De laatste dagen is er veel in het nieuws over de vraag naar een meer genderneutrale samenleving. Ik discussieer altijd graag (maar wel respectvol!). Nu ben ik wel heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen. Om ervoor te zorgen dat we een beetje dezelfde taal spreken: - "sekse" is het biologische geslacht, meestal man of vrouw maar er bestaan ook mensen die bij geboorte kenmerken van beide hebben. - "gender" is hoe iemand zich voelt (man, vrouw of anders) Tot nu toe gaat 'de maatschappij' er over het algemeen vanuit dat sekse en gender (vrijwel) altijd overeenkomen. Er zijn mensen die geboren zijn met een andere sekse dan hun gender. Daarnaast zijn er mensen die zich helemaal geen man of vrouw voelen maar beide of geen van beiden. Voor (een deel van) deze mensen is het niet prettig dat er bijna overal in de 'hokjes' man/vrouw gedacht wordt.
Qua taalgebruik maakt het mij niet uit hoe gemeenten en vervoersbedrijven ons aanspreken. Al vind ik "hallo iedereen" persoonlijk wel erg informeel klinken. "Beste reizigers" klinkt netter, al denk ik dan ook wel aan woonwagenbewoners. Maar het zal wel wennen. Van mij zou er ook best een soort genderneutraal persoonlijk voornaamwoord mogen komen voor wie zich niet herkent in "hij" of "zij". Ik geef toe, we hebben "het" ook nog, maar ik vind dat niet erg prettig klinken. Heel denigrerend. Wat betreft voorzieningen zoals toiletten (en in de toekomst kleedkamers???) heb ik toch wel mijn bedenkingen. Het streven is inclusiviteit, dus iedereen moet zich welkom voelen. Ik hoor ook bij 'iedereen'. Ik voel me in alle opzichten vrouw. En ik heb weinig behoefte om het toilet te delen met mensen die zich in alle opzichten man voelen. Vooral niet die mannen die graag staande plassen en dan de w.c.bril omhoog laat staan. Ook wil ik liever niet gemengd omkleden. Het is misschien oneerlijk, maar ik heb er geen moeite mee als andere vrouwen mijn deels ontblote lichaam zien. Maar ik hoef niet zo nodig tijdens het omkleden bekeken te worden door (heteroseksuele) mannen. Ik hoop dus zelf dat naast genderneutrale voorzieningen, ook toiletruimtes, kleedkamers, douches e.d. blijven bestaan voor mannen en vrouwen apart
Het mooie van taal is dat er vanzelf datgene ontstaat waar behoefte aan is. Als je iets bewust gaat bedenken, heeft dat zelden kans van slagen, helaas. Ook ik ben wel voor zo'n woord, hoor. En eigenlijk überhaupt meer van die sekseneutrale woorden. Het Engels is wat dat betreft prettiger. Bv "friend" kan op een man of vrouw duiden. Of woorden als "siblings" (hoewel "brusje" misschien in opkomst is?) en "cousin". Maar het zit blijkbaar erg in de Nederlandse volksaard (want: in de taal) om te specificeren. Ik denk dus niet dat we daar zomaar iets aan veranderen. Edit: "het" is inderdaad geen optie... Klinkt mij ook erg respectloos.
Dan heb je te vaak van die "travellers" programma's gekeken op TLC Maar als dit nou niet in het nieuws was geweest, zou het me serieus totaaaaal niet opgevallen zijn als de aanhef veranderd was, denk ik
Ik snap niet wat we mis is met 'beste dames en heren'. Als je sekse vrouw is en je voelt je ook zo, dan voel je je aangesproken door het deel 'dames'. Is je sekse vrouw, maar je gender 'man', dan voel je je misschien meer aangesproken door het deel 'heren'. Klaar is Klara. Ik krijg er soms echt jeuk van, al dat gedraai om de brei. (Sorry, ben in een niet-genuanceerde bui)
Het is nu niet het onderwerp waar ik goed op ingelezen ben maar met de info die ik heb denk ik. Mensen doe niet zo moeilijk. Ga naar de plee waar jij je gelukkig voelt en zeik niet over de bril Het is leuk hoor dat hele gender neutrale en dat er meer begrip komt voor mensen die in het verkeerde jasje zijn geboren vind ik geen slechte zaak. Alleen moet je voor een paar honderd mensen die niet zo goed weten of ze nu naar de dames of heren WC willen een heel land op zn kop zetten en in elk warenhuis, bedrijf, station of vliegveld een echtra toilet unit bouwen voor mensen die gender neutraal zijn. Ik ben mij bewust dat het onderwerp meer omvat dan naar welke WC je wil. Maar zoals het nu op mij overkomt is het een hoop bombarie voor een economisch discutabele verandering voor een zeer select groepje schreeuwers.
Nou... toiletten is nou weer iets waar ik wel wat bij kan voelen. Waarom zijn er in hemelsnaam aparte toilet-units voor mannen en vrouwen. Dat hebben we toch thuis ook niet? En waarom hangt dat aankleedkussen altijd bij de dames toiletten???? Mijn man gebruikt dat echt veel te vaak als excuus!
Thuis heb ik gelukkig alleen maar mannen die zitten plassen. Geen apart toilet nodig dus. Hooguit voor mijn schoonvader en zwager. Mee eens dat het vreemd is dat je vaak alleen bij de vrouwen een baby kunt verschonen. Tegenwoordig zie je ze trouwens ook vaak bij de invalide wc. Die is al genderneutraal.
