Ik plaats dit bericht even onder een andere naam (met toestemming van Lotte) omdat ik op m'n 'gewone' account wat meelezers heb. Plaats dit topic maar even hier, omdat ik het niet vind passen in de Lounge. Al ontzettend lang loop ik rond met vage klachten, die me helemaal gek maken, die ervoor zorgen dat ik het af en toe helemaal niet meer zie zitten. In april vorig jaar ben ik naar de dokter geweest omdat ik last had van bloedingen buiten m'n menstruatie om. Ik werd naar huis gestuurd, want dit kwam wel vaker voor. In oktober vorig jaar ben ik naar de huisarts geweest omdat ik al 3 maanden geen menstruatie had gehad, misselijk was, moe was, ontzettend veel last had van stemmingswisselingen en vaak naar de wc moest. Had thuis al tig zwangerschapstesten gedaan, allemaal negatief, maar de dokter wilde me tóch nog een keer bloed laten prikken om te testen op een zwangerschap. Die was, natuurlijk, ook gewoon negatief. Begin dit jaar ben ik wéér naar de dokter geweest, met dezelfde klachten, maar het zat 'in m'n hoofd', 'het lag aan de stress'. Nu was ik gisteren een tijdschrift aan het lezen, en wat ik las was zó ontzettend herkenbaar, alsof ik het zelf geschreven had. Het waren 3 verhalen van meiden met endometriose. Toen ben ik natuurlijk gaan googlen , en heb een lijst met symptomen van endometriose gevonden. Ik herken bijna alles, op 3 punten na. Heb vanmorgen meteen een afspraak bij de huisarts gemaakt, mocht daar vanmiddag om half 4 heen. Heb wéér uitgelegd wat er aan de hand was, en heb nu dan een verwijzing voor de gynaecoloog gekregen. Ik krijg, als het goed is, begin volgende week een brief van het ziekenhuis met een oproep voor een echo. En nu zit ik hier dus bloednerveus te zijn. Misschien ontzettend overdreven, maar ik word er stapelgek van. Aan de ene kant ben ik doodsbang dat het inderdaad endometriose is, aan de andere kant hoop ik dat ze éíndelijk eens de oorzaak vinden van al m'n klachten, zodat er iets aan gedáán kan worden. Ik heb zo geen zin meer in die pijn. Buikpijn, ovulatiepijn, menstruatiepijn, pijn tijdens de seks, pijn ná de seks, pijn bij het naar de wc gaan. In het altijd maar moe zijn. In die onregelmatige cyclus. Gewoon in het hele gedoe. M'n vriend en familie begrijpen het allemaal niet echt, tonen 1 keer medeleven en daarna moet ik weer vrolijk verder gaan. Misschien logisch hoor, het is ook niet leuk als iemand constant moeilijk zit te doen, maar ik krijg het gewoon m'n hoofd niet uit. Ik denk constant 'Wat als?', zie alle mogelijke rampen al gebeuren Hier dus maar even van me afschrijven, en misschien zijn er meiden die ervaring hebben met endometriose?
Ik heb net eens op Google gezocht wat het inhoud omdat ik jou verhaal herkende!! En heb een test gedaan en dit kwam er bij mij uit. 55 tot 76 punten: Kans op endometriose U heeft een gynaecologische probleem. De vergrote kans op endometriose aanwezig. Wij adviseren u de vragenlijst Hoe herken ik endometriose in te vullen en deze mee te nemen naar uw huisarts. U kunt uw huisarts vragen voor een doorverwijzing naar een gynaecoloog. Schrok er best van ga toch ook maar eens naar de gyn. Heb jij al een afspraak?? Sterkte meid!!!!!
Mag ik vragen waar je die test gedaan heb? Ik krijg als het goed is begin volgende week een brief van het ziekenhuis, dus heb nu nog geen afspraak staan.. Edit; Heb 'm al gevonden.. 67 van de 76 punten
#EndometrioseStichting, menstruatiepijn is niet normaal - Endometriosetest Oke spannend hopen dat er iets uitkomt zodat je weet wat er nuaan de hand is!! Laat je jou uitslag van de test nog even weten?? Welke klachten heb jij allemaal als ikvragen mag??
