voor datm ijn zoontje werd geboren heeft mijn man hem erkend zonder dat wij getrouwd waren. Mijn man heeft een nl paspoort maar is niet in nl geboren...We zijn een jaar later getrouwd. mijn staat gewoon als vader vermeld van zonde zoon en onze zoon heeft ook de achternaam van zijn vader..
Hahaha *lacht hysterisch* ben dus zojuist terug gebeld door de gemeente. Eigenlijk is er niet zoveel aan het handje, want erkennen is ook na de geboorte kosteloos en ook het veranderen van zijn achternaam wordt dan meteen (kosteloos) geregeld. Zijn geboorteakte wordt dan meteen verandert. Dus ik bel het zuid afrikaanse consulaat hier in Den Haag. En vertel dus dat wij een akte van ongehuwdheid hebben, maar dat daar een legalisatie van buitenlandse zaken van zuid afrika op moet en dat het vervolgens gelegaliseert moet worden door het nederlandse consulaat in zuid afrika (volg je 'm nog?). Zegt die man, zowat beledigd: ja sinds wanneer bepaalt een ander land welk document van ons rechtsgeldig is en welke niet? Wij gaan toch ook niet met ons Nederlandse paspoort naar Zweden om daar te vragen of ze hem willen legaliseren?! Daar heb je je eigen land voor. Goed punt meneer. Ik dus de gemeente weer bellen. ' Oh nee mevrouw, we hebben het ook niet over een rechtsgeldige akte, want er kan geen apostille op (volgens de man van het za consulaat dus wel) dus buitenlandse zaken van zuid afrika moet een verklaring geven dat uw partner ongehuwd is en dan moet de nederlandse ambassade in zuid afrika deze verklaring legaliseren. Ha-die-ha... Dus ik wacht nu al een minuut of tien tot ze in zuid afrika op binnenlandse zaken opnemen, zodat zij de verklaring kunnen sturen naar buitenlandse zaken en wat zij dan gaan zeggen is een groot ? Mijn bloeddruk was heel mijn zwangerschap prachtig laag, maar ik word me hier een partij sacherijnig van!
Jeeetje wat een gedoe zeg! Heb zelf hier ook een beetje van meegemaakt. Mijn vriend komt uit Kameroen, en woont hier nu al zo'n 14 jaar. Gelukkig had hij een geboorte akte uit Kameroen met stempels van de Nederlandse Ambassade. En de papieren waren van na 1994 en dus gelegaliseerd ofzoiets. Als ze van 1993 waren geweest hadden we een probleem gehad en moest waarschijnlijk terug naar Kameroen om alles te regelen. Gelukkig had zijn moeder alles goed geregelt en heeft ons dat nu veel tijd en geld gescheeld. Ze hadden nu alleen 2 weken nodig om te kijken of zijn geboorte akte echt was en niet illigaal. We zijn eergisteren getrouwd. Meid ik hoop voor je dat jullie ook snel kunnen trouwen, wens jullie al het geluk toe.
ik ben ook oorspronkelijk uit zuid-afrika.. had verwacht dat het 'foutje'bij ZA zou zitten. verbaasde me dat het hier om foutjes van NL kwam.. Mijn broer wou ook gaan trouwen toen kindje op komst was, maar dit was toen ook niet mogelijk. erkennen mocht ie nog wel.. maar denk dat komt omdat we NL paspoorten hebben.. weet niet zeker waar dat aan lag.. maar was ook een gedoe met dat bewijs dat je niet al getrouwd ben in ZA. raar.. vond toen ook een vreemd zaakje.. maar vervelend dat ze zo laat ermee komen.. je zou denken dat tegenwoordig ze een formulier hebben.. 'dit moet je inleveren'!
