Inderdaad. Dit alles zijn toch echt de uitvindingen van mensen. Het lijkt me niet dat God de kunstmatige bevruchting heeft 'uitgevonden'. Het zou wel een middel kunnen zijn om een bevruchting tot stand te laten komen, dus ik denk dat dit wel past binnen het in God geloven. Wat mij persoonlijk heel moeilijk lijkt is als je IVF doet en er meerdere bevruchte cellen ingevroren worden, deze worden weggegooid als ze niet meer gebruikt wordt. Bevruchting is voor mij leven, ik zou daar toch wel moeite mee hebben denk ik.
Hai, ik vind het niet kwetsend of wat dan ook hoor, hoe je het vraagt. Ik ben Christen, ik geloof in God en niet in de kerk.. Dus ik geloof niet in regels die opgelegd worden door de kerk. Soms heb je wel mensen nodig om dingen wat duidelijker te zien, maar ik maak mijn eigen keuzes, op basis van de Bijbel en geloof dat de Heilige Geest mij er bij helpt. (hoop dat het een beetje duidelijk is voor je...) Over jouw kwestie: ik ben absoluut tégen abortus. (zullen we daar even geen nieuwe discussie over starten?) En ik geloof dat God leven geeft. Om mijn situatie uit te leggen: ik heb pco en uit mezelf geen eisprong. Ik slik nu medicijnen en zo kan ik misschien zwanger worden, maar het blijft God die leven geeft. (als vb, als ik kanker zou hebben, dan zou ik ook medicijnen slikken, maar het blijft God die me zou genezen). Over IVF/ICSI, ip ben ik daar tegen. maar om de reden dat ik geloof dat een bevruchting leven betekent en er dus levende embryootjes worden weggegooid (mijn overtuiging, ook geen behoefte om daar een discussie over te starten). Ook vind ik het te ver gaan. Want bv een niet goede embryo wordt niet geplaatst, maar ik zou een niet gezonde baby ook niet weghalen/ dood maken. Snappen jullie mij een beetje? Dat is dus mijn mening..Ik hoop dat ik mijn leven lang er voor blijf waken om niet de Bijbel (en dus mijn geloof en fundament) in mijn eigen straatje uit te leggen.. Bij vragen hoor ik het wel. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest.
Oei hahah gewaagd onderwerp Ikzelf ben wel gelovig (gelovig opgevoed qua school etc, maar mede doordat ik samen ben met een man die ook gelovig is is het versterkt zeg maar) MAAR krijg van veel gelovigen "te horen" dat ik het niet goed doe Want ik heb seks gehad voor het huwelijk, vind dat abortus wel kan, dan een 20 weken echo wel kan en dat een zwangerschap afbreken als die echo niet goed is ook kan, en ik ben een voorstander van euthenasie om even enkele voorbeelden te noemen. Gelukkig maak ik mij niet druk om de meningen van anderen en de kerk etc, want ik hoef in principe maar aan een iemand verantwoording af te leggen en dat is God zelf. Enneh ik weet precies waarom ik zo denk over bepaalde dingen en het voelt gewoon goed. Wat ik wel op vind vallen is dat veel wijsheden heel mooi staan op papier etc, maar dat het in de praktijk niet altijd "haalbaar"en realistisch zijn. Bijvoorbeeld hard roepen dat je nooit euthenasie zou doen of nooit de MMM in zou gaan...je kunt er pas over oordelen als je in de sitautie zit. En menigeen (ja ook gelovigen onder ons) nemen dan toch een andere beslissing dan wat ze vooraf altijd zeggen... en das ook logisch want je kunt vooraf nooit zeggen wat je zult doen...Maar goed das mening deels vanuit ervaring Maar ja ieder zn eigen denk ik, zolang men maar in mn waarde laat dan doe ik dat bij hen ook
@ mili. Nee klopt, je kunt idd pas weten wat je zult doen als je in de situatie zelf zit. maar ik ben van mening(voor mezelf) dat je het beste van te voren keuzes kunt maken, omdat je dan het minste door je gevoel wordt geleid. (maar dan nog kun je daar op terug komen...)
