Hoi Ik hoop dat er vrouwen zijn die mijn verhaal herkennen en misschien advies voor mij hebben. Het zit als volgt; Mijn vriend en ik zijn nu ongeveer een klein jaar bezig voor ons eerste kindje. Afgelopen mei was ik zwanger, superblij waren we! Helaas was het van korte duur. Ongeveer met 7 weken kreeg ik en bloeding en ontzettend veel pijn. Het bleek een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te zijn en twee uur later lag ik op de OK. Het vruchtje zat aan het begin van de rechter eileider vast. Een kleine verkleving als gevolg van een blinde darm operatie in 2007... De gyn heeft een eileider besparende operatie gedaan en de vrucht weggehaald. Ik ben hier echt ziek van geweest en ongeveer 3 maanden lang ongesteld... in augustus dit jaar had ik weer een normale cyclus. Deze maand werd ik netjes op de verwachte datum ongesteld, dus helaas; op naar de volgende maand. Maar op tweede kerstdag kreeg ik opeens vreselijke pijn rechtsonder. Wij weer naar de SEH en tot mijn grote verbazing werd er HCG gevonden in mijn urine. Dit keer alleen 500 ipv 9000 vorige keer. Ik was erg bang voor weer een operatie, maar dat was niet mogelijk en niet nodig, omdat het te klein zou zijn. Een dag later nam de pijn iets af en was mijn HCG gehalveerd naar 250. De gyn had er geen verklaring voor. Zat het weer in de rechter eileider? OF was het een 'gewone' vroege miskraam? Was was die bloeding vorige week, was dat dan geen normale menstruatie maar al een miskraam? Waar komt de pijn dan vandaan? Ik zit nu thuis en met een hoop vragen waar de gyn geen antwoord op heeft. Ik denk dat ik me ga laten doorverwijzen naar een goede gyn in een ander ziekenhuis waar een bevriende kraamverzorgster goede verhalen over heeft gehoord. Ik ben bang dat ze me anders laten doorlopen en dit nog een keer kan gebeuren met alle gevolgen van dien. Sowieso is een operatie in het buikgebied niet goed, als kun je er niets aan doen. Heeft er iemand een advies voor mij? Liefs
Heel eerlijk? Je beschadigde eileider eruit laten halen. De kans op een nieuwe bbz in die eileider is gewoon heel groot.
Dank je wel, dat was eerlijk gezegd ook mijn gedachte.. ben je erg verminderd vruchtbaar met 1 eileider of is dat niet zo?
Nee in principe gaat je andere eileider het overnemen. Maar behouden heb je risico op weer een bbz. Ik zou eens een gesprek aangaan hierover met je gynaecoloog.
Wat super naar dat je dit mee moet maken. Ik heb in januari 2014 een bbz gehad. Linker eileider verwijdert omdat de gynaecoloog dat beter vond omdat er inderdaad anders een nog groter risico is op herhaling. Met 1 eileider kan je prima zwanger worden werd mij verteld. Na een tijd snapt je lichaam dat er een eileider weg is en neemt de ander het over. Ook als er aan de "verkeerde" kant een eitje springt. Toen mijn man en ik weer voor een kindje gingen was ik in de derde ronde zwanger en is onze gezonde jongen in feb 2015 geboren. Nu ben ik inmiddels weer zwanger en was het gelijk de eerste ronde raak. En tijdens de vroege echo kon de gynaecoloog ons vertellen dat ik zwanger ben geraakt door een eisprong links terwijl daar geen eileider meer zit. Rechts heeft het dus opgepakt. Wij zagen het gele lichaam wat het zwangerschap hormoon afgeeft in de linker eierstok zitten. Hoe bijzonder en mooi. Dus ik wil je bij deze een ervaring meegeven waarbij het dus allemaal goed gekomen is. Mijn tip: vertrouw en luisteraar naar jouw lichaam. Jij kent het als geen ander. Trek aan de bel als iets niet goed voelt. Ik wens je veel sterkte en hopelijk snel een mooie gezonde zwangerschap!
dank je wel, ik krijg er een opkikker van deze tweede keer ben ik dus door het oog van de naald gekropen, omdat het een zwangerschap van 4.5 week was (hcg 500) en m'n eileider het zelf afgestoten heeft (week lang gekrampt en hcg daalde in 3 dagen naar 80). ik was zo enorm bang voor weer een laparoscopie.... maar dus 2 maal een eug op rechts. ik heb een doorverwijzing gevraagd naar een goede gynaecoloog in een ander ziekenhuis en deze afspraak staat begin februari... we hebben dan ook besloten (uiteraard) om tot die tijd niet proberen om zwanger te worden. Ik ben benieuwd wat het advies gaat zijn. misschien wel een hsg om te kijken wat er nou precies mis is met de eileider. misschien moet hij eralsnog uit, maar dat moet dan maar. soms denk ik weleens hadden ze dat maar meteen gedaan bij de eerste eug, maar ik heb toen voor een besparende operatie gekozen... als je alles van tevoren wist. ik ben in ieder geval blij dat ik twee keer zwanger ben geraakt binnen 6 maanden ik hoop dat de volgende een goede zwangerschap is.
Wat goed dat je een nieuwe afspraak bij een andere gyneacoloog hebt gemaakt. Denk dat dat de juiste keuze is. Laat ze het maar even goed bekijken. Wel fijn dat je twee keer binnen 6 maanden zwanger mocht raken. Hopelijk gauw een mooie gezonde zwangerschap. Ik duim voor jullie en wens je veel sterkte. Voor nu een fijne jaarwisseling en dat 2017 jullie mooi nieuws zal brengen.
Wat naar dat je dit meemaakt. Helaas heb ik zoiets ook meegemaakt: een buitenbaarmoederlijke zwangerschap waarbij het vruchtje klemzat in de eileider. De eileider spaste wel, maar onvoldoende om de vrucht door te duwen. Bij mij is de eileider met vrucht en al eruitgehaald. Een nare ervaring omdat het heel snel moest worden besloten en het erg emotioneel was. Ik had er vantevoren ook nooit van gehoord dat zoiets kon gebeuren. Na de operatie heeft het een tijd geduurd voordat ik het weer wilde proberen (bang op herhaling), maar op dit moment ben ik bijna 20 weken zwanger. Ik wens je het allerbeste. Moge 2017 je brengen wat 2016 niet kon.