Genderneutraal opvoeden - herkenning?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Agter, 29 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Rosao: hoe ik denk??;) Feiten, feiten.

Kies Exact, kies een studie met perspectief! woap, woap, woap, weer vele miljoenen aan belastingcenten down the drain!

Ben trouwens gek op sherry, is maar 1 iemand met wie ik dat drink; met mijn papa!:D

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    nee, ik vind idd niet dat je er krampachtig in moet zijn. Maar dat hoeft toch ook niet. Ik ben er juist meer voor om de interesses die er zijn te laten ontplooien en daarnaast je kind (of het nou een jongen of een meisje is) kennis te laten maken met de wereld.

Maar goed, ik ben dus wel opgevoed met het idee dat ik alles kon worden wat ik wilde en dat ik daar vooral achteraan moest gaan. En nee, dat was niet vervelend.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Right... feiten zijn prima (ik ben gek op feiten, je kunt ze goed gebruiken om op creatieve wijze te krijgen wat je wilt), maar vergeet de mogelijkheden ook niet.

4. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Kennelijk heeft die insteek niet het gewenste resultaat opgeleverd. Maar dat bewijst toch niet dat het allemaal al gedetermineerd is bij geboorte?
    Het zou evengoed kunnen zijn dat je meiden gewoon op een andere manier kunt interesseren.

5. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Even over je laatste alinea: daar ben ik ook helemaal voor en zo ga ik het ook doen! Mijn kind laat ik ook zn eigen keuzes maken en zal ik stimuleren als hij iets andrs wil later dan "normaal" is in de maatschappij. Alleen gaat het mij te ver mn jongen in een rok naar school te laten gaan waardoor hij gepest wordt. Dus in grotelijnen denken we t zelfde en ik denk het gross vannde mensen hier. Alleen niet zo extreem door je jongen in een rok naar school te laten gaan...

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Weet je wat het is met deze post? Ik vind het gewoon een heel naar idee dat Thijmen later mogelijk beknot wordt in zijn keuzes als hij mensen tegen komt met dit soort denkbeelden. Ik hoop dat ik hem in elk geval weerbaar genoeg zal maken om zijn eigen plan te trekken.

@Justy: wat betreft die rok: als Thijmen dat zou willen, dan zou ik daar ook niet over staan te juichen. Maar ik zou het ook niet meteen afwijzen. Ik zou er met hem over praten, kijken waar het vandaan komt en kijken hoe we vorm kunnen geven aan wat hij wil.
    Nagellak heb ik geen probleem mee. Hij is al een keer vol trots met blauwe nagellak naar de creche/school geweest (ben even het jaar kwijt :) ). Dat vond hij overigens erg stoer ;)

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Die nagellak vind ik idd ook weer wat anders ik zie tegen die tijd wel hoe ik daar mee om ga maar die rok is voor mij note done. Maar puur omdat ik niet wil dat hij gepest wordt. Ik zou overigens ook niet alleen zeggen Nee en klaar maar wel er over praten (ligt aan de leeftijd) of afleiden.

Maar dat hij beknopt wordt in zn keuze door andere mensen in znn omgeving ga jij niet tegen houden en ik denk dat daar de schoen wringt. Jij (en ts misschien ook) gaan met welke opvoeding dan ook niet tegen dat hij beimvloed wordt door de maatschappij. ik snap t wel t is een soort vannverbeter de werled begin bij jezelf idee maar dat red je gewoon niet.

Mijn mening is dat t enige is dat je kan doen voor je kind hem of haar laten voelen en merken dat je zijn of haar keuze altijd zal respecteren...

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  9. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
  10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als meisjes op de middelbare school op een meisjesschool zitten, dan kiezen er opeens veel meer meisjes exact...meisjes en jongens zijn niet volkomen hetzelfde, denken niet hetzelfde, en als ze de 'concurrentie' aanmoeten met jongens dan haken meer meisjes af dan wanneer ze alleen maar met meisjes concurreren.

Maar dat zijn oudere kinderen. Ik vind dat met veel speelgoed en kleding die nu te koop is kinderen voordat ze zelf iets hebben kunnen bedenken al erg in hun genderhokje gestopt worden. Meer dan in de jaren 70 en 80 in elk geval.

11. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Maar die hokjes zien toch alleen de volwassenen? Kinderen hebben echt niet door dat ze meisjes speelgoed hebben of roze of blauwe kleing dragen hoor (tot een bepaalde leeftijd natuurlijk) en als ze op een leeftijd komen dat ze het wel zelf door hebben enn0 de keus kunnen maken dan kan je je kind toch gewoon vrij laten en een meisje ook blauwe kleding laten kiezen (als we t puur overkleding hebben)

Ik snap overigens wel wat je beoeld met t vergelijk van vroeger. Vroeger was er gewoon niet zo veel als nu en nu is er meer typisch meiden en jongens speelgoed. Maar of die jonge kids ook al beinvloed worden daardoor op zo een jonge leeftijd dat geloof ik niet.

