haha heb dr geen las van hoor Smoekie maar goed ik sta dr denk ik ook wat makkelijker in. Geloof hoort inderdaad in mijn ogen je leven te verrijken..enneh zoals ik het nu lees van sommigen is dat niet het geval. Jammer...maar goed ieder zn eigen....ik pas het toe in deze tijd en kijk dus ook wat wel van toepassing is en wat niet....omdat veel dingen op papier mooi klinken (of juist minder mooi) en niet meer van deze tijd zijn. Maar ja dat ziet niet iedereen zo..helaas...want het zorgt voor veel vooroodelen en veroordelingen en dat kan in mijn ogen nooit de bedoeling zijn
Ik vind dat als je consequent wilt zijn en vindt dat je niet mag beslissen over leven en dood(bijv. weggooien embryo's, abortus) je ook niet mag "plannen" wanneer je toe bent aan een kind. Zeker als je leest wat jij neerzette Rach, dan is t heel hypocriet(ja ja hebben we dat woord weer, maar weet er geen andere benaming voor) als je zegt ivf of abortus mag niet en de pil mag wel. Als je door de pil te gebruiken voorkomt dat een bevrucht eitje zich nestelt en gelooft dat het leven begint bij de bevruchting, zou de pil absoluut niet mogen. Dan ben jij toch bezig (een soort van) abortus te plegen.
Tja, ik vind het een beetje vreemd dat er moeilijk wordt gedaan over IVF ivm het ''vernietigen van de embryo's'' (wat naar mijn mening een paar celletjes zijn waar misschien een kindje uit zou kunnen groeien)maar je blijkbaar wel een anticonceptiemiddel kan gebruiken waarbij de bevruchte eicel (embryo dan, neem ik aan?) afgestoten wordt of iig niet kan innestelen... Het geeft naar mijn mening erg duidelijk aan hoe selectief er wordt omgesprongen met zaakjes als deze. Je mag geen tattoos nemen als je ze als rouwmarkering gebruikt- Nou, dan zetten we er toch eentje omdat we het plaatje mooi vinden en niet omdat we in de rouw zijn? Je mag geen embryo's terug laten plaatsen- maar wel aan de pil? Homo's mogen geen kinderen- En al die heterostellen die hun kinderen voor galg en rad laten opgroeien? Ik vind het jammer dat er op deze manier wordt gedacht en er niet wordt gekeken naar de verhalen achter de homostellen, pilsliksters, IVF'ers, tatoeages etc...
Ik kan je helemaal vinden in die stelling Rachel. Dat is de reden dat ik toen ik gekozen heb voor anticonceptie, gekozen heb voor Implanon. Implanon zorgt ervoor dat er geen eisprong plaatsvindt en doet dat veel beter dan de pil, waarbij er inderdaad nogal eens een eitje wil springen, maar zich vervolgens dan niet kan nestelen. Ik had ook moeite met die eigenschap van de pil. Ik ben zelf niet tegen IVF en inderdaad, volgens mij is FreeWilly dat ook niet. Zoals eerder geschreven, heb ik er ook wel moeite mee om nu zo dicht in de buurt van het IVF-traject te komen. Niet vanwege de behandeling op zich, maar vanwege de embryo's die eventueel vernietigd worden. Daarom hebben mijn man en ik er voor gekozen om onze embryootjes (als het ooit zover mocht komen) af te staan voor embryo-adoptie. Dan kunnen andere mensen onze embryootjes gebruiken. Ik heb gelezen FreeWilly dat je niet tegen gewone adoptie bent, maar vraag me af hoe je staat tegenover embryo-adoptie? Voor ons is dat namelijk een mooi alternatief in deze moeilijke keuze. Ik probeer me steeds voor te stellen of God hier echt tegen zou zijn. Hij heeft mijns inziens ons ook de wetenschap en de mogelijkheid tot IVF gegeven. Ik ben heel nieuwsgierig hoe jij hier tegenover staat. Groetjes, Josien
@Josien: Dat lijkt mij ontzettend moeilijk, embryo-adoptie... Wat goed van jullie dat jullie dat doen, ik weet echt niet of ik dat zou kunnen. Het ''embryo'' is toch ontstaan uit jou en je partner en dus feitelijk jullie kind... Heel dubbel, lijkt het me
Inconsequent? Klinkt wat vriendelijker......(maar vraag me niet wat ik zelf de juiste benaming vind )
Dat vind ik eerlijk gezegd ook heel moeilijk Flientje. Aan de andere kant... ik kan me heel goed invoelen hoe moeilijk het voor mensen zou zijn als ze geen kinderen konden krijgen. Adoptie is een optie, maar bij embryo-adoptie kan de moeder in ieder geval nog zeggen dat zij het kind negen maanden gedragen heeft. Ik kan me voorstellen dat dat ook een hele bijzondere meerwaarde kan zijn. Liefs, Josien
