Als ik zo'n week of 25 in verwachting ben moet ik vanuit mn werk deelnemen aan BHV cursus. Ik ben zelf BHV-er en het gaat om 1 hele dag, waarvan 1 dagdeel bestaat uit reanimeren (op een pop) Rautek greep, Heimlich, stabiele zijligging en andere zaken,die oefen je op collega's Het andere dagdeel is onder andere brandjes blussen met slanghaspel en brandblusser (groot model) Ik zit nu sterk te twijfelen in hoeverre ik aan de onderdelen mee ga doen. Ik ben van mezelf zwaar en merk tot nu toe niet heel veel van de zwangerschap, wel ben ik echt moe en krijg ik soms wat buikpijn als ik veel heb 'gesjouwd' op mn werk (werk in de zorg) Wat is verstandig?? Wel reanimeren enzo?
Van te voren even bespreken met degene die cursus geeft. Alleen brand blussen zou ik niet doen, vanwege de rook etc. Ik ben ook bhv'er en er zat wel eens een zwangere in de groep. Deze deedt wel mee maar dan niet op volle kracht zeg maar. Succes!
Je kunt overal aan mee doen.. als je niet overal aan mee wilt / kunt doen dan ben je niet inzetbaar als BHV-er en dan moet je van de oproeplijst af. Je doet of alles of niet. De rook is verder niet schadelijk, je blootstelling is zo kort.
Ikzelf heb ook niet echt moeite met het brandbestrijdingsgedeelte. Maar meer met het op mn knietjes reanimeren en mond-op mondbeademing, zit mn buik toch aardig knel. En met een collega de Rautek doen en haar/hem over de vloer slepen lijkt me ook niet echt een strak plan. En de heimlich op elkaar oefenen lijkt me ook niet zo geweldig...
Hier BHV gedaan toen ik 9 weken zwanger was en toen heb ik alles gewoon mee gedaan. Nu met 20 weken kinder EHBO gehaald maar daar gaven ze zelf al aan dat als ik iets niet kon (de lotussen waren gewoon volwassenen) dat het niet hoefde en het 'theoretisch' mocht. Echter, volgensmij kan alles prima, alleen de buikstoot/heimlich gewoon wat zachter (met pop) en de rautek tot zittend en dan niet omhoog komen. Zoiezo mag dat toch helemaal niet met een echt persoon? Hier niet iig... Beademen ed lijkt me geen probleem. Miss mag de pop anders op tafel als je anders niet meer omhoog komt?
Ik zou gewoon gaan en op de dag zelf bekijken wat je wel en niet kunt doen. Ik kan me voorstellen dat Rautek en reanimeren even niet zo fijn is. Misschien lukt het wel en dan kun je meedoen. En anders sla je over. Bij onze EHBO deden we bij dit soort tijdelijke 'problemen' (sorry, past niet bij een zwangerschap maar kan even niet op een ander woord komen) dat de 'gebleseerde' persoon aanwijzingen gaf aan iemand die de handelngen wel kon uitvoeren. Dan laat je toch zien dat je het wel kunt als het nodig is en je straks niet meer zwanger bent. En dan kan je diploma ook gewoon verlengd worden.
Je moet je wel realiseren dat een BHV diploma betekent dat je ook als BHV-er ingezet wordt en wanneer je niet alle handelingen zoals gevraagd van een BHVer kunt uitvoeren, dan moet je niet als zodanig ingeroosterd worden. Een diploma halen is één ding, inzetbaar zijn is een ander. Bedenk je wel dat jouw inzet van levensbelang kan zijn. Denk je dat je het niet (volledig) kunt, laat dit dan weten aan je manager / teamleider zodat hij of zij maatregelen kan treffen.. vooral wanneer je nog wel avond of zelfs nachtdiensten werkt! http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CC8QtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DCEAjVyVNffM&ei=HI75UIO_IYWN0wXQvIAI&usg=AFQjCNHTI86e-ozQwjHJXJxI575uOyN3cg&sig2=uu3qwlZm26GWOz510xMOPg&bvm=bv.41248874,d.d2k
Eens met cygnet2. Als je niet 100% mee kunt doen met de cursus is het niet eerlijk to. Mensen die van jou als bhv-er afhankelijk zijn in geval van calamiteiten. Dus of je doet alles, of je laat je van de lijst halen en gaat er na de bevalling opnieuw voor.
Waar ik mijn BHV heb gedaan stond in de uitnodiging dat t niet de bedoeling was om de cursus te volgen als je zwanger was. Ik was op dat moment nog geen 10 weken, dus heb niks gezegd, maar verder zwanger mocht ik dus niet meedoen. Gewoon de regel van t bedrijf. Dus check ook ff of zij bezwaren hebben.
Als je zwanger bent, ben je inderdaad niet (volledig) inzetbaar als BHV-er. Maar daar gaat de vraag dus niet over. Als je de herhaling niet volgt, verloopt je diploma en moet je de cursus opnieuw doen. En dat is onzin. TS is zwanger, ze is niet ineens achterlijk geworden ofzo. Na haar zwangerschapsverlof is ze gewoon weer volledig inzetbaar als BHV-er. Als ze nu geen herhalingscursus zou mogen volgen, is ze na haar verlof dus niet meer als bhv-er in te zetten. Dus voor je reageert: het gaat hier om het volgen van een cursus, niet of ze op dit moment als bhv-er ingezet kan/mag worden.
