Geloof je in 'iets' na de dood?

Discussie in 'De lounge' gestart door Magnolia29, 6 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.566
    3.902
    113
    Vrouw
    Ik geloof er ook niet zo in. Ik denk dat je verder leeft in de gedachten van de mensen die je lief hadden, niet ergens in een hemel.
    Ik zou het persoonlijk ook niet willen, ergens anders verder leven voor eeuwig en altijd, nee die pakweg 80 jaar hier op de wereld is lang genoeg voor mij

Saartje33 vindt dit leuk.
  2. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    Geloof is een een groot is hoop wel.

Ik hoop dus wel dat mijn energie hier niet op houd. Ik zou wel terug willen komen in andere vorm of in mens en niet rond willen dolen, alles kunnen zien en er fysiek niet bij kunnen zijn. Dat lijkt mij vreselijk. Maar als je eenmaal Tyler Henry Life after Death hebt gekeken hoop ik wel dat er iets is.

3. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.127
    1.827
    113
    Ik denk wel dat er iets is.
    En dat, dat iets mij brengt naar mijn kinderen die ik in het leven ben verloren.
    Juist omdat ik heel soms wel eens voel of zie.

Iets is: meerdere energie levels/dimensies/bubbels.
    Hoe weet ik niet maar hemel en hel bestaat niet.
    Het idee dat ik God of alle verdorven mensen tegen kom en alles op eeen weegschaal gelegd word kan ik niet geloven.

Ooit gaan wij het mee maken.
    Een zekerheid is er en dat is de dood.

4. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    Jazeker geloof ik dat.
    Het is ook een deel van mijn geloof.
    Ik ben islamitisch en ik geloof zeker in het hiernamaals.

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.650
    27.301
    113
    Vrouw
    Nee.

Ik ben als ik dood ben eindelijk eens uitgekletst :roflmao:

6. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.240
    28.243
    113
    Ik heb geen idee. Ik zou het wel leuk vinden als er wat is, iets met een geestenwereld of zo waar je elkaar weer tegenkomt.

Hemel en hel geloof ik niet in. Het leven is niet zwart-wit, waarom het hiernamaals dan wel?

7. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.291
    8.748
    113
    Vrouw
    Dit heb ik ook...

8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    Ja, ik ben moslim dus geloof in het Hiernamaals.

Maar dingen als vlinders of vogels die dan mijn overleden dochter zouden moeten voorstellen, in zoiets geloof ik dan absoluut weer niet.

Mammavan5, Gewooniemand en 11131618 vinden dit leuk.
  9. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Ja. Ik geloof in het hiernamaals. Ik geloof erin dat we allemaal verantwoording moeten afleggen voor alle daden die we gedaan hebben in de tijd dat we leefden. Ik geloof dat God almachtig en rechtvaardig is. En dat iedereen precies dat krijgt, wat hij/zij verdient.

Mijn geloof is erg belangrijk voor mij. Maar vooral dit stukje is mij heel erg dierbaar. Ik denk dat ik geen nut in het leven zou kunnen zien en heel erg moeite zou hebben met onbezorgd zijn. Ik denk dat ik heel erg bang zou zijn om iemand te verliezen. Nu ben ik dat ook natuurlijk maar het geloof dat dit gewoonweg niet het einde is maar meer een hele lange, pijnlijke/gemisvolle pause, geeft mij heel veel troost.

Gewooniemand vindt dit leuk.
  10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Ik geloof niet in iets na de dood. Ik ben een agnostische atheïst. Ik ben niet gelovig, maar kan ook niet bepalen of er wel of geen god is.

Ik moet zeggen dat ik het wel altijd een fijn idee voor andere mensen kan vinden dat ze wel in een hiernamaals geloven. Dat dit rust brengt. En ook een andere acceptatie en rouw bij overlijden van dierbare.

Overigens ben ik wel erg nuchter enzo, maar boeken over spiritualiteit lezen is erg leuk. Filosoferen over dit soort zaken ook. Ik denk dat mijn niet geloven niet hoeft te betekenen dat ik niet open kan staan voor spiritualiteit en geloof.

11. Isabella2020

Isabella2020 Fanatiek lid

3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Zeker, ik geloof in het Leven ná dit leven. Het geeft me een doel in dit leven.

12. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Maar dat is weer een "aardse" emotie. Misschien komen we ergens waar tijd niet bestaat.
    Ik weet het verder ook niet. Ik geloof niet perse ergens in, maar hoop het meer.

