Mijn man is Spaans en ik ben Duits Hier absoluut geen problemen en Björn word gewoon als een Nederlands jongetje opgevoed, hij ken alleen wel al Spaanse en Duitse woordjes..maar niet praten, dat gaat ook niet. Kan niet van een 5 jarige verwachten dat hij NL, Spaans en Duits kan praten Mila, wil je even een hart onder de riem steken over je verhaal over terroristen. Zoals je hierboven lees ben ik van Duitse komaf, en word ik en mijn familie al vanaf de 2de wereldoorlog tot op heden afgeschilderd als Hitleraanhangers. Mensen vergeten alleen dat juist ik heel veel familieleden ben verloren in die oorlog, omdat ze zich verzet hebben tegen de SS. Het is een beetje rot om te zeggen, maar het went vanzelf. Je kan die gedachten bij sommige mensen niet veranderen, ook niet door ze te doden want ze hebben altijd aanhangers die Moslims zullen proberen 'zwart' te maken. Snap goed hoe sommige moslims zich momenteel voelen door Fitna, je word met de rug aangekeken zonder dat je er ooit iets voor heb gedaan in kwade zin..
geloof me ik kan het wel begrijpen, want ik zit er bij als we die vragen krijgen.mensen vragen of ik onderdrukt word, of ik niet bang ben dat mijn kinderen ontvoerd worden, of voorzichtig word geopperd dat mishandeling vaak voorkomt, en ga zo maar door. vooroordelen hoeven zeker niet altijd met afkomst te maken hebben. maar mensen kunnen ook vooroordelen hebben wanneer ze iemand zien die er armoedig uit ziet, ga jij maar eens met een chaotisch uiterlijk een winkel in, kijken ze je soms zo weg, kom je verzorgd terug, dan willen ze je graag helpen. (een klein voorbeeld) maar verder moet ik wel zeggen dat mijn man heel open is, en met iedereen praatjes maakt, hij heeft meer contacten hier in de buurt dan ik. ik denk dat het ook eraan ligt hoe je er zelf mee omgaat, en hoe je de mensen benaderd maar ik weet ook dat in andere culturen ook met vooroordelen naar hollandse mensen gekeken word, dus het is ook wederzijds. vandaar dat ik zo jammer vind dat mensen nu allemaal mekaar uit de weg gaan, en afgaan op wat de media zegt. in plaats van eens te praten met mekaar, informeer eens bij die mevrouw of meneer van andere afkomst hoe hun de dingen doen, nodig mekaar uit voor een kop koffie. als mijn zoon thuis komt met het verhaal dat iemand in zijn klas heeft gezegd van rot op naar je eigen land, dan doet dat mij net zo pijn. en word ik net zo boos. maar ik zeg hem ook dat het de domheid van die ander is, en dat je er beter om kan lachen en niet reageren, zo`n reaktie verwachten ze niet. en achteraf hoor je dat de hele klas het belachelijk vind, dus het is maar 1 persoon en niet een hele groep. en dat geld ook voor veel uitspraken die gedaan worden, die komen niet van een hele bevolking, maar van een klein gedeelte.
dat is heel erg, en dat soort verpest het voor een hele groep. mijn schoonzus is vermoord door een ned. jongen. gelukkig dat mijn schoonfamilie niet iedereen over 1 kam scheren nu goh patricia, jij haalt even een heel mooi voorbeeld van vooroordelen naar voren. duitsers, en dan zie ik vaak regelrechte haat, mensen kunnen dan zulke harde dingen zeggen, dat ik weleens denk of ze er wel over nadenken wat het betekend wat ze zeggen
Ik ben Arubaanse en mijn man is een Nederlander. We hebben maar 1 keer in bijna 4 jaar dat we samen zijn, te maken gekregen met discriminatie. We waren in het dorp aan het lopen en toen zei een man tegen mijn vriend: "Leuk dat je je hond ook uitlaat". Mijn vriend wou hem in mekaar slaan, maar ik hield hem tegen. Maar gelukkig vinden de families het prima, en daar gaat het mij om.
heel grof zeg deze opmerking ach je schrikt wel, maar de mensen hebben nu eenmaal hun mond snel open, vooral als ze iets zien dat niet aan het idee van wat hun "normaal" vinden voldoet iemand die heel mager is, krijgt soms op straat van wildvreemden te horen, jij hebt zeker anorexia en ga als je een dik postuur hebt, maar eens op straat wat eten, heb wel eens gehoord dat mensen zeiden; "toe maar dat kan er ook nog wel bij" toen ik 23 was en met mijn kindje op straat liep, kreeg ik eens te horen, een kind met een kind (ja ik zag er jong uit, maar om dan zo`n opmerking te maken) iemand met een dure auto, daar denken de mensen van, zal wel niet eerlijk zijn, of is zeker van papa, of van de bank vooroordelen zijn er overal, helaas, maar het zegt mischien meer over de mensen die ze hebben, die zijn denk ik niet tevreden over hun eigen leven, en halen daarom liever andere mensen omlaag
Mooi gezegd Noura! Even een vraagje voor degene die raar aangekeken worden. Komen jullie uit een dorp want volgens mij zit daar wel een groot verschil in hoe mensen reageren.
Ik ben zelf trouwens een buitenlander waar ik woon (in Duitsland) en ik heb hier gelukkig alleen te maken met 'positieve vooroordelen' (weet je wel: Nederland is gezellig en klein, Frau Antje, iedereen eet kaas, iedereen zit aan de hash). Maar als het negatief zou worden dan zou ik toch wel even uit mijn slof schieten denk ik. @Melle, dat kom ik nou nooit tegen, een Nederlandse met een Russische vriend. Het is bijna altijd omgekeerd. Leuk zeg!
Mooi gezegd Noura. Wat je ook doet of hoe je ook leeft, het is toch nooit goed...er zijn altijd mensen die commentaar moeten hebben. Laat mensen toch lekker in hun waarde... Mijn vriend komt uit Nigeria en gelukkig valt het bij ons wel heel erg mee met de vooroordelen. Mijn ouders en broertjes vinden hem echt heel leuk. Mijn oma heeft wel heel veel kwetsende dingen gezegd over mijn vriend en ons kindje, nou daar ben ik dan ook helemaal klaar mee. Ik ga er af en toe nog wel naartoe maar mijn vriend niet en ik heb ook zoiets van ze hoeft ook niet teveel betrokken te zijn in het leven van ons kindje. Maar over het algemeen vind iedereen hem een leuke, gezellige en spontane jongen. Ik ben gelukkig met hem...en daar gaat het toch om......... Liefs Maartje
@ Chebu Inderdaad meestal zie je het andersom! Maar ben superblij met mijn Russische vriend. Hij is wel erg 'vernederlandst' hoor(woont hier 12 jaar). Praat met Rotterdams accent en zn moeder (woont in Rusland) zegt ook dat hij steeds meer een Nederlands accent krijgt hahaha
Leuk zeg! Nog plannen om met de kleine naar Rusland te gaan? Mijn schoonouders wonen in Kazachstan en we wilden eigenlijk in de zomer van 2009 gaan.
Ik ben Nederlandse en kom uit de Randstad, maar heb een paar jaar geleden mijn (inmiddels) man leren kennen, die een oostenrijkse boerenzoon uit traditioneel rooms-katholieke familie is... Mijn familie heeft hier nooit een probleem van gemaakt, mijn schoonfamilie heeft wel ff flink moeten slikken (maar ja, hebben ook nog een tijd bij hun in huis gewoond ). Grootste 'probleem' voor m'n schoonfamilie was echter niet dat ik buitenlandse ben, maar dat ik niet katholiek ben en uit stedelijke omgeving kom. Inmiddels zijn ze wèl heel blij met me (doe - voor m'n schoonfamilie -meer aan katholieke traditie dan m'n man lief is ), allen is vooral m'n schoonvader nog steeds bang dat ons zoontje (nu 1,5) niet goed duits/oostenrijks zal leren, omdat ik consequent nederlands met hem praat. Maar ja, zelfs m'n man is daar toch wel een beetje bang voor. Moet ie maar meer met z'n zoon praten (man kan geen nederlands, praat ook nog steeds duits met hem), zeg ik hem dan! Ze vergeten dat verder alles om ons heen (tv, radio, buren, etc.) duitstalig is en dat het juist moeilijk zal zijn hem goed nèderlands te leren! Ik krijg nu al (na 4 jaar Oostenrijk) steeds vaker commentaar van familie/andere NL-ers dat ik al een aardig oostenrijks accent begin te krijgen als ik nederlands spreek...
Ik denk dat we volgend jaar naar Rusland gaan. Dit jaar komen ze hier naar toe, omdat we ook nog een nichtje verwachten! (zn zus woont ook in NL)
hier is het een klein beetje gemixt mijn vriend is half hongaars ik ben nederlands. toch merk ik het wel aan mijn vriend met zijn doen en laten. als er iemand op visite is moeten ze perse blijven eten dat is typisch iets hongaars dat heeft hij ook van zijn moeder. het zijn van die kleine dingetjes die hij toch anders heeft meegekregen.
Wij zijn allebei Hollands, maar mijn man heeft een donker kleurtje van zichzelf. In de plaats waar ik vandaag kom (lees zeer christelijk klein dorp) werden we behoorlijk nagekeken en als ze dan hoorden dat mijn man plat praatte dan werd er recht in ons gezicht gezegd "Oh dacht dat hij Turks was".
tja ik ben met een marokkaan en we wonen in een klein dorpje.de vooroordelen zijn er genoeg.maar trek me er vrij weinig van aan.
Ik las voordelen ipv vooroordelen ik zie ook alleen maar voordelen van een gemixt relatie. Veel spannender hoor. Mijn man is latino! We voeden onze beeb ook 2 talig op. Reden waarom mensen wel kijken is omdat ik een stukkie langer ben en gewoon omdat we er saampjes leuk uitzien en een mooie beeb hebben gemaakt. Toch leuk mix kindjes.