Ik heb aan de VK op het forum gevraagd of er ook iets is waar ik op moet letten ivm mijn hypermobiliteit, maar zijn er hier ook dames met ervaring van hypermobiliteit en zwangerschap? Ik ben heel erg nieuwsgierig hoe het jullie vergaan is. Ik heb namelijk geen idee wat de gevolgen van hypermobilitiet en zwangerschap zijn. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Hoi, Ik heb 2 jr geleden een hele tijd fysiotherapie gehad ivm rugklachten. De fysiotherapeut gaf aan dat ik hypermobiel ben. Ik heb toen een hele tijd gesport en mijn ervaring is dat door beweging mijn (rug)klachten beperkt zijn. Nu tijdens mijn zwangerschap (31 wkn) heb ik nergens last van! Bewegen helpt bij mij het beste! Succes! Groetjes Eva
Dank je wizard, ik sport idd 3x per week en dat helpt mij ook goed, maar ben toch benieuwd naar de ervaringen. Ik weet al bijna 15 jaar dat ik hypermobiel ben en het heeft gewoon zijn beperkingen.
Hi, Ik ben ook hypermobiel, ik heb tot nu toe nergens last van was erg bang dat ik BI zou krijgen maar tot nu toe nog niet kan nog wel ben er nog niet. Zo far zo good Volgens mij mag je gewoon thuis bevallen ik heb hier niks over gehoord dat niet mag.
ha wat leuk ik ben ook hypermobiel! Ik heb het aan de vk en op de zwangerschapsgym gevraagd en beiden zeiden dat het niet te voorspellen is hoe het zal verlopen. Ik was ook bang voor bi maar tot nu toe heb ik geen extra klachten. Wel merk ik dat ik weer goed op mijn houding moet letten maar daar helpen de Cesaroefeningen goed tegen. Oh ja ze zeiden wel dat het voor de bevalling in het algemeen in je voordeel werkt omdat het bekken makkelijker opschuift. Hehe zou ik er eindelijk eens voordeel van hebben . En ja ik mag gewoon thuis bevallen.
@ Lientje: Wat is hypermobiliteit? Hypermobiliteit wordt ook wel hyperlaxiteit of overbeweeglijkheid genoemd. Bij hypermobiliteit is er sprake van overbeweeglijke gewrichten doordat het ondersteunende weefsel (kapsels en ligamenten) minder stevigheid biedt dan het behoort te doen. Hypermobiliteit is een erfelijke aanleg; ongeveer 10% van de mensen is hypermobiel. Hypermobiele mensen kunnen vaak bijzondere trucs met ledenmaten, tenen of vingers die de meeste mensen in hun omgeving niet na kunnen doen. Ook kunnen hypermobiele mensen meerdere gewrichten verder doorbuigen zoals bijvoorbeeld de ellebogen of de knieën. Hypermobiliteit hoeft niet persé in alle gewrichten voor te komen. Dat kan wel, maar het komt ook voor dat het bijvoorbeeld alleen maar de gewrichten van armen, benen of rug betreft. Veel mensen die hypermobiel zijn hebben er geen klachten van. Je kunt er ook probleemloos oud mee worden. Hoe het komt dat de ene persoon met hypermobiliteit geen klachten krijgt en de andere persoon ernstig beperkingen ondervindt, is nog niet bekend binnen de medische wetenschap. HMS wordt helaas vaak verward met gewone hypermobiliteit waardoor een verkeerde diagnose wordt gesteld.
Wat is hypermobiliteit? Hypermobiliteit wordt ook wel hyperlaxiteit of overbeweeglijkheid genoemd. Bij hypermobiliteit is er sprake van over beweeglijke gewrichten doordat het ondersteunende weefsel (kapsels en ligamenten) minder stevigheid biedt dan het behoort te doen. Hypermobiliteit is een erfelijke aanleg; ongeveer 10% van de mensen is hypermobiel. Hypermobiele mensen kunnen vaak bijzondere trucs met ledenmaten, tenen of vingers die de meeste mensen in hun omgeving niet na kunnen doen. Ook kunnen hypermobiele mensen meerdere gewrichten verder doorbuigen zoals bijvoorbeeld de ellebogen of de knieën. Hypermobiliteit hoeft niet persé in alle gewrichten voor te komen. Dat kan wel, maar het komt ook voor dat het bijvoorbeeld alleen maar de gewrichten van armen, benen of rug betreft. Veel mensen die hypermobiel zijn hebben er geen klachten van. Je kunt er ook probleemloos oud mee worden. Hoe het komt dat de ene persoon met hypermobiliteit geen klachten krijgt en de andere persoon ernstig beperkingen ondervindt, is nog niet bekend binnen de medische wetenschap. Het hypermobiliteitssyndroom wordt helaas vaak verward met gewone hypermobiliteit waardoor een verkeerde diagnose wordt gesteld.
Hier nog eentje die hypermobiel is.... Helaas heb ik wel pech gehad al.... mijn heupbot was helemaal verplaatst (scheelde 3 cm). Kon op een gegeven moment de trap vrijwel niet meer op en was ik lekker in bad gaan zitten tegen de pijn en warmte lekker ontspannend.. kon ik het bad niet meer uit. (weet nu nog niet hoe ik dat uiteindelijk toch voor elkaar gekregen heb) maar goed. Was sowieso al preventief bij de fysio (heb ook hernia gehad) en zij heeft 30 minuten staan duwen en trekken (redelijk subtiel ging dat trouwens) en ik zit nu weer goed in elkaar! Alles voelt nog wel beurs, maar dat gaat ook steeds beter. Ha en dat voordeel wat stranger noemt lijkt me ideaal! Hebben we idd eens een keertje een voordeel! joepie! succes allemaal!
Hier nog eentje die hyperlax is... wat tijdens m'n vorige zwangerschap resulteerde in een verschrikkelijk pijnlijk bekken, rug en benen... kon op een bepaald moment maar vijf minuten wandelen... hoop dat het deze keer niet zo erg wordt. Mijn tante heeft het ook en zij had geen problemen tijdens haar zwangerschappen. Liefs Kirby
Nou het kan dus voor en nadelen hebben hoor ik al. Ik heb er tot nu toe niet meer last van dan anders, want het zit voornamelijk in mijn schouders, armen en knieën.