Ik snap je tupp, maar ts heeft twijfels of ze de cursus wel of niet kan doen. Ze denkt sommige onderdelen niet te kunnen doen. Als dat idd zo is dan is het een leeg diploma en heeft ze dus niet kunnen trainen voor levensreddende handelingen die wel van haar, in haar hoedanigheid als bhv_er, wel van haar verwacht worden. Je kunt namelijk niet laten zien dat je nog steeds over die vaardigheden beschikt op dit (zwangere) moment. We spraken enkel onze zorg daarover uit.
je moet op de dag kijken wat wel/niet lukt. Ik heb vorig jaar ook gewoon mijn bhv gedaan, alleen het reanimeren zelf niet omdat ik echt last van mijn rug had als ik zo op de grond zat, maar heb er wel bijgestaan weer en geholpen waar ik kon.
Tja, levensreddend handelen op basis van een bhv-cursus is natuurlijk sowieso een illusie. Misschien ben ik door eigen ervaring wat cynisch geworden. Maar het is pure schijnveiligheid, in mijn ogen. In geval van brand gewoon moeten we er gewoon voor zorgen zo snel mogelijk de meute buiten te krijgen. En bij ongelukken die je niet met gezond verstand kunt oplossen, heb je al minimaal een goede EHBO-er nodig. BHV schiet dan toch ernstig te kort. Maar dat is een andere discussie. De vraag of de werkgever TS tijdens haar zwangerschap en verlof door andere bhv-er laat vervangen, is in mijn ogen ook een andere discussie. Als het goed is, is zij niet de enige bhv-erop haar werk. Dus voor de duur van de zwangerschap, zijn er anderen die het overnemen. Als het nu de basiscursus is, dan vind ik het een ander verhaal. Maar het gaat hier om een dagje opfrissen van dingen die ze allan geleerd heeft en al vaker heeft geoefend. Van één keertje niet volledig deel kunnen nemen, zal ze heus niet ineens de basisvaardigheden vergeten.
Ik heb toevallig komende week een herhalingsdag van de BHV, maar ik ga dingen echt theoretisch doen. Ik zie het niet zitteom de pop nu op de grond mom beademing ed te geven. Ook bij het banden blusse kom ik even niet in de buurt (vind ik nu overigens ook veel te koud!)
Ik ga eens kijken of ik de firma die cursus geeft kan mailen of bellen... Wil momenteel het beste voor mn ukkie
Levensreddend handelen op basis van een BHV cursus kan wel degelijk. Een collega heeft nog niet zo lang geleden succesvol gereanimeerd en herkende de hartaanval door een film uit de cursus. Verder zou ik de cursus ook gewoon mee doen. Als je het niet doet zal je de hele basiscursus overnieuw moeten doen na je zwangerschap. Nou heb je bij ons geen keuze. Alle medewerkers zijn BHV opgeleid omdat wij in de nacht alleen werken. BHV is dus verplicht. Er zitten regelmatig zwangere dames bij de cursussen en die doen alles mee. Ik zou het aangeven bij mijn leidinggevende en met haar overleggen. Bij de cursus zou ik alles proberen en gaat het niet dan stop je.
Ik heb de herhalingscursus pas geleden gedaan met 24 weken en bekkenklachten. Besproken met leidinggevende maar werd toch echt vriendelijk verzocht wel naar de cursus te gaan, zij gaf o.a. als rede dat anders mijn certificaat zou verlopen en ik opnieuw moest beginnen. Reanimeren heb ik iets korter gedaan dan de rest. Bij de grepen heb ik de aanwijzingen gegeven. Bij het blussen naar de theorie geluisterd en van afstand toegekeken en vervolgens bij het ontruimen ook vooral goed opgelet. Ondanks dat ik veel aangepast deed vond ik de hele dag best pittig en had achteraf veel meer moeite met lopen, maar goed dat komt natuurlijk ook omdat ik al bekkenklachten had en dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn. De mensen van de opleiding vonden het trouwens allemaal totaal geen probleem dat ik kwam ondanks de beperkingen! Kan me voorstellen dat dat bij de basiscursus anders ligt.
Ik heb laatst een ehbo cursus gehad op school. En met mij mochten ze niet de stabiele zijligging doen. Maar ik mocht dat wel bij anderen. Ook anderen van een stoel aftillen en zij mij mocht niet. Ik mocht dus niet álles doen. En reanimeren vond ik erg zwaar om te doen. Ik voelde dat erg goed in mijn buik en ik vond dat niet prettig. Maar het mocht wel. Het kon geen kwaad. Maar vond het gewoon echt niet prettig aanvoelen. Dus ik heb het de laatste weken van de cursus ook niet meer gedaan. Gelukkig kon ik op school zelf kiezen of ik dit jaar examen er in deed of niet. Ik heb op dit moment ervoor gekozen het niet te doen. Maar het kan natuurlijk zijn dat jij helemaal geen last hebt van je buik als je reanimeert.
Twee keer een herhalingscursus gehad tijdens 30 en 22 weken zwangerschap. Heb de reanimatie gewoon (kort) mee gedaan. De andere oefeningen zolang dat ging,heb geen slachtoffer gespeeld. Geef gelijk bij de instructeur aan dat je ivm zwangerschap niet aan alles mee kunt doen maar zo veel mogelijk probeert! Denk om jezelf! Ik had allebei de keren begrip en het was geen enkel probleem. Succes!