geloven jullie kinderen in de paashaas?

Discussie in 'De lounge' gestart door Daantje57, 3 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38

Nou hier wel hoor. Verkleed in het winkelcentrum en eitjes uitdelen of verkleed op school bij de paaspeurtocht. Tussen de 1.70 en 2 mtr is de bewust verklede persoon dan.
    Ik ga mijn kinderen dan echt niet vertellen of in de waan laten dat de paashaas serieus bestaat.

Maar ach ieder zijn ding. :D

2. tuc

tuc Niet meer actief

Omdat sinterklaas een ooit bestaande heilige was...gewoon een echt persoon dus. En er weinig echts is aan een haas die gekleurde eitjes verstopt.
    Ja van dat paard op het dak is ook bizar..maar dat maak ik mijn kinderen ook niet wijs, mijn oudste zei al gelijk dat kan nooit kan een paard over zo'n dun randje. Voor haar is het logisch dat tie dan het paard naast het huis parkeert.

En ik vind het ook dom eigenlijk om in dit topic te lezen, nee wij geloven niet in de paashaas en ook niet in sinterklaas en dat soort dingen. Ik vind dit vreselijke stemmingmakerij omdat ze zelf van uit het geloof niet aan de sint doen.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.574
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb nooit in kabouters en elfjes gelooft en ik ervaar dat niet als een gemis.
    1x per jaar Sinterklaas was al meer dan genoeg spanning.
    Mijn oudste kinderen zijn 9 en 11 jaar en die hebben nooit iets met elfen en kabouters gehad.Dat waren gewoon verhaaltjes voor het slapen gaan maar heb ze nooit wijsgemaakt dat dat echt zou kunnen zijn.
    Kinderen krijgen er nog nachtmerries van.
    Een paashaas die eieren verstopt is nog nooit in me opgekomen om dat mijn kinderen wijs te maken.
    Misschien omdat ik er zelf ook niet mee ben opgegroeid.

4. Blue Water

Blue Water Actief lid

20 nov 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier geloven de kindjes niet in de paashaas.
    De jongste zal er niet veel van snappen met 1,5 jaar maar de 2 oudste snappen dat een paashaas niet zo groot kan zijn als een volwassen persoon.
    Ze vinden het wel leuk om te zien enzo maar het gaat hun voornamelijk gewoon om de verstopte eitjes te zoeken :)
    Die paashaas vinden ze een leuk verzonnen iets.
    Sinterklaas en kerstman vind ik anders (alhoewel mijn oudste nooit in de kerstman geloofd heeft haha)
    Maar een paashaas is gewoon voor hun een persoon in een konijnenpak die een beetje lollig wilt doen en leuk is met kindjes.
    Zo zien hun het voornamelijk,en dat is helemaal prima.

5. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Nee hoor hier geloven ze niet in de paashaas.
    Ken ook geen kinderen die er wel in geloven eigenlijk.

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Haha zijn er kinderen die in de paashaas geloven dan? Nee toch? Kerstman kom ik ook niet tegen in NL. Alleen Sinterklaas?

7. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Mijn dochter (4) nadat de paashaas op school was geweest: 'het was gewoon een vrouw in een berenpak hoor mam'... Uuuh nee, dus ze gelooft er niet in. Ik doe daar ook niks aan, dat ze er wel in zou geloven haha.

8. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Nee, ze weet dat wij gewoon de eitjes verstoppen.
    Ze gelooft wel in de tandenfee en sinterklaas

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee dat zou ik dan ook niet doen. Maar hier geen ervaring met 'echte' paashazen dus ze zijn hun eigen paashaas gaan bedenken ;). Weet ook niet hoe ze erbij zijn gekomen eigenlijk.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben een abonnement gehad op de Efteling, dat scheelt misschien ook ;). Wij hebben nooit verteld dat ze echt zijn ofzo, dat hebben ze er zelf van gemaakt. De oudste gelooft er trouwens niet meer zo in trouwens, ook gewoon uit zichzelf.

11. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Eens met Joycey.. Lekker kind laten zijn en overal in laten geloven, heerlijk is dat toch dat dat nog kan op jonge leeftijd.. Ik snap het probleem niet en zie ook echt niet het verschil tussen paashaas, kerstman of sinterklaas..

12. Sparky

Sparky Niet meer actief

Hier zelf wel opgevoed met het idee dat de paashaas de eitjes in het bos verstopte.

Mijn kinderen laat ik er niet in geloven. Ik zie het niet als slecht iets maar ik vind sinterklaas gewoon genoeg. Overigens denken ze ook dat de kerstman echt is endat die in andere landen kadotjes brengt en hier sinterklaas. Want de hele wereld is teveel voor sinterklaas. Dit komt vooral door een canadees klasgenootje die dus heilig in de kerstman gelooft.

Tandenfee geloven ze zolang ze dat zelf willen. Wij vertellen het verhaaltje maar als sprookje en als ze ernaar vragen zijn we gewoon eerlijk. Net als alle sprookjes.

13. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Nee
    Ik vertel dat wij zelf eitjes verstoppen en dan gaan zoeken.
    Morgen met de paashaas in de wijk eieren zoeken, ik ga niet doen alsof dat echt is. Ik vertel haar hoe het zit.

Kerstman doen we ook niet aan
    Sinterklaas wel

14. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Voor mij is Pasen als kind zeker niet verbonden geweest met het geloof, ik ben ook niet gelovig opgevoed en zat op een openbare basisschool. Pas toen ik zelf veel ouder werd, linkte ik het aan het christendom. Op de rooms-katholieke middelbare school moesten we de christelijke feesten wel leren bij levensbeschouwing. ;)

Voor mij zijn het nog altijd twee dingen die je met Pasen kan vieren. Christenen vieren het vanuit het geloof, en voor anderen is het de viering van de lente. Van een nieuw begin, dat is het voor mij ook.

Paaseieren zijn overigens al hele oude traditie. Het heeft van oorsprong helemaal geen commerciële gedachte, ook geen christelijke oorsprong overigens. De Germanen verstopten al eieren voor een goede oogst in het nieuwe jaar, en de haas stond voor vruchtbaarheid.

Veel feesten die wij nu vieren komen van oorsprong uit de seizoenen van het land, en zijn later "overgenomen" door het christendom. Kerst bijvoorbeeld, valt zo ongeveer gelijk met de midwinterfeesten die al veel eerder werden gevierd door de boeren. Dat is geen toeval, de kerk wilde zoveel mogelijk aansluiten bij bestaande feesten om zoveel mogelijk mensen tot het christendom te bekeren.

Pasen is dus voor mij niet een geloofsfeest. Dat kan het óók zijn voor veel mensen, maar niet uitsluitend. En ja, ik vond het als kind heerlijk om te geloven in de paashaas (net als in kabouters in het bos :D)

15. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Nee, hier alleen in Sinterklaas. Ik heb vroeger ook nooit in de paashaas of kerstman geloofd, dus vandaar dat het voor mij niet logisch voelt om wel te doen alsof de ze wel bestaan.

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Sommige van jullie zeggen: we zeggen gewoon dat dat sprookjes zijn, niet echt, etc. Maar hoe kunnen jullie 1200 verhalen vertellen die niet-echt zijn maar slechts een sprookje om vervolgens te verwachten dat dat ene verhaal wat jullie vertellen wél helemaal 'the real deal' is - zoals Sinterklaas.

Ik vind dat meer een belediging voor, ja wat eigenlijk? Hun intelligentie, hun naïviteit? Zoiets. Oké, dus jullie vertellen dat een haas geen eieren kan verstoppen in de tuin, maar wel dat Amerigo op het dak kan lopen en er 's nachts pieten in ons huis zitten?

Nou ja, dat ging er bij mij als kind in ieder geval niet in :)

17. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Mooi uitgelegd :) Zo vieren wij het dus ook.

18. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier wordt alleen geloofd in Sinterklaas al denk ik bij de oudste dit jaar ook niet meer...

19. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Hier geen paashaas.

20. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hier komen wel echt leuke dingen voorbij. Paashaas zou absoluut niet te verkopen zijn.

Deel Deze Pagina