Wij zijn vandaag wezen kijken bij een 2e basisschool voor onze oudste. Maar we komen er echt niet uit. Allebei de scholen hebbben hun voor en nadelen. Waar zouden jullie voor kiezen? School 1: Dichterbij De meeste buurkinderen gaan daar naartoe (zijn allemaal ouder, geen vriendinnetjes maar kan nog komen) Oud, klein gebouw/speelplaats. Erg vriendelijke directie School 2: Verderweg. Bijna geen kinderen uit onze wijk. Nieuw, licht, ruim, mooi gebouw/lokalen, grote speelplaats. Aardige directie, misschien beetje streng. Betere opvangmogelijkheden (KDV/VSO/BSO in de school)
ik zou denk ik toch neigen naar de 1e denk ik. Afstand en mogelijk vriendjes uit de buurt, wegen best wel door, in combinatie natuurlijk met goed onderwijs. Maar het gesprek met de directie voelde bij beiden goed he.. Een oud of nieuw gebouw zou mij op zich niet zo heel veel uit maken. Hoe hard heb je de opvang nodig buiten school? Als dat op de school dichtbij ook te regelen is, zou ik daar dus voor gaan.
Het maakt me opzich niet uit dat het gebouw oud is maar meer dat het klein en beetje donker is het voelt wel heel anders dan dat lekkere lichte en ruime met veel meer speelgoed/toestellen. Gesprek voelde idd bij beide goed, dat vond ik eigenlijk nog het belangrijkste. BSO kan bij die ander ook gewoon geregeld worden alleen is ergens anders. Zo moeilijk!!
Wat ik heel belangrijk vind, en wat ik mis bij jouw lijstje met voor- en nadelen, is de visie op onderwijs en ontwikkeling. Wat voor lesmethodes gebruiken ze, hoe ziet het onderwijs eruit, hoe ziet de week- en jaarindeling eruit, wat verwachten ze van de ouders - en past dat bij jullie en je kind.
Ik zou voor school 1 gaan. Oud gebouw hoeft niet oud te blijven. Je kind kan al snel zelf naar school gaan. Samen met kinderen uit de buurt. Wij hebben ook zo'n keus nu ongeveer. Alleen gaat het hier om verschillende dingen. Keus uit deze twee: Openbare school met goed onderwijs. Meer mijn visie. Christelijke school, net zover lopen, goed onderwijs, maar wel christelijk dus. Dat zijn we niet. Ze hebben alleen wel heel goed beleid aangaande het pesten. Leuke leerkrachten ( we kennen er persoonlijk 3, waaronder onze nieuwe buurman) Beide scholen zitten precies even verweg. 2 minuten lopen, erg dichtbij dus. Bij de eerste moet ze een weg over bij die andere hoeft dat niet en kan ze gewoon zonder een auto tegen te komen naar school.
Juist. Ik vind al de dingen die jij noemt TS, bijzaak. Bovenstaande vinden wij het belangrijkst. De rest was mooi meegenomen. De oudste gaat nu naar een school die het verste weg is ( voor zover het ver weg kan zijn in een dorp ) zitten geen buurt kinderen op, is een oud gebouw dat eigenlijk te klein is maar waar aan wordt gewerkt. Maar het onderwijs, de manier van leren en lesgeven sprak ons het meest aan en waarvan wij denken dat het het beste bij onze zoon past.
Dit is ook bijzaak, maar wel hetgene wat het verschil maakt. Lesgeven is via dezelfde methode en spreekt ons bij deze beide scholen aan. Ze kan bij beide scholen niet zelf naar school, liggen beide niet in onze wijk. De ene is dan wel dichterbij maar niet zo dichtbij. Van de ene school is geen inspectierapport, was ik al mee bekend. @ Bri, uiteraard hebben we dat allemaal uitgebreid onderzocht maar dat is dus niet hetgene wat het verschil kan maken. Maar we zijn eruit en ze gaat toch naar de school die wat dichterbij is.