ziekenhuisbevalling en bed op klossen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door baboe, 24 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baboe

baboe Bekend lid

15 jul 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Als je weet dat je in het ziekenhuis moet bevallen, moet je dan toch klossen onder je bed? (voor de zekerheid?) Ik weet helemaal niet of ik die dingen moet halen of niet...

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ja volgens mijn kraamzorg wel, voor je kraamtijd....
    Of je moet weten dat je je kraamtijd doorbrengt in het ziekenhuis?

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ja, je moet evengoed je bed op klossen zetten. Dit omdat de kraamverzorgster alle "controles" uitvoert op je bed en ook je bed verschoont. Als het bed niet op klossen staat is het te laag met mogelijke lichamelijke klachten tot gevolg (denk aan rugpijn).

4. baboe

baboe Bekend lid

15 jul 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Nee, dat hoop ik niet..Ja, de eerste dagen moet ik wel blijven, maar ik hoop met een dag of 3/4 wel thuis te zijn...Ok, dan ga ik die dingen wel ff scoren bij de thuiszorg! Dank voor je antwoord!

5. Ja in principe moet dat wel. Meestal heb je na de bevalling nog een paar dagen thuis kraamzorg en voor die dagen moet je het bed omhoog zetten. Wat een gedoe he...

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Leuk die arbowet... Je zet je bed op klossen voor de verloskundige EN de kraamverzorgende. Ik heb het de vorige keer niet gedaan (hoog bed) en ik lag na de bevalling nauwelijks op bed (tenminste de vk en de kraam hebben me daar niet gezien!)

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar het is niet alleen handig voor de kraamverzorgster, ik vond het aan het eind van mijn zwangerschap ook erg handig om zelf uit bed te komen als hij hoger was.

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Je het moet wel, ik ga ook in het ziekenhuis bevallen.
    Maar nu hebben wij een waterbed, wat dus niet op klossen kan. En ik ga echt geen nieuw bed kopen ( of een kraambed in de kamer zetten :( ) wij slapen al beneden.
    Daarbij komt, bij mijn vorige bevalling hebben die controle's 5 min. geduurd, per dag. Willen ze het niet zonder klossen doen, prima dan niet. Dan geen controle.
    Wat we wel kunnen doen is een extra matas er op gooien. Het bed is nu al bijna 60 cm.

9. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ons bed kan ook niet op klossen... Maar wij leggen een matras langs het bed die we erop kunnen gooien als het nodig is....

10. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Het hangt ook een beetje van je krammhulp af!
    Onze dochter is 3 weken te vroeg geboren en die dag mochten we de klossen pas halen (en zoals je begrijpt is dat niet meer gelukt).
    Onze kraam hulp vond het geen enkel probleem om op het lage bed de controles te doen en om het bed te verschonen....
    Maar moet wel zeggen dat he tin en uit bed gaan best moeilijk was. Dan zou het tohc makkelijk zijn als hij wat hoger is.

In principe moet je bed wel omhoog, omdat ze anders dus bepaalde zorg mogen weigeren.

11. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Twee keer geen verhoogd bed gehad na keizersnee en 2x geen probleem bij de kraamverzorgster!
    Eventueel kan je een matras klaarleggen voor de controles en mik je die erop als het nodig is....

12. butt3rfly

butt3rfly Actief lid

8 mrt 2008
    434
    0
    0
    omgeving Gouda
    Volgens mij moet je bed ook sowieso omhoog, voor het geval dat je het ziekenhuis niet haalt....

In een van de vele papieren en boekjes die ik ondertussen heb moeten lezen, stond trouwens ook dat je geen waterbed mocht hebben, maar een gewoon matras.

13. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

Volgens mij ben je het min of meer 'verplicht'.
    Arbowet...
    Voor de verloskundige en kraamzorg. Zij kunnen eventueel weigeren.
    En het is ook wel net zo netjes om het daarom ook gewoon te doen!

Hier het bed ook al op klossen. En in principe poliklinisch bevallen. Dacht eerst: "Wat hoog!"
    Haha! Maar het is ook wel fijn, hoor.. Met in en uit bed komen.

14. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

ik heb mijn bed bij de eerste op klossen gehad vlak voordat ik ging bevallen (in het ziekenhuis). Mijn bed stond in de woonkamer ivm complicaties. Onze hond (toen nog pup) is tegen een klos aan gaan liggen waardoor deze omviel en de hond sindsdien zijn wolfsklauw mist........

