Geloven? Nee, denk ik dat er een kern van 'waarheid' in zit.. vast wel.. Ik heb alleen zo'n boek niet nodig en zeker niet een boek waarvan 40% herhaling is van voorgaande bladzijdes. Medisch onderbouwd is het niet. Het is een beperkte studie van een groepje gedreven mensen en zoals met veel dingen is het fijn om herkenning en erkenning te vinden wanneer je daar naar zoekt. Nu ben ik daar nooit naar op zoek geweest dus dat boek en de ideeën zijn niet aan mij besteed. Ik heb het boek trouwens wel gekregen bij mijn 1e en na 10 bladzijdes was ik het al aardig zat. Ik heb de zgn sprongetjes nooit herkent bij geen van twee maar dat wil naar mijn idee niet zeggen dat voor anderen het niet wel een feest van herkenning kan zijn (heerlijk, kun je tenminste verklaren waarom je kind zo dwars is en dan ligt het in ieder geval niet aan jou ) Boek is hier te koop (nauwelijks aangeraakt) Het belangrijkste vind ik.. het kan geen kwaad om wel te geloven in sprongetjes en als het dan helpt? Waarom niet? Mijn antwoord dus: Nee, geloven doe ik niet maar onzin dat wil ik het ook niet noemen.
Eens met Cygnet over de herhaling...niet om door te komen dat boek! Hier gebruik ik het dan ook zoals Tokkel schrijft, spelletjes enzo eruithalen! Haha en ik hoef niet het boek te lezen om te weten dat mijn dochter een ontwikkelingssprong maalt, dat horen we luid en duidelijk
Ik heb anders gestemd. Ik ben er van overtuigd dat een kind af en toe een tijdje slecht in z'n vel zit, omdat hij bezig is om iets moeilijks te leren. Zodra die ontwikkelstap gezet is, klaart hij weer op. Dat zou je een sprong kunnen noemen. Maar ik geloof er niets van dat die sprongen op vaste momenten komen, en ook niet dat er een vaste volgorde in zit. Heb het zelf nooit zo herkend aan mijn kinderen. En voor zover ik weet is er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor die sprongen-op-vaste-momenten.
Het is niet zo dat ik het niet geloof... maar ik ben er totaal niet mee bezig.... en heb dus ook nooit iets 'raars' ofzo gemerkt bij mijn dochter, dat ik niet wist waardoor het kwam... Ik vind het soms ook wel erg 'makkelijk' om het maar op een sprongetje te gooien als een kindje niet in zijn hum is... Maar goed nogmaals, ik heb geen verstand van sprongetjes dus misschien makkelijk gezegd...
Die eeuwige herhaling bij elke sprong ja, eerst 4 pagina's met dezelfde tekst... ik sla ze al standaard over, lees globaal wat ze kunnen na een sprong, besluit dat het merendeel bullshit is en ga dan ook door naar de spelletjes
De theorie van de sprongetjes geloof ik wel in. Maar mijn dochter heeft er geen last van. Die is eigenlijk altijd vrolijk. De enige keer dat ze hangerig en huilerig was, had ze koorts en een dubbele oorontsteking...
Nee ik geloof er niet zo in. Ik weet wel dat er bepaalde momenten zijn waarop de baby's meer ontwikkelen dan op andere momenten. Maar ik vind het zo irritant dat mensen (eigenlijk alleen moeders) zeggen als je kind (of hun kind) gewoon even huilerig is, dat ze dan in een sprongetje zitten. En dat ze dan ook nog zeggen " ja volgens het Oei ik groei boek wordt ze rond de 16 weken wel vervelend". Nou daar geloof ik gewoon niet in en mijn kinderen hebben geen periode's waarop ze "vervelend"zijn en daarna weer ineens lief en een stuk slimmer zijn.
Nee ik geloof niet in dat oei-ik-groei-boek, mijn kinderen zijn gewoon af en toe lastig en af en toe leren ze iets nieuws. De ene keer zijn ze lastig omdat ze iets willen dat nog niet lukt en als het dan ineens lukt zijn ze blij. En de andere keer kunnen ze gewoon spontaan iets. Maar aan "sprongetjes" doen we hier niet. Ik vind dat boek en die man echt vreselijk, intertoys hangt ook vol met die onzin van die man.
ik ook, alleen tegen anderen noem ik het het groeispurt/fase... mn zoontje is precie sop de uitgerekende datum geboren..en of het ehct zo is, whatever...de sprongen kloppen altijd! ik zie werkelijk verandering in mn kind's gedrag...en zie het ook over gaan makkelijke vind ik, ik ga er gewoon in mee..en hup het is over..feit dat ik hem "begrijp "..maakt het ook makkelijk me niet druk te maken
absoluut, soms dacht ik wat is er toch kind en sloeg het boek open en ja hoor klopt als een bus weer in een sprong!!!
Oke kan ook,dan heb ik me vergist.Het weleens gehoord dat dit uit onderzoeken is gebleken..Nou ja ze zijn er in ieder geval,de sprongetjes
Ik merk wel dat het steeds weer anders gaat; nu gaat ze niet meer slapen zonder eerst even een tijdje te brullen.. Als ik dan binnen kom dat stopt ze en gaat ze lachen. Erg schattig maar ik laat haar nu toch maar even gaan.. Verder vond ik in het Oei ik groei boek wel verklaringen voor het slechte drinken met 4 maanden.
Ik weiger het woord sprongetje in de mond te nemen, maar kan niet zeggen dat ik absoluut niet in die theorie geloof. Maar hier ook qua tijdlijn bij beide kids, geen enkele overeenkomst met de oei ik groei boeken. Vind het ook wel erg makkelijk om te zeggen. Je kind vertoond afwijkend gedrag. Oh, dan zal het wel en sprongetje zijn. De acht maanden sprong bij zes maanden en als het uitkomt nog een keer bij negen. Nee, dat gaat er bij mij niet in. Ik geloof best in de mentale groei en ontwikkeling van kinderen, maar tegenwoordig wordt alles onder het 'sprongetje' of 'fase' principe gerangschikt. Vast een sprongetje. Ach kind, het is een fase... Tja, zo lust ik er nog wel een paar. Een vriendin had het ook over een sprongetje toen mijn oudste ineens vreselijk jengelig was rond de drie maanden. Maar toen het jengelen voorbij was had hij ineens 3 tanden door. Dus ja, had ik hem misschien toch beter een paracetamolletje kunnen geven dan uit te gaan van een sprongetje...
Ik geloof er zeker in, maar ben ervan overtuigd dat je niet alle sprongen goed merkt en op het 'juiste' moment komt. Dus ik heb op anders gestemd.
Ik ben juist doordat ik duidelijk sprongetjes merkte en daardoor te gaan zoeken erachter gekomen dat er zoiets bestaat als sprongetjes.. Dus JA ik geloof erin. Momenteel zitten we gezellig midden in de 11 maanden sprong.