Het is ook allemaal echt belachelijk veel... Sint/Piet komt op school, op de Bso, op de sportclub, bij de zwemles, op het werk van papa en van mama, bij opa en oma en thuis. Daar moet ik al in schrappen.. laat staan dat ik daar nog extra shows en uitstapjes aan toe moet voegen... Nee ik vind het zelf ook allemaal te veel en te druk eigenlijk. De sint op mijn werk gaan we al jaren niet meer heen; keiharde muziek, bergen snoep, altijd een matig verhaal met veel “gedoe” ... we werden er allemaal overprikkeld en ongelukkig van.
Ik zou dit niet zo bekijken, los van hun sterke behoefte naar structuur. Ik heb namelijk een tijdje geleefd met ern constante onrust in mijzelf dat ik 'alle leuke dingen mee moest maken'. En dat projecteerde ik vooral op de kinderen, ik wilde dat zij niks zouden mensen van de dingen die IK leuk vond. Dus werden ze meegesleept naar evenementen, shows, concerten, musea, parken, bios, speciale edities van xyz enz. Totdat ik achterkwam dat zij daar minder van genoten dan ik zelf... Hier weinig last van prikkels van rond Sinterklaas doen we: mee naar de intocht, thuis pakjesmiddag, bij oma suprises, misschien naar papa's werk. En aan meer hebben ze geen behoefte, want op school krijgt het aandacht genoeg.
Ik herken dit vanuit de klas. Een hele onrustige tijd! Kerst overigens ook, dat er meteen achteraan komt Ik bouw in mijn programma bewust rustmomenten/dagen/dagdelen in. Even geen gekkigheid maar de gewone dagelijkse gang van zaken....
Je hebt ook helemaal gelijk. Het is ook niet zielig als je het goed bekijkt want zij hebben die behoefte ws niet. Ze merken zelf ook dat ze door dit soort dingen van het padje raken. Zielig zou zijn als ik ze wel meesleepte. Maar het is gewoon een bepaald gevoel in mijzelf.
Ook voor kinderen zonder label is het een drukke en heftige tijd. Ook wij doen zo min mogelijk en proberen zo de rust hierdoor te bewaren. Geen Sint op werk geen shows en beperkt het schoentje zetten. We gaan wel naar de intocht kijken. Maar waarschijnlijk wil ze het podium gebeuren niet eens zien. Dat andere ouders zoveel Sint willen moeten ze zelf weten maar juist al die extra spanning vind mijn kind verschrikkelijk. Ook ik vind dat er te veel Sint gebeuren is op school. Ook bij het versieren (lees de rommelpiet) gaan ouders veeeeeel te ver.
Maar je doet het voor hen, toch? Dus als zij de behoefte niet hebben, dan is het andersom (als ze overal naar toe moeten dus) toch juist sneu? En als je het voor jezelf doet, dan zou ik kijken of je dingen kunt vinden die je gewoon zelf (of wie weet met een neefje of nichtje of oppaskind ofzo) kunt doen of die ook voor je kinderen leuk zijn. Kan me bv. voorstellen dat je dan zelf als piet ergens in een optocht of bij een feest of wat dan ook mee doet of ergens iets in de organisatie doet of iets extra's met de oppaskinderen ofzo.
Nee het is absoluut voor hen idd. En het is ook precies wat jij zegt. Maar als je andere kinderen zo ziet met die voorstellingen en overal sint en piet dan vind ik het jammer voor mijn kinderen, ook al is dat idd onzin, want ze hebben er niet eens behoefte aan.
