Hoi Dames, Wij hebben een ontzettende lieve kat en poes. Ze zijn rond de 7 en 8 jaar ( gechipt en geholpen ) en sinds dat mijn vriend ze heeft zijn ze nog nooit vrij buiten geweest. Hij woonde zijn hele leven in een chalet op recreatiepark en daar hadden ze een buitenverblijf waar ze konden komen als we het raam open hadden. Nu hebben we sinds een jaar een huis gekocht en ik wil toch heel graag de tuindeuren open met dit weer. Stel we laten ze los in de tuin, en ze gaan op ontdekkingstocht, hoe groot is de kans dat ze de weg niet terugvinden. Mijn vriend heeft deze twee lieverdjes uit het asiel gehaald, de dame was zwanger en gevonden, de heer is aankomen lopen. Ik vind het zo moeilijk en ik kan ook niet zonder ze, dus of loslaten en aankijken hoe het gaat, of toch maar een buitenverblijf maken ? Ik hoop echt dat jullie tips hebben.
je kan natuurlijk eerst een buitenverblijf maken ze laten verkenenn en later ze helemaal naar buiten laten.. en ls ze al een jaar binnen zitten in dat huis dan weten ze de weg terug wel te vinden
In principe zouden ze als je ze rustig laat wennen gewoon altijd weer de weg terug moeten kunnen vinden... Maar ja, lees mijn andere topic maar eens in de lounge (Jeeeeeeej, ik ben zo blij!!). Maar ik heb gewoon een domme kat. En nu mag hij voorlopig niet naar buiten maar over een paar weekjes mogen ze toch gewoon de tuin weer in. Ik ga er van uit dat ie niet twee keer dezelfde domme fout maakt. Ik kan ze niet binnen houden of moet inderdaad altijd de tuindeur dicht laten. Nu is het bij ons wel moeilijk om UIT de tuin te komen, maar als ze echt willen lukt het ze wel. De andere kat komt altijd weer terug.
als je maar zowiezo iets van 3 weken er woont en ze zijn binnen geweest kunnen ze de geur herkennen en naar buiten. zou ze wel chippen voor het geval iemand er 1 aanrijd en naar de da gaat bijv of als er 1 wegloopt(je weet maar nooit) zou dan eerst de tuindeur open zetten als je zelf buiten gaat zitten zodat ze veilig de eerste keer met jou meegaan en rustig kunnen kijken en ruiken. sommige katten gaan de tuin niet uit..en zou wel meekijken als ze in de buurt van auto's komen. sommige katten zijn niet bang en gaan dus zo op de weg zitten.. in dat geval zou ik een soort kennel maken waar ze in buiten kunnen zitten.. succes
Ik zou ze niet de wijde wereld in laten gaan. Zeker als ze dat niet gewend zijn. Ik zou duizend doden sterven vanwege verkeer, kattenhaters en overlast voor de buurt. Als ik een kat een drukke weg over zie steken, moet ik er niet aan denken dat dat één van mijn katten had kunnen zijn. Ik begrijp dan werkelijk waar niet hoe iemand dit durft. Bijna alle tuinen zijn simpel af te zetten, weet ik uit ervaring. (Voor persoonlijk advies mag je me pb'en)
Hoi, Je kunt ook eerst een kattentuigje kopen en ze daaraan doen aan een lang touw. Laat je ze zo buiten wennen. Wel erbij blijven ivm over een schutting springen. Groeten Tara
Hoi, Wij hebben een aantal weken geleden een poes uit het asiel gehaald en hun advies was om haar 6 weken binnen te houden om te wennen aan het huis. Na 5 weken hebben we haar voorzichtig in de tuin gelaten en dat ging prima. Ze is 1 keer op een grote ontdekkingstocht geweest en toen moest ik haar even zoeken, maar nu gaat ze gewoon naar buiten en komt ook gewoon weer terug. Ook als de deur de hele dag open staat met het mooie weer. Wel zorg ik er voor dat ze na het eten binnen is, want 's nachts buiten dat wil ik niet. Succes. En idd laat ze we chippen, zodat ze teruggevonden kunnen worden mocht er iets gebeuren.
