Wanneer en hoe vertellen op je werk?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lise, 17 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lise

    Lise Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.343
    0
    0
    Communicatie
    Roden
    Lieve allemaal,

    Misschien is deze vraag al eerder op het forum gesteld, dan sorry, maar wanneer en hoe hebben jullie op je werk verteld dat je zwanger bent? Ik ben inmiddels 14 weken zwanger en ja, de broeken beginnen wat te knellen. Van mijn familie en vrienden weet iedereen dat ik zwanger ben, maar de collega's op het werk niet. Nu ben ik van plan volgende week, als ook mijn directe collega er weer is, het grote nieuws te vertellen. Voordat ik dat doe, moet ik mijn zwangerschap eerst bekend maken bij mijn uitzendbureau (is mijn feitelijke werkgever), want ik ben uitzendkracht en werk via hen bij een gemeente (is mijn opdrachtgever).
    Ik ben een beetje zenuwachtig hoe ik het ga vertellen, maar feit is natuurlijk dat ik het niet lang meer kan verzwijgen ivm mijn dikker wordende buik. Ik heb het nog niet eerder verteld omdat mijn werk tijdelijk is en ik graag langer zou willen blijven; op het werk weet niemand hoe lang mijn werkzaamheden nog blijven, dus ik probeer mezelf wat te profileren en extra taken op me te nemen ;)
    Ben benieuwd naar jullie reacties.
    Liefs,
    Lise
     
  2. mad

    mad Fanatiek lid

    31 okt 2005
    1.682
    0
    0
    Hai,

    wettelijk ben je het volgens mij om 3 maanden voor de uitgerekende datum te vertellen aan je leiding gevende.
    waarom zou je het eerst aan het uitzendbureau vertellen>>>? jij moet doen wat je het t beste lijkt. Ik heb een contract voor onbepaalde tijd maar ik heb het eerst 1 voor 1 aan mijn collega`s verteld en toen pas aan mijn leiding gevende. het valt altijd mee, ik zag er tegen op om te vertellen omdat ik toch een tijd met verlof ga en het gevoel had m werk in de steek te laten maar iedereen was enthousiast! no worries dus......

    suc 6
    x
     
  3. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
  4. Nikki5

    Nikki5 Lid

    19 dec 2005
    57
    0
    0
    Hoi,

    Ik zou het wel aan het uitzendbureau vertellen anders komen ze er via inlener achter. Bovendien is de werkgever degene die je wettelijk gezien moet informeren, ik meen inderdaad 3 maanden voor de uitgerekende datum. Daarnaast, als je niet bij deze inlener kan blijven, is het van belang dat je op goede voet met het uitzendbureau staat. Wellicht hebben ze na je zwangerschapsverlof dan weer werk voor je. Ook om die reden zou ik het vertellen.

    Op mijn werk weet mijn leidinggevende al dat ik zwanger ben, maar ik heb een vast dienstverband. Niet helemaal te vergelijken dus.

    Succes ermee
    Groetjes Nikki
     
  5. niek

    niek Fanatiek lid

    31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    ik heb het direct verteld, ik had geen zin om de hele tijd in spanning te lopen, succes met vertellen...
     
  6. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik heb het verteld toen ik de echo had gehad.
    (11 weken)
    Als 1e m'n baas, ik liet hem de echo foto zien.
    Hij was heel blij voor mij, en vond het erg leuk!
    Toen heb ik een briefje gemaakt Mensi is zwanger,
    en in de kantine gelegd, met een tractatie erbij.
    En zo wist al snel alle collega's dat ik zwanger was.
    Iedereen reageerde positief!
    Zo heb ik het gedaan.
    Als ik jou was zou ik het eerst aan je baas vertellen.
    Niet zenuwachtig zijn... het is toch goed nieuws???
    SUCCES MENSI ;)
     
  7. Angel79

    Angel79 VIP lid

    14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Tja, bij de eerste was mijn baas tevens mijn schoonbroer, dus dat zat al heel gecompliceerd in elkaar. We wilden er op t werk nog even mee wachten maar je familie vertel je t toch t liefst zo snel mogelijk. Dus toch gewoon verteld (privé gezien waren ze heel enthousiast, qua werk waren ze toch wel wat geschrokken).
    Bij de tweede was ik al 16 weken zwanger voordat ik werd aangenomen, en had dus op het sollicitatiegesprek al verteld dat ik zwanger was. Mijn bazin vond het gelukkig geen bezwaar en kreeg direct van haar ander soort werk zodat t niet te zwaar zou zijn.
    Mocht t deze keer lukken ga ik wel een groot probleem krijgen denk ik :) . Mijn man is mijn baas en ik ben mijn man's baas ;) . We hebben een eigen zaak dus denk dat we er wel uit zullen komen, hij zal op een gegeven moment wat meer moeten werken, maarja ook hij mag er iets voor over hebben he ;)

    Groetjes Angela.
     
