je verantwoordelijkheid nemen", het verandert daaraan niks. Zo is sex(volgens de bijbel) niet bedoeld, en het is niet aan de mensen zelf om te beslissen of ze eraan toe zijn.
    En daar idd wat Smoeki zei, iedereen doet wat in zijn of haar straatje past. Zelfs dus degene die heel erg volgens de bijbel leven.

8. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ff iets heel anders zo tussendoor. Dit is geloof, voor mij persoonlijk, de 1e keer dat ik een topic meemaak met zo veel verschillende meningen en dat iedereen zich netjes houd en elkaar respecteert..word er helemaal blij van, zo kan het dus ook! ;)

Applausje voor ons allemaal! :D

9. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hihih ja dat zei ik een paar pagina's terug ook!
    maar ik geloof dat het leuker is te reageren als een mod iets zegt als het niet goed gaat dan wel hahahahahahaha

10. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    haha oke! :)

11. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    * Mili klapt enthousiast voor iedereen.... ;) enneh maakt een diep buiging en neemt het applaus van anderen in ontvangst hahahah ;) ;) ;) *

12. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Seks is ook om van te genieten en niet allen voor de voortplanting. Zie het boek Hooglied in de Bijbel.

Wat betreft de pil: in de tijd van de Bijbel was er nog geen anticonceptie behalve onthouding. Nu er wel anticonceptie is, kun je toch genieten van seks zonder dat er sprake is van voortplanting. Maar die anticonceptie moet wel verantwoordelijk worden gebruikt en niet misbruikt. Of en hoe dit wel en niet kan, daar zegt de Bijbel weinig tot niets over, het was er toen gewoon nog niet. Hierover beslis je dus naar eigen inzicht en dat probeer je vanuit je Bijbelse waarden die je al hebt. Dat inzicht is niet heilig, ik kan het dus ook mis hebben. Maar de mensen worden in de Bijbel verschillende malen gewaarschuwd zich niet te gedragen als beesten omdat ze ook verstand hebben gekregen. Deze waarschuwen wordt ook in het kader van seks gegeven. Seks van dieren is uit lust en voor voortplanting, seks van mensen in de eerste plaats uit liefde, en uit lust en voor de voortplanting. Dat verstand geeft ons ook de kans verantwoordelijkheden en beslissingen te nemen. En ik denk dat daarbij hoort dat je nog niet toe bent aan een kindje. God weet dat ook, maar God weet ook dat er, als je al tien kinderen hebt, eigenlijk geen geld en ruimte meer is voor een elfde, maar als je onbeschermd seks hebt, komt die er toch. Ja, had je maar wat moeten gebruiken, zegt men dan. Dat is geen gebrek aan vertrouwen op God denk ik hoor, maar een kwestie van nemen van verantwoordelijkheid.
    Goed geeft nu de mogelijkheid van anticonceptie in een maatschappij die zo dolgedraait is dat je op bepaalde momenten gewoon kláár bent met alles en er even niet nóg wat bij kan hebben, en waar man en vrouw beiden moeten werken wil je een gezin kunnen onderhouden, en waar school en andere dingen zo duur zijn dat je meer dan drie kinderen nauwelijks kunt onderhouden... Is anticonceptie dan geen zegen in deze tijd die we, naast de zegen van kinderen krijgen, op een verantwoordelijke manier mogen gebruiken? En naar mijn mening heb ik dat gedaan.

13. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113

hihihi sorry, niet glezen :oops: Maar bij deze dan..bedankt! :D

14. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0

:rolleyes: Tsja en zo kun je aan alles wel een mooi verhaaltje hangen...naar eigen inzicht, in de Bijbel staat daar niets/niet veel over...je beslist nav je eigen inzicht en wat je vanuit je geloof mee krijgt.

DUH dat is dan toch voor een ieder anders?

Ik leer heb u naasten lief als uzelf...en dat je mensen moet behandelen zoals jezelf ook wilt dat mensen je behandelen. Ik wil dat mensen mij respecter, accepteren zoals ik ben...dus respecteer ik homo's gun ik hen alles mbt tot een volwaardig leven, gelukkig zijn in de liefde en kinderen als zij dat willen, want dat wil ik zelf ook graag!

Dus kan het wel, homo en kinderen omdat ik vanuit de Bijbel lees dat je je naasten lief moet hebben etc. Heb ik net even naar eigen inzicht gehandeld! Goed gevonden of niet? Enneh men wist toen niet precies hoe homoseksualitiet tot stand komt etc, dus ja gebrek aan kennis toen, die kennis is er nu dus handel ik volgens de normen van nu!