Persoonlijk zou ik het niet doen. Wij hebben zelf 3 katten die nooit buiten komen. Ze zijn gewend binnen te zitten en de kans dat ze de gevaren van bijv. het verkeer niet kennen is groot. Over een maand of 2 gaan we ook verhuizen en hebben dan 2 openslaande deuren naar de tuin. Deze wil ik natuurlijk ook open zetten in de zomer dus wij gaan de tuin afzetten met gaas. Zo kunnen ze fijn de tuin in, maar kunnen niet weglopen.
Onze katten hebben de eerste 6 jaar ook bijna niet buiten gezeten. Nu komen ze wel buiten, maar alleen als wij ook buiten zijn. Ze waren in het begin vrij afwachtend en bleven goed in de tuin. Nu 6 jaar later lopen ze ook wel regelmatig voor het huis, maar dan gaan wij er meteen achteraan om ze terug te halen naar achteren. Ze lopen niet zo heel snel weg en zijn altijd wel binnen bereik.
Mijn vriend had het net over kattenhaters, ik denk toch dat we een buitenverblijf gaan maken. Het is en blijft een moeilijke keuze en ik zal altijd wel twijfelen hierover. Maar ik zou mezelf ook niet kunnen vergeven als ik gebeld word dat er iets gebeurd is met een van onze beestjes. Dank je wel voor jullie tips.
ik persoonlijk zou idd ook een buitenverblijf maken maar goed onze 6 katten zitten al 3 jaar binnen dus ja
Een verstandige beslissing. Ik vind het ook altijd erg prettig als ik me niet aangesproken hoef te voelen als er mensen schelden op loslopende katten die overal de tuinen bemesten en planten uitgraven. En sinds we onze katten alleen nog maar in onze eigen tuin hebben, ervaren we dat het niet persé meevalt... Ik kan me levendig voorstellen dat als je zelf geen kat hebt, je niet zit te wachten op de buurtkatten. Met slap vijvernet en tie-wraps span je makkelijk een onzichtbare barrière bij planten, heggen en bosjes. Een schutting kun je voorzien van een 'rolbalkje', zodat je katten er niet overheen kunnen klimmen. En zo ben je voor een paar tientjes klaar. Wij hadden de eerste zomer ook de tuigjes, maar ik was constant bezig katten uit mijn tuinmeubels te ontwarren. Nu is het heerlijk onbezorgd de tuindeuren opengooien, en nergens meer naar om hoeven kijken.
als je tuin omringt is met shutting kan je daar ook schrikdraad overspannen, dat hebben mijn ouders ook. ideaal geen vreemde katten in je tuin en je eigen blijft in de tuin
Lautjuh het word een verblijf, vriendlief gaat dit weekend kijken voor mooi hout. Ik voel me enigszins wel opgelucht nu ik de knoop doorgehakt heb.
Hier zaten we met hetzelfde. Wil ook graag de deuren open zonder op te hoeven letten dat ze niet weglopen. Heb 2 kindjes die graag buiten spelen en dus in en uit lopen. Telkens was er wel een kat die er tussendoor glipte. Mijn man heeft met mijn broertje samen een kattenren in elkaar geknutseld, ben er super bij mee Misschien is dat een idee
Die van mij wist na 4 dagen de weg al terug te vinden ( was per ongeluk ontsnapt). Maar ik geloof dat ze normaal een maandje aanhouden. Dus zit je kat/poes 1 maand in huis en je zou hem/haar los laten buiten zouden ze de weg terug moeten vinden.
mijn poesen hebben (samen met mij) de eerste 10 jaar van hun leven zonder tuin of buiten geleefd, totdat ik mijn man leerde kennen. Na een maand of 3 verhuisde ik van de binnenstad van Delft naar de kassen van Lansingerland mijn man heeft ook een megadrukke herdershond dus de eerste weken was het erg spannend hoe dit zou lopen. Na een klein maandje hebben we de katten naar buiten gelaten, der eerste keren ging de hond er als een dolle achteraan wat echt niet leuk was totdat 1 van de katten besloot om de hond op zn donder te geven en sindsdien zijn het buitenkatten. ze kennen de regels, bij de laatste keer roepen 's avonds binnenkomen anders moet je buiten slapen en als het regent naar binnen komen voor we weggaan anders zit je de hele dag buiten. nu zijn het poezen die elke dag muizen en vogeltjes thuis brengen...........wie had dat gedacht na 10 jaar op een bovenwoning