Ja Zuid Afrika is natuurlijk ook niet helemaal goed natuurlijk. Ze werken heel langzaam, snappen niets van wat je vraagt (ik wil graag een apostille op mijn geboorteakte, zegt die ambtenaar: wat is een apostille? Ik viel bijna achterover!) en hadden kunnen weten dat er dus een apostille op moest... Maar ja, Nederland had het ons ook wle kunnen vertellen. Dan hadden wij dit weer duidelijk kunnen maken aan de zuid afrikaanse ambtenaren.
mijn man en ik hebben geregistreerd partnerschap,hierbij heeft hij zijn (ongeboren) kind wel moeten erkennen, dit was bij ons gratis, volgens mij is gewoon kind erkennen toch overal gratis...? hoe het na de geboorte zit weet ik niet, het zal uiteraard geld kosten als je de baby zijn/haar achternaam wilt veranderen naar de achternaam van je vriend,
Hier ook zoiets meegemaakt. Mijn vriend heeft geen geboorte-akte (is bij zijn geboorte niet opgemaakt. Hij is ergens onder een boom op het Sierra Leonese platteland geboren). Wij mogen ook niet trouwen. Hebben allerlei consulaten, ambassades en Haagse kantoorgebouwen van binnen gezien. Maar de fijne gemeente R'dam houdt vol dat wij niet mogen trouwen. Grrrrr. Kan er echt boos om worden! 2 jaar geleden heeft hij nota bene de Nederlandse nationaliteit gekregen. Maar dan niet mogen trouwen. Onberijpelijk. Het ongeboren kind erkennen kregen wij als een soort troostprijs aangeboden. Dat mocht hij dan weer wel. Wij zijn overigens na al het gedoe vorig jaar voor de moskee getrouwd. Is hij toch nog mijn hubbie Vlinder: houd vol, houd moed, veel succes en denk aan je bloeddruk
Sjonge jonge jonge wat een dombo's daar! Ik had ook helemaal des duivels geweest! Het is dus een complete ramp en wie moet daar voor boette? Pffffffffffff........... Ik zou er ook zeker werk van maken....!
Pfffff... lijkt onze gemeente wel. Ik probeer al n tijdje uit te vissen hoe dat mijn man (ondertussen) mijn 2 kinderen uit n vorig huwelijk kan erkennen/adopteren/opnemen als stiefzonen/ krijgen als de kinderen waar hij wat over te zeggen heeft. Iedere keer n ander verhaal en dan kan dit niet dan dat niet en t gaat iig honderden euro's kosten. 3 jaar later zijn we nog niks wijzer. (we gaan eerdaags eens bij een advokaatje babbelen er over) Ondertussen wel getrouwt. En dat ging bijna precies zo als jij beschrijft. Behalve dan dat we alles in nederland zelf moesten regelen en de andere gemeentes WEL mee werkten. Eerst moesten we alleen geboorte aktes hebben. Toen moesten we toch ook aktes hebben die bewezen dat we woonden waar we zeiden dat we woonden. En toen bleek dat t ook nodig was dat ik bewees dat ik ECHT niet meer getrouwt was met mijn ondertussen ook overleden ex. "even" trouwen dachten we...nja.. Ondertussen aan allerlei aktes weet ik veel wat voor geld kwijt...gratis trouwen? SURE...de ceremonie is gratis ja 3 maanden verder konden we dan eindelijk in onder trouw. En t erkennen van de ongeboren vrucht hebben we dus ook maar ff tussendoor laten doen omdat t allemaal zo lekker snel ging. Dit koste echter wel geld! Ik weet iig dat t erkennen altijd nog kan mits de kinderen nooit door n ander erkent zijn en dat dit dan geen of weinig geld kost. Maar als ze eenmaal door iemand erkent zijn dan wordt t voor de heren en dames ambtenaren ERG moeilijk hoe nog te handelen om n nieuwe vader voogd te laten worden... @ Consider: GEFELICITEERD!