Ik denk ook dat geloof *rekbaar* is. Je kan een bepaald idee over iets hebben,maar als jouw situatie op dat moment je voor een keuze stelt, dan ben ik heel benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk achter hun oorspronkelijke idee blijven staan. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden. Maar ik geloof inderdaad dat niets zonder reden is, wel of geen kind, abortus, adoptie verkrachting..... we hebben daar niet over te oordelen, want wij kennen de persoonlijke situatie niet. Even een heel rigoreus voorbeeld, een man en vrouw hebben een kinderwens,maar de man blijkt onvruchtbaar, de vrouw wordt verkracht, en blijkt zwanger.... wat dan? iedereen zal voor zichzelf een idee erover hebben,maar je kan pas als je voor zoiets komt te staan een echte mening erover hebben. Tot die tijd heb je alleen maar een idee. Geloof is voor velen een houvast en steun, ik denk alleen wel dat je het moet vertalen naar deze tijd. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Zo kun je het dus aanpassen naar jou wensen op dat moment? Ik denk niet dat de bijbel of "het" geloof dat bedoelt. Maar ik denk dat veel mensen het wel doen als het "hun" uitkomt. Tja...... want eigenlijk is kunstmatige zwangerschap niet echt de bedoeling, want dat is natuurlijk net zo voor "god" spelen als bij abortus. Moord mag niet in de bijbel ( nou ja, als het door god gebeurt dan wel) en leven maken mag ook alleen als man en vrouw sex hebben. Maar goed, de bijbel is natuurlijk al erg oud,
Het is ook nooit goed. Als een religie zou zeggen dat MMM niet zou mogen, dan zijn het een stelletje bekrompen mafkezen en als een religie zou zeggen dat het wel oké is om MMM te doen dan is het weer selectief (wat overigens ook mijn eerste reactie was) Ik ben van mening dat in iedere religie gradaties zijn ook op dit soort gebieden. Natuurlijk zullen er stromingen zijn die MMM afwijzen, maar er zijn ook stromingen die het verder oké vinden. Er is volgens mij geen antwoord te geven op de vraag die de TS stelt omdat iedere religieuze gemeenschap er zijn eigen ideeën op na houdt... Flientje
Ja das waar maar ja er zijn mnesen die echt zeggen ik zou nooit voor euthenasie kiezen want dat mag niet van mn geloof etc..en anderen veroordelen die dat wel doen. En dan vervolgens krijgen ze zelf een ernstige vorm van kanker, lijden zij en hun naasten erg veel en taddaaa ineens kiezen ze wel voor euthenasie. Begrijp het goed,ik ben blij dat ze dan voor zichzelf kiezen hoor...maar denk dan wel :tsja en al die anderen die je zo glashard veroordeeld hebt dan? Vandaar dat ik van mening ben dat je wel kunt denken hoe je het zal doen en gevoel erbij kunt hebben maar helemaal 100% weten wat je gaat doen kun je niet op voorhand zeggen. Inderdaad ergens op terugkomen kan altijd.
Ik ben wel gelovig (RK opgevoed, dus daarin voel ik mij het meeste thuis) maar voor mij zijn wetenschap en kennis niet door God gegeven. Die ontstaan doordat mensen op zoek gaan naar hoe het in elkaar zit. En vervolgens kiezen mensen ervoor om die kennis toe te passen, of niet. Uiteindelijk hecht ik heel sterk aan het recht van mensen om over hun eigen leven te beslissen - en vaak beïnvloeden die beslissingen ook het leven van anderen. En over je eigen beslissingen zul je vroeger of later verantwoording moeten afleggen, niet aan een mens of een kerk, maar aan God (of aan je eigen geweten, 't is maar hoe je ernaar kijkt). Om nog terug te komen bij TS: ik vind dat ook dubbel. Waarom zou je wel mogen ingrijpen bij het totstandkomen van leven, of het verlengen van leven, maar mag je het totstandkomen niet voorkomen? Natuurlijk heeft ook hierin iedereen het recht zijn/haar eigen keuze te maken, daar wil ik me helemaal niet mee bemoeien, maar ik deel je nieuwsgierigheid naar de afwegingen die mensen hierin maken.
