mijn kinderen hebben er nooit in geloofd , maar gek genoeg wel in sinterklaas , mijn zoon vond het meer waarschijnlijk dat iemand met een stoomboot komt ipv in een arrenslee met vliegende rendieren
Nu niet, maar als het kerst is dan denken ze altijd wat te horen op het dak of in de tuin haha. Zoveel fantasie 😁
Oké eye-opener. Had het er net met mijn vriend over en die lachte me uit. Hij heeft er nooit in geloofd net zoals veel andere kinderen die hij kon. Het verschilt dus nogal haha.
Was de kerstman dan al een issue toen jij klein was? Heb altijd het idee dat dat iets van de laatste jaren is...
Ik denk het wel... Ze gelooft in Sinterklaas, Sofia, Pino, Barbie, Zeemeerminnen, Elfjes, dus ik denk ook wel in de kerstman.
Ik ben zelf dus zo opgegroeid en vind kerst met een kerstman nogal onzin, gewoon weer zo'n goedkope kopie van een Amerikaanse traditie net als mensen die ineens Halloween gaan vieren. Mij is als kind altijd duidelijk gemaakt dat Sinterklaas de cadeautjes bracht, kerst draaide daar niet om en we kregen dus ook niks. Dat de kerstman niet bestond heeft ook nooit voor verwarring gezorgd, juist omdat mijn ouders er geen verhaal aan koppelden. Het was gewoon een poppetje van de reclame, zoals er wel meer zijn. Ik wist wel dat er kinderen met kerst cadeautjes kregen, maar wist ook dat hun ouders die gaven en was er ook niet jaloers op omdat kerst voor mij daar dus niets mee te maken had, maar weer door andere dingen zijn eigen magie had. Als kind vond ik beide leuk, maar van kerst ben ik echt altijd gek geweest, ondanks dat ik niks kreeg dus. Geen trauma's aan overgehouden hoor
Ik ken zelf eigenlijk juist helemaal niemand die er ooit in heeft geloofd. Hier is Sinterklaas dus ook echt en de kerstman is een heel leuk sprookje, maar niet echt. Reden? Tja, ik heb niet echt iets met de kerstman als "echt" persoon. Ik ben daar niet mee opgegroeid, en daar hebben we Sinterklaas toch voor? De kerstman valt hier in de categorie paashaas en tandenfee. Ik ga niet out of my way om de hele dag te verkondigen dat ze niet echt zijn, kinderen mogen van mij best in een beetje magie geloven, maar als ze echt ter sprake komen vertel ik wel dat het figuren zijn zoals Jokie, Platvoet en Roodkapje. We zijn er dol op, maar ze bestaan niet echt.
Toen mijn oudste kinderen nog geloofden vroegen ze weleens naar wie of wat de Kerstman was en dan vertelde ik gewoon dat hij hetzelfde doet als Sinterklaas. Alleen hij komt van de Noordpool en bezoekt de kinderen in Amerika en de Sint komt uit Spanje en komt naar de kinderen in Nederland. Kado's met kerst hebben we nooit gedaan. 1x op kerstavond maar toen geloofden ze al niet meer in de Sint en kregen ze beiden 15 euro om voor iedereen een kadootje te kopen. De paashaas etc hebben de kinderen nooit naar gevraagd haha en daar zou ik ook nooit in meegaan. Een paashaas zo groot als een mens met een mand met eieren haha Ze zouden er nog enge dromen van krijgen.
Nee en ook niet echt in Sinterklaas. Ik heb nooit expliciet gezegd dat ze niet bestaan, maar ook niet dat ze wel bestaan. Bij Sinterklaas hangt dochter ergens tussen geloof en ongeloof in (net zoals ze doet bij Anna en Elsa en andere disney prinsessen overigens). Het ene moment constateert ze dat paarden helemaal niet op daken kunnen lopen en Sinterklaas nooit op zoveel plekken tegelijk kan zijn en het andere moment is ze iets te geobserdeerd door het idee van cadeautjes om zich over dit soort futiliteiten druk te maken . De kerstman heeft ze denk ik geen benul van dat het uberhaupt iets is. Als ze een kerstman of kerstmanpop ziet denkt ze volgens mij gewoon dat het een dikke, ietwat mislukte Sinterklaas is ofzo .
Wij vieren met kerstmis de geboorte van Jezus. Onze kinderen krijgen cadeautjes van Sinterklaas. Maar ze zitten op een multi-culti school waar heel veel kinderen geen Sinterklaas thuis vieren, maar cadeautjes krijgen met Kerst. Mijn kinderen geloven dat Sinterklaas en de Kerstman broers zijn, en dat ze onderling de kindjes verdeeld hebben zodat elk kindje cadeautjes kan krijgen, omdat het voor één oude man veel te veel werk is om iedereen cadeautjes te brengen. Dit hebben ze zelf zo verzonnen en ik vind het een prima oplossing.
