geloof en 'kunstmatige bevruchting'

Discussie in 'De lounge' gestart door Anabella, 26 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Er wordt ook geen antwoord gegeven op mijn vraag hoor flientje, zoals speeters al zegt, hoe kan je een discussie voeren zonder dat je weet waar je het over hebt....

2. Gezond

Gezond Niet meer actief

Kijk over de medische handelingen staat niets in de bijbel... zeker niet met de kennis die we nu hebben...

Feit is wel dat doordat Adam en Eva van de boom met de verboden vruchten hebben gegeten wij het besef van goed en kwaad hebben gekregen. Daar is het mis gegaan.... maar goed... dat kunnen we niet terugdraaien...

God heeft ons een eigen mening gegeven... we mogen dus in principe zelf weten wat we geloven en wat niet... Dat wil niet zeggen dat het ook ZIJN keus zou zijn geweest... maar we zijn vrij in onze keuzes...

Om te weten wat God wel of niet wil zul je hem moeten kennen... Een bijbel alleen of statuten of regels van een kerk helpen daar op zich niet bij... Regels van de kerk is helemaal zoiets... die hebben niets tot weinig met het geloof te maken omdat dat niet Gods regels zijn...

Door de bijbel te lezen, open te staan voor Gods liefde en met hem te leven en te bidden zul je God leren kennen en zul je zelf ervaren wat wel of niet goed is... Een ander kan je dat nooit vertellen omdat de meningen verschillen!
    En jouw geloof is niet dat van een ander!

Een ieder is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden!

En laten we inderdaad gewoon bij het topic blijven... dat ligt al gevoelig genoeg...

3. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Edit: alle offtopic-reacties verwijderd. Vanaf nu ontopic!

4. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Moet het nou echt zo streng? Het is hier geen militair kinderdagverblijf toch? Iedereen houdt zich toch verder netjes? In het dagelijks leven gaan heel veel discussies onder volwassenen "off topic" ik zie daar geen kwaad in hoor...

5. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

? krijgewenou?

6. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Helemaal mee eens hoor ;) ...je leert van elkaar..hoe je ergens in staat en hoe je bepaalde dingen ziet en waarom je zo leeft zoals je doet. Das toch alleen maar mooi?

Probleem met de Bijbel is alleen dat iedereen het anders kan lezen. De een neemt het heel letterlijk, de ander weer minder.

Met kerken dus net zo iedere kerk heeft daarin zn eigen visie van waaruit het Woord van God gesproken wordt.

Gelovigen net zo, en een vindt zus de ander zo, de een zegt bijvoorbeeld je hebt wel de kerk nodig om God echt goed te kennen en te begrijpen terwijl de ander dat niet zo ziet.

Blijft gewoon een lastig punt want (zo denk ik), zoveel mensen zoveel verschillende meningen.

7. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ik snap dit niet het gaat toch on topic namelijk hoe iedereen in t geloof staat en hoe men dus zijn of haar afweging maakt in dingen zoals de TS vraagt? Men noemt gewoon ook andere voorbeelden...of mag dat ook al niet meer? :rolleyes:

"Word knetterbek van al die plotjes en regeltjes" ;)

8. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Dat mag... maar om nu meteen om slotjes te gaan vragen en er voorbeelden bij te slepen die niets met het onderwerp te maken hebben... ik geloof niet dat TS dat bedoelde toen ze dit topic opende.

Enne... wat mij betreft mag dit ook per PB hoor ;).

Groetjes,
    Josien

9. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ja maar dat is juist het mooie van een goede discussie, dat je er dingen bij bespreekt die indirect ermee te maken hebben, ik vind het zelf wel heel relevant, maar goed.

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik vind dat je zelf moet kunnen beslissen of je overgaat op een vruchtbaarheidsbehandeling of niet. Ik vind dat echt een persoonlijke keus en geen geloofskwestie.
    Doet iemand dat niet vanwegen zijn geloof: prima
    Doet iemand dat wel ondanks zijn geloof: prima

Wij geloven zelf niet en hebben gelukkig een prachtige zoon via IVF/ICSI (welbekend meen ik ;)). Ik ken ook een stel dat gelovig is en zij gaan begin 2008 voor een tweede via IVF.

Het krijgen van kinderen, met of zonder hulp, is in mijn ogen altijd eerst de keus van de "ouders".
    Waar die "ouders" die keus op bazeren....dat is dus aan hun.

Elmo

11. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Heb je ff PB gedaan :D

12. ik vind de mening van josien wel erg interresant. wij zijn (hopelijk) voordat ivf/icsi ter sprake komt al zwanger, maar het geeft me wel iets om over na te denken.
    wij zijn ook gelovig (evangelisch) en zitten ook in de MMM. ik heb hier geen problemen mee, omdat ik geloof als we een handje gehopen worden, dat God blij voor ons is.
    de eicellen worden in zo'n vroeg stadium ingevroren dat wij er denk ik geen moeite mee zouden hebben.
    als een andere gelovige dit wel heeft, vind ik dat het in die persoon te prijzen valt dat zij er zo serieus mee omgaan, en bij elke stap stilstaat.

josien, dat vind ik ook heel mooi, dat jij het hebt besproken met iemand uit je kerk. het kan nooit kwaad om gebruik te maken van iemands kennis.
    ik vind het alternatief wat jullie hebben bedacht dan ook erg mooi!

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.216
    113
    Brabant
    Ik vind dat elmo het mooi verwoordt!

14. kunnen we elkaar dan weer een groepsknuffel geven :p

15. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Eigenlijk omt het erop neer dat je geen discussie meer kan voeren.. iedereen moet het met elkaar eens zijn..
    Is in het echte leven toch ook niet zo, dus waarom hier de schijn ophouden?
    Vind dat toch wel ver gaan..

En een grapje vanwege een slotje.. mag dat ook niet?

We hebben niemand gekwetst of wat dan ook.. dus snap het even niet..

16. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Ik baal er best van dat er nu delen uit de discussie zijn verwijderd. Maar Kalush en Mama De Luxe geven dit verder ook al aan, en ik sluit me daarbij aan. Erg jammer, het waren scherpe opmerkingen maar het ging wél ergens over...

Flientje

17. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    leven en laten leven zullen we maar zeggen ;)

18. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    :) haha ja maar dan wel soms een beetje op een "zachtere"manier dan in het dagelijks leven..... :) jammer maar helaas ;)

19. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Hoe dood je een goede discussie...zo dus!

20. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nou ja, op slot dan maar? (heb geen idee waar het over gaat verder, was er niet)

Deel Deze Pagina