Hierom hebben wij alles laten regelen door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Heeft ons 150 euro gekost, maar ik had binnen 2 maanden de juiste papieren met de juiste stempels in huis. Toen ik het consulaat belde kreeg ik door dat dat toch wel een jaar zou gaan duren, kon ook langer zijn... Surinaams tempo, haha. Als ik je een tip mag geven: ga zodra je alle goede papieren hebt naar Den Haag en laat hem de papieren inschrijven, daarmee hoeft hij de rest van z´n leven geen stempels uit Z-A te halen. Overigens duurt dit ook een half jaar (augustus hadden we de papieren, januari was ´t pas ingeschreven). Oh en let op! De apostillestempel is maar een half jaar geldig! Dus als je gaat trouwen mag hij niet ouder dan een half jaar zijn!
hoi vlinder, lastig, ik heb niet alles gelezen, maar ik weet precies waar je het over hebt. als jullie hier gaan tr dan moet hij bewijzen dat hij niet getrouwd is in de land waar hij vandaan komt, als jullie daar tr dan moet jij kunnen bewijzen dat je niet getr bent in nederland.
ik snap niet vliender waarom jouw vriend het kind niet kan erkennen als het zijne...het moet kunnen, hij heeft toch een verblijfsverguning of zoiets aan de hand... iets klopt niet vlinder. maar enfin waarom vraagt hij niet voor een nederlandse paspoort?dat bewijs dat hij niet getr is is heel makkelijk te krijgen bij de gemeente in z afrika, hij staat daar toch geregistreerd. de apostille is ook heel makkelijk te krijgen, maar als hij een verblijfsverhuning heeft dan moet toch een mogelijkheid zijn om zijn kind te kunnen erkennen, raar.
nee, iets klopt niet, pas maar op vliender want vaak weten de amtenaren helemaalniks. het is waar dat je niet kan tr zonder dat bewijs dat je niet al getr. bent, en het is logisch anders zouden een heleboel mensen in verschillende landen meerdere keren trouwen (ik ook, haha), maar een kind moet hij toch kunnen erkennen als het zijne als hij een geldige verblijfsvergunning aan de hand heeft.je moet niet getr zijn om een kind te kunnen erkennen, hij woont al jaren in nl, nou hij kan vrouwen zwanger maken . iets klopt niet, als ik jou was zou ik nog een keer een bezoek bij de gemeente brengen.
HI... Heb hier ook een probleem gehad met erkennen... alleen niet (gelukkig) dat papieren uit het buitenland moesten komen..... Miijn vriend (geboren Nederlander) had meer als 1 jaar niet ingeschreven gestaan.... door verhuizing en niet doorgegeven... bla bla bla, maar iig wij kwamen dus ook voor niets bij de gemeente... terwijl ik van te voren telefonisch inlichtingen had gevraagd.... Mijn vriend moest dus ook kunnen aantonen dat hij in die periode niet in het buitenland was verbleven en niet gehuwd was/ geweest... Dit kon hij doen door van dat jaar alle loonstrookjes in te leveren, omdat daaruit bleek dat hij WEL woonachtig in Nederland was geweest en zijn burgerlijke staat...... Gelukkig hadden wij het "landen" probleem niet..... maar begrijp wel je gevoelens.....! Veel ambtenaren zijn slapers......!1 (zacht uitgedrukt) Heel veel succes met de situatie.... xxmona
Mijn vriend komt ook uit het buitenland en heeft hier ook een verblijfsvergunning, toen ik zwanger was heb ik de gemeente gebeld om te informeren hoe het precies werkt met de erkenning, ze zeiden dat we een bewijs van ongehuwdheid nodig hebben uit Nigeria, ik vond dit best wel raar eigenlijk. 3 dagen later ben ik gewoon naar de gemeente gegaan en ik zei mijn vriend wil de vrucht erkennen, we hebben toen allebei ons legitimatiebewijs moeten geven en het was gewoon in orde. Ik snapte er ook niks van maar was blij dat we niet van alles waren gaan regelen in Nigeria. Ik heb het idee dat ze vaak zelf niet weten hoe het rijllt en zijlt. succes
Meid wat een situatie zeg! Lekkere bureacratische zooi weer.. En idd erg herkenbaar... Ook hier meegemaakt (de vergeten appostille stempel).. Manlief moest op uitzending.. We wonen samen in ZIJN koophuis. Daarnaast hebben we een aantal dingen samen aangeschaft in de loop der tijd.. Dus toen t bericht van de uitzending daar was, hebben we voor een ger.partnerschap gekozen (trouwen willen we wel, maar wel 'met alles erop en eraan', en dat lukte niet binnen een half jaar. Dit was de tijd tussen het bericht van uitzending en de vertrekdatum). Gevraagd aan de gemeente hier wat we allemaal moesten regelen qua documenten.. Maar goed, manlief is geboren in Suriname.. Nooit een ander paspoort dan de Nederlandse gehad (is met 9 maanden naar NL gekomen), maar er moest natuurlijk wel een geboorteakte komen vanuit Suriname.. Ja..... als ik dat via de Nederlandse overheid had geregeld, dan was t meer dan een jaar onderweg geweest. die tijd hadden we niet. Wel familie! die op vakantie gingen die zomer.. Dus die geld meegegeven (voor document en 'omkoopgeld' ).. Is t document hier.. Laat ik t door de gemeente controleren (was mij niet verteld dat er nog een apostille stempel op moest)... Ja mevrouw, er mist een stempel.. en die stempe kun je alleen halen in Suriname... (2 maand voordat hij weg zou gaan) Dan is de wereld ff heeeeeeeeel klein... Ik heb geluk gehad... Mijn ouders, zus en zwager met kids gingen op vakantie, toevallig naar Suriname (mijn zus is tevens mijn schoonzus ).. Hun dat document weer meegenomen incl geld.. en ik heb gewoon de dagen van ondertrouw en partnerschap vast laten leggen, in de hoop dat t op tijd geregeld was.. Nou dat was het... eind sept de ondertrouw 12 okt was de 'partnerschapsdag' en 17 okt was de dag dat ie weg moest... Sorry voor het lange verhaal..
maar.... van één ding sla ik echt stijl achterover..... wat in de vredesnaam heeft wel of niet gehuwd zijn te maken met het erkennen van een ongeboren kindje? als mijn man bij de buurvrouw een kindje verwekt kan hij die wat dat betreft toch zonder problemen erkennen? (de problemen komen pas als hij thuis komt ) dat kínd kan er toch niks aan doen? ik zie ook niet wat het er mee te maken heeft?!?!? dit alles is geen antwoord op je vraag, sorry. ik leef met je mee en vind het complete idiotie van de bovenste plank! je wordt dus 'gestraft' omdat je alles netjes wilt regelen. pfff.... soms is de wetgeving een crimineel iets hoor.
aanvulling. heb net even gegoogled en kom uit bij postbus 51 en daar wordt idd één en ander uitgelegd over reeds getrouwd zijn bij het verwekken van een kind. blijf het toch een rare constructie vinden, alhoewel de logica er de andere kant op dan wel weer is nog nooit zo over na gedacht eigenlijk. maar dan loop ik nog tegen iets raars aan. Verklaring ongehuwd Om uit te sluiten dat een kind al door een andere man is erkend, raadpleegt de ambtenaar van de burgerlijke stand de registers van de burgerlijke stand in Nederland. Hij kijkt of de vader of moeder al getrouwd is met iemand anders dan de erkenner. Deze gegevens zijn niet te raadplegen als de vader of moeder in het buitenland woont. Dan vraagt de ambtenaar van de burgerlijke stand altijd om een buitenlandse verklaring van ongehuwd zijn. dan maakt het toch alleen uit of de moeder mss al getrouwd is, maar toch nooit wat betreft de vader? snappen jullie wat ik bedoel? als de vader al getrouwd is, dan erkend zijn vrouw hiermee toch niet opeens het kind dat door een andere vrouw gebaard wordt?!