Jeetje ik zie nu pas hoe laat het is, ik wil slapen voor het spookuur aanbreekt! Ik ben weg, tot morgen!
Mijn man is gelovig, zonder gelovige opvoeding oid, en ik, nou ja ik ben gelovig opgevoed en ben verder een stuk minder gelovig. Ik geloof, maar soms weet ik eigenlijk niet zo goed waarin. Wel heb ik altijd een duidelijk gevoel gehad over IVF etc: Als het niet lukt, dan moet je stoppen. Die mening heb ik inmiddels bijgedraaid, maar weet nog steeds voor mezelf: Als het ONS niet lukt, dan is het niet voor ons weggelegd. Ik heb veel moeite met het invriezen of vernietigen van embryo's. In mijn ogen is er wel degelijk een ziel verbonden aan een embryo zodra er iets wonderbaarlijks gebeurd is als het ontstaan ervan. Ja, ook als het nog niet ingenesteld is voel ik dat zo. Misschien toch dat deel van mij dat gelooft? Ik weet het niet. Het lijkt voor mij wel makkelijk praten, omdat ik erg snel zwanger raakte, maar mijn man en ik hadden daar voordat we ervoor gingen een duidelijke keus in gemaakt. Al met al vind ik het een moeilijk onderwerp. Zeker sinds babyboom, waarin ik oa stellen als Diana en Jeroen (IVF met zelfs een donoreicel) trouw volg, en zeer met ze meeleef. Ik proef hun blijdschap en krijg kippevel bij het bericht dat het ze dan nu eindelijk gelukt is. Ook een aantal walvis-verhalen hier hebben diepe indruk gemaakt op mij. Dat was ook het moment waarop ik besloot dat ik niet het recht heb over een ander te oordelen, ik kan hooguit zeggen wat ik zelf niet zou willen doen, om wat voor reden dan ook. Ik hoop dan ook zeker nog veel gelukkige walviskinderen geboren te 'zien' worden hier op het forum!
hoe het ook zij elke gelovige (christelijk - moslim etc) haalt datgene uit zijn of haar geloof wat "in het straatje komt" datgene waar ze niets mee hebben (of dat nou gevoelsmatig is of niet) laten ze terzijden... als elke gelovige strikt volgens de "regels" zou leven (bijbel - koran etc) poepoe dan zouden veel mensen het slecht hebben zeg....want die boeken zo oud als ze zijn zouden wel eens "hernieuwd" mogen worden... ik heb gelukkig niets met welk geloof dan ook.... trouwens wbt dat discussiëren en het verwijderen van sommige berichten...weet niet hoe degene in het dagelijkse leven een discussie voert, maar om standpunten te "verduidelijken" worden er vaak bepaalde "voorbeelden" e.d. aangehaald die op dat moment misschien ietwat "oftopic" zijn om het in de forum woorden te houden, maar hebben indirect meestal met het onderwerp zelf te maken... vindt dat bij een "pittige volwassen" discussie het zeer zeker niet nodig is om bepaalde berichten te verwijderen, dan kan je net zo goed het hele topic weghalen want dan slaat de discussie nergens meer op en sluiten antwoorden niet meer aan...
