Hallo allemaal, Ik ben heel de dag al wat aan het zoeken op internet maar kan niet vinden wat ik zoek. En misschien weten jullie een antwoord Mijn man is vanmorgen staande gehouden op de snelweg (toegestane snelheid 130 km/h). Mijn man reed 145 cruise control. Laat ik voorop stellen dat hij gewoon te hard reed en dat een bekeuring dan ook terecht is. Nu heb ik alleen een aantal vragen: De agent verweet mijn man 160 km/h te hebben gereden en dat dat geijkt op 150 km/h kwam. Daar zou dan nog een correctie af gaan. Maar mijn man heeft nooit 160 km/h gereden! Hij heeft het me gezworen en zo hard rijd hij anders ook niet (altijd rond de 145 cruise maar nooit harder). Mijn man gaf de agent aan niet zo hard gereden te hebben. De agent zij dat deze snelheid werd aangegeven op zijn TomTom apparaat $) En volgens de agent moest mijn man hem verder maar geloven op zijn blauwe ogen Toen mijn man vroeg naar een opname was deze er niet. Er was enkel met geijkte apparatuur gemeten en dat was voldoende. De agent was alleen. Er was geen collega bij aanwezig. De agent heeft wat dingen genoteerd op een notitieblokje en is daarna vertrokken. Mijn man heeft niks gekregen aan kwitantie, bonnetje, bewijsje of wat dan ook. Verder was de agent behoorlijk aan het preken over dat mijn man nog maar een broekkie was en net zijn rijbewijs heeft (27 jaar, nu 7 jaar zijn rijbewijs en +/- 300.000 km op de teller maar oké). Nu zijn mijn vragen: Mag er wel bekeurd worden terwijl de agent alleen was? Van het KLPD of politie zitten ze toch altijd met zijn tweeën in de auto?? En sinds wanneer is een waarde op de TomTom een geijkte waarde? En hoe zou je zoiets aan kunnen tonen? Gewoon een aantal vragen. Mijn man heeft te hard gereden, die bekeuring heeft hij gewoon verdiend alleen de manier waarop is gewoon heel vervelend gegaan en mijn man (en ik) hebben er nogal een rare nasmaak aan het voorval overgehouden. Misschien hebben jullie antwoorden
Ik zou zowiezo in beroep gaan als je de bekeuring thuis hebt.en vragen om t bewijs. Vvoor de rest kan ik geen antw oord geven op jevragen helaas....
das vervelend zeg als hij het zeker weet en de agent toch beweert dat het 160 km was :s ik weet het niet zeker of het klopt maar ik heb weleens gehoord dat ze idd met 2 moeten zijn maar of dat alleen geld voor arrestaties of aanhoudingen met dit soort dingen geen idee.. iemand anders kan je dat vast vertellen hier, kon hij niet laten zien dat zijn cruise control op 145 stond dan? of zou dat niet uitmaken verder?
Mijn vader heeft ook zo iets gehad vorige maand. Kreeg alleen een witte papiertje met een tekst er op van ik heb te hard gereden... ( agent zei nog van ik kan niet zo goed schrijven) Nooit meer wat van gehoord....
Ow dat is heel makkelijk als je de boete hebt vraag je om een ijkingsrapport van de apparatuur waar het mee gemeten is, dit kunnen ze je nooit geven omdat een Tom Tom niet geijkt kan worden. Wij hebben dit ooit met de boot gehad, we zouden ook tehard hebben gevaren, wat dus niet waar is en we hebben nooit iets betaald. Succes
Ik dacht dat de politie sowieso 'bewijs' moest hebben van de gereden snelheid. Dus of dat je gewoon geflitst wordt of dat ze een meting verrichten oid. Ik zou de bekeuring maar gewoon afwachten en daarna in beroep gaan.
Een agent mag in zijn eentje bekeuren, en hoeft daar geen bewijs van te overleggen. Het proces verbaal dat hij opmaakt geldt als bewijs. Omdat een agent Algemeen Opsporings Ambtenaar is geldt zijn woord boven dat van een normale burger in de rechtszaal. Dus lullig voor je man, maar de agent mag hem bekeuren zonder verder 'technisch' bewijs. Het is het woord van je man tegen dat van de agent. En wettelijk geldt dan dat van de agent als waarheid. Dus bezwaar maken op grond van 'maar ik heb echt niet zo hard gereden en de agent liegt' zal afgewezen worden. Je kunt wel via de Wet Openbaarheid Bestuur alle stukken opvragen en hopen dat de agent vormfouten heeft gemaakt.