Mbt anticonceptie kies dan voor onthouding, of kies voor kalendermethode want dan laat je t meer aan God over, met de pil is er maar zo weinig kans... dus tsja t is maar hoe je het weer zo gunstig mogelijk uit kunt leggen he?

mbt Hooglied klopt, dat het ook is om te genieten maareh dat was volgens mij echt niet het hoofddoel hoor zoals er toen over seks gedacht werd...maar goed wie ben ik...t is ook maar wat ik heb meegekregen he en ik heb de wijsheid niet in pacht.

Maar goed dat zie je anders en ga vooral je gang...ik eh: :-#

Edit waren foutjes eruit halen....

15. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Tuurlijk is het betrekkelijk ;) Enne: Wie weet zijn de hetero's over een tijd inderdaad wel in de minderheid, dan zijn de hetero's gewoon weer anders. Stom he: soms wordt er gezegd dat je dingen niet te letterlijk moet nemen, maar nu hadden we het woordje juist wel weer letterlijk moeten nemen. Zo lastig ;)

Overigens hebben wij een hele moderne pastoor hoor, die iedereen in zijn waarde laat. In de aanloop naar ons huwelijk hadden we ook een stel waarvan de vrouw al zwanger was. Daar hebben we ook een heel open gesprek over gehad, waarin de pastoor zich alles behalve beschuldigend opstelde. Je moet voor jezelf (en voor de gelovigen onder ons God) in de ogen kunnen kijken en weten dat je de juiste beslissingen neemt (probeert te nemen). De pastoor heeft ook een heel betoog gehouden dat het niet aan ons, de mens, is om een ander te veroordelen. Hoewel het in een discussie soms best moeilijk is om dingen alleen op jezelf te betrekken.

16. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    @ freewilly ik wil je zeker niet beledigen maar je laatste stukje vind ik dus wel erg hypocriet en sluit ik me aan bij Smoekie... je rechtvaardigt alles wat je doet en niet volgens de bijbel is doordat het toen nog niet bekend was.. maar daarentegen was er toen ook nog niks bekend over homoliefde, K.I. en weet ik veel wat .. waarom het een wel rechtvaardigen omdat het er toen niet was en het ander niet?

17. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Ik denk ook dat op gebied van anticonceptie je eigen verantwoordelijkheid telt. Ik weet niet of de bijbel daar iets over zegt, maar je moet wel realistisch blijven vind ik. Het is toch beter te wachten totdat je alle zaakjes op orde zijn dan maar ''omdat je getrouwd'' bent aan de kinderen te beginnen...

18. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Da's idd voor iedereen anders, en anders is niet persé fout. Wat wél fout is, is als je twijfeld of je iets moet doen omdat het misschien van God niet zou mogen, en je doet het dan tóch omdat het volgens anderen wel mag. Ik denk dat anticonceptie wel mag en heb die beslissing in gebed gebracht en niet zomaar in één avondje besloten. Ik heb het gedaan met God en kan Hem daarbij recht in de ogen kijken. Als iemand anders dat niet kan omdat hij erover twijfeld, moet -ie 't niet doen.
    Mijn vader geloofd dat homoseksualiteit wel mag en kan God daarbij recht in de ogen kijken, want hij heeft een andere interpretatie dan ik. Ik kan God niet recht in de ogen kijken als ik zef dat homoseksualiteit misschien wel mag, maar wel als ik zeg dat ik denk dat het niet mag, want zo interpreteer ik de teksten die daarover gaan.

Het is dus geen kwestie van een mooi verhaaltje erover ophangen. Die opmerking schiet mij in 't verkeerde keelgat. Want het kan dat voor jou wel lijken, maar voor mij zijn het avonden- en dagenlang denken en praten bij wijze van spreke, moeizaam samengevat in een forum-post. Nogmaals, ik doe of zeg niet zómaar wat, maar denk er wel degelijk over na, en wens daarom gerespecteerd te worden om mijn mening, of je je daar nu wel of niet in kunt vinden. Ik respecteer jou ook, of je nu anders denkt dan ik of niet.

19. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113

Ik pas je tekst ff naar mijn mening aan als het mag :D

In de tijd van de Bijbel was er nog geen ivf. Nu er wel ivf is, kun je toch genieten van het feit dat je wens in vervulling kan gaan?

Is ivf dan geen zegen in deze tijd dat we, naast spontaan zwanger kunnen raken, wat helaas niet voor iedereen weggelegd is, daar gebruik van kunnen maken?

20. Sanny

Sanny Niet meer actief

Jessy je slaat de spijker op zijn kop :thumup:

Deel Deze Pagina