Ik zit met een vraag/zorg, maar vind het vrij genant om erover te beginnen tegenover de verloskundige. Al sinds 10 weken zwangerschap heb ik last van een zwaar gevoel "van onderen" en het gevoel dat mijn schaamlippen van tijd tot tijd gezwollen zijn. Ik ben daar toen wel over begonnen bij mijn verloskundige en kreeg te horen dat de bekkenbodemspier wat verslapt is (nu mijn tweede zwangerschap) en dat de bekkenbodem(spier?) op een ader kan duwen, waardoor de boel wat opgezet raakt tijdelijk. Nu is mijn zorg dat mijn schaamlippen en het gebied tussen vagina en anus doorlopend opgezet is. Zodanig, dat het daar paars is en ik bloedvaten zie zitten. Walgelijk lelijk, al zeg ik het zelf. Ik werd er zelfs vragend op aangesproken door mijn moeder dit weekend in de sauna, dus ook voor anderen zichtbaar. Het trekt ook niet meer weg. En sinds het weekend is er ook heel duidelijk een ader zichtbaar met vertakkingen helemaal bovenaan mijn linkerbeen, van mijn vagina naar beneden (de ader is opgezet). Ook dit is niet meer weggetrokken afgelopen dagen. En helaas ook (denk ik) zichtbaar voor anderen. Behalve dat ik erg onzeker wordt van wat andere mensen wel en niet zien als ik in badpak loop, maak ik me toch ook wel een beetje zorgen of dit normaal is, of het nog erger kan worden gedurende de zwangerschap en of het weer weg zal trekken op termijn. Ik hoop dat je mij antwoord kunt geven en of het nodig is om dit met de verloskundige te bespreken of te laten zien. Alvast bedankt voor het lezen en meedenken, groetjes, Nathali
HOi nathalie, Heel vervelend! Ik denk dat het een spatader is en hoe vervelend het ook is, het is verstandig dit aan je verloskundige te laten zien. Je kan er helaas er weinig aan doen...... Wat je kan proberen maar dat zal met het komende warme weer niet altijd even prettig zijn maar doe een strak broekje aan met pijpjes en doe er een dik maandverband tussen dan geef je tegen druk dit kan prettiger aanvoelen en niet zo'n zwaar gevoel geven. Imke