Als een jongen homo wordt dan zit dat er ook al vanaf jongs af aan in. En of jij nou als moeder heeeel veel auto's aan bied... Dat veranderd toch niks....

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zijn de hormonen van leraren en artsen dan veranderd? Je ziet haast geen mannen meer in het onderwijs, en er studeren meer vrouwelijke artsen af dan mannelijke. Is daar dan een hormoonomslag geweest?

Nederland heeft erg weinig mannelijke verplegers en erg weinig vrouwelijke hoogleraren, in vergelijking met andere landen. Dat ligt echt niet alleen maar aan de Nederlandse hormonen. Die spelen wel een rol, maar verwachtingspatroon van je omgeving speelt even goed een rol.

Neem daarbij dat dankzij een paar pedogriezels 'vrouwenberoepen' zoals de kinderopvang zich weer helemaal gaan sluiten voor mannen...

13. zogelukkig

Wie vergeet wat?

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je als meisje vanaf je geboorte al in het roze gehesen bent (om de simpele reden dat de meeste kleren die te koop zijn roze zijn), als in je omgeving alle meisjes roze dragen en dingen met Disneyprinsessen er op...dan moet je toch wel een beetje sterker dan gemiddeld in je schoenen staan als kind om toch geen roze aan te trekken.

En voor jongens ook...veel mooie kleuren worden simpelweg niet gebruikt voor jongenskleding. Zie je iets leuks, dan zit er weer zo'n lullig bloemetje op of een ruche aan, waardoor het meisjesachtig is.

Het heeft volgens mij ook een beetje te maken met de verdisneyfiering van de wereld. Daardoor worden de geslachten toch weer meer in hun traditionele rollen geduwd (kijk eens een middagje disneychannel en zie hoe jongens en meisjes in die series zich gedragen). Of als je het enger wilt...het Stepford Wives-effect :)

15. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    En dan krijg je als meisje ook nog roze duplo... :cool:

16. zogelukkig

Hoe vaak wil je 1 en dezelfde post van mij quoten?

Net als ts ken jij mij overduidelijk niet. Prima, maar beledig mij niet, jij hebt geen idee hoe ik in het leven sta. Na bijna 10.000 posts zou je beter moeten weten.

Mijn denkbeelden? Ik dacht dat ik overduidelijk de maatschappij reflecteerde; dit is hoe het is -fact- maar kennelijk ben jij van het personificeren. Ik begrijp soms geen biet van jouw onderschrift; jouw inlevingsvermogen is bitter laag.

17. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Dat is waar! Daar heb je helemaal gelijk in. T is tegenwordig ook moeilijk om uniseks baby klertjes te kopen voor mensen die t niet vooraf willen weten. T punt is alleen dat t een beetje vechten tegen de bierkaai is.....

De maatschappij zit zo in elkaar en inderdaad ook t aanbod van speeltjes en kleertjes Denken de mensen die gender neutraal opvoeden dan werkelijk dat ze kunnen "vechten" tegen die hardnekkige maatschappij? Overal zullen die kinderen te maken krijgen met die maatschappij en je kan als ouders (naar mijn mening) laten merken dat je je kind steunt in welke keuze dan ook maar "opdringen" dat je eigenlijk liever hebt dat je kind tegen de maatschappelijke normen aan schopt (want zo zie ik t een beetjE) vind ik je kind negatief beinvloeden. Waarom niet gewoon je kind laten weten dat je achter zijn of haar keuze staat en that's it?

18. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Whaha wist niet een sdat dat bestond...

19. zogelukkig

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb liever dat mijn kind zelf door zijn/haar interesses en denken ontdekt dat hij/zij een jongen/meisje is. Echt jongen, echt meisje. Niet het kauwgomballen jongen/meisje van buitenaf, maar het jongen/meisje zijn van binnen uit. Niet het van buitenaf opgedrongen 'ik ben een meisje want ik heb een roze jurkje en een Minnie Mouse beker' of 'ik ben een jongen want ik heb kleren in modderkleuren en een Ben Ten brooddoos', maar het ik ben een meisje en ik vind leuk wat IK leuk vind, en ik ben een jongen en ik vind leuk wat IK leuk vind.

Want echt hoor, ook zonder kleuren in de kleren zie je bij dreumessen al verschillen tussen jongens en meisjes. Ook als redelijk neutraal opgevoed worden zal een jongetje eerder 'toettoet' roepen en eerder met een doosje over de grond schuiven en doen alsof het een auto is.
    Dat zit er al in, dat hoeft niet van buitenaf geaccentueerd te worden.

Dat is geen 'tegen de maatschappij schoppen', maar dat is eerder sterk zijn zodat je mee kunt in de maatschappij zonder jezelf te verliezen.

Deel Deze Pagina