DE tip tegen onkruid?

Discussie in 'De lounge' gestart door Anne1985, 19 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Wie oh wie heeft hem?

Ik heb echt al heel veel geprobeerd, maar het gaat niet weg of het blijft maar terug komen :(

Nu de zomer weer in aantocht is wil ik mijn tuin weer een beetje toonbaar maken, maar dan moet ik helaas weer beginnen met het vervelenste klusje... onkruid weghalen.

2. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Van dat boomschors tussen de planten strooien.
    Of javel/zout op de stoep

3. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Wanner het zonnetje lekker fel schijnt (zoals vandaag ;) )
    Al het onkruid inspuiten met flink wat azijn
    door de zon verbrand het dan en met een paar dagen kan je het zo uit je tegels vegen

Of met een chemische middel maar daar ben ik niet zo'n voorstander van ;)

4. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Azijn, helpt ook goed tegen groene aanslag op je tegels

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    of cacao doppen (ik weet niet zeker of je dat bedoelt) . Dat werkt perfect moet ik zeggen!

Maar dat is inderdaad voor IN de tuin. Ik weet niet goed wat TS bedoelt.

6. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

groene aanslag verwijderaar van de action,€1,30 kost het, en alle groene aanslag verdwijnt van de tegels én onkruid en mos tussen de voegen

7. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    voordeel van cacaudoppen extra voeding voor de bodem, houd slakken en katten uit je tuin, en persoonlijk vind ik het heerlijk ruiken.

vooral niet telang te wachten, door elk voorjaar vroeg aan de gang te gaan, voorkom je uitzaaiingen van het onkruid en wordt het elk jaar minder.
    tussen de tegels, zout, azijn, of chemisch, wel allemaal met zonnig weer, waar het nog minimaal 2 uur zonnig blijft ( dus niet in de namiddag/avond)

8. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Pas wel op als je honden heb!
    Dan beter niet gebruiken want cacao is giftig en honden snoepen ervan

9. Jinne1982

Jinne1982 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.254
    0
    0
    Eindhoven
    Mijn moeder gebruikt chloor op de tegels. Wij hebben konijnen dus ik houd er niet zo van om met chemische middelen aan de slag te gaan. Hier dus allemaal met het handje met de voegenkrabber, een emmertje en een krukje.

Wat ontzettend helpt is om vroeg aan de slag te gaan. voorgaande jaren heb ik het telkens een beetje laten verslonzen. Tot vorig jaar mijn stiefmoeder noodgedwongen een lange tijd bij ons was. Zij heeft dus vrij vroeg in het jaar al het onkruid tussen de tegels gehaald. Verder dus heel het jaar geen last van gehad. Nu met dit heerlijke weer en mijn grote hoeveelheid vrije tijd heb ik nu al mijn tuintje helemaal aan kant :D

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Als je het hebt over onkruid tussen je planten in de tuin, is mijn gouden tip om te zorgen dat je tuintje mooi vol staat met mooie plantjes.
    Als je nl lege aarde ziet is het normaal dat "onkruid" ertussen gaat groeien, onkruid zijn gewoon wilde planten die zich goed kunnen uitzaaien of verspreiden en die maken dus dankbaar gebruik van de ruimte als die er is.

Wat je ook kunt doen is tussen je mooie plantjes zogenaamde bodembedekkers planten, kijk maar eens in de tuinwinkel, zoals vetplantjes oid. Die vullen de lege ruimte op zodat er minder kans is voor ander onkruid.

Ook een goeie is om te zorgen dat er "mooi onkruid" in je tuin staat :D Kijk in de zomer eens wat er in de berm staat bij jou in de buurt, dat zijn planten die het dus goed doen in de vrije natuur. Als je die in je tuin zaait of plant, (diegene dus die je mooi vindt) is de kans ook groot dat ze de boel mooi opvullen en er geen ongewenst onkruid meer tussenkomt.

Als je dat allemaal niet wilt, en liever een "klinisch leeg tuintje" met alleen de planten erin die jij wilt, kun je nog iets proberen met worteldoek. Dan moet je wel eenmalig je tuin helemaal leeghalen. Leg dan vervolgens worteldoek over je hele tuinoppervlak en bedek dit met bijv kiezels of cacaodoppen oid. Maak gaten in het worteldoek waar je je planten wilt planten. Tussen de planten groeit dan in principe niets meer door het doek. (Na een aantal jaren zal tussen de kiezels of doppen ook wel weer iets gaan groeien, als er door de wind etc aarde en zaadjes tussen zijn verzameld.)

11. zustertje

zustertje Niet meer actief

Mijn broer :D Die komt 2/3 keer per jaar met zijn onkruidspuit kar en wij hebben geen last van onkruid...

12. Baby80

Baby80 Actief lid

21 nov 2009
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar wel verhalen over gehoord.
    Terrasvoegmortel, even google maar het schijnt dat je dan geen onkruid meer tussen de stenen krijgt :)

13. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Bedankt voor de tips, ik ga eens azijn proberen. Vandaag helaas niet meer gelukt, dus ik hoop op nog een zonnige dag morgen :)

Het onkruid gehalte valt nu gelukkig nog mee, maar als ik langer ga wachten staat straks heel de tuin vol. Ik heb me eigenlijk nooit zo gerealiseerd dat het helpt om het vroeg in het jaar al weg te halen!

Deel Deze Pagina