Net als veel gelovigen ben ik het moe om deze discussie te voeren, ik ga er dan ook maar niet op in. Maar ik vroeg me alleen af waar je juist gevonden hebt "de kerk 'kunstmatige bevruchting' kennelijk goedkeurt"?
Mensen verzinnen er nu ineens allemaal dingen bij, maar ik denk dat ineens dingen worden verzonnen om het met elkaar te kunnen blijven rijmen. Als het voordeel oplevert heeft god ervoor gezorgd, en levert het nadeel op, dan mag het niet volgens het geloof.
Ik vind dit zo moeilijk en ik zit hiermee ook al een hele tijd. Wij staan op het punt om over te stappen van IUI naar IVF/ICSI. Zelf ben ik rooms-katholiek. Ik heb het hierover ook gehad met mijn priester. Hij begrijpt onze wens en vond IUI ook zeker niet verkeerd. Hoe hij over IVF/ICSI dacht, leek ik wel aan te voelen. Hij veroordeelde ons niet, maar leek vooral moeite te hebben met het invriezen van de embryo's. En dat is ook precies waar ik zelf ook moeite mee heb. Maar ja... je begint een behandeling niet met het idee om maar één eitje weg te halen, die te laten bevruchten en terug te plaatsen. Was dat zo, dan was de keuze voor mij een stuk makkelijker. Wij hebben doorgekregen van het Radboud dat we na moeten denken wat we willen doen met de embryootjes. Invriezen, vernietigen, enzovoorts. Zelf ben ik wel een voorstander van het bewaren van de embryo's voor embryo-adoptie. Dan kunnen andere stellen toch gezegend worden met een kindje en zijn onze embryootjes niet voor niets geweest. Maar het is wel super moeilijk hoor... deze situatie. Voor mijn gevoel heeft God ons de mogelijkheid geboden het ziekenhuis en de wijsheid van de artsen te benaderen. Maar Hij vraagt mij ook zorgvuldig om te gaan met menselijk leven. Daarom zou ik denk ik willen kiezen voor embryo-adoptie. Liefs, Josien
Dat zie je toch, gelovige mensen gaan ook de mmm in. Ik leer hier dat de kerk en God kennelijk allebei iets anders zeggen? Ik dacht dat de kerk het woord van God verkondigde. Of bedoel je dat elke kerk het geloof anders uitlegt en je zo niet van 'de kerk' kunt spreken? (cultuur buiten beschouwing gelaten) In dat geval bedoel ik mensen die volgens de bijbel leven.
Tja, de bijbel staat alleen vol met zulke situaties, David/Uria/Bathseba. Abslalom/Salomo... Ik kan nog wel even doorgaan hoor...
Wat ik daar verder van vind doet er niet echt toe. Het gaat erom dat iets heel stellig in de 10 geboden staat maar er blijkbaar toen total niet naar geleefd werd. Er staat niet voor niets dat David een man naar Gods hart was, ondanks wat ie allemaal heeft uitgevroten. Daarom zeg ik: het is per situatie verschillend hoe er met die regels omgegaan moet worden. Dus ook in geval van abortus, euthanasie etc.
Is het toegelaten door de regering om te snel te rijden omdat 80% van de mensen dat doen? Het probleem met deze discussies is dat zoveel mensen oordelen vellen zonder ook maar iets van de Kerk af te weten. Wie heeft er de documenten al eens doorgenomen en wéét wat erin staat? Hoe kun je nu een discussie voeren zonder te weten waarover het gaat?