verzorgende ig? help eens ff

Discussion in 'De lounge' started by tweety, Nov 9, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tweety

tweety VIP lid

Oct 2, 2005
    10,054
    0
    36
    dordrecht
    hallo
    beetje domme vraag misschien maar heb vanmiddag mijn vaardigheids training en weet niet meer wanneer iemand een supra pubis catheter krijgt ipv een normale wie weet het en helpt me ff. dank je

2. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    haha een supratubis geven ze aan mensen die erg lang durig een blaaskatherter moeten hebben of niet tegen een gewone catheter. of bij mensen die door ziekte geen blaaswerking meer hebben. een supra tubis mag niet zomaar door iedereen vervangen worden en word meestal dan ook door de uroloog gedaan in het ziekenhuis.
    Een supratubis word om de maand vervangen.

Heb je zo genoeg info

3. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    o ja en bij chroische zieken die gronische of veel voudige blaasontsteking hebben

4. tweety

tweety VIP lid

Oct 2, 2005
    10,054
    0
    36
    dordrecht
    hej bedankt
    was het ff kwijt haha erg he. op het moment hebben we geen suprapubissen dus ja dan raakt het ff op de achtergrond. maar hier heb ik wat aan. had al ge googlet maar kon niet vinden wat ik zocht.

5. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,201
    113
    Brabant
    of bij andere urologische problemen waarbij er geen andere "uitweg" is voor de urine of wanneer een CAD niet in te brengen is.. Bv sterk vergote prostaat, ernstige phymosis, urineleiderproblemen etc etc

succes

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Of bij een voor en achterwand plastiek.

kwebbel

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het vervangen mag juist ook gedaan worden door een VZ-IG. Dat is nou net het mooie van de opleiding. Al die verpleegtechnische handelingen.. :D Ik werk op een revalidate afdeling voor ouderen en wij mogen hem altijd zelf vervangen, of er moet echt iets aparts aan de hand zijn...

Het ligt er maar net aan welke regels ze in het verpleeghuis hebben. Ik heb ook ergens gewerkt waar we niks van dat soort dingen mochten doen.. Daar zit je dan met je opleiding... Heb snel een andere baan gezocht.

8. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ik heb eerst IG gedaan en daarna verpleegkunde en tijdens me IG hebben we het niet geleerd omdat had niet mocht.

9. tweety

tweety VIP lid

Oct 2, 2005
    10,054
    0
    36
    dordrecht
    heb het weer gehad weer goed gekeurd. bij ons in het verpleeghuis mogen we het dus ook doen. sinds kort ook venflon en im in de bil. ook gelijuk gekregen vanmiddag dus nu nog ff in de praktijk met begeleiding en dan komt het wel weer goed.

10. Mvj

Mvj VIP lid

Mar 22, 2007
    8,623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    @tweety : dat vragen ze toch niet bij je vaardigheidstraining ?

werk je ook in dordt ?

L.sybje

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ah ja... Allemaal dezelfde opleiding en dan nog verschillen.. Ik ken het.

Volgens mij ligt het er ook veel aan in welk jaar je je opleiding afgerond hebt, en bij welke werkgever je werkte... Bij ons werd op school over de trache canule gezegd dat we dit niet hoefde te leren omdat we dit in dat verpleeghuis toch niet mochten.. :confused: (Er was 1 afdeling waar deze mensen dan wel opgenomen werden en daar werkten verpleegkundigen)

Met een aantal leerlingen hebben we hiertegen geprotesteerd omdat het toen wel in de opleiding zat en wij geen van allen van plan waren om bij deze wergever te blijven. Uiteindelijk hebben wij het wel geleerd, en maar goed ook want ik heb een van mijn leerperiodes op de afdeling gewerkt... lol

12. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Dat meen je niet want dat hebben wij juist wel geleerd :)

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    :) en dat bedoel ik dus... Waar ik nu werk zijn ze gelukkig een stuk soepeler, en zijn ze ook bereid om je dingen te leren die je eigenlijk niet mag. Je krijgt dan een bijscholing met officiele toets en een praktijk toets.

:oops: En sorry voor de TS dat we haar topic overnemen... Als ik eenmaal begin over de zrog ben ik niet meer te stuiten.. :) Ik werk er met veel plezier, maar soms zou ik wel een baantje van 8-5 willen.. :D

14. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ja als je over de zorg begind :) dan kan ik een reeks boeken schrijven.

Ik ben er even tijdelijk tussen uit maar ik mis het verschikkelijk.

15. PBiard

PBiard Actief lid

Mar 6, 2007
    475
    0
    0
    Management secretaresse
    Hendrik Ido Ambacht
    Sybje ook een Dordtse?

Wat vreemd dat er in de opleidingen verschil zit zeg.

@ tweety: is het goed gegaan vandaag?

16. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Toch niet iedereen met voor-en achterwandplastiek krijgt een supra pubis catheter? Tenminste ik heb patienten gezien die na 7 dagen cad zonder catheter ontslagen worden. Of heb jij andere ervaringen?

17. tweety

tweety VIP lid

Oct 2, 2005
    10,054
    0
    36
    dordrecht
    @sybje ja werk ook in dordt en geloof ook voor het zelfde huis als jij. ken je niet persoonlijk maar een collega van ons heb je ook al een keer gesproken die op mijn afdeling werkte die zei dat sybje er ook zat alleen weten we natuurlijk niet wie je in het echt bent en dat hoeft ook niet vind het wel leuk dat er meerdere op zitten. (en we houden ons mondje dicht hoor meis we weten toch niet wie je bent hihi)
    nee ze vroegen het ook niet maar wilde ff goed voor bereid zijn denk voor dat de pb er naar gaat vragen wil ik niet met me mond vol tanden staan. hihi.

@bluesky is niet erg hoor ik klets gewoon gezellig mee haha. soms is een baantje van 8 tot 5 wel lekker hihi. ik heb hem ook gewoon in de opleiding gekregen alleen komt het heel weinig voor werdt er bij gezegt en heb het ook nog niet mee gemaakt.

maar heb mijn vaardigeheden weer afgerond voor deze keer dua mag weer met een gerust hart prikken catethers inbrengen enz.

18. slingding

slingding VIP lid

Apr 9, 2006
    5,425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    het scheeld denk ik ook of je een bbl of een bol opleiding hebt gedaan.
    ik ben verzorgende ig en heb bewust een bol opleiding gedaan.
    Ik ben wel bevoegd tot een hoop dingen maar niet meer bekwaam omdat ik alleen in de nacht werk en je een hoop dingen hierdoor niet doet en als het eens een keer iets is hebben wij een verpleegkundig nachthoofd.
    Volgende jaar moeten wij allemaal weer voor de BIG op herhaling.

19. Mvj

Mvj VIP lid

Mar 22, 2007
    8,623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    yep hier ook een dordtse ..... nou ja dordtse werk in dordt woon er niet....

@ tweety ...oh ja volgens mij begint er weer wat te dagen ! bij mij op het werk weet ook niet iedereen van onze plannen hoor....
    nou fijn dat je weer een jaar vooruit kan ...hihi

L.sybje

20. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ik denk dat net niet zoveel uitmaakt wat voor een richting. De aftekenboeken zijn allemaal hetzelfde en ik geloof niet dat het op je diploma staat hoe je die diploma hebt gehaald.

Zelf heb ik BBL gedaan en ik vond het zwaar echt super zwaar maar was erg blij met mijn diploma na 3 jaar.

Share This Page