Er staat toch duidelijk in de bijbel dat homoseksualiteit niet is geaccepteerd. Lees Leviticus. God is het leven, God heeft Adam en Eva geschapen, zij horen bij elkaar, een man en een vrouw, Hij heeft voor beide een prachtig goed doordacht lichaam ontworpen, waarbij als die 2 lichamen in sexueel contact komen met elkaar een kind kunnen verwekken. ALLES wat men kiest in het leven zitten consequenties aan, dus ook als men een homosexuele relatie aangaat, zitten daar ook consequenties aan. Iemand trouwens bekend met het verhaal van Sodom en Gomorra? Ik krijg echt plaatsvervangende schaamte van opmerkingen dat de bijbel wel ge update mag worden, laten wij ons UPDATEN aan God, laten wij eens weer terug naar onze "roots" gaan, deze wereld is compleet losgeslagen, de wereld is een chaos! Kijk om je heen, iedereen doet maar, niemand denkt meer aan elkaar laat staan God onze CREATOR, onze SCHEPPER, dankzij hem hebben wij het leven, en ook al zou dat 300 miljoen jaar geleden zijn , hoort men Hem daarvoor te eren en Zijn woord te eren. We zijn zo ver van god's woord en bedoelingen met de mens afgedwaald uit egoisme, arrogantie etc. dat wij de toestand op deze aarde aan onszelf te danken hebben, het is tijd dat men wakker gaat worden en actie onderneemt voor het te laat is en dan spijt hebben. God straft ons doordat wij onszelf straffen. Ik heb na veel bijbelstudie en reasoning een theorie over het hoe en waarom van homosexualiteit, waarom dat nu zo'n groot probleem is in deze tijd, maar ik zal daar niet verder op ingaan, aangezien hier weinig zijn die WERKELIJK weten waar ze het over hebben of de bijbel /God's woord gestudeerd hebben.
Ik geloof dat we moeten leven naar het voorbeeld van Jezus, Jezus leerde en leefde ons voor vooral lief te hebben. Hij veroordeelde niet maar had de hoer en de tollenaar lief, er staan voorbeelden te over in de 4 evangelien. Hij was in staat te kijken naar de mens die je bent, zoals God je geschapen heeft.Hij ziet je dwars door je fouten heen en hoe het leven je heeft gevormd Hij blijft dat doen , ondanks en misschien wel juist door de keuzes die je maakt. Het is voor mij belangrijk dat je daarom niet in alles je oordeel klaar hebt maar dat je door je manier van leven uitstraalt dat je een Christen bent, en dus liefdevol. Daarom heb ik het niet zo op deze discussies, omdat het gauw een veroordelende ondertoon heeft. Volgens mij jaag je mensen hier mee weg van het geloof, en kweek je onbegrip en respectloosheid.
Jij zegt dat er weinigen zijn die WERKELIJK weten waar ze het over hebben. Ik geloof niet in god of wat dan ook dus ik weet ook WERKELIJK niet waar jij het over hebt. Wie zegt dat de bijbel niet geschreven is door een of andere fantast? Hoe weet je zeker dat god bestaat?
tja er moet toch iets verteld worden over hoe de mens is ontstaan.. als ik om me heen kijk ben ik er echt wel van overtuigd dat we simpelweg afstammen van de apen en dat adam en eva verzonnen is door een of andere anti aap fanaat.. adam en eva verkoopt natuurlijk beter dan de wetenschap een betbetbetbetbet (etc etc) overgroot opa-oma te hebben die je nu alleen nog in de dierentuin ziet..
Dat scheppingsverhaal gaat er bij mij ook niet in hoor. Zo onlogisch,zo ongeloofwaardig Alsof god de Hans Klok van het universum is...
Nou simpelweg afstammen van de apen, wij en de apen hebben gemeenschappelijke voorouders. Dat is wat anders Maar nu wordt er eindelijk over iets gepraat waar ik veel meer verstand van heb dan het geloof. En ik geloof in de evolutietheorie. Waarom? Omdat er keiharde bewijzen voor zijn. En een boek waarvan niemand weet door wie en met welke bedoeling het geschreven is(er kan wel gezegd worden in opdracht van God, maar niemand die nu leeft was erbij dus niemand weet het zeker) daar geloof ik absoluut niet in.
Je zegt dat God de mens heeft geschapen, voor beide een goed doordacht lichaam ontworpen zoals jij het heel mooi zegt, helemaal mee eens verder. Maar blijkbaar heeft Hij bij sommige ontwerpen wat steekjes laten vallen..Of ben je van mening dat ze daar zelf voor kiezen? Want volgens mij worden ze zo geboren, en als we gaan roepen dat God de mens heeft geschapen..prima..maar dat zou in mijn ogen ook betekenen dat homosexuelen gestraft worden voor zijn ontwerpfoutjes.