Twijfel over vlees..

Discussie in 'Gezondheid' gestart door PamPapilio, 19 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Ik weet dat rauw vlees niet mag tijdens de zwangerschap en dus een biefstukje ook geen goed idee is tenzij je m kei en keihard doorbakken nog eetbaar vindt :)

Maar waar ik zo over twijfel is roze vlees.. dus bijv. een varkenshaasje? is dat nou rauw of gaar?

Voor zover ik weet hangt t ertussenin maar of dan de schadelijke bacterien nog leven?

Wilde het even checken voor de feestdagen aangezien een stukje varkenshaas met gourmetten toch wel erg lekker is ;) al mis ik t niet als t niet mag hoor! :)

Oh en weet iemand of er in kruiden-smeer-kaasjes wel eens rauwe melk kan zitten? zoals de boursin, paturain en crefee van de lidl? Kon het op die laatste namelijk niet vinden hoe de melk gebruikt was!

2. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    je mag die kaasjes wel hebben zolang er geen au lait cru* op staat haha
    wat een gedoe he om alles in de gaten te houden...

maar je mag best nog wel wat dingen hebben hoor..

3. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Ja dat weet ik, en in de nederlandse inhoud dinges moet dus geen rauwe melk staan of er moet juist gepasteuriseerde melk staan..

Maar zoals bijv. die van de lidl.. in de kleine kuipjes die ze hebben stond op gepasteuriseerde melk (wat een woord, schrijf ik vast niet goed :D ) maar op de grotere verpakkingen stond niets over melk!

Alleen "verse kaas".. ja, daar heb ik wat aan..

Ik heb t toch maar meegenomen want de kleinere verpakking is tzelfde spul als de grote.. maar ik denk vraag toch nog ff na aan de kenners of t er uberhaupt ooit inzit in die kaasjes ;)

Van brie etc weet ik t wel.. maar deze gewoon totaal niet! :)

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Vlees moet echt goed gebakken zijn wil je de kans op bacterien echt op nul krijgen. De kans op bacterien bij een lichtroze varkenshaas is echt heel klein maar niet helemaal nul. Ik heb van de week wel varkenshaas gegeten maar mijn man had er wel voor gezorgd dat ie goed warm is geworden en nog maar een heel klein beetje roze.

In Nederland kun je alle kaas (of kaasproducten) uit de supermarkt gewoon eten behalve als er expliciet 'rauwe melk' of 'au lait cru' op staat. Heel makkelijk dus.
    Staat het er niet op = lekker eten
    Staat het er wel op = niet eten
    Verse kaas is niet hetzelfde als rauwe melk. Je mag ook gewoon belegen of jonge kaas eten... dat is ook verse kaas! :D

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

sluit me hier helemaal bij aan. van die varkenshaas twijfelde ik ook altijd. heb hem in een restaurant dus ook maar nooit op voor de zekerheid

6. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Hmmz..

Dan neem ik t risico maar lekker gewoon niet! :D

Of ik bak m idd gewoon door, is met een klein stukje op bijv. een gourmet toch snel gedaan..

thanks voor de antwoorden! :D

En zeker over die kaas want als er helemaal niks over de melk stond vond ik t toch wat eng ;) maar nu ik weet dat t er echt opstaat als t wel rauwe melk is weet ik dat ook weer :)

7. Doosje77

Doosje77 Fanatiek lid

15 nov 2009
    1.762
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het laatst opgezocht en paturain en boursin (Lidl weet ik niet) kan je gewoon eten. Ook Mon Chou en Phillidelphia.

Moest het even weten, want m'n schoonouders proppen me altijd vol met Franse kaas (met de Kerst) en ik kan nog niets zeggen....hihi

8. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Varkenshaas schijnt sowieso veel minder gevaarlijk te zijn dan biefstuk, maar vraag me niet waarom?
    Ik heb het aan het begin van mijn zwangerschap gegeten in een restaurant en daar kwam de kok speciaal uitleggen dat varkenshaas weliswaar roze van binnen kan zijn, maar dat het gaat om het feit dat het goed doorverwarmd is (dus niet koud van binnen). Dan schijnen alle bacterien er al uit te zijn. Bij biefstuk gaat dus niet, want dan schroei je de buitenkant wel dicht, maar de binnenkant blijft rauw of zoiets...
    Blijft een beetje vaag, maar hoop dat je er wat aan hebt! Ik eet trouwesn ook biefstuk op de gourmet, hoor, alleen dan helemaal doorbakken (terwijl ik het het liefst helemaal rood van binnen zie!)
    Geniet er iig van!

9. natascha25

natascha25 Bekend lid

1 nov 2005
    732
    0
    0
    hmmm het water loopt me in de mond. Nog even geduld en dan weer een lekker biefstukje hhaha. Maar varkenshaas eet ik ook gewoon hoor. Niet wekelijks maar als we uit eten gaan dan vind ik dat het lekkerst nu ik geen biefstuk mag. Maa hetzelfde als zalm eet ik ook gewoon. Niet al het vlees of vis is besmet je moet het niet te rauw eten en biefstuk kan je beter helemaal laten. Zalm eet ik van de visboer of uit de diepvries maar zodra het ontdooit is eet ik het op als het warm is gaan de bacterien hun gang en dan is de kans op besmetting groter.

10. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Zalm lijkt me sowieso niet echt gevaarlijk toch? iig, als je t gewoon goed gaar maakt.

En biefstuk is idd niks.. moet er niet aan denken die te eten als hij helemaal doorbakken is :) denk dat je er dan iemand mee dood kan slaan! hahaha

En natuurlijk is niet al t vlees besmet, maar als net dat ene varkenshaasje t wel is en de kern is dus niet heet genoeg geweest zit je mooi wel!

Er blijft dus nog enige onduidelijkheid over zover! :D

11. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Dit vond ik net op de site van het voedingscentrum..

"Goed verhitten van vlees en groente neemt het risico op toxoplasmose weg. Vlees dat van binnen rauw blijft (rosé), is dus niet volledig veilig."

Ik neem het risico dus maar gewoon niet :)

Wel valt t me nu pas voor t eerst op over het groente deel.

groente verhit ik niet altijd (denk aan rauwe andijvie stampot, sla en tomaten etc) zijn die met de groente goed te wassen veilig te krijgen of zit dit nooit in groente uit de winkels..

Of is dat weer iets om beter te vermijden?

12. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    En mag ik dan ook geen carpaccio! I love carpaccio!
    Carpaccio met mozarella en pijnboompitten...
    AARGH!
    Mag ik zeker niet?? :(

13. natascha25

natascha25 Bekend lid

1 nov 2005
    732
    0
    0
    nee

14. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    hoewel t antwoord al duidelijk gegeven is, dat mag ZEKER niet!!

Maar wat ik ff raar vind... heeft je verloskundige dat dan niet gezegd/uitgelegd of een foldertje gegeven of gestuurd waar dat instaat???

is zeker in de eerste weken toch heel belangrijk om te weten!

15. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Ze heeft wel gezegd idd dat rauw vlees niet mag...
    Ik hoopte alleen opeens dat carpaccio misschien toch niet daar bij hoorde..:(
    Het spijt me maar carpaccio+ik= LOVE!

16. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Tsjah, als er iets rauw vlees is is dat t wel :D

dus als ik jou was zou ik ff een andere verslaving gaan zoeken qua eten ;) hihi sterkte ermee.. :p

17. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik eet ook hééél graag carpaccio... En nog véél liever filet americain!!! Ik heb zelfs al regelmatig gedroomt over een broodje filet americain met uitjes. Hihi.
    Maarja alles voor je beebje he!!! ;) Mis het wel écht, als ik bevallen ben dan mogen ze wel een kilo filet en een kilo carpaccio gaan halen voor me. :p

Deel Deze Pagina