Wat Juul zegt klopt helemaal! Een politie agent mag alleen een proces verbaal uitschrijven. Meestal zitten ze met z`n tweeen in de auto, maar dat is zeker niet altijd het geval. Motorrijders zijn ook altijd alleen. Waar ik wel mijn twijfels bij heb is hetgeen dat een TomTom wordt aangedragen als een geijkt apparaat. Normaal gesproken zijn de politie auto`s zelf geijkt. Dus als je in beroep gaat dan is dit een punt dat je kunt aandragen en niet hetgeen dat de agent "liegt".
Even googlen op politieforum... Er is een forum waar je als gast ook deze vragen kunt stellen. Je krijgt dan geen discussie, maar gewoon antwoord van echte agenten. Wat ik tot nu toe gaar gelezen heb, zijn ze altijd heel netjes en correct en geven ze ook je mogelijkheden. Enneuh, die lui weten er meer vanaf dan een stel dames hiero Sowieso als je de bekeuring binnenkrijgt even goed (achterkant) lezen. Dan weet je hoe je beroep kunt aantekenen... Oh en er is ook ergens op een officiële site een manier om er achter te komen, of je bezwaar dan gegrond is of niet! Daar was ik laatst nog... Ga ik even zoeken... Edit: Openbaar Ministerie - Bezwaartest
Een navigatie is wel nauwkeurig omdat hij de snelheid via de sateliet berekend word (zo is mij verteld)
Het was ook niet zo dat wij nu flink onze hakken in het zand gaan zetten ofzo hoor! Zoals ik eerder al schreef: hij heeft sowieso te hard gereden dus hij heeft een bekeuring ook verdiend. Het ging er in mijn vragen vooral om dat mijn man zo'n nasmaak heeft overgehouden aan vanmorgen. Hij heeft die bekeuring verdiend, dat weet hij ook en hij wordt ook betaald alleen de manier waarop het allemaal is gegaan was gewoon vaag... We zijn verder brave burgers hoor, dus zullen de bekeuring gewoon betalen daar niet van. Maar we gaan wel het ijkingsrapport opvragen. Ook omdat we nieuwschierig daarnaar zijn. Maar dan nog zullen we eerst de bekeuring moeten betalen omdat het ijkingsrapport via de politie moet worden opgevraagd en de bekeuring via het cjib loopt. @ bezwaartest: die had ik inderdaad wel al gevonden maar konden we qua bezwaar niet echt wat mee (ijkingsrapport wordt in eerste instantie niet als bezwaarstof gezien, moet je bij de politie aanvragen) @ Politieforum: Thanks! Die wist ik nog niet! Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Dat is trouwens sowieso al vreemd... Je hebt een meetsnelheid en daar gaat een correctie vanaf, vanwege het ijken... Maar dan kom je toch ook uit op de 145 km/h? Ik ben erg benieuwd hoe hoog die boete is... Als hij gemeten is op 160 km/h, is dat na correctie 155 km/h en kost dat 337,- (plus 6,- administratiekosten ) Als ze uitgaan van die snelheid na ijking, dan is dat dus 150 km/h, na correctie 145 km/h (en dat is ook dezelfde snelheid die je man zei dat hij reed) en dan is de boete 208,- (plus 6,- administratiekosten ) Scheelt nogal! Sowieso vreemd dat hij geen bonnetje heeft meegekregen...
Je benoemt nu precies wat wij zo raar vinden aan het hele verhaal! Het grote verschil wat er benoemt wordt tussen de gemeten waarde, de ijkwaarde en dat er dan nog een correctie af gaat. De agent had het ook continu over 160 en pas aan het eind van het gesprek zei hij dat de geijkte waarde 150 was en dat daar een correctie af zou gaan. Geen bonnetje gekregen en de opmerking dat mijn man hem maar moest geloven op zijn mooie blauwe ogen... Samen met het verhaal van de TomTom zou het natuurlijk kunnen (en dit is maar een hersenspinsel van mij hoor) dat de agent de 160 op zijn TomTom heeft gezien, dat de waarde van zijn ijkmateriaal 150 aangaf en na correctie 145. En dat is ook precies wat hij reed. Niet meer dan normaal dat hij daarvoor een bekeuring krijgt. Gelukkig was de toegestane snelheid 130 km/h! Dan is het met de ijksnelheid 160 km/h: 208 En met de ijksnelheid 150 km/h: 110 Exclusief administratiekosten. Laten we hopen op het laatste haha, we gaan over 2 weken verhuizen dus ik kan wel leukere dingen bedenken om dit geld in te steken Ach, we zien wel wat er binnen komt. Zonde geld is het sowieso! Misschien dat ie nu z'n cruise control op 135 zet ofzo