Genderneutraal

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by tupp, Jul 29, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    Dat hele genderneutrale gedoe komt toch voort uit dat er mensen zijn die zich niet specifiek man of vrouw voelen? Ik zie het misschien heel zwart wit dat kan, maar ik denk zo... Je bent man of vrouw, eventueel geboren in het verkeerde lichaam. Maar je kan niet geen van beide zijn. Je kan niet de ene dag een man zijn en de andere dag een vrouw. Zo werkt het imo niet. Als je niet weet wat je bent ga je op onderzoek uit tot je je antwoord hebt. Inclusiviteit is misschien een nobel streven maar je kan niet iedereen altijd blij maken. Beste dames en heren schrappen omdat er misschien eens per maand iemand in de bus/ trein zit die zich die dag even geen van beide voelt. En gewoon gemengde wc's, want dat zijn het dan volgens mij gewoon, doe maar niet. Openbare wc's zijn vaak al ranzig genoeg zonder dat er iemand voor je is geweest die niet goed mikken kan

Kipsate, Logan, Be Happy and 9 others like this.
  2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
    Ik denk omdat mannen graag in zo'n ding aan de muur op een vlieg mikken ;)

3. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Een vriend van mij is transgender, hij vindt de gehele discussie maar onzin. Momenteel heeft hij de geslachtsoperatie nog niet gehad maar zijn zijn borsten wel al 'geamputeerd'. Als hij naar het toilet moet gaat hij naar de mannen wc en daar het hokje in ipv het urinoir. Hij ziet er namelijk uit als een man dus wil geen vrouwen op het vrouwen toilet shockeren door daar naar het toilet te gaan. Aangezien hij (nog) geen penis heeft gaat hij dus gewoon het hokje in, probleem opgelost.
    Volgens hem