Hallo allemaal, Wij hebben in december vorig jaar een ander huis gekocht, nu hebben we recent de hele tuin leeg gehaald en blijkt er een lantaarnpaal op ons erf te staan. (de hele boel was begroeit en stond een grote losstaande garage, vandaar niet eerder gezien) Nu hebben wij een schutting geplaatst (zonder vergunning) en zou ik toch wel graag willen weten hoe het zit met die lantaarnpaal. Kunnen wij eisen dat hij weggehaald wordt? Hoe zit het met onderhoud? Ik heb al twee keer de gemeente gebeld maar de betreffende persoon was niet aanwezig, ben een beetje angstig om weer te bellen aangezien wij de schutting zonder vergunning neer hebben gezet? Iemand ook een lantaarnpaal in de tuin? Of iemand die weet hoe en wat? groetjes!
Heb je een kadastraal uittreksel van je woning? Staat daar ook op dat er een Zakelijk Recht of iets dergelijks is gevestigd op jullie perceel ten behoeve van de gemeente of een bedrijf? Als dit zo is, dan kun je helaas niet eisen dat die paal weggehaald wordt, want je hebt het perceel met dat zakelijke recht (tbv lantaarnpaal) wat er op rust, aangekocht. En weet je zeker dat die lantaarnpaal op jullie perceel staat? Hebben jullie dat goed bekeken op het kadastrale plan?
Dat dachten wij dus ook, maar wij zitten aan een openbare weg (hoekwoning) De weg loopt naast ons huis dood maar officieel moet er wel een bouwvergunning aangevraagd worden. Heb al even gegoogled maar je wordt niet blij van de uitkomsten, de gemeenten zijn erg streng met het verstrekken van een vergunning. Het zou wel mogen (volgens internet) als hij 1 meter hoog is. Maar aangezien er veel mensen langs lopen (er is nog een bruggetje voor voetgangers) kijken die dan allemaal bij ons in de tuin!
we hebben geen kadastrale uitreksel, weet dus niet of dat het geval is. Wij hebben telefonische contact gehad met een andere medewerker van de gemeente en volgens haar tekeningen/informatie was dat onze grond. De lantaarnpaal hoeft van ons niet persé weg, maar wel benieuwd hoe dat zit en hoe dat met het onderhoud gaat. Als er bijvoorbeeld iets kapot is zullen ze bij ons op het erf moeten. Misschien kan er ook sprake zijn van onderhandeling betreft het laten staan van de schutting en accepteren van de lantaarnpaal.
tja, als die paal jullie niet in de weg staat.... waarom dan slapende honden wakker maken t.a.v. jullie schutting??
ja zou me er niet druk om maken. juist fijn een lantaarnpaal in de tuin. inbrekers staan niet graag in het licht! en als ie kapot is komt gewoon tinus van de lantaarnpalen en die zou het ene biet zijn waar die paal staat. dat komt echt geen wethouder van welstand doen hoor
Dat is inderdaad waar ik dus mee zit, stel dat hij kapot gaat en dan zien ze dus de schutting. (al is dinsdag de schutting geplaatst en liep er donderdag al iemand met een oranje hesje rond de schutting.. Het is doodlopend dus had hier niks anders te zoeken ) Maar ik dacht in eerste instantie ook dat pietje dan gewoon opdracht krijgt om hem te maken/ schoon te maken en geen idee heeft van wat wel of niet afgesproken is. Toch zit het me niet helemaal lekker, misschien is het maar het beste om het gewoon aan te kijken. Zolang wij niks horen houden we ons maar stil!
hoi, waar heb je de schutting geplaats? voor achter zij of tussen jullie en de buren hier zit n.l nogal wat verschil in.
Euh.. sinds wanneer moet je een bouwvergunning hebben om een schutting te plaatsen?! Tis geen verbouwing van je huis ofzo.. En hadden jullie niet op de hoogte gesteld moeten worden van die lantaarnpaal toen jullie de woning kochten?
nee maar bij een hoek huis mag de schutting aan de weg kant niet hoger zijn dan 1 meter. aan de ts dat er iemand heeft gekeken naar de schutting dat niet zo'n heel goed voor teken. als het er wel een was van de gemeente kunnen ze heel moeilijk gaan doen en eisen dat de schutting weg word gehaald.en er kan een boete volgens wegens het niet aan vragen van de vergunning. de lantaren paal zal vast goed geplaatst zijn en waarscheinlijk ook volgens het kadaster zo worden aangegeven. gemeentes zijn daat zeer strikt mee
hoe weet je zo zeker dat hij van de gemeente is, kan toch ook dat de vorige bewoners hem hebben geplaatst. het verschild per wijk/gemeente of je op de hoek een schutting mag plaatsten.