Tussentijdse bloedingen, onregelmatige cyclus, vreselijk veel pijn tijdens m'n menstruatie. Heb regelmatig gezegd dat 'als ik niet beter zou weten, ik zou denken dat het weeen waren'. Echt van die enorme krampen. Ik heb overigens al een kindje, dus weet hoe weeen voelen, haha. Ik ben altijd moe, heb vaak nergens zin in, kan regelmatig niet slapen. Ik voel me down, ben ontzettend snel geirriteerd, kan weinig hebben, verlies stolsels bij m'n menstruatie, ben vaak misselijk.. Eigenlijk het hele rijtje wat je ook op de website kunt vinden. Ik heb alleen geen pijn bij het plassen, heb geen bloedverlies vanuit de darm en heb geen langdurige bloedingen. Nu zei de dokter ook dat de kans op endometriose kléíner is omdat ik zoveel symptomen heb. Vond ik ook zo raar. Als je alle symptomen hebt zou je toch júíst denken dat dat aangeeft dat je een bepaalde ziekte hebt? Snap er helemaal niets meer van
Idd dat Zou ik dan ook denken!! Had je de test al gedaan? Hier mijn uitlslag: 01-12-2011 21:48 Heb ik endometriosetest Blijf je iedere maand een paar dagen thuis vanwege menstruatie klachten? Nee Worden de krampen steeds erger? Ja Komen de krampen ook voor in het midden van de cyclus? Nee Nemen de krampen in het midden van de cyclus toe? Ja Ben je misselijk, moet je braken of heb je darmklachten tijdens de krampen? Ja Heb je tijdens of voor/na je menstruatie pijn in je onderbuik? Ja Veroorzaken bepaalde bewegingen of houdingen pijn in de onderbuik? Nee Heb je lage rugpijn voor of tijdens de menstruatie? Ja Heb je pijn tijdens de stoelgang? (tijdens en/of buiten de menstruatie) Ja Heb je pijn bij het plassen? (tijdens en/of buiten de menstruatie) Nee Ben je ongewenst kinderloos? Nee Heb je de laatste 12 maanden geprobeerd zwanger te worden Ja Heeft je in je vruchtbare periode geslachtsgemeenschap gehad met gebruik van de kalendermethode? Ja Heb je meer dan een miskraam gehad? Ja Is geslachtsgemeenschap pijnlijk? Nee Vermijd je geslachtsgemeenschap, omdat het tijdens of na het vrijen pijn doet? Nee Heb je diep in je vagina pijn bij de geslachtsgemeenschap? Ja Is geslachtsgemeenschap op sommige dagen van de maand of in bepaalde houdingen pijnlijk? Ja De behaalde score is 56 55 tot 76 punten: Kans op endometriose U heeft een gynaecologische probleem. De vergrote kans op endometriose aanwezig. Wij adviseren u de vragenlijst Hoe herken ik endometriose in te vullen en deze mee te nemen naar uw huisarts.
En heb altijd een opgeblaEn buik en kan daardoor moeilijk naar de wc verser idd erg moe, snel geëriteert, moeilijk slapen , als ik ong moet worden krampen waar door ik gewoon niet meer kan staan enz. Dus een beetje het zelfde als jij..
Ik had 'm zo; 01-12-2011 22:14 Heb ik endometriosetest Blijf je iedere maand een paar dagen thuis vanwege menstruatie klachten? Ja Worden de krampen steeds erger?JaKomen de krampen ook voor in het midden van de cyclus? Ja Nemen de krampen in het midden van de cyclus toe? Ja Ben je misselijk, moet je braken of heb je darmklachten tijdens de krampen? Ja Heb je tijdens of voor/na je menstruatie pijn in je onderbuik? Ja Veroorzaken bepaalde bewegingen of houdingen pijn in de onderbuik? Ja Heb je lage rugpijn voor of tijdens de menstruatie? Ja Heb je pijn tijdens de stoelgang? (tijdens en/of buiten de menstruatie) Ja Heb je pijn bij het plassen? (tijdens en/of buiten de menstruatie) Nee Ben je ongewenst kinderloos? Nee Heb je de laatste 12 maanden geprobeerd zwanger te worden Ja Heeft je in je vruchtbare periode geslachtsgemeenschap gehad met gebruik van de kalendermethode? Ja Heb je meer dan een miskraam gehad? Nee Is geslachtsgemeenschap pijnlijk? Ja Vermijd je geslachtsgemeenschap, omdat het tijdens of na het vrijen pijn doet? Ja Heb je diep in je vagina pijn bij de geslachtsgemeenschap? Ja Is geslachtsgemeenschap op sommige dagen van de maand of in bepaalde houdingen pijnlijk? Ja 67 punten..