  8. Sjalleke

    Sjalleke Fanatiek lid

    21 okt 2005
    2.151
    401
    83
    een aantal van mijn directe collega' s wisten het al wat langer(wat wil je als iemand opeens stopt met roken ;)) En vandaag na de echo company-breed een mail de deur uitgedaan en alleen maar lieve en leuke reacties gehad :)
     
  9. Mira

    Mira Lid

    24 aug 2005
    37
    0
    0
    Lieve Lise,

    Ik snap wat waar je mee zit.
    Ik heb het gisteren verteld aan mijn leidinggevende, hij adviseerde me het nog even stil
    te houden voor de rest, ik werk bij een groot bedrijf sinds september (dus maar 4 maanden)
    Mijn vriendin heeft een arbeidsconflict gehad na het vertellen dat ze zwanger is.
    Dus ik was erg bang dat ze niet positief zouden reageren.
    Gelukkig val het tot nu toe mee.
    Wat ik je wil adviseren is om goed uit te zoeken wat je rechten zijn.
    Weet dat een zwangerschap never nooit een reden mag zijn om je dienstverband te ontbinden.
    Vraag en lees goed na wat de regeling is met je werkgever (uitzendbureau)
    Heb je bijvoorbeeld een opdracht van een jaar bij de opdrachtgever, dan dient het uitzendbureau te zorgen voor vervanging tijdens je zwangerschapsverlof. Ze mogen je niet zomaar op straat zetten hoor!
    Kijk aub uit je hebt echt genoeg rechten!!!!
    Mijn vriendin heeft zelfs contact gehad met meldpunt discriminatitie omdat zij als vrouw ongelijk is behandeld!
    Maar ik weet zeker dat je uitzendbureau het allemaal prima heeft geregeld en je echt geen zorgen hoeft te maken.
    Lekker te genieten van het mooie wat er nu al is en zit aan te komen.
    Het enige wat ik je mee wil geven is dat zwangerschap nooit mag lijden tot ontslag! en dat je werkgever verplicht is
    om te zorgen voor een goede en gezonde werkomgeving!

    Dus vertel het maar aan je werkgever, scheelt echt heel veel en ze kunnen rekening houden met
    je als je een keer heeeeel moe bent of gewoon even niet lekker voelt! hahaha

    Succes
    en sorry voor mijn lange verhaal!
     
  10. Lise

    Lise Fanatiek lid

    11 nov 2005
    1.343
    0
    0
    Communicatie
    Roden
    Mira, bedankt voor je antwoorden/tips. Gisteren heb ik mijn werkgever (het uitzendbureau) op de hoogte gebracht. Ze hebben me gefeliciteerd en aangegeven dat ik 'gewoon' recht heb op 16 weken verlof en dat ik een zwangerschapsverklaring moet aanvragen (wist ik al) en deze moet sturen aan het UWV en een kopie aan het uitzendbureau. Aanstaande maandag, als mijn leidinggevende er is, ga ik het aan haar vertellen en dan zal uiteindelijk iedereen op het werk het ook weten (gelukkig maar).
    Een probleempje met mijn werk is dat niemand weet hoe lang ik hier nog zit; er is geen periode afgesproken tot wanneer ik hier zit. Eind 2005 zou het al afgelopen zijn, maar het kabbelt rustig door. Dat vind ik natuurlijk prima; liever werken dan werkloos thuiszitten, maar het is dus afwachten voor mij. En ik weet dat mocht ik toch werkloos raken, dan heb ik ook recht op (betaalde) zwangerschapsverlof. Tja, er komt toch veel op je af als je zwanger bent ;)

    Liefs, Lise
     
  11. toi

    toi Actief lid

    12 okt 2005
    196
    0
    0
    Mijn werkgever wist het al heel snel omdat ik rustig aan moest doen en niet mocht werken, had bloedverlies. Nu val ik in een soort vangnet en kost het de werkgever geen geld dat ik ziek ben. Zit vanaf 2 januari thuis en ben al naar de bedrijfsarts geweest en van hem mocht ik ook niet werken. Heb een hele hectische baan en dat komt niet te goede van het kindje en mijn vorige zwangerschap heb ik een miskraam gehad na 12 weken dus ze zijn heel erg zuinig op me. Anders had ik het mijn werkgever pas na 13 weken verteld.

    Groetjes toi
     
  12. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    Hoi, ik heb ook een vraagje hier over, ik heb net sollicitatie gedaan bij zara (kleding winkel) ik ben nu 10 weken zwanger, je ziet nog niet echt iets, maar als ik word aangenomen, waneer vertel ik het dan? want stel als ze vragen, waarom zei je me dit niet tijdens je sollicitatie gesprek??
    dan zeg ik?: ik wist het toen nog niet... (bijna 4 maanden niet ongesteld geworden beetej vreemd maar ja :( )
    en ik ben zo slecht in liegen.. :(...

    of zeg ik egwoon eerlijk, ik heb het niet durven vertellen?? :(

    weet iemand iets?

    Ik wil nog werken voor dat de baby komt.. geld is noodzakelijk in mijn situatie..
     
  13. Angel79

    Angel79 VIP lid

    14 jan 2006
    5.090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Voor zover ik weet ben je niet wettelijk verplicht om te vertellen dat je zwanger bent.
    Wat je zou kunnen zeggen is dat je toen (zoals ik zie), 10 weken was en je eerst wou afwachten tot je uit de "gevarenzone" was (maar gewoon als voorbeeld he, gaan er niet vanuit dat er iets misgaat!!)
    Wat je ook zou kunnen zeggen, is dat je een eerlijke beoordeling wil hebben, en als je van te voren zegt dat je zwanger bent wordt je toch al sneller niet aangenomen doordat ze "een ander" zogenaamd beter vonden.
    Ikzelf heb toen ik zwanger was van de 2de wel tijdens een sollicitatie verteld dat ik zwanger was, maar ik was toen al 16 weken. Gelukkig had het voor mij geen invloed en werd gewoon aangenomen. Nu had ik wel ook een extreem lief vrouwtje als baas, dus dat was gewoon geluk hebben.
    Heel veel succes in ieder geval, hoop dat je wordt aangenomen en dat je iets hebt aan mijn tips.

    Groetjes Angela.
     
  14. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    ja.. thanks.. ik ga wat met je tips doen!!
     

Deel Deze Pagina