We hebben een schutting aan de achterkant (tegen de buren, is geen probleem) en aan de zijkant tegen de weg aan (die dus doodloopt) Ik weet zeker dat het gemeentelijke lantaarnpaal is aangezien het precies dezelfde is als hier overal staan. Wij zijn inderdaad niet op de hoogte gesteld van lantaarnpaal en van het feit dat er ontzettend moeilijk gedaan wordt over vergunningen. We mogen bijvoorbeeld ook geen oprit maken aan de voorkant van ons huis terwijl alle andere buren dit wel hebben! Ik denk alleen niet dat dat aan de 'oude' bewoners was om aan te geven maar dat wij dat zelf hadden moeten onderzoeken..
mijn ouders hebben een elektrokastje in de tuin. Ook een hoekhuis. Mogen idd ook geen schutting plaatsen omdat het aan de weg kant is en het kastje "moet vrij" blijven. Aan zo'n kastje wordt wel vaker gewerkt dan een lantaarnpaal natuurlijk. Toen hun nog een haag hadden stond het kastje " in " de haag zeg maar, zo konden ze er nog aan en was de tuin iets afgeschermd. Op de andere hoek van de straat ook zo'n kastje, ook in een tuin, zelfde verhaal. Zij hebben een hoekje in het hek gemaakt. Hoever staat de paal in jullie tuin? Denk zelf dat je wel een briefje thuis krijgt over de schutting, zeker als je t zonder vergunning gedaan hebt helaas
ow en lantaarnpaal van de gemeente heeft altijd een nr, zodat als ie kapot is je het nr van de paal kunt doorgeven. Zo weten hun welke ze moeten repareren en de paal gaat gelijktijdig met de andere aan dus lijkt me wel een paal van de gemeente. Anders zou er wel een mooiere staan toch
en terecht aan de ene kant, hier heeft iemand ook een hoge schtting aan de zijkant en als ik aan kom rijden kan ik nooit op tijd zien wat er van de andere kant van de weg komt, je moet daar dus echt kruipend de hoek om en maar hopen dat andere dat ook doen anders heb je zo ongelukken. Ik zou het gewoon zo laten als ik TS was.
hier ook een paal in onze voortuin. Staat ook gruwelijk in de weg en hebben al vaker gevraagd of ze dat ding weg willen halen.. deze paal staat ook pal voor het slaapkamer raam en wat een licht geeft dat ding zeg, dus wij hebben hem afgeplakt en ze krijgen dus zo nu en dan een melding dat er iets is met die lantaarnpaal en dan gooien ze er weer een nieuwe kap op, die wij vervolgens weer dichtplakken..hopenlijk worden ze het zat en halen ze dat ding weg haha. als je er verder geen last van hebt, zou ik m gewoon laten staan en als er wat mee is, dan krijgen ze vanzelf wel een melding en denk niet dat die mannetje iets zeggen over jou schutting hoor, zijn alleen maar mannetjes die opdracht krijgen.
Goh wat raar een paal in jullie tuin. Bij mijn weten is die paal van jullie op het moment dat je het koopkontrakt hebt getekend. Toen wij ons huis kochten zijn we op het laatst nog even er doorheen geweest. Stel dat iemand de tuin vol troep had gegooid, dan was het na het tekenen van ons geweest.
En dat is dus niet waar! Op sommige percelen rusten nu eenmaal zakelijke rechten ten behoeve van leidingen of lantaarnpalen helaas. Daar kun je verder niks aan veranderen. Als je dat perceel koopt, koop je dat dus inclusief dat zakelijke recht. Rommel kun je helaas niet vergelijken met een zakelijk recht....
wij hebben ook een waterput in de tuin dit is vroeger al zo gekomen en hoort bij t huis nu, willen we echt dat ding weg hebben dan kan dat niet zomaar en kost de gemeente veel geld heel veel zelfs. de waterput word af en toe geleegd toen ze het water in onze tuin lieten lopen heb ik natuurlijk wel even gebeld want dat leek nergens op. ook hadden we een brandkraan in de tuin deze hebben ze wel moeten verplaatsen ivm ons sierhekwerk waar de brandkraan precies onder kwam te liggen, was er brand uit gebroken dan moesten ze 1st het hekwerk verwijderen nou dat gaat natuurlijk niet. het heeft idd te maken met rechten die vroeger zo zijn afgesproken met de toen bewonende mensen. bij ons staat er ook niks overin in het koopcontract. stel de lantaarn is stuk kan daar dan iemand bijkomen of moet ie 1st over de schutting klimmen? meestal kun je een bepaald nummer bellen als ze stuk zijn en dat is geen gemeente maar ja moeten ze over de schutting dan krijg je problemen denk ik.