hulp nodig met mijn kat!

Discussie in 'De lounge' gestart door djellybelly, 9 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. djellybelly

    djellybelly Niet meer actief

    hai ik zit met een dillema!
    ik heb hier een kater van 4 jaar en die is 9 van de 10 keer heel lief maar net als vanacht schiet die weer onder mijn deken en bijt die in mijn voet daarna in mijn arm en daarna in mijn wang!
    hij bijt niet door maar goed zometeen gaat die het wel bij mijn kleine meid doen!
    hij heeft ook wel eeens dat als je gaat lopen hij ineens in je enkels hangt!
    hij doet dit al vanaf jongst af aan enkelt dat in je wang bijten is pas sinds het laatste jaar ofzo!
    wie ken mij helpen

    weg doen : maar waarheen dan want niemand wil m denk ik hebben!

    houden : maar wat moet ik er tege doen?
     
  2. Mirelle

    Mirelle Actief lid

    11 dec 2006
    469
    0
    0
    Oss
    Goed morgen!

    Kan me het dilemma voorstellen.

    Fout gedrag bij katten kan je ze afleren door ze te laten schrikken.
    Dat gedrag sluipt er in want als tenen mogen waarom de rest dan niet.
    Katten verleggen graag hun grens.

    Om de kat niet bang van jou te maken, tijdens het laten schrikken bij fout gedrag, is een plantenspuit een fijn hulp middel.
    Gewoon op de harde straal en zodra de kat iets doet wat niet mag spuit je 1 of 2 keer goed raak.
    Geef daarbij een commando zoals 'nee'.
    Zodra de kat weg rent stop je met spuiten anders krijgt de kat geen kans om het gedrag te veranderen.

    Wel onhandig in bed, maar begin dat te doen bij het enkel bijten.
    Je kan vast aan je kat zien wanneer hij in de aanval wil gaan en dat moet je voor zijn!
    Zodra hij het door krijgt is alleen het commando genoeg.
    Misschien een keer in bed het commando geven en hem tegelijkertijd bij zijn nekvel uit bed zetten. (alleen als hij het commando al kent en de link legt met de plantenspuit)
    Verbannen uit de slaapkamer heeft geen zin, dat veranderd zijn gedrag niet.
    Geef je kat er wel iets voor terug, een leuk speeltje waar hij wel in kan bijten. Stimuleer dat ook, het is leuk om daarmee te spelen.

    Zoals bij alles is het hier ook, de aanhouder wint!
    Ik hoop dat je er wat aan hebt!

    Groetjes, Mirelle.
     
  3. hardloper

    hardloper Niet meer actief

    ik weet niet of het wat is, maar wanneer is hij begonnen? mijn kat ging plassen toen ik een kind kreeg. uiteindelijk moest hij weg. ik moest nog proberen om hem in de bench te houden voor ruim een week of twee, dan werd ie weer klein, en leerde hij zijn plaats opnieuw kennen. dat zou moeten helpen, maar bij ons hielp het niet. succes.
     
  4. djellybelly

    djellybelly Niet meer actief

    nee dat bijten doet hij al; een tijdje maar het is erg vervelend hij doet het ook bij visite!
    maar bedankt voor de tips zal is ff gaan kijken!
     
  5. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Negeren helpt ook wel eens. Als de mijn begint te bijten (speelbijten) dan loop ik gewoon weg. Met mijn vorige kat is dit gelukt... Maar anders kun je toch overwegen om de kat niet meer zo vaak binnen te laten? Wegdoen vind ik nogal een grote stap...
     
  6. djellybelly

    djellybelly Niet meer actief

    ja maar niet zo vaak binnen laten is toch ook niet leuk we wonen in een flatje van een paar vierkante meters dus das dan toch ook triest!
     
  7. kiki80

    kiki80 Fanatiek lid

    6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Plantenspuit heeft hier waanzinnig goed geholpen. Twee jaar niet hoeven te gebruiken, enkel het ding aanraken is al voldoende om de katten de stuipen op het lijf te jagen :)

    Misschien is overleggen met je dierenarts?
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hmm vaak is het gewoon spelen of "lovebites"
    zeker omdat hij niet doorbijt :)

    neemt niet weg dat het wel erg vervelend is

    mijn oude kat beet altijd in je pols als hij op schoot lag.
    zegmaar een zeer onsubtiele hint dat je moest blijven zitten want meneer lag lekker!

    uiteindelijk hebben we hem kunnen wijsmaken dat een harde NEE toch wel DE hint was om daarmee te stoppen.
    maar dat kost heel veel tijd en heel veel moeite.

    nu weer een poes die sinds een paar maanden af en toe in mijn vingers bijt.. en die roepen we dan even "hard" bij de naam en daar schrikt ze zo vand at ze meteen weer stopt.

    maarje moet het eigenlijk voorkomen.. als je het ziet aankomen meteen laten weten dat je er niet van gediend bent
    en dat is in bed wat lastig.. gezien ik aanneem dat ei het ook doet als je slaapt.
    en katten iets AFleren doe j niet in een paar weekjes helaas...

    zou het beetje cru vinden om hem daarom weg te doen tho.. het is op zich iets heel natuurlijks wat katten onderling ook doen bij elkaar
    en waar ze elkaa rook afstraffen asl het te hard gebeurd
    dus dat zul jij ook moeten doen.