13. PeChAn

PeChAn Actief lid

11 mrt 2022
    288
    316
    63
    Vrouw
    Ja ik heb de overtuiging dat er na dit aardse leven mijn ziel verder gaat. Hoe, en in welke vorm dat weet ik niet.
    Het hele reïncarneren kan ik een heel eind in meegaan.
    Ik geloof zeker niet in de weegschaal goed of fout leven. Dit zijn aardse wegingen.
    Door eigen ervaringen en ervaringen van mensen dicht om mij heen ben ik er van overtuigd dat een ziel niet alleen maar 1 aards leven heeft om te ontwikkelen.

Tijdens het leven hier heeft mijn ziel dit lichaam als verpakking. Sterk, ingenieus, complex maar bijzonder kwetsbaar. Voor die verpakking moet ik goed zorgen.

Wanneer de ziel het lichaam verlaat vloeit het leven uit het lichaam en blijft het omhulsel dood achter. De reis van de ziel gaat verder tot deze is volleerd.

Maar wanneer een ziel volleert is en wat er dan gebeurd??? Geen idee hahaha.

Naast mijn persoonlijke ervaringen kan ik ook gewoon niet geloven dat je geboren wordt, je ontwikkeld en keihard moet werken om je bestaan te hebben en houden om vervolgens dood te gaan en dat dit het dan is. Zo doelloos, zo deprimerend als dat het enige zou zijn.

Heel soms zeggen wij hier thuis wel eens dat het aardse leven vast de hel moet zijn. Natuurlijk is het hier niet alleen maar kommer en kwel maar je moet toch als mens aardig wat negativiteit, in de breedste zin van het woord, verwerken in een leven. Te bedenken dat er een plek is waar nog mee negativiteit is dan hier op aarde vind ik een heftig verdrietige gedachte.

Marleen31 en einad vinden dit leuk.
  14. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Wat ik wel erg interessant vind: ik heb nu een paar keer gelezen dat iemand zich te nuchter vindt om bepaalde dingen te geloven.

Maar ik vind mezelf ook een heel nuchter persoon. Ik vind het geloven in een Hiernamaals niet iets zweverigs of spiritueels. Ik geloof ook niet in ronddwalende zielen bijv. Het is juist voor mij heel erg abstract (zoverre dit onderwerp abstract kan zijn natuurlijk). Wij hebben een ziel, in een lichaam. Je kunt goed zijn, je kunt slecht zijn en daar tegenover staat een bepaalde beloning. (De 'islamitische versie' van hel en hemel is trouwens niet zo zwart-wit.) Ik vind het juist een hele nuchtere gedachte om te geloven dat God voor absolute rechtvaardigheid zal zorgen, zonder dat ik mijn eigen persoonlijke gevoelens en ervaringen laat beinvloeden.

15. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Hier denk ik ook soms over na. Dat dit misschien wel de hel is. Er bestaan zulke verschrikkelijke dingen op deze wereld. En toch hebben wij een overlevingsinstinct wat ons hier houdt.

16. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik geloof wel dat er iets is, maar geen idee wat.
    Ik vind een hemel en hel even aannemelijk klinken als reïncarnatie of dat onze ziel wordt ophaalt door onzichtbare aliens die de ziel meenemen naar een of andere planeet.
    Maar goed, misschien wil ik ook wel niet geloven dat de dood letterlijk het einde is.

Wel vraag ik mijzelf wel eens af, de mens bestaat al zo lang, waar zouden al die zielen terecht kunnen? Dat wordt een grote chaos.

Dat je tijdens het overlijden de ziel uit iemand ziet vloeien herken ik ook.

17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Vervelend he, ik wil ook absoluut niet dood dus kan er zo van in paniek van raken. Niet wetende wat hierna gebeurd.

Terwijl ik regelmatig te maken heb met de dood door mijn werk, zels in het bijzijn van mij sterven. Maar dat zijn veelal oudere mensen die klaar zijn met het leven.

18. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.291
    8.748
    113
    Vrouw
    Ja ik heb dat ook echt erg. Krijg het meteen benauwd als ik eraan denk. Stop die gedachten ook altijd meteen weg. Ook als ik bijvoorbeeld op mijn rug in bed lig met mijn handen gevouwen moet ik meteen anders gaan liggen, zo erg is het.

19. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.004
    3.665
    113
    Zou het net zo zijn als geboren worden? Daarvoor weet je toch ook niets.

Deel Deze Pagina