Dat was ik even vergeten. Hier ook een zittend plassende man. Eerste wat ik doe als er bezoek ik geweest: de wc schoonmaken! Kunnen we daar niet gewoon wat aan doen? Volgens mij is 'het probleem' dan heel simpel opgelost.
Ik vind het heel goed dat mensen die geen gender hebben, of zich anders voelen dan hun sekse meer erkenning krijgen. Een gender-vrije wc vind ik dan ook geen probleem. Dat 'beste reizigers/beste mensen' gebeuren vind ik wel gewoon belachelijk. Gender-neutrale mensen willen niet aangesproken worden met meneer of mevrouw, maar ik wil niet aangesproken worden met 'mens'. En wat dan met de mensen die zich geen mens voelen maar dier? Of de mensen die zich geen mens of dier voelen maar elf of iets anders? Als je gehoor wilt geven aan dat kleine percentage mensen die zich anders voelen dan man of vrouw dan moet je iedereen meenemen. "Beste dames en heren, mensen, dieren, organismes, mystieke wezens, en in vlees gevangen zielen en geesten: Welkom in de Sprinter naar Dordrecht." - zoiets?
Eens! Dit vind ik ook overdreven: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/goedemorgen-dames-en-heren-verdwijnt-genderneutrale-aankondiging-in-londense-metro
Proest! Ontopic.. ik ben echt compleet meningloos eigenlijk. Ze gaan hun gang maar, als dat zorgt voor een gevoel van acceptatie van de genderneutrale medemens vind ik het wel best.
Behalve dan dat een man (sekse) die zich vrouw voelt (gender) en zich ook als vrouw kleed, nog steeds vreemd (en soms boos) wordt aangekeken op het vrouwentoilet. Maar ook niet naar het herentoilet wil, omdat ook daar de wenkbrouwen omhoog schieten. Dus in dat geval een genderneutraal toilet een uitkomst zou kunnen zijn?
Ik wil echt geen gezamelijke wc' s hebben. Mannen zijn zo gooor. Mijn vriend zit gelukkig maar als mijn zwager is geweest maak ik eerst de boel schoon. On topic. Ik had geen idee dat het zo erg speelde dit. Maar ze doen maar lekker, als dat de oplossing is.
Ik dacht dat dat plaatje van je gewoon maar een avatar was. Maar je bent écht een eekhoorn?! Maar serieus... Je neem toch geen aanstoot aan het woord "reiziger" of "mens"? Dat bén je toch ook?
Zo denk ik er ook over. Gisteren rtl summer night niet gezien? Blijkbaar bestaat er ook zoiets als mensen die zich geen man en geen vrouw voelen, dus die voelen zich nooit aangesproken. Ik heb respect voor transgenders, maar dit kon ik niet aanzien
Nee, ik neem geen aanstoot natuurlijk, ik ben technisch gezien ook een mens. Maar ik vind Meneer/Mevrouw, Dames/Heren beleefder. Reiziger zou ook wel kunnen trouwens. En wat dus als ik mijzelf identificeer als eekhoorn? Dan is mens dus wel beledigend? Of niet dus want ik weet dat het normaal is dat zo'n beetje de hele wereld is onderverdeeld in mannelijk en vrouwelijk, en dat het dus niet persoonlijk is als ik wordt aangesproken met mevrouw terwijl ik mij een onzijdige eekhoorn voel. (die eekhoorn is trouwens een rendier, maar dat terzijde )
Ik wil niet recalcitrant overkomen, maar mijn hemel. Wat is er in godsnaam mis met een maatschappij waarin onderscheid gemaakt wordt tussen genders? Ik geef toe: ik heb zo rond mijn 17e wel een periode van penisnijd ondervonden, gedurende welke ik me hélemaal had kunnen vinden in de ideën in de OP. Maar na een aantal decennia opgroeien en volwassen worden kan ik volmondig bevestigen dat het me geen hol uitmaakt of iemand me met 'mevrouw', 'meneer', 'reiziger', 'het' of wat dan ook aanspreekt. En ik begrijp volkomen dat er mensen zijn die qua gender in het verkeerde lijf leven, maar laten we eerlijk zijn: dat is zo'n minderheid dat men daar imho niet hele processen voor om hoeft te gooien.
Oh, zo. Ja, dat vind ik ook. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat het voortaan "Beste mensen" wordt. "Geachte reizigers" oid vind ik zeker zo netjes als "Dames en heren". OT: En ik snap het issue van die mensen wel hoor. Erbij horen, gezien en geaccepteerd worden is een heel diepe, fundamentele menselijke behoefte. En het telkens tussen wal en schip vallen vreet aan die behoefte. Stel: je bent vrouw (ik denk dat we ons dat allemaal wel kunnen indenken ) en je weet dat er daar maar weinig van zijn in Nederland. Dus je begrijpt rationeel dat het logisch is dat de wereld is ingericht op mannen en kinderen. Maar denk er even echt over na: hoe zou het voelen als je telkens als je naar een openbare wc gaat moet kiezen tussen de kinder- en de herenwc? Telkens als je een formulier moet invullen moet aanvinken of je man of kind bent? Telkens als je kleren wil kopen naar de mannen- of kinderafdeling moet? Telkens als je in de trein zit wordt aangesproken met: "Beste heren en kinderen" Iedere dag word je dan wel een keer geconfronteerd met het feit dat je niet bij de groep hoort. En dan kun je nog zo beredeneren dat dat nou eenmaal logisch is omdat je een hele kleine minderheid bent. Maar dat gevoel is gevoel en dat beredeneer je niet zomaar weg.