Stuitliging bij wie ligt de baby ook in stuit?

Discussion in 'Zwangerschap' started by liesa, Feb 22, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. liesa

liesa Lid

Jul 11, 2006
    43
    0
    0
    Ik ben nu 37 weken en mijn kindje ligt nog steeds in stuit. Hoofdje omhoog billen naar beneden. Gister bij de gyno geweest en er zijn 3 opties: draaien, normale bevalling of keizersnede. pff is niet zo eenvoudig om te kiezen!. Bij draaien is er maar weinig kans dat dit lukt en het hartritme van de baby kan laag worden, normale bevalling zou je kunnen proberen maar de kans dat de baby klem komt te zitten is aanwezig of eventueel met schade eruit komt, of een keizersnede. Mijn gevoel zegt gelijk ik doe een keizersnee, maar het herstel duurt langer dan bij een gewone bevalling, maar ik wil ook niet dat mijn kindje geboren wordt met een armpje uit de kom ofzoiets! zoveel vragen en ik weet het niet! wie o wie zit ook met deze twijfels?

2. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    hoi k heb het gehad dat mijn dochtertje in stuit lag en mocht ook kiezen stuit bevalling of keizersnede mijn gevoel zei gelijk keizersnede
    de gyn zei al van der is 50/50 kans dat je alsnog een keizersnede moet doen dan heb e van onder pijn en bij je buik pijn
    bij mij is het 100% meegevallen stond de volgende dag alweer vrolijk door de kamer te lopen
    ja ok je moet het wel 6 weken rustig aan doen

k wens je veel succes met je keuze hou je ons op de hoogte?

3. liesa

liesa Lid

Jul 11, 2006
    43
    0
    0
    hoi marline,

mijn gevoel zegt ook gelijk keizersnee, alleen mijn man vind dat ik daar te makkelijk over denk. natuurlijk wil ik ook gewoon bevallen, maar vind ook dat je niet eerst moet gaan lijden door de weeenen dan ook nog is een keizersnee :( heb jij ook geprobeert te draaien?

bedankt voor je reactie

4. Niet meer actief

ik zou ook voor een keizersnee gaan. Het is voor jezelf wel zwaarder maar voor je kindje zitten er bij een keizersnee de minste risico's...

5. yofoda

yofoda Actief lid

mijn kindje ligt nu ook in een stuit ik heb nog geen keuze gehad omdat ze me vertellen dat het nog kan draaien maar als ie in een stuit blijft liggen kies ik voor een kz omdat het bij me dochtertje toen ook goed is gegaan ik liep de volgende dag ook al weer ja het genezingsproces duurt iets langer als bij een gewone bevalling

groetjes jolanda

6. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    hey meid ja k heb het ook geprobeerd te draaien maar dat k erg pijnlijk en voor de kleine ook niet fijn k heb een week rond gelopen met het gevoel dat k vanbinnen helemaal blauw was
    en het meest van de tijd draaien ze niet ja mischien uitzichzelf

7. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
  8. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
  9. liesa

liesa Lid

Jul 11, 2006
    43
    0
    0
    bedankt voor alle tips en reacties! mijn besluit staat eigenlijk al vast! een keizersnee lijkt voor mij de beste manier om die kleine dondersteen te halen! ga geen onnodig risico lopen.
    en nu dan een andere vraag? ik ben nu 37 weken wanneer gaan ze haar dan halen? oh spannend misschien over 1.5 week al?

10. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    Ik heb een positieve ervaring met een stuitbevalling.
    Ik was ontzettend bang voor de bevalling, maar het ziekenhuis waarin ik lag, was erg pro-stuitbevalling. Ik heb vooraf ontzettend veel informatie gehad, over waarom wel of niet in stuit bevallen en wat de voordelen en de nadelen ervan zijn. Jaren terug ging men direct over tot een keizersnee, maar volgens mijn gyneacoloog zijn ze daar inmiddels wel wat van terug gekomen. Het is voor de baby hoe dan ook beter om ook weeen mee gemaakt te hebben, en dat heeft ie, als je in elk geval probeert om via de natuurlijke weg te bevallen.
    Een stuitbevalling lukt wel, of niet. Als het niet lukt, of niet vlot verloopt, dan wordt er in gegrepen. Ik dacht ook: Ja zeg, dan doe ik straks al die moeite voor niks en dan wordt het nog een keizersnee! Maar ik deed geen moeite voor niks, want ik heb een vlotte bevalling gehad van 3,5 uur en 2 persweeen. Er is zelfs geen knip gezet!
    Ik ben achteraf zo ontzettend blij dat ik op deze manier bevallen ben!
    Iemand van mijn groep van de zwangerschapscursus had ook een stuit en wilde via de natuurlijke weg bevallen. Dat is niet gelukt, want het ging niet vlot genoeg. Het werd dus een keizersnee. Zij heeft er totaal geen spijt van dat ze het toch geprobeerd heeft. Ze vond het heel bijzonder om weeen mee te maken.

Wat je ook zeker weet met een stuit bevalling, is dat het vrij vlot zal gaan. Er moet namelijk minimaal 1 cm ontsluiting per uur zijn, anders grijpen ze in. Of je bevalt dus vlot, of er wordt vrij snel besloten tot een keizersnee.

Wat mijn gyn ook nog zei was, dat een keizersnee in principe altijd 'het laatste redmiddel' moet zijn, omdat het toch best een behoorlijke operatie is, die erg onderschat wordt (iedereen roept wel: ik was snel weer op de been...maar er staat niet voor niks 6(!) weken herstel voor. Natuurlijk WIL je snel weer op de been zijn, maar hoeveel zvrouwen zijn er niet die zichzelf daardoor voorbij lopen? En in principe geldt ook 6 weken niet tillen, niet autorijden etc). Bij een eventuele volgende zwangerschap kan het ook complicaties met zich mee brengen, en dat zijn ook geen dingen waar je blij van wordt.

Hoe het ook zij: dit is mijn verhaal. Jij moet DIE keuze maken waar JIJ 100 procent achter staat. Dan komt het hoe dan ook zeker goed!

Veel succes met de keuze en natuurlijk met de bevalling!

11. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    hoii youame is met 38,4 gehaald omdat we de bevalling voor moesten zijn ze lag in volkomen stuit duzz ze kon der echt nie uit en ze achten dat ze t groot was vandaar mijn beslissing

kizz wat jij zegt kan ook hoor
    ze moet het idd zelf beslissen daarom had k der info gegeven over stuitbevalling en keizersnede

12. BB tje

BB tje Lid

Dec 2, 2006
    59
    0
    0
    hoi

mijn dochtertje lieke lag ook in stuit en is op de normale manier geboren.

ik mocht zelf kiezen of ik een keizersnee wou of het gewoon proberen.het toen veel op internet gelezen en op de site van de NVOG.

Ik heb toen gezegd; ik wil het proberen, maar.. ik wil dat jullie kijken of mijn bekken wel breed genoeg is en of de baby niet aan de grote kant is.
    heb toen inwendig onderzoek gehad en een echo.

toen heb ik besloten om het te proberen. ik moest zowieso al in het ziekenhuis bevallen, dus dat wist ik al.

ik stond 100 pct achter mijn beslissing, en ik denk, dat wanneer je enigzins twijfelt, dat je er dan niet voor moet gaan. dat werkt je lichaam vanzelf tegen , denk ik

je krijgt standaard een knip bij een van de laatse persween zodat het kindje er snel uit kan.

lieke is ons 1e kindje. ik heb dus geen vergelijksmateriaal met andere bevallingen, maar het is ons goed "bevallen" haha

13. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    Klopt inderdaad, alleen ging het bij mij zo snel dat er geen tijd was voor een knip (vond dat niet erg, had nu slechts 2 hechtingen ;) ). Hadden ze bij jou ook je blaas geleegd om ruimte te creeeren?

14. BB tje

BB tje Lid

Dec 2, 2006
    59
    0
    0
    hoi

zij hebben dat niet gedaan, ben zelf vlgs mij wel 2 x wezen plassen tijdens de ween. kan me dat niet meer zo goed herinneren. en even douchen was ook heerlijk !

15. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    Oja, da's natuurlijk een verschil als je nog uit bed mag. Dat mocht ik niet meer...
    Ik heb vooraf hele uitgebreide info gehad over een stuitbevalling en daarin stonden de knip en de catheter als standaard procedure genoemd. Maar zo zie je maar, dat het per persoon heel erg kan verschillen!

16. @ Liesa.....

Ik ben 23 jaar geleden ook bevallen van mijn dochter, maar....ze lag niet in een stuit, maar de voetjes kwamen er als eerste uit. De vroedvrouw wist dat ze verkeerd lag, en ze had het geprobeerd te draaien, maar dat ging ook helaas niet meer.

Maar dat mijn dochter met haar voetjes geboren zou worden wist ze ook niet, en stond dan ook te kijken,want ze dacht echt dat ze in een stuitligging lag.

Ik hoorde toen ik bezig was, dat ze zeiden, dit kan niet, dit hebben we nog nooit meegemaakt, en dit word een keizersnede. En mijn vroedvrouw zei dan ook, ten eerste is dat te laat, want ik lag al te persen, en ik kon het wel aan.

Ik moet zeggen, ik heb een TOP zwangerschap gehad, maar ook de bevalling.

'smorgens brak mijn water rond 06.00 uur. Ik kreeg weeen rond 09.00 uur, toen werd ik naar het ziekenhuis gebracht, en 11.08 uur is mijn meisje geboren, en dat met een haar voetjes he?

En zeker geen keizersnede. Ik moet wel zeggen, er waren allerlei dokters aanwezig, juist omdat ze toen nog niet wisten hoe het zou gaan verlopen. Maar alles is goed gegaan, en ik vond het prachtig dat ik het dat zo heb kunnen doen. En met mijn dochter was ook alles goed :D

Dus bedenk idd heel goed wat je gaat doen. De artsen weten echt wel wat je aan kan of niet. Maar jij moet doen wat je gevoel je aangeeft.

heel veel succes met je beslissing

Liefs,
    Sylbi

17. jantina

jantina Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    1,551
    0
    0
    heb ook even een vraagje, stel dat er dus wel besloten word een keiersnee tedoen, wie bepaald dan de datum dat het gehaald gaat worden? Neem aan dat ze je dan niet overtijd laten lopen of zo?
    Maar kan me ook voorstellen dat het niet gelijk op dag 40 is!

groetjes jantina

18. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

Jun 28, 2006
    2,209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    mag ik jullie vragen of jullie kindje tijdens de hele zwangerschap al in een stuit lag?

wij hebben nu elke keer bij een echo (ja hebben er door wat troubles al tot nu toe 6-7 gehad) dat de kleine in een stuit ligt. ik merk ook aan het schoppen dat hij altijd met het hoofdje richting navel en beentjes naar beneden ligt. ook probeert hij wel eens te draaien (zie en merk ik aan mijn buik, een grote bult overdwars hahaha, maar hij gaat zeg maar nooit de goede kant op.

ik weet dat ze zeggen dat het nu nog niet zo erg is maar ik was beneiuwd of dit bij jullie ook zo was en/of dit iets te maken kan hebben dat hij misschien wel nooit goed gaat draaien...

xxx

19. jantina

jantina Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    1,551
    0
    0
    mijn kindje ligt vanaf het begin af ana al in de stuit.
    Bij een controle in wk 32 was het gedraaid en lag dus goed, nu in bijna wk 34 ligt het weer eigenwijs in de stuit. Voorkeurshouding denk ik!
    In wk 35 gaan ze nog even kijken en anders verwijzen ze me door naar de gyn, en gaan ze kijken wat de mogelijkheden zijn ;)
    Dus we wachten nog maar ven af.
    Ik maak me er niet druk om maar heb wel zo iets van stel dat....
    hoe gata het allemaal in werking enzo.

groetjes jantina

20. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

Jun 28, 2006
    2,209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    ja zie je dat bedoel ik dus. ik heb ook het idee dat hij het wel goed vind zo hahaha ben nu nog niet zo ver als jullie maar misschien is er wel een verband....
    dwarse kindjes misschien ;)

Share This Page