Omgaan met goedbedoelende adviezen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 15 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik werk in een zorginstelling waar veel aan preventie en voorlichting wordt gedaan. Mn op gebied van voeding en leefstijl. Nu ben ik zelf na mijn bevalling 17 kilo aangekomen, die er ondanks 2 dietistes en talloze dieetpogingen niet afgaan. Recent is ook een hoge bloeddruk en hoog cholesterol vastgesteld, waarvoor ik samen met de huisarts een beleid voor aan het bedenken ben.

Ik weet zelf prima wat wel en minder gezond is, sport meer en let op wat ik eet. Moeilijk, maar nodig.

Helaas houden mijn collega's enorm in de gaten wat ik eet en drink, en bij haast alles hoor ik "dat mag jij niet hebben hoor! Daar zit dit en dat in". Het gaat dan om koffiemelk, cup a soup en een plakje kaas op mijn brood. Mensen, ik moet toch ook iets eten! Enorm irritant, maar goedbedoeld. Als ik vriendelijk aangeef dat ik het niet zo prettig vind dat ik zo gecontroleerd en gestuurd word, krijg ik te horen "als je niet wilt veranderen moet je ook niet naar je huisarts gaan, dan moet je gewoon doorgaan."

Wat op een collega na niemand weet, is dat ik ben aangekomen door antidepressivagebruik in combi met pcos. Inmiddels ben ik allang gestopt met de medicijnen, maar het gewicht blijft helaas. Ik wil dit niet aan de grote klok hangen. Maar ze praten me onderhand een complex aan. Ik heb al een keer met opzet in de pauze een patient gaan bezoeken, zodat ik in de auto in mijn eentje mijn brood kon eten, zonder dat iemand zag wat ik at (2 volkorenbotehammen met een dun plakje kaas).

Hoe kan ik mijn goedbedoelende collega's laten ophouden, dit is heel irritant. Zeker omdat het publiekelijk gebeurd, iedereen ziet en hoort wat ik in mijn mond steek.

2. Nimue

Nimue Niet meer actief

He bah wat vervelend! Ik heb zelf ook medicijnen gebruikt waar ik van aankwam maar gelukkig heeft niemand daar ooit echt iets over gezegd. Ik zou dan ook eigenlijk niet weten wat je zou moeten zeggen. Als ze zogenaamd zo het beste met jou en je gezondheid voor hebben dan zouden ze toch wel weten dat het niet goed is om enorm snel af te vallen. Dat is dan ook het enige wat ik kan bedenken om te zeggen ; ik leef gezond en doe m'n best maar ik kan niet in 1 dag 17kg afvallen.
    Sterkte er mee!

3. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Kei hard de bal terug kaatsen zal vast ook niet allemaal gezond, biologisch en weet ik wat allemaal zijn wat hun in hun mond stoppen.
    Je doet je best en ook al gaat het langzaam of staat je gewicht stil je bent er mee bezig.

En daarbij geen vage hint geven dat je het niet prettig vind. Gewoon zeggen dat ze moeten stoppen. Ze sparen jou gevoelens ook niet dus niet te lief willen zijn. Werkt vaak het beste.

MiaMaria, Chocolat, Nescio en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik vind dit echt niet normaal. Ik zou niet meer zo vriendelijk reageren en een duidelijke opmerking terug geven. En ook al zou jij een boterham met hagelslag eten, daar hebben ze niks mee te maken. Kom op zeg :mad:

Poppy4 en Chocolat vinden dit leuk.
  5. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    In dit geval zou ik niet zo vriendelijk mee zijn. Je hebt meerdere keren aangegeven dat je het niet prettig vind dat ze dit doen. Wie niet luisteren wil...
    Als ze weer een opmerking maken de bal terug kaatsen en zeggen dat als je advies wil je het wel vraagt en dat ze verder hun mond moeten houden over wat jij eet en drinkt.

Succes met afvallen en je gezonde eetpatroon ontwikkelen.

Chocolat vindt dit leuk.
  6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.671
    5.709
    113
    Inderdaad er wat van zeggen en niet om heen draaien. Dat het vast goed bedoeld is maar dat jij zelf wel bepaald wat je eet of drinkt.

7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.395
    5.302
    113
    Inderdaad duidelijk zeggen dat ze op moeten houden en als dat niet werkt, een zak snoep te voorschijn halen en daar heel demonstratief een snoepje uit gaan eten (ok, ook niet goed voor je waarschijnlijk, maar het werkt misschien wel ;)).

Wat is er in hemelsnaam mis met een boterham met kaas? En koffiemelk, echt? Hoeveel gaat er daar nu van in je koffie? Raar....