Ja precies ja.. Heb jij ook dat die kramp dan echt ineens heel erg is? Dat je echt even stopt met ademen van de pijn? Ik ben echt geen mietje, heb een hoge pijngrens, maar dat heb ik dus altijd.
Ja idd ze dachten daaroor elf een keer aAn een blinde darm ontsteking omdat het zo'n pijn deed!! En idd ik kan ook heel wat hebben!! Tog hoop ik dat het war onschuldigers blijkt te zijn ook voor jou!!! Maar in onzkerheid blijven is ook heel frustrerend...
Nou, inderdaad. Zit waarschijnlijk ook mezelf wel op te fokken hoor. Nu heb ik al sinds de zwangerschap van m'n zoon het gevoel gehad dat ik nooit meer op de natuurlijke manier zwanger zal raken, maar dat dit door middel van IVF zal gebeuren en dat ik dan een tweeling zal krijgen. Klinkt heel aanstellerig maar het is een gevoel, geen idee waar het vandaan komt, maar dat wordt hierdoor wel lekker versterkt natuurlijk Mijn kinderwens is zo, zo, zo enorm. Ik word hier gewoon écht heel erg bang van. Terwijl daar misschien eigenlijk nog helemaal geen reden voor is. *zucht*
Zulke gevoelens kloppen vaak wel,àlleen hoopik voor jou natuurlijk dat het gewoon op xe natuurlijk weg lukt!! Zo had ik het gevoel 2 miskramen te krijgen en idd mijn gevoel was juist!! Nu iedere maand bang dar het weer gebeurt en maar hopen op een 2e wonderjte dat nog steeds niet is gelukt de moed Akt je dan echt in de schoenen dus ik snap jou heeeeel erg goed!! Mijn duimend draaien voor jou op naar een mooi wonderje!!!!!!!!
Precies, dat gevoel heb ik dus ook. En daarbij komt dat je eigenlijk niet mag klagen, 'want je hebt al een kind'. Veel mensen vinden je ondankbaar, zeggen dat jij je écht niet kunt voorstellen hoe het voelt om niet zwanger te raken, alleen maar omdat je al een kindje hebt. Ik ben elke dag dolblij met m'n zoon, en zou hem voor geen enkel ander kind in deze wereld omruilen natuurlijk. Maar toch is daar dat ontzettend grote gemis, die leegte binnenin je, dat verlangen naar een 2e kindje.. Doet gewoon ontzettend veel pijn. Maar goed, nu eerst maar hopen dat we erachter komen wat er precies aan de hand is, en dan moeten we maar weer verder zien.. Moet jij eerst naar de huisarts voor een verwijzing of kan jij de gyn gewoon bellen?
Wat heb jij dat mooi omschreven precies wat ik ook voel!!!! Ga morgen eerst de gyn bellen en kijken wat die zegt en ander de ha voor Eem doorverwijzing. Wou morgen sowieso al bellen o,dat mijn menstruatie steed zolang weg blijft enzo.
Ah okay.. Vind je het goed als ik je zo een PB stuur met m'n 'echte' account? Kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden enzo. Vind het wel fijn om eindelijk eens met iemand te kunnen praten die in een soortgelijke situatie zit!
Tuurlijk is dat goed. Ik vind het idd ook erg fijn was ook erg verrast om jou verhaal te lezen hoorde idd ook mezelf bij jou!!