Dat de Bijbel niet door God geschreven is weet ik ook wel als RK hoor. Maar ik bedoelde meer te zeggen dat ik haar zichzelf een beetje tegen vond spreken. Aan de ene kant moest het allemaal niet zo letterlijk genomen worden maar aan de andere kan ga je naar de hel omdat dat in de Bijbel staat. Maar ik denk dat ik ff iets te snel gelzen had, nu ik het voor de 2e keer lees begrijp ik het wat beter, soms valt het kwartje wat langzaamer dan normaal Liefs Jessy
Hoi Anabella, het is niet zo makkelijk om hier een antwoord op te geven van: 'zo is het en niet anders'. Ook als gelovige is het moeilijk te weten hoever je mag gaan in zulke dingen. Over het algemeen denken wij, dat als er een kindje komt, dit een kindje moet zijn van de man en de vrouw, dus niet van een eitje of sperma van een donor. Ten tweede vinden wij dat 'ivf-embryo's' niet 'weggegooit' mogen worden of gebruikt voor de wetenschap. God schept leven, Hij neemt leven én Hij geeft kennis. Daardoor kunnen mensen soms langer blijven leven, bijv. door sondevoeding, om maar eens wat te noemen. Het achterwege houden van sondevoeding en beademing terwijl er wel de mogelijkheid voor is, vind ik zelfs beeindiging van leven. Mijn man en ik zouden bijvoorbeeld nooit bij elkaar de stekkers eruit laten trekken als de beslissing daarover aan ons is. Ook het afbreken van een zwangerschap is beeindiging van leven. Het 'maken' van leven is beperkt. God heeft het eicellen en sperma gemaakt. De mensen hebben de kennis en capaciteiten opgedaan om het proces van versmelting wat te helpen als het niet vanzelf lukt. Ik geloof dat die kennis door God is gegeven, evenals de kennis die nodig is voor sondevoeding en beademing. Dergelijke kennis wordt misbruikt (en is dan naar mijn mening dus niet toegestaan) als het buiten Gods bedoeling omgaat. Dus Gods bedoeling was: een man en een vrouw krijgen een kindje. Lukt het niet? Dan maken we gebruik van een donor. Dat gaat in tegen Gods bedoeling, want de donor vormt geen (huwelijks)eenheid met de vader/moeder. Nog een voorbeeld van dergelijk misbruik: als er een mens of dier wordt gekloond. Klonen is verkregen kennis, wat gebruikt kan worden om mensen aan de andere kant van de wereld van voedsel te voorzien. Als we er zelf leven mee gaan scheppen, wordt het misbruikt. We zien daarvan trouwens ook de gevolgen. Neem het schaap Dolly, zij is echt niet gezond. Mijn schoonvader heeft eens een uitspraak gedaan die christenen kan helpen te beslissen tot hoever mogen gaan: ''moderne wetenschap is OK zolang het dienstbaar is aan de pricipes (waarden/principes vanuit je geloof).'' Hiermee omlijn je dingen. Zoals ik al zei: een kindje moet zijn van de vader en moeder zelf, want zo heeft God het bedoeld, dus niet van een donor. Dáár ligt dan dus de grens voor mij. Wij mogen geen leven beeindigen (ook een embryo zie ik als leven). Dus na een gelukte ivf-poging mogen andere embryo's niet weggegooit worden of gebruik voor wetenschap, hiervoor liet God het leven niet ontstaan. Nou wil ik niet zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb, maar ik hoop hiermee wel uitgelegd te hebben hoe ik er ongeveer tegen aankijk.
@ freewilly als een kindje van vader en moeder moet zijn was Jezus dan wel een kind van Jozef? Want Maria was toch onbevlekt bevangen of zoiets? En hoe zit het met lesbische stellen? geen kinderen omdat er geen vader is?
Jezus was verwekt bij Maria door de Heilige Geest. Hij had dus geen aardse Vader. Je zou kunnen zeggen dat God Zijn Vader was. En voor lesbische stellen dan dus idd geen kind. Een kind hoort een vader en een moeder te hebben, niet twee vaders of twee moeders, waarvan er maar ook nog eens maar één de echte vader of moeder is en de andere biologische ouder onbend of iig niet in die vader- of moederrol aanwezig.
Freewilly: ik vind dat je heel ver gaat, ik hoop dat je beseft dat het ontzettend kwetsend kan zijn wat je nu schrijft.
Vind ik ook hoor...maaaar wat je vaak als antwoord krijgt dan is: Ja dat is het geloof, ik geloof dat, leef zo en dus vind ik dat...etc Vind ik altijd jammer dat sommige gelovigen (let op sommige ik beschuldig free willy niet persoonlijk omdat ik niet weet hoe zij daar in staat) gelovigen dan schermen met het geloof,alsof dat dan maar de verklaring is waarom je zo dingen kunt zeggen... Maar goed, daar kom je toch niet uit...de meesten vinden dat zo omdat dat zo is vanuit geloof. Ikzelf heb dat niet....een kind heeft liefde nodig en of dat nu van de natuurlijke vader of moeder is, van 1 moeder of 1 vader, of 2 vaders of 2 moeders is zal mij werkelijk een worst zijn! Liever 2 moeders/vaders die er goed voor zorgen dan een vader en moeder die het kind door de kamer meppen of verwaarlozen....