Ook een leuk idee, de volgende keer als ze zo stom doen, hun lunch afpakken en ze een blaadje sla geven, dat lijkt me meer dan voldoende, er komt genoeg azijn uit ze voor een dressing :D

heidiane en Chocolat vinden dit leuk.
  8. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik zou zeggen;
    Joh jij moet aan de slag gaan als diëtiste. Je hebt er overduidelijk meer verstand van dan al die geschoolde diëtisten waar ik al onder behandeling ben geweest. Jij hebt vast geeneens omscholing nodig. *zwaar sarcasme uit en grote glimlach op je gezicht toveren*

Echt heel lullig van je collega's. Lekker makkelijk om op een ander te letten. Hoeven ze niet over hun eigen leven na te denken.

Chocolat vindt dit leuk.
  9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Nou dit dus. Zijn hun betoeterd. Laat ze eerst maar naar hun eigen leven kijken

10. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Zo, daar zou ik ook niet meer subtiel op zijn en een megasneer op terug geven. Laat ze lekker op hun eigen bordje kijken joh.

11. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.020
    3.671
    113
    Wat heb jezelf dan gezegd ze weten ook dat je schijnbaar ervoor naar de ha bent geweest als je misschien ook hebt gezegd dat je cholesterol en bloeddruk te hoog zijn maken ze zich misschien ook zorgen om je.

Niet dat het okee is dat zij bepalen wat jij eet hoor en het is ook de manier waarop iets gezegd word, als jij voor jezelf weet dat je je best doet(wat ik uit je verhaal op maak) dan lkkr laten praten!

12. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou zeggen: Aan mijn dikke poeperd is wat te doen, aan jouw rotkop echter niet. Hoe voelt dat nou?

Laat ze lekker het heen en weer krijgen, waar bemoeien ze zich mee!

13. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Jeetje, ik vind dat jij nog erg geduldig en lief voor ze bent. Ik was denk ik helemaal uit mij slof geschoten. Zo erg, dat ze het waarschijnlijk niet meer in hun hoofd haalde om ooit nog zo'n opmerking te maken. Ik zit hier achter mijn pc met plaatsvervangende woede. Wie denken ze wel niet dat ze zijn?

14. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Inderdaad, dat je nog rustig reageert. Ik zou zeggen dat je oud en wijs genoeg bent om zelf te bepalen wat je in je mond stopt en dat als ze zo doorgaan je niet meer met hun gaat lunchen. Dan maar alleen en relax dan samen om allerlei steken te krigen.

15. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

27 sep 2016
    1.218
    215
    63
    Vrouw
    Ik weet niet hoe je gebracht hebt dat je het vervelend vindt, maar de boodschap is duidelijk niet overgekomen. De oplossing lijkt me om in overduidelijke bewoording duidelijk te maken dat je hier niet van gediend bent. Ik denk aan zoiets: "Ophouden nu. Ik ben het kotsbeu dat jullie je overal mee bemoeien. Laat mij hierover met rust. Het gaat jullie geen ri-ra-reet aan wat ik in mijn mond stop!"

En verder, wat een asociaal gedrag van je collega's zeg. Echt heel onbehoorlijk!

2augustus1992 vindt dit leuk.
  16. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Probeer dit eens!

Betsy vindt dit leuk.
  17. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Preciws wat hiervoor gezegd is. Zijn ze gek ofso??

18. Betsy

Betsy Niet meer actief

Mee eens, en als je het niet durft te zeggen leg je in de eerstvolgende pauze een briefje neer:

Ik zit in de auto mijn lunch op te eten, omdat ik het heel vervelend vind dat jullie steeds commentaar hebben op wat ik eet of drink. Ik wil dat jullie daar dus per direct mee ophouden!
    Dan kan ik morgen weer gewoon met jullie lunchen.

Rosao en Sue87 vinden dit leuk.
  19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou een harde opmerking terug maken waarvan ze schrikken en op hun plek teruggezet worden.

Ik zou iets zeggen van,
    Fijn al die goedbedoelde adviezen maar beseffen jullie dat jullie in herhaling vallen?! Ik weet inmiddels jullie standpunt wel maar aangezien ik niet ben aangekomen door veel en slecht eten maar door medicijnen heb ik hier helemaal niks aan.

Annette1981 vindt dit leuk.
  20. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik zou echt bespreken hoe dit voor jou is. Als ze dat niet snappen dan snap ik niet waarom zij mensen voorlichten. Lijkt me voor niemand motiverend of steunend.

Deel Deze Pagina