Klossen eronder vandaar gehaald en ook nooit meer in huis gehaald.

Deze week beval ik van mijn derde en wederom geen klossen. Het enige wat ze bij mij hebben geweigerd is het verschonen van het bed. Zo'n ramp is dat niet, manlief deed het en anders deed schoonmoeder het wel.

Ik ga nu voor de derde keer met een medische indicatie in het ziekenhuis bevallen. Indien er geen medische indicatie was en ik gewoon bij de vk zou lopen had ik er wel aan moeten geloven... het kan zomaar gebeuren dat je het ziekenhuis niet redt...

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.152
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In het boekje van onze vk staat dat een extra matras op je bed geen goede manier is om het bed te verhogen. Weet eigenlijk niet meer precies waarom.

Ik krijg zelf snel rugklachten en ik geef de kraamzorg & verloskundigen groot gelijk dat de bedden omhoog moeten. Wij kunnen wel denken "wat een moeite voor de paar daagjes", maar zij moeten dit werk dag in - dag uit doen. Als iedereen roept 'Ik doe het niet, ze redden zich die paar dagen maar." kunnen de dames hun werk niet lang volhouden. Toch even een oplossing verzinnen dus!

16. Stippeltje

Stippeltje Bekend lid

14 okt 2009
    612
    0
    0
    NULL
    NULL
    #16 Stippeltje, 25 jan 2010
    Laatst bewerkt: 25 jan 2010
    Ik vind dat eigenlijk ook hoor, helemaal mee eens!
    Als je zelf in de kraamzorg zou werken, zou je het ook erg op prijs stellen.
    Zij zijn er voor om jou te helpen, maar als je het hen enigszins makkelijk kunt maken, dan is dat toch voor iedereen fijn?!
    Daarbij, die arbo-regel is er toch niet voor niets?
    Ik vind ook dat je je er gewoon aan moet houden.

Liefs

P.s.
    Vind je dat niet een beetje raar? Ook die controles zijn er toch niet voor niks? En het gaat toch om de gezondheid van jou en je baby? Stel je voor dat er toch iets is, ondanks dat je je goed voelt. Je zou dat maar missen, omdat je geen controle wilde...

Met alle respect hoor, ieder voor zich, maar ik begrijp dat niet zo goed.

17. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Pols voelen hoeft niet op een verhoogd bed, als je gehecht bent kunnen ze ook naast je zitten en kijken of aan het voeteinde zitten en kijken.

Wat betreft de hulp bij borstvoeding..... moet je dan ook je bankstel op klossen zetten? Nee hoor, daar zitten ze ook naast je dus waarom niet op bed.

Het enige wat voor een kraamverzorgster belastend is, is het verschonen van het bed. En dat doet manlief of schoonmoeder hier.

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    zet mijn bed niet op klossen hoor. Ons bed is al 65 cm hoog ( boxspring ) en daar kan ik NET in en uit komen ( ben maar 1,53 )
    Dus als het bed op klossen moet dan heb ik een ladder nodig om in en uit te komen hihihi
    En dat is zeker niet handig vooral nu niet nu ik minimaal 4 keer per nacht eruit moet om te plassen....

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik was het topic kwijt :)

Maar het is niet dat ik geen controle wil, het gaat mij er om dat ons bed gewoon echt niet op klossen kan. Het is een bed van ruim € 3000 en nog geen 3 jaar oud, dus die ga ik echt niet weg doen.
    We willen er wel een matras op doen, maar goed als ze dan nog niet willen controleren dan houdt het gewoon op.

Net wat litdekoster zegt, pols voelen kan ook wel als ik op de bank zit of lig, BV zal ik ook wel op de bank geven en het bed opmaken kan mijn man ook wel doen. Zou niet weten wat ze op ons bed moet w.b. het controleren van onze baby :(

We wachten de intake gewoon af, en zien wel hoe het loopt :) Van mij moéten ze niet controleren hoor, als ze het echt niet willen.. tsjah dan houdt het gewoon op. Ik kan er dan ook niet meer aan doen.
    Of ja, de kleine zijn peuterbedje op klossen zetten en daar dan maar op gaan liggen :p

Deel Deze Pagina