Geloven in de goedheid van mensen (vertrouwen)

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 7 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manque

Manque Niet meer actief

Ik geloof sowieso niet dat de mens van nature goed is, ik vind dat ook altijd een rare uitspraak. Over het algemeen moet empathie en ethiek aangeleerd worden. Maar het goede in mensen zien, daar doe ik wel mijn best voor. Men krijgt van mij in eerste instantie het voordeel van de twijfel.

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    Het vertrouwen aan een kant vd familie is in iedergeval weg. Mijn vader is bijna 3 jaar geleden overleden. Toen mijn opa,zijn vader dus een jaar later overleed vroeg de familie aan mij of ik 1000 euro wilde betalen want dat had mijn vader ooit geleend van zijn vader. Ook hebben ze de spullen van mijn opa verdeeld zonder dat wij ( ik n mijn zusjes) er bij waren. wettelijk gezien waren wij de efgenamen gezien mijn vader er niet meer was. Onder het mom er was toch niks bruikbaars was hun smoes achteraf. Ondertussen had mijn neefje wel de wasmachine gekregen... Zwaar teleurgesteld was/ben ik in de familie van mijn vaders kant.

Klusjes voor vrienden en familie doe ik graag. Zoals dagje op de hond passen of helpen met verhuizen. Alleen bij de mensen waar ik van weet dat het gewaardeerd word en die mij niet gebruiken omdat ik het toch wel doe.

3. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben me erg goed bewust van de onbetrouwbaarheid van een groot deel van de mensheid.. maar daar laat ik mij niet door beïnvloeden. ..
    Ik doe het zoals het mij goeddunkt en als een ander daar misbruik van wil maken moeten ze dat maar doen... Klinkt stom, maar ik zou er doodongelukkig van worden als ik daar teveel vanuit zou moeten gaan.
    natuurlijk zijn er wel grenzen en als iemand continu probeert misbruik te maken dan is het heus wel.eens over. ..maar ik ben wel iemand van 10.000 keer vergeven en nieuwe kansen geven...

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Beetje hetzelfde als jij. Vrienden en goede bekenden ga ik niet om geld vragen voor klussen die ik doe. Ik bak bijvoorbeeld marsepeintaarten en die bak ik tegen kostprijs. Gewoon omdat het leuk is om een ander een plezier te doen.

Naar het strand neem ik geen kostbare spullen mee, en wat meegaat, blijft dus gewoon in de tas/bij de handdoek :)

Geheimen: ik weet wie ik echt kan vertrouwen als het aankomt op de dingen die ik niet breed op straat wil hebben en er is dus een select groepje mensen die deze dingen te horen krijgen.
    Ik heb geen moeite met het vertrouwen van mensen. Iemand die mijn vertrouwen beschaamt, vertel ik gewoon niet opnieuw iets dergelijks, zo simpel is het. Dat betekent niet dat anderen niet te vertrouwen zouden zijn.

5. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Ik ben best gezegend met mijn familie, vrienden en buren. Ik vertrouw ze zo ongeveer allemaal volledig. De mensen over wie ik twijfels had heb ik achter me gelaten.
    Ik wil in mijn huis geld, sieraden en andere waardevolle spullen kunnen laten liggen en gewoon zelf boven mijn kind naar bed kunnen brengen oid terwijl ik visite heb. Ik heb gelukkig wat dat betreft nog geen mes in mijn rug gehad.
    Ook doe ik veel voor anderen zowel gevraagd als ongevraagd. Wel afhankelijk voor wie ik wat doe. Toen mijn buurvrouw en tevens goede vriendin bevallen was heb ik de rest van haar dag haar zoon op sleeptouw genomen zodat ze uit kon rusten. Als zij oppas nodig heeft zowel in real life als babyfoon oppas doe ik dat indien mogelijk. elkaars kindjes uit school halen op sommige momenten en heb ook veel van mijn babykleding en kinderkleding weg gegeven aan vrienden en buren waarmee ik leuk contact heb. Daarentegen heeft mijn buurman hier de kapstokken en schoenenkasten opgehangen, hij heeft het schrikdraad om onze tuin bevestigd en de poort gerepareerd.
    We verzorgen elkaars huisdieren als de ander op vakantie is etc. Mijn beste vriendin past belangeloos op mijn kindjes. En ook mijn moeder past belangeloos elke week op.
    Wel moet ik eerlijk toegeven dat ik niet zo goed van vertrouwen ben met mijn kinderen naar vreemden ik kan nu al slapeloze nachten hebben als ik denk aan spelen bij schoolvriendjes straks. Zijn die ouders wel te vertrouwen? Zullen ze mijn kinderen niks aan doen? Maar goed mijn grootste angst is dan ook dat mijn kinderen seksueel misbruikt worden. En ja dat heb je natuurlijk zelf niet onder controle als je er zelf niet bij bent

6. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vertrouw altijd op mijn intuïtie. Bij sommige mensen/omgevingen voelt het niet goed en ben ik meer op mijn hoede. Maar over het algemeen ga ik uit van het goede van de mens. En ik probeer dat mijn kinderen ook mee te geven door ze zelf goede dingen te laten doen, bijv. koekjes bakken en uitdelen in de straat en ze dan te laten ervaren hoe fijn het voelt om mensen blij te maken. Dat je daar zelf ook blij van wordt. Zo hoop ik dat de 'goedheid' van de mensheid in stand te houden :)

Deel Deze Pagina