Als endokenner (jammer genoeg) reageer ik hier even op hoor . Wat over het algemeen het geval is: als je ernstige endometriose hebt, dus veel cystes en verklevingen, heb je over het algemeen minder pijn dan wanneer je het in lichte mate hebt. Ik ga door de grond van de pijn (volgens mij ook het gevoel van weeen) en blijk 2 endometriosecystes te hebben die net op de plaatsen drukken waar de pijn vandaan komt. Wat dan ook wel zo is is dat endometriose het klimaat in de buik slechter maakt, dus het baarmoederslijmvlies kan minder goed zijn en je eitjes, dus het is altijd goed om het te laten onderzoeken. Cystes kunnen ze op een inwendige echo zien, verklevingen niet. Wil je meer weten dan kan je me altijd pb'en. Liefs, Leentje
Dankjewel voor je uitleg! Is opzich wel 'positief' nieuws voor mij natuurlijk, dat mocht het door de endometriose komen, veel pijn waarschijnlijk betekent dat het niet heel ernstig is.. Vind het nog steeds wat ingewikkeld allemaal. Moet je trouwens per sé cystes hebben om ook verklevingen te hebben? Of is het zo dat als je géén cystes hebt, je wel nog steeds verklevingen kunt hebben?
Wat herken ik me in jullie verhalen zeg! Ik moet dinsdag 6 december voor het eerst naar de gyn, daar gaan ze een inwendige echo doen en onderzoeken hoe het met de hormoonhuishouding en schildklier is. Ik ben nu al zenuwachtig. Ookal heb ik 3 gezonde kinderen, neemt nu niet weg dat mijn lijf oorlog aan het voeren is en een 4e kindje is erg gewenst! Succes!!! Groetjes Lies
Ik reageer ook even als ervaringsdeskundige helaas. Altijd pijnlijke menstruaties gehad, zodanog dat het dagen daarvoor al begon en op moment van doorbraak menstruatie moest ik thuis blijven van de pijn. Kreeg meestal dan diarree. Zonder pil ook middenpijn zoals ze dat noemen (ovulatie). met pil geen ovulatie meer dus die pijn bleef weg de andere pijn bleef, want er wordt gewoon baarmoederslijmvlies opgebouwd. De mate van pijn is geen goede graadmeter van de ernst van de endo. Grootste probleem ligt aan de plek waar de endo zich bevindt. Een klein plekje op de verkeerde plaats kan heel veel pijnklachten geven. Heel veel endo op een plek waar het weinig klachten geeft is dan dus ook goed mogelijk. Volgens de gyn was de endo tijdens de kijkoperatie van bevestiging ervan zeer ernstig met zeker weten vruchtbaarheidsbelemmering. Ik ben twee keer gewoon via de normale weg vrij snel zwangergeraakt! ik kreeg twee keer over 6 maannden de tijd voor overstappen op ivf, maar ik had heel veel geluk en heb de gyn echt verbaasd doen staan! Ik heb in de afgelopen 6 jaar bijna geen cyclussen gehad vanwege chemische overgang en twee zwangerschappen, en laatst moest ik voor cysteverwijdering op de eierstok onder het mes. Overigens zat de cyste op de rechtereierstok. Ik heb toevallig ook verklevingen rond de eierstok, maar dat is links! Het heeft dus geen verband verklevingen en cystes. die verklevingen ofwel littekenweefsel kan zich overal bevinden. Meestal is dat afhankelijk van waar de endometriosehaarden zitten. Die kunnen overal zitten! Het zag er nu bij mij heel mooi rustig uit. Heb nu ook heel weinig klachten. Het schijnt overigens dat 1 op de 10 vrouwen endo hebben. daarvan heeft een klein percentage klachten di eleiden tot vruchtvbaarheidsbelemmering en een percentage zonder klachten met vruchtbaarheidsbelemmering, en ook klachten maar geen belemmering. Hopelijk stelt dat wat gerust, maar een ding niet doorlopen met klachten zoals veel pijn tijdens menstruatie laat van je horen bij de dokter en laat je doorverwijzen!