    (en als je dichtbij genoeg bent.. is een tik op het oor ook heel doeltreffend.. dat doet mamapoes namelijk ook als de kittens te ver gaan dus dat "straffen" kennen ze heel goed
    en wat ik zelef wel prettig vond is dat je heel nijdig kan uithalen zonde rpoes echt pijn te doen.)
     
  9. bengeltje86

    bengeltje86 VIP lid

    6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    houden
    je kan er tegenwoordig zoveel aan doen vraag aan de dierenarts informatie laat hem niet meer in de slaapkamer maakt hij de deur open zet dan de deurklink na boven
     
  10. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Denk ook dat het lovebites zijn. Mijn kleinste poes doet het ook als ik hem lekker aan het kroelen ben. Hij bijt dan niet door. Op zich vind ik het niet erg, omdat hij niet doorbijt en ik weet dat ze het goed bedoelt...

    Groetjes,
    Josien
     
  11. djellybelly

    djellybelly Niet meer actief

    nou ja we gaan gewoon ff ons best doen en moet morgen toch ff naar de dierenarts dus ken het meteen vragen!

    ik wil m ook echt niet weg doen hoor hij is echt als een kind voor me, heb hem gekocht toen mijn moeder ernstig ziek werd dus hij heeft me door alle moeilijke periodes heeen geholpen en ik zou me helemaal kapot janken als die weg zou moeten!
    maar mijn kind vind ik toch ook wel belangrijk hij heeft tot nu toe nog nix bij haar gedaan ja soms ff happen als ze iets doet wat hij niet wilt maar meer niet gelukkig!
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    je kat zit je kindje ongetwijfeld ook als een kitten nog :)
    dus wat dat betreft zal die dr echt geen pijn doen.

    daarbij moeten kinderen ook gewoon leren dat sommige dingen niet kunnen *grin*
    maar dat is in dit geval niet echt van toepassing
    die lovebites zijn vooral lief bedoeld tenslotte.

    en tja.. ik heb straks 2 katten en een kindje..
    1 poes heeft onwijs scherpe nagels en nooit geleerd zonder nagels te spelen.
    ene kant vind ik dat wel eng
    aan de andere kant.. ze haalt nooit uit
    de andere poes is doodsbenauwd voor mensen
    als kindlief die ooit eens probeert vast te pakken haalt ze zeker uit

    maarja.. je kan een kind best leren geen dieren aan te raken als ze dat niet willen.
    en een kat kan je best leren om zachtjes te doen :)

    we komen er wel uit denk ik zo :)
    en bij jullie komt dat ook wel gewoon goed

    kind en poes kennen uiteindelijk prima elkaars grenzen.
    en als poes dingen niet waardeert zal ze eerder uit de buurt blijven dan steeds je kind op te zoeken.
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    reminds me trouwens ana mn ex met 2 kinderen
    ik had zijn dochter van 3 uitgelegd dat poezen het helemaal niet erg vnden om geaaid te worden.
    dus netjes laten zien hoe ze het beste kon aaien...
    en vertelt dat ze enkel de poes mocht aaien als die bleef staan/zitten.
    want dat als hij wegliep.. dat een hint was dat hij het niet zo leuk vond.

    eindresultaat: ik had 1 oude nukkige kater die altijd zich liet "be-aaien" door kinderen maar er geen barst aan vond.
    en dan dus ook braaf bleef staan zo van "nou als het moet.. doe dan maar.. "
    en 1 stuiterende bijzonder aandachtsgeile abessijn die helemaal geen tijd had om stil te staan :)

    en op een dag zegt ze dus "kijk wuppy vindt me lief.. want ik mag hem altijd aaien.. en abby vindt me niet zo lief want die rent altidj weg"

    eh... ik had dus ergens toch iets niet helemaal goed gedaan *lach*
    want qua aaibaarheid was het dus eigenlijk precies andersom :)
    enkel had ze gewoon geen tijd om stil te staan.. ze stuiterde liever :)
     
  14. Minimuisje

    Minimuisje VIP lid

    8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Hier heeft ook de plantenspuit wonderen verricht... Ik zou het gewoon es proberen en ook even afwachten van de dierenarts voor tips geeft. En inderdaad denk ik ook dat hij het niet kwaad bedoelt omdat hij niet doorbijt... Misschien beweeg je net met voeten/handen waardoor de kat denkt: "hey baasje wilt spelen". Gewoon even proberen! Ik zou mijn katten ook echt niet kunnen missen dus ik zou als ik zo'n "probleem" had ook vanalles proberen...!
     

Deel Deze Pagina