Gister was er een nieuws item over dat mensen steeds meer kiezen om minder make-up te dragen.. Nu draag ik zelf nauwelijks make-up. Ik heb een gave huid en volle wimpers van mezelf. Nu ben ik van mening dat iedereen moet doen wat hij wil. Maar bij sommige mensen vind ik het zo doodzonde het gezicht compleet gestuct en te zware make-up. De deur niet uit gaan zonder make-up. . Sinds wanneer is het sociaal niet toelaatbaar om geen make-up te dragen??? En waarom moet het zo'n ding zijn.
Nou echt he! Ik draag ook nooit make up. Heb ook een gave huid. Lang niet altijd zo geweest. Vroeger droeg ik wel make up. En sinds mijn dochter is geboren steeds minder en nu nooit meer. Ik vind mijn gezicht beter zonder make up. Veel frisser. Met staat gewoon niet bij me.
ik draag zelden make-up.. als ik wat draag is het enkel oogschaduw, oogpotloot en mascara.. en een lichte lipstick.. maar meer om dan wat te accentueren dan er 'te dik' bovenop leggen.. vl ziet mij ook liever zonder make-up. Die enkele keren dat ik het wel doe (als we uit gaan oid), dan valt het hem gelijk op (ookal is de kleur natural)
Ik draag alleen mascara. Vind het zelden mooi staan een gezicht vol make up. Maar smaken verschillen. Maar zeker bij die jonge meisjes, die dikke lagen, zo zonde!
Ik kan make-up echt heel mooi vinden, maar naturel ook. Ik wissel zelf af. Soms ga ik het huis uit zonder iets op mijn gezicht, maar wel overdadige sieraden ofzo. Maar meestal maak ik wel mijn ogen op (iig eyeliner en mascara). Het is maar net waar ik zin in heb en in wat voor stemming ik ben. Je moet helemaal niks, het is allemaal optioneel. Dat geldt ook voor make-up. Je bent niet verzorgder mét make-up dan zonder. Verzorging heeft m.i. te maken met hoe schoon en gezond je bent en hoe schoon je kleding en je haar is. Doe waar je jezelf goed bij voelt.
Wij zeggen dan : als je een keer op de grond stampt, valt de plamuur eraf... Vind het oerlelijk. Maar ik draag dan ook zeer zelden make up, omdat ik er niet goed tegen kan
Ik draag ook nooit make-up, maar ik heb vaak het idee dat ik de enige ben. Iedereen doet(tenminste dat idee krijg ik). En als iedereen het doet, dan doe je vaak al gauw mee. Misschien geen vergelijking, maar ik scheer ook mijn benen niet. Alleen als ik dan al die berichten van vrouwen lees die dat wel doen en haar vreselijk vies vinden, dan ga ik soms toch weer twijfelen. (Ik durf het haast ook al niet neer te zetten)
Niet zoveel aantrekken van anderen joh. Als jij je er prettig bij voelt is het goed. Ik scheer zelf alleen mijn benen in de zomer en ben helaas gezegend met veel en donker haar.
Ik draag altijd make up... Ik zie er niet uit zonder haha. Wel veel minder dan vroeger. Ik draag mascara, teken mn wenkbrauwen en camoufleert wat oneffenheden met zo'n stick. Verder niks. Ik vind make up wel mooi. Maar sommigen zijn net zo mooi zonder.
Op dit moment draag ik geen make-up, in de zomer gaat dat zo vlekken. Maar zo af en toe ga ik mij helemaal te buiten, in de winter gebruik ik wel meer make up. Het is ook eigenlijk altijd hetzelfde: bb crème of foundation vloeibare eyeliner mascara wenkbrauwpoeder blush poeder winged eyeliner, smokey eyes, contouring etc. zijn echt niet aan mij besteed.
Ik draag wel elke dag make-up, maar dat komt omdat ik best veel kleine littekens heb van puistjes uit mijn pubertijd(zitten bij mijn mond/kin) en daar schaam ik me best erg voor. Alleen in de zomer ga afentoe zonder foundation naar buiten omdat ze dan minder opvallen als mijn gezicht donkerder gekleurd is door de zon.
Ik heb nog nooit make-up gedragen. Ze hebben me er tot nu toe gewoon mee laten lopen hoor. Volgens mij is het ook steeds meer dat niet iedereen make-up draagt.
Make up om je net iets minder vermoeid en wat frisser uit te laten zien vind ik wel voor mezelf nodig. Maar dat is mascara eyeliner, teken mn wenkbrauwen ook een beetje bij en een beetje blush om wat kleur in mn gezicht te krijgen. Geen foundation of poeder. Alhoewel ik van mezelf licht bruin ben en zeker in de zomer een fijn goud tintje van mezelf heb, zie ik er zomers zonder make up nog steeds fris uit Make up om een compleet ander gezicht te krijgen is gewoon misleiding.
