geloven jullie kinderen in de paashaas?

Discussie in 'De lounge' gestart door Daantje57, 3 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, bij mijn weten zijn het juist de openbare scholen die over alle grote feesten vertellen. Zowel de Christelijke als bijv de Islamitische (zoals het suikerfeest) Ze zijn toch ook vrij maandag, lijkt me vrij logisch dat er verteld wordt waarom. Of wordt kerst ook niet op school uitgelegd?

2. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Mijn zoon zit op een Montessori school en hier wordt er echt niks over verteld. Hij is maandag gewoon vrij, meer niet.
    Ik heb echt geen idee hoe dat zit met de openbare scholen die hier verder zitten.
    Zelf wil ik hem er wel over vertellen, maar dat is nu nog te vroeg.
    Hij zal dat niet snappen.
    Wat dat betreft vind ik het ook jammer dat hij niet meer op een Christelijke school zit:) (vanwege verhuizing en wij zijn erg weg van Montessori onderwijs)

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat weet ik niet, ik ben zelf niet Christelijk opgevoed, maar mijn ouders hebben wel altijd verteld waar Kerst, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren voor waren. Niet omdat zij erin geloofden, maar meer als algemene kennis.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee dat zeg ik helemaal niet. Wat mij betreft geloven ze nergens in, ze zijn zelf in de paashaas gaan geloven, hebben ons nooit iets gevraagd erover maar hebben het er wel eens over. Weet ook niet of ze er echt in geloven of het idee gewoon leuk vinden.

Over wat Pasen en suikerfeest betekent hebben we het nog helemaal niet, omdat we daar niets aan doen en niets mee hebben. We zoeken en eten eieren met Pasen en hebben een extra dagje vrij, meer is het niet.

5. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    NEE, zal wel niet zo'n creatieve moeder zijn....maar wat valt er wijs te maken over de paashaas? Dat hij in Spanje naast Sinterklaas woont en ook eens per jaar komt?!

Hier verstoppen we zelf eitjes en een paashaas die rond loopt, daar zit een mens in. Al heeft onze 3 jarige dat nog niet eens door volgens mij.

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    De oudste van 8 niet maar de jongste van 4 gelooft er wel in. Ik vertel niets over dat hij niet bestaat tot ze er zelf naar gaan vragen. Precies zoals bij Sinterklaas ;)

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier op een openbare school en er wordt inderdaad niets uitgelegd, over geen enkel religieus feest. Maandag zijn ze vrij omdat het Pasen is, meer niet ;)

Ik ben dus wel met religie opgegroeid maar voedt mijn kinderen dus niet zo op. Heb er niets meer mee en sta er niet meer achter. Ik wil ze als ze ouder zijn wat meer algemeen met religie kennis laten maken, vind ze daar nu nog te jong voor. Zeker omdat ik zelf niet achter religies sta (voor mezelf en mijn gezin, iedereen mag natuurlijk zelf weten waar hij in gelooft. Ben juist heel ruimdenkend hierin :))

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je niets met religie hebt is het toch onlogisch om er wel iets religieus aan te hangen? Pasen is bij ons niets anders dan eieren zoeken en extra vrij zijn. En de kinderen geloven zelf een soort van in de paashaas, maar dat komt niet door ons ;). Heeft niets met commercie te maken. Paaseieren zijn gewoon lekker :)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar goed, ik hou erover op, heb mijn mening wel duidelijk gemaakt denk ik en wil niet dat dit topic gesloten wordt doordat het over religie gaat opeens ;)

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ach verschil van mening mag er zijn toch Snoopy? Ik leer mijn kind ook over dingen waar ik zelf niet achter sta. Ik beschouw dat gewoon als algemene kennis waarvan ik het belangrijk vindt dat hij het weet. Zodat hij de wereld met een breed beeld mag ervaren. Ik vind het ook belangrijk dat hij snapt waarom zijn vriendje op school (moslim) andere feesten viert. Gewoon een stukje begrip naar elkaar toe.

11. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Dat zal wel meevallen ;). Zolang mensen hier niet religieuze discussies voeren :D.

12. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Bij ons ook hoor, en ik vertel het mijn dochter ook. Niet in de zin van "het is de waarheid", maar meer als verhaaltje.
    Het geloof speelt tegenwoordig ook steeds minder een rol (in tegenstelling tot heeeel wat jaren geleden). Misschien dat het daar ook wat mee te maken heeft.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat is logisch omdat je er zelf niets mee hebt, maar dan nog kun je toch uitleggen wat pasen is en dat er mensen zijn die wel pasen vieren. Net zoals ik mijn kinderen uitleg dat er mensen zijn die suikerfeest en offerfeest vieren. Als algemene kennis dus.

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik ben overigens wel gelovig hoor ;) ik ben op volwassen leeftijd katholiek geworden.

15. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ja dat vind ik dus eigenlijk ook, het is algemene kennis in een land waar we van oorsprong eigenlijk allemaal naar de kerk gingen:)

16. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier zal het ook zo gaan :)

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh maar dat doe ik ook wel hoor. Maar niet in detail. We hebben hier ook een moskee in de buurt en er lopen dan ook mannen met 'jurken', tja dat roept bij onze kinderen vragen op en die beantwoord ik dan. Net als bij hoofddoeken. Maar verder nog even niets. Zitten ook geen kinderen in hun klas die hun religie echt actief beoefenen.

Over Adam en Eva heb ik de oudste (Eva :)) wel verteld trouwens, dat er mensen zijn die daarin geloven. Maar ik doe het dus stukje bij beetje en heb daar bij Pasen en kerst enzo nog geen behoefte aan. Vind die verhalen toch wel wat heftiger zeg maar.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat ga ik ook zeker doen, maar nu nog niet. Vindt ze nog niet de leeftijd ervoor hebben en dat is onze keus :). We vertellen wel iets als ze erover vragen. Adam en Eva verhaal kent Eva dus en over de Ark van Noach half. Heb laatst nog met een kinderbijbel in mijn handen gestaan, maar nee, sta er nog niet achter. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

En wij vieren Pasen hoor, op onze niet-religieuze manier ;)

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ok ;)

20. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

12 jun 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Hier geloven ze wel in de paashaas. Is een haas, woont in een bos waar hij heel het jaar eitjes verft en is de neef van ons konijn :-D

Ik geloofde vroeger ook fel in de paashaas. Ik vind het wel leuk.

Deel Deze Pagina