geloof en 'kunstmatige bevruchting'

Discussie in 'De lounge' gestart door Anabella, 26 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vosje, ik vind het echt goed hoe jij je probeert te verplaatsen in gelovigen. :thumup:

nu heb ik iets gevonden op het internet, en.. ik ben benieuwd wat de (niet/half)gelovigen onder ons hier van vinden. het gaat over het gebruik van de pil.

de pil zorgt ervoor dat
    - het slijm bij de baarmoedermond dikker wordt, waardoor zaadcellen moeilijker uit de vagina in de baarmoeder kunnen zwemmen.

én:
    - onderdrukt de maandelijkse eisprong. Omdat er geen eitje vrijkomt, kan er geen bevruchting plaatsvinden.

mocht dit toch gebeuren, dan:

- verandert de pil de baarmoederwand, waardoor een bevrucht eitje zich niet kan nestelen.

het kan dus voorkomen dat, ook als je de pil gebruikt, een eitje bevrucht kan raken. ook lees je (hier oa) wel eens verhalen van vrouwen die dwars door de pil zwanger zijn geworden. het bevruchte eitje is dan ongeveer even ver als een ivf eitje.

dus als je echt tegen het 'weggooien' van bevruchte eitjes bent, mag je ook wel je vraagtekens zetten bij het gebruik van de pil.

2. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hahah ik kom naast je zitten hoor hihi kan ook wel dekking gebruiken denk ik :) ;) :)

3. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    (let op mn aanhalingstekens die staan in dit geval voor de sarcastische ondertoon waarop mn reactie gelezen moet worden)

""" Jaaa neeeeeh joh das anders...dat weet je toch wel want dat leeft ja nog niet enneh God heeft anticonceptie mogelijk gemaakt...

Ten minste dat las ik hier ergens..."""

4. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Tnx :D
    Ik heb zelf nog nooit een bijbel in de hand gehad, maar probeer wel te begrijpen hoe gelovigen denken.
    Blijft toch apart dat er zo veel verschillende opvattingen zijn over 1 en hetzelfde boek.
    Dat fascineert me wel.

Goeie vraag van je mbt de pil.
    Ben benieuwd hoe men hier tegenover staat.

5. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dan heb je niet goed gelezen hoor.
    Ze is niet tegen ivf.

6. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Ow.. Dan moet ik het hele verhaal nog maar is lezen.

7. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hahah veel succes! Hihi ben gelovig en snap er zelf niets van...als ik dit allemaal zo lees ;) :)

8. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Als er sprake is van een bevrucht eitje, begrijp ik niet goed wat dan ''het grote probleem'' is bij IVF bij gelovigen... Dat komt dus in feite op hetzelfde neer... Hmm..

9. Sanny

Sanny Niet meer actief

Freewilly is tegen embryo's weggooien en dat gebeurt heel erg vaak(zo niet altijd) bij IVF. Dus je kan eigenlijk wel zeggen(mijn interpretatie ;) ) dat ze tegen IVF is.

10. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Juist...dat vind ik dus ook...maar ja dat zie ik vast ook niet goed dan...
    Haha ik wacht dus nog op goede uitleg! :)

11. daar is ze wel tegen, mits de (bevruchte) eitjes niet worden ingevroren.

maar lees het hele verhaal nog maar even :p

12. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Het is inderdaad aardig verwarrend :)

Maar als ik alles een beetje samenvat van wat ik gelezen/begrepen heb, is dat iedereen de bijbel op zijn/haar eigen manier interpreteert, aangevuld door de mening van de kerk, of door "aangeleerde" zaken van familie/medegelovigen in de directe omgeving.

De een blijft bij het "oude" beeld van de bijbel, de ander probeert het aan te passen aan de huidige tijd zonder de betekenis van bepaalde dingen te wijzigen.

Dus ik ben bang dat de TS niet echt een antwoord krijgt op haar vraag, omdat elke "gelovige" net iets anders/op een andere manier geloofd.

13. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Blz 20 bovenaan..
    Ben er mee eens dat ze zich zelf tegen spreekt maar ze zegt zelf daar er niet tegen te zijn.

Hoef niet terug te lezen, want lees de hele middag al mee.

14. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

hahahaha, ja doe maar effe... is leuk... :) :) :)

15. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Natasja heeft gelijk hoor. Freewilly roept idd verschillende dingen, en dat vind ik erg jammer. Ze wil voor haar mening opkomen, nix mis mee, maar dan moet ze zichzelf niet zo tegenspreken want dan vind ik het al niet meer geloofwaardig klinken..

16. dat was een grapje natasja

17. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hahaha moet er niet aan denken om alles weer terug te lezen.

18. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ja dat klopt wel zo ongeveer..elke stroming binnen het geloof leeft anders en elk individu ook.

Maar in principe hoort de basis gelijk te zijn, de Bijbel als leidraad en daarnaast de 10 geboden.

Ook invloed van een kerk is er voor sommigen, maar ja hoe en wat hangt dan weer van de stroming af.

En ja de Bijbel wordt door sommigen erg letterlijk genomen terwijl anderen hem meer in een bepaalde context plaatsen. Sommigen gebruiken hem meer als een soort boek van voorbeelden en metaforen en de ander neemt alles dus strikt letter voor letter en woord voor woord.

Lastig allemaal he? :)

19. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    :) neeeej heb je bijna een dagtaak...waaat een weektaak aan. Haha anders ben je zo de kluts weer kwijt ;) ;)

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    blij dat het voor mij als niet gelovige dan allemaal een stuk makkelijker is zeg... ;)

hoef mezelf aan niemand te verantwoorden behalve aan mezelf en "hem" aankijken hoef ik gelukkig niet daar het staren in het luchtledige zou zijn... ;)

poepoe ze zeggen wel eens dat het geloof je leven makkelijker maakt maar al wat ik hier vandaag gelezen heb, maakt het leven er echt niet makkelijker op zeg en moet je bijna bij alles wat je doet nadenken of je "hem" daarna nog wel "recht in de ogen" kunt aankijken...

op sommige vlakken is "hij" blijkbaar met zijn tijd meegegaan maar in sommige dingen is "hij" blijven hangen in het verleden... ;)

tja en freewilly wbt dat hypocriet zijnde sorry hoor, ik blijf jou in je geloof hypocriet vinden en dat je de dingen toepast die "in het straatje passen" en de rest laat liggen waar het niet in je "straatje past" ik begrijp heel goed je moeite met het woordje hypocriet maar tis toch echt het enige woord wat ik kan bedenken, en waarvan ik al zei dat genoeg gelovige kenissen het er wel mee eens zijn (dat ze vaak hypocriet zijn) maar toch iets tegen dat woord hebben.... :D

Deel Deze Pagina