Na aanleiding van het topic “teveel op mijn mobiel” ben ik benieuwd naar jullie gemiddelde schermtijd per dag? Want ook ik zit echt teveel op mijn mobiel. Mijn mail (ik ben fotograaf) doe ik sowieso heel vaak via mijn mobiel en het bijhouden van mijn socials ook. Ook navigatie gaat altijd via mijn telefoon. Ik kom dus gemiddeld aan 5u schermtijd per dag! Ik moet dat echt minderen van mezelf. Al zit ik er s’avonds ook veel op, als dochter in bed ligt en ik alleen op de bank (geen partner die er last van kan hebben, haha)
Ik vind het een beetje afhankelijk van wat/wanneer je iets op je telefoon doet. Nu ik ziek ben met bedrust gaat het echt alle kanten op (van 0.5 uur doordat ik geen prikkels verdroeg, tot 10 uur omdat het een goeie dag was en ik veel audioboek had geluisterd). Maar normaal gesproken zit ik bijvoorbeeld gemiddeld zo'n 3 uur in de auto, waarbij de navigatie aan staat. Ook bel ik heel veel zakelijk, maak gebruik van de hotspot, beantwoord mail, online meeting terwijl de auto moet laden etc. Dus kan zo oplopen naar 4 a 6 uur per dag. Aan de andere kant, wij hebben ook wel hele bewuste momenten zonder schermen (telefoon, maar ook geen tv). Dus geen schermen tijdens ontbijt, lunch of avondeten. Telefoons liggen in de kast, als er gebeld wordt is het jammer. Mijn prive sim heeft uberhaupt geen meldingen aanstaan. Zakelijk gaat uit als het mogelijk is (niet altijd ivm bereikbaarheidsdienst). Check meestal na het ontbijt of er iets nieuws is binnen gekomen, en dan rond de lunch nog een keer. Thuis bij binnenkomst gaat mijn telefoon in principe in de la. Als kindje in bed ligt check ik nog even mijn mail en agenda. Dan maak ik een plan voor de volgende dag en scroll maximaal een half uurtje socials etc. Plan voor morgen bespreken man en ik met een kop thee mega burgerlijk, maar ons werk is allebei onregelmatig. Dus dan is het lekker om te weten dat kind op de opvang komt en er iemand is om haar ook weer op te halen En dan is het tijd om een spelletje te doen, boek te lezen, rondje te lopen, sporten enz. Soms bel ik nog een vriendin, dus dat is dan misschien nog schermtijd. En ik gebruik telefoon wel voor het afspelen van muziek/audioboek/podcast. Ook wel als ik even ga wandelen of sporten. Telefoons gaan hier 's avonds aan de oplader terwijl we wakker zijn, en blijven beneden liggen. Dus de slaapkamer is (behalve nu dan, want ziek) normaalgesproken scherm vrij. De tv staat op zolder, dus ook daar is eigenlijk geen schermtijd van tenzij we heel bewust kiezen om boven een film te kijken.
Hier is het 2,5u a 3u per dag. Niks omtrent werk want ik werk nu niet en anders ook geen telefoon nodig voor werk. Zit er vooral op als dochter naar school is en man werken.
Hier is de scherm tijd hoger, meestal rond de 6 uur per dag. Daar zit wel ook twee uur navigatie in ongeveer, maar dan nog vind ik het veel. Voor het grootste gedeelte bestaat het uit navigatie, podcast luisteren, en iets op Netflix kijken. Met socials heb ik niet zoveel dus dat is hooguit 10-15 minuten per dag.
Mijn schermtijd is veel te hoog, denk rond de 6 uur gemiddeld per dag. Ik verveel me dood thuis en heb geen zin om de hele dagen te gaan poetsen of weg te zijn om het weg zijn. Mijn tijd gaat voornamelijk op aan zp en Instagram. Eén van de redenen waarom ik weer ben gaan werken.. nu heb ik weer iets te doen en wordt hopelijk ook mijn schermtijd minder.
Hier ook bijna 5 uur per dag, maar gebruik mijn telefoon ook zakelijk, zonder zakelijk gebruik zou ik denk ik op zo’n 3 uur uit komen.
