Aantal vragen over dementie

Discussie in 'De lounge' gestart door engeltje23, 1 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Hoi!

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen, want ben eerlijk gezegd ten einde raad.

Om een lang verhaal kort te maken gaat het niet goed met mijn oma. Het begon allemaal met vergeetachtigheid en ondertussen heeft ze last van waanbeelden, is extreem angstig (vooral in het donker), vertrouwd niemand meer en wordt erg agressief.
    Ze woont nog thuis samen met mijn opa, maar eigenlijk gaat dit gewoon niet meer. Het huis is veel te groot en ze is er alleen maar bang, hoort en ziet dingen die er niet zijn en belt continu de politie hiervoor op.

We proberen haar nu al ruim een jaar naar de huisarts te krijgen voor hulp en een diagnose, maar ze weigert dit pertinent!

Ik ben al een beetje aan het googelen geweest, maar kom er maar niet goed uit wat voor stappen we nu kunnen ondernemen aangezien ze dus eigenlijk een diagnose moet hebben die ze niet heeft.

Wie heeft hier verstand van en kan me erbij helpen, want dit kan echt niet langer meer :(

Liefs

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vraag de huisarts om een huisbezoek af te leggen. Je opa heeft ook een zorgvraag (ondersteuning). Ook kun je contact opnemen met een geriater.

3. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    verstand ervan heb ik niet, maar klinkt als mijn oma. haar man, jouw opa dus. kan ervoor zorgen dat de ha naar jullie toe komt. hij kan de ha bellen met dat hij zich zorgen maakt en het zo niet langer meer kan.

succes!!

4. pioenroos26

pioenroos26 Niet meer actief

Heftig is dat... krijgen ze zorg van de thuiszorg? Wij hebben een dementieconsulent die in dit soort gevallen heel veel kan betekenen.

Sterkte in elk geval

5. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Neem zelf contact op met HA, wie weet wil die wel bij haar thuis langs komen. Leg het verhaal uit. En in sommige regio's zijn ook speciale teams voor dementerende. Die komen ook aan huis.

Evt thuiszorg benaderen om ingang te zoeken als je oma daar wel mee accoord gaat. En vanuit daar verder werken.

Voor de waandenkbeelden: goede ervaringen met haldoldruppels of tabletjes.

Helaas blijft het altijd lastig, want vaak moeten de mensen zelf akkoord gaan met zorg en opnames. Alleen als het echt crisis is dan worden mensen verplicht opgenomen, maar eerder niet.

Heel veel succes

Welke regio woont je oma?

6. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik denk ook dat het verstandig is de huisarts in te schakelen. Eerst even buiten oma om om te overleggen en vragen om een huisbezoek.

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    het kan ook zijn dat de thuiszorginstelling speciaal iemand in dienst heeft om bij ouderen langs te gaan en te kijken welke zorg er extra nodig is.
    Je huisarts kan je hier denk ik wel meer over vertellen.

Bij ons was er een contactpersoon van de thuiszorg die bij mijn oma kwam kijken onder het voorwendsel "dat ze bij alle ouderen gingen kijken of het allemaal nog goed ging thuis". Mijn oma ging zich toen op haar allerbest voordoen natuurlijk, zo slim was ze dan ook wel weer.

Over het algemeen proberen ze mensen wel met hulp zolang mogelijk thuis te laten wonen. Opname is zo'n grote verandering en dan worden je opa en oma ook gescheiden vanelkaar. Voor mijn opa was dat zo'n zware klap die is dat nooit meer te boven gekomen.
    Succes en sterkte, want het is een lange moeilijke weg!

8. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Ik zou de huisarts vragen bij haar thuis langs te gaan en eventuele thuiszorgorganisatie in te schakelen...
    Ik heb zelf in de thuiszorg gewerkt en daar had ik een aantal cliënten waarbij ik 3 maal daags gewoon even langs moest gaan omdat ze dezelfde klachten hadden als jou oma...

9. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Thnx voor jullie reacties meiden!

Wat betreft contact opnemen met de ha. Is dat iets wat wijzelf kunnen doen? We willen mijn opa namelijk hierin ontzien, want hij zit in 1 huis met haar de hele dag en ze vergeeft het hem nooit als hij dat doet.
    En ik neem aan dat we dan contact op moeten zoeken met haar eigen huisarts toch?

Thuiszorg hebben ze niet, want dat vertrouwt ze dus ook al niet. Er is alleen de buurvrouw die er 1 x in de week komt helpen met het huishouden en verder helpen wij waar het kan.

Het gaat hier over de regio den haag.

Ik heb nog iets gelezen over mentorschap aanvragen bij de kantonrechter. Weet iemand of dit kan zonder diagnose? We hebben hier wel een beetje ervaring mee met het onder curatele laten stellen van mijn zwager ivm z'n handicap, maar die heeft natuurlijk allerlei diagnoses

10. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

ja ha kan je zelf inschakelen alleen wees er verdacht op dat de ha jouw geen info mag geven maar je kan wel je verhaal doen en kijken wij hij kan doen voor jullie.

mentorschap kan idd via de kantonrechter maar dan zal je eerst moeten zorgen dat het balletje aan het rollen komt.

11. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Volgens mij moet daar eerst een diagnose voor gesteld worden, of je oma moet daar toestemming voor geven.
    Ik weet namelijk dat mijn client mee moest naar de rechter als bewijs dat ze inderdaad dementerend is.

Wat je kan proberen is inderdaad de huisarts opbellen en vragen of hij langs kan komen.
    Weet je misschien wie de 1e persoon is in geval van nood voor je oma? Diegene kan misschien de huisarts bellen.

Sterkte ermee.

12. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Ik zou ook de huisarts inschakelen, om je oma heen. En de situatie uitleggen.
    Kijk ook eens op Alzheimer Nederland - Diagnose

Verder kun je zelf naar een alzheimercafe gaan. Daar kunnen je ze veel vertellen over dementie.
    Alzheimer Nederland - Alzheimer Cafés

Achterdocht en wantrouwen is iets wat veel voorkomt bij dementie.

Heel veel succes!

(Ik werk met dementerenden in een verzorgingshuis, als je meer wilt weten over dementie, laat het maar weten)

13. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Bij Utrecht
    Je kan ook de alzheimertelefoon bellen voor informatie:

De Alzheimertelefoon biedt 24 uur per dag, zeven dagen per week, hulp bij dementie via de telefoon. De Alzheimertelefoon is bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800 - 5088.

14. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Mijn opa is in geval van nood natuurlijk de eerste persoon die gebeld moet worden en daarna komen mijn vader en zijn broer. Het lastige is dat zij zelf ook aan hun eindje zijn. Mijn vader zit alleen maar te huilen na wat er de afgelopen week allemaal is gebeurd en hij wil niet dat ik actie ga ondernemen.
    Hij wil er gewoon niet aan toegeven dat z'n moeder steeds meer weg glijdt, maar aan de andere kant ziet hij ook dat t echt niet anders meer kan. Hij wil alleen geen ruzie met haar.
    Ik snap dit natuurlijk volledig, maar als er nu niks gebeurd gaan er echt ongelukken gebeuren en dat wil niemand!

Ik heb hem vandaag dan ook gezegd hoe ik erover denk en dat wij nu echt actie moeten gaan ondernemen om haar en mijn opa te helpen. Met niks doen wordt t alleen maar slechter, dat is deze week wel gebleken.

Heb idd wat info opgezocht op die site en naar mijn vader doorgestuurd. Hoop dat hij er iets mee doet en anders ga ik toch echt morgen zelf bellen!

15. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Oh thnx! Dat is dus nu ook bereikbaar? Fijn!
    Denk dat ik zo maar ff naar m'n ouders toe ga en met hun dit nummer ga bellen.

16. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Bij Utrecht
    Ja, volgens mij zijn ze bereikbaar vandaag.

17. muis26

muis26 Fanatiek lid

Haai haai

Ik het vrij plotseling ontstaan of geleidelijk? Waanbeelden en hallucinaties komen namelijk over het algemeen vaak voor bij een delier. En een delier kan ook een achterliggende oorzaak hebben (denk aan een blaasontsteking of infectie elders).

Is dit al eens uitgezocht?

Liefs Muis

18. wish01

wish01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.018
    295
    83
    brabant
    Precies waar ik aan dacht en iemand uit de rechtelijke nacht zetten dat gaat echt niet zomaar ook niet met een diagnose.
    Succes omgaan met dementie is erg moeilijk en zwaar!

19. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    @ muis: ik denk dat het een combi is van beiden als dat kan. Mijn oma heeft al meerdere hersenbloedingen en delieren gehad.
    De eerste keer dat ze een delier heeft gehad is iets langer als een jaar geleden in het ziekenhuis. Het is daar zo erg geworden dat ze haar daar vast hebben moeten binden op een bed en sinds die tijd vertrouwd ze echt niemand meer. Terwijl ze op dat bed lag hebben ze een katheter bij haar ingebracht en dat voelt voor haar alsof ze verkracht is..... Het is gewoon zo triest allemaal, ze is gewoon bang dat er weer gelijk zoiets gebeurd :(

Ze belt nu!

20. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    dat mentorschap is echt een nare weg om te gaan hoor, denk niet dat dat echt nodig is. Probeer eerst de huisarts en of de thuiszorg zo'n consulente heeft. Desnoods kun je het ook bij je eigen huisarts vragen als je in dezelfde regio woont.

Beter is om alvast te regelen dat je ouders bijvoorbeeld gemachtigde zijn bij de bank om rekeningen te kunnen betalen voor je oma, dat kun je snel geregeld hebben.

Deel Deze Pagina