Mijn kinderen geloven niet in sinterklaas, kerstman, paashaas of tandenfee. Ik vind dat allemaal niet nodig.
Wel Sinterklaas, geen kerstman. Kerst is de geboorte van Jezus. Dan vieren we wel een verjaardagsfeestje, maar hoeven onze kinderen geen cadeautjes te krijgen. Sterker nog: ik moedig ze altijd sterk aan om in die tijd juist iets aan een ander te geven of iets voor een ander te doen. Dat vind ik meer in de lijn van het kerstfeest liggen; geven in plaats van krijgen. Ik heb onze oudste kids daar eigenlijk jaaaaaaarenlang niet over gehoord. Kerst valt meestal aan het begin van de kerstvakantie he? Dus als de school weer begint zijn die cadeaus een beetje oud nieuws en ligt de jaarwisseling en een bioscoopbezoekje of bowlen of zo veel meer voor in het geheugen. Nu ze ouder worden vinden ze het wel een beetje jammer. Misschien doen we nu een boek of zo, of een pyjama.
Ik denk niet dat er sprake is van niet mogen geloven. Maar de kerstman is gewoon niet zo groot hier in Nederland. Zelfs rond kerst wordt de kerstman bijna niet zichtbaar gemaakt. Je ziet her en der een beeldje, een plaatje op een kaart of je ziet ze in een film. Maar that's it. Voor Sinterklaas pakt de media ook echt uit, het hele land doet eraan mee zo'n beetje. Dat is dus veel gemakkelijker voor een kind om te denken dat het dan ook echt is dan wanneer het slechts een plaatje is. Helemaal omdat de meeste huishoudens ook niet actief de kerstman benadrukken met kerst. Ik ken ook niemand die in de kerstman heeft geloofd. En volgens mij ook geen van de kindjes van vrienden die erin geloven momenteel, en dat komt echt niet omdat de ouders zeggen dat de kerstman niet bestaat.
Hier wordt nog nergens in geloofd, maar wij zullen het bij het sinterklaas vieren houden. Daarnaast mag ze best geloven dat de kerstman bestaat, maar die zal bij ons geen cadeautjes brengen. Het is niet altijd feest.
Grappig, hier juist andersom. Ik ken bijna niemand waarvan de kindjes in de Kerstman geloven. 2 jaar geleden ofzo kwam het ter sprake in de klas van mn dochter, iemand had kadootjes van de kerstman gekregen. De hele klas kwam in opstand, ze snapten er niks van, de kerstman bestond toch helemaal niet? Dat was in groep 3 Tot voor kort geloofde m'n dochter heilig in Sinterklaas, kerst is voor mij het christelijke feest. Ik heb haar dan ook altijd uitgelegd dat de Kerstman eigenlijk gewoon Sinterklaas is (want dat is ook zo, gewoon de commerciele versie van Sint Nikolaas) en dat die naar Amerika gaat. Zoiets
Ik verbaas mij er dan weer leert dat zo veel gezinnen geen cadeaus geven met Kerstmis. Nooit gedacht dat wij daarin zo bijzonder waren. Of zou dat weer iets typisch Vlaams zijn? Wij doen natuurlijk ook geen reeks cadeaus met sinterklaas, slechts eentje op 6 december. Dat is in Nederland toch ook anders, niet?
Ook van Vlaanderen en de sint en de pieten hadden toch veel werk bij ons. Meerdere cadeaus. Speelklaar dus niet ingepakt. metkerst nuttige cadeaus.
Nee, wij vieren kerst niet met cadeaus. Alhoewel 1x gedaan toen onze dochter een paar maanden was met mijn familie. Maar met onze kinderen, zolang die nog in Sinterklaas geloven? Nee, dan komen er niet nog meer cadeaus. Ken ook eerlijk gezegd niemand die het wel doet met kinderen in mijn omgeving, dus dat maakt het sowieso al makkelijk. Als andere kinderen wel wat zouden krijgen, tja, wij zijn niet allemaal gelijk hè? Heel simpel. Sommige kinderen vieren ook thuis het Suikerfeest, Offerfeest of hele andere dingen.. Ieder gezin zijn eigen dingen, punt. Maken onze kinderen echt geen punt van.
Nope, hier ook geen kerstman en kado's met kerst. Wel 1 gezelschapsspel en dat is het. Ik ken trouwens maar 1 gezin wat kado's doet met kerst ipv sinterklaas.