Ligt eraan of het een werkdag is. Op werkdagen nog geen 3 uur. Maar gisteren op mn vrije dag 5 uur. Waarvan 40 minuten Youtube music tijdens het hardlopen, half uurtje Kobo books in bed voor het slapen. Rest is dan internet, zoals ZP, of socials.
Wij doen niet aan schermtijd. Niet voor onszelf en ook niet voor de kinderen. Dat vinden wij persoonlijk nogal onzin in deze digitale tijd. Daarnaast is onze hobby nu eenmaal voornamelijk gamen, en dat doe je op een scherm. Voorwaarde is wel dat er een balans is. Dus tijdens het eten zijn er geen schermen, we doen veel spelletjes samen, gaan graag lekker wandelen met de hond. In de lente en zomer zijn we veel buiten dus dan is het gamen ook veel minder tot niks. Ook omdat ik graag in de tuin aan het scharrelen ben met van alles en met de moestuin bezig ben. Dat laatste betrek ik de kinderen ook veel bij en vinden ze geweldig. Zo doen we elke dag wel genoeg dat we niet achter een scherm zitten. Voor de kinderen is het belangrijk dat ze bv hun huiswerk af hebben en ze ook andere dingen doen. Dus niet om 14:30 thuiskomen en dan tot het eten achter een scherm. Maar als zoon bv uit school gaat afspreken of buiten speelt en dan om 5 uur achter zijn playstation wil tot het eten, of een uur of 2/3 na het eten vinden we dat best. Maar we hebben ook wel eens een zondag dat we allemaal in onze pyama of huispak lopen en dan gezellig samen ontbijten/brunchen en dan bestaat de dag uit gamen. Alles draait om balans hier en dat werkt prima.
Geen idee eigenlijk. Naar aanleiding van dit topic de optie ‘schermtijd’ op mijn IPhone geactiveerd want ben wel benieuwd. Zal over een paar dagen een antwoord geven
Als je mijn ereader meerekent heel veel, anders valt het wel mee. Maar ik vind het verder geen issue dus probeer het ook niet te veranderen
Ik ben vooral wel benieuwd hoeveel tijd van dat schermtijd er ZP bij zit Bij mij geeft hij dan gemiddeld per dag 2,5u aan. Maar Safari ook ruim 3u. Ik zit natuurlijk via Safari op ZP, dus volgens mij wordt dat gewoon dubbel gerekend? Weet iemand dat toevallig?
Ik zit gemiddeld ruim 8 uur per dag op een scherm, regelmatig uitschieters naar dik 9 uur. Veel te veel, ik weet het. Ik heb mijn telefoon praktisch de hele dag in mijn hand. Veel fb, insta, tiktok, nieuwssites, krant lezen, foto's maken en af en toe zp. Gedeeltelijk voor werk (social media) maar zeker ook veel als tijdverdrijf. Netflix, spotify, podcasts, spelletjes heb ik allemaal niet, dus van die 8 uur is veruit het grootste deel socials. Ik ga de app timers weer activeren en proberen om het naar max 6 uur per dag te krijgen.
Mja ik heb een kantoor baan, dus op m’n werk al 20 uur per week, telt dat ook mee? En dan thuis best veel ja, ik zit graag hier, of een spelletje of een serie kijken. Op m’n iPad dan voornamelijk of series ook wel op tv. Telefoon is alleen navigatie, bellen en appen. Zolang ik geen moeite heb om het scherm weg te leggen om sociale activiteiten te doen (eten, visite) en de normale dagelijkse dingen (tijd met de kids, huishouden) vind ik het eigenlijk geen probleem.
Bij mij staat er nu 6 minuten safari en 6 minuten ZP. Lijkt me erg toevallig als ik vandaag op beide 6 minuten heb gezeten. Bij de schermtijd heb ik het nu persoonlijk alleen over mijn gsm. Ik werk 18u als administratief medewerker dus veel achter de PC en werk als fotograaf dus veel achter mijn IMac. Maar dat is echt werk, niet voor de fun.