De afgelopen tijd heb ik alleen af en toe mascara gebruikt voor feestjes. Normaal gesproken deed ik dat dagelijks, maar mijn ogen reageren er nu niet zo goed op. In de winter gebruik ik wel een licht poedertje. Doe ik dat niet, wordt er meteen gevraagd of ik misschien ziek ben daarnaast vaak mascara en een zachte eyeliner.
Ik heb het nieuws item niet gezien, dus ik reageer nu alleen op de openingspost. Daarin staan een paar dingen die mij vreemd in de oren klinken. In de eerste plaats is het mij totaal niet opgevallen dat mensen tegenwoordig minder make-up dragen. Volgens mij is het altijd al zo geweest dat er een groep is die wel make-up gebruikt en een groep die geen make-up gebruikt. In elk geval al zo lang ik leef. In mijn eigen vriendenkring is het toevallig zo dat er niet of nauwelijks make-up wordt gebruikt. Ook op mijn middelbare school (jaren 80, gymnasium) en in mijn studententijd (jaren 90, universiteit) zaten geen types die overdreven veel make-up gebruikten. Een groot deel van mijn vriendinnen draagt (nog steeds) nooit make-up. Sommigen wel, maar bescheiden, en dan vooral voor werk of een feestje. Dat moet ieder voor zich weten. Net zoals de een wel haargel gebruikt en de ander niet. Ieder kan er op zijn of haar eigen manier prachtig uitzien, met of zonder make-up. Een uitstraling doet veel meer met iemand dan een laagje mascara. Jouw laatste alinea heb ik enkele keren gelezen om te toetsen of ik je goed begrijp. Ik vind het maar een gekke vraag / stelling: Ik heb er werkelijk nog NOOIT van gehoord dat het sociaal niet toelaatbaar zou zijn om geen make-up te dragen. (Dat is toch wat je bedoelt, of begrijp ik het verkeerd?) Nog nooit heeft iemand mij daarop aangesproken, nog nooit heb ik deze discussie bij anderen gehoord en ik heb er ook nog nooit van gehoord dat het "zon' ding" is, zoals jij schrijft. Volgens mij is het juist wel sociaal geaccepteerd dat de een wel make-up gebruikt en de ander niet. Zonder elkaar daarover te veroordelen. Kijk, als je er als een slons bij loopt, kan ik me voorstellen dat erover wordt gepraat. Maar zo lang je er verzorgd uitziet (en dat kan ook prima zonder make-up), valt er toch weinig negatiefs over te zeggen? Dat het sociaal niet toelaatbaar is om geen make-up te gebruiken, klinkt mij dus echt vreemd in de oren en met jouw stelling dat het "zo'n ding" is, ben ik het ronduit oneens. Daar heb ik nog nooit wat van gemerkt, terwijl ik toch tot de categorie behoor die jij bedoelt.
Ik kan dagenlang helemaal niks aan make up dragen, om vervolgens de hele mikmak erop te schminken. Het is maar net waar ik zin/tijd voor heb. Wel draag ik sowieso in de zomer veel minder make up dan in de winter, ook inderdaad omdat ik in de winter echt heel bleek word en dan heel erg ga tekenen (wallen). Ik denk dat iedereen gewoon moet doen waar ze zich goed bij voelen. Ik kan er oprecht van genieten om een uur met make up bezig te zijn. Dat heeft niks te maken met onzekerheid of niet zonder make up over straat durven, maar gewoon lekker tutten en het heeft dan iets ontspannends.
Ik draag eigenlijk altijd make-up. En dan ook gelijk alles (foundation, concealer, poeder, bronzer, highlighter, mascara, eyeliner, wenkbrauwpoeder, lippenstift), op oogschaduw na. Bij feestjes doe ik dat laatste wel. Niks met onzekerheid te maken maar ik vind het heerlijk om mezelf op te maken en lekker te tutten. Daarnaast vind ik het gewoon mooier staan dan niks bij mezelf.
Thuis draag ik bijna geen make-up. Maar als ik de deur uitga altijd concealer en mascara. Ik heb donkere kringen en dat vind ik niet mooi. Man vindt zonder make-up ook mooier, hij houdt niet van die dikke lagen plakkaatverf zoals hij het noemt. Soms kan het wel mooi zijn, maar bij de meeste vrouwen vind ik foundation geen toevoeging.
Ik draag normaalgesproken mascara, een dun lijntje eyeliner, en ik teken mijn wenkbrauwen wat bij. Voor de rest gebruik ik niks geen foundation of zalf of wat dan ook. Ik heb rood haar en een blanke huid vol sproetjes, daar ga ik niet eens aan beginnen om die vol te smeren Maar ik draag gerust een paar dagen geen make-up. Het is niet zo dat ik de deur niet uit ga zonder make-up. En die meisjes die hun hele gezicht vol plamuren... Bah bah. Ik zeg altijd zo: die meiden kunnen niet eens lachen, want dan brekt hun hele gezicht open