Hier ook zo. We gaan een uurtje naar de intocht en we vieren het alleen thuis en zeker niet ook bij opa en oma of op werk. Geen sinterklaasjournaal etc. Gewoon rust.. of zo rustig mogelijk
Ik heb de reacties verder niet gelezen. Dus alvast excuus als ik mosterd spreek. Wat je schrijft is heel herkenbaar. Mijn oudste heeft ass en adhd, bij mijn jongste is er een vermoeden van ass. Wat ik de laatste jaren heb geleerd is om mijn eigen verwachtingen van hoe de feestdagen "horen te zijn", los te laten. Hoe maak ik het voor de kinderen een fijne tijd waar ze later met plezier op terug kunnen kijken? Mijn zoon is 28/11 jarig. Ten eerste hebben we een aftelkalender omdat dit veel onrust weg neemt. Ten tweede hebben we 1 tv-programma over sinterklaas die we thuis volgen. Praten over pakjesavond e.d. doen we pas na de verjaardag van de oudste. Niet iets nieuws beginnen voordat iets anders is afgerond want dan staan er teveel mapjes over in hun koppies. De intocht in het centrum slaan wij over. Toevallig wonen we vlakbij het gebouw waar de pieten worden geschminkt en als die naar buiten komen gaan we daar altijd even kijken. Toch de pieten gezien maar niet massale drukte. Binnenkort zullen ze op de scholen ook weer meer meekrijgen van alle onrust. Ik probeer het hier thuis prikkelarm te houden. Ook hebben we de regel dat we thuis niet gek of druk gaan doen door dingen die op school verteld worden. In deze hele periode biedt ik meer visualisatie aan. Aftelkalender, sinterklaaspicto's, situaties uittekenen, dat soort dingen. Ik probeer aan te sluiten bij wat de kinderen gezellig vinden. En als we dan de intocht op tv kijken drinken we er warme choco met slagroom bij (wat ook op een picto staat haha), hebben we wel een intocht maar niet de drukte
Hier hebben ze er niet zoveel last van de Sinterklaas en alles er omheen. Ze zijn één, vier en vijf jaar oud. Sinterklaas komt alleen op school, op het kdv komt hij niet maar laat wel een cadeau achter. Verder vieren we het als gezin en een keer met familie. We kijken soms het Sinterklaasjournaal en gaan naar de intocht hier in de buurt. Gaan ook geen shows en evenementen af. Ben ik eerlijk gezegd ook niet van plan als ze ouder zijn. Vind dat niet nodig
Ik herken het ook. Sinterklaas met m'n kind leek mij een paar jaar geleden zo leuk. Ik zag al voor me hoe we samen naar de intocht gingen, gezellig pakjesavond vierden, naar de pietengym zouden gaan etc. Nou, als ik mijn dochter over de zeik wil hebben moet ik dat vooral doen. Anders niet We gaan wel naar de intocht maar later, als de grootste hectiek voorbij is. Er lopen dan nog genoeg pieten rond en dan heeft ze het in ieder geval gezien. Ze blijft ten alle tijde op afstand. Pakjesavond? Pakjes 10 minuten ofzo. Het is te spannend. Als ik het probeer te rekken, niet gelijk alles open maken etc., slaat ze echt door. Vorig jaar meegemaakt. Haar Sinterklaas schoorsteen heeft het niet overleefd. Vanzelfsprekend laten we de andere activiteiten maar zitten.. al zet ze wel haar schoen. Dat gaat gelukkig goed en vind ze ook echt leuk. Vorig jaar dan in ieder geval... Ik heb me er maar bij neer gelegd. Misschien kan ik een keer met mijn zoon naar de pietengym
Mijn kinderen hebben geen ADHD, ass, add of wat dan ook, maar ik beperk alle Sinterklaas gedoe toch echt wel. Ze staan al de hele week te stuiteren omdat het vandaag Sint Maarten is, vorige week was Halloween, maandag begint het Sinterklaasjournaal, middelste gaat naar een kinderfeestje, volgende week is papa jarig, paar dagen later opa, we gaan nog naar de dierentuin met mijn werk. Daar hoeven echt geen verdere feestjes bij. Dit is voor iedereen een hartstikke drukke tijd en volgens mij word je als kind alleen hartstikke afgestompt als je overal heen moet.
Sinterklaas geeft ons ook gemengde gevoelens, aan de ene kant leuk en gezellig en aan de andere kant het blijft raar om te liegen. Hij is nu 4 en beleeft het nu nog bewuster, het is een slim knulletje dus ben ook benieuwd wanneer hij zegt volgens mij is hij niet echt. Met 2.5 zei hij in de winkel waar de paashaas liep, volgens mij is hij niet echt maar verkleed hahaha. Ben benieuwd of hij meer gaat stuiteren dan vorig jaar, volgens mij kijkt onze knul het meeste uit naar de kerst, hij kan niet eachtem tot de kerstboom staat