Laatste 2 weken voor 50% AT basis

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Candle26, Sep 8, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Candle26

Candle26 Niet meer actief

Goedenavond,

Ik moet nog 2 weken werken tot mijn zwangerschapsverlof op 19 september ingaat. Ik ben vanaf afgelopen vrijdag voor 50% op AT basis aan het werk. Dit betekent dat ik voor 50% in principe ziek gemeld sta. Heeft dit nog consequenties wat betreft mijn uitkering, of krijg ik hierover nog vragen/bericht vanuit UWV?

Groetjes Candle26

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Candle26,

Je wilt weten of het van invloed is op je zwangerschapsuitkering wanneer je in de tijd voor je verlof voor 50% ziek bent.

De hoogte van je zwangerschapsuitkering is een gemiddelde van je salaris bij de laatste werkgever. Daarbij wordt normaal gesproken gekeken naar de laatste twaalf kalendermaanden. De voorafgaande maand of vier weken (ligt er aan of je werkgever je per maand of per week/4weken betaalt) telt daarbij niet mee.

Heb je er korter dan een jaar gewerkt? Dan wordt het gemiddelde berekend over de periode waarin je wel in dienst was. De periode waarover UWV het gemiddelde berekent, noemen we de referteperiode

Was je loon in de referteperiode lager door ziekte? Dan laten we dit lagere loon buiten beschouwing en berekenen we de hoogte van je uitkering op zo’n manier dat je lagere loon door ziekte niet van nadelige invloed is.

Actuele informatie over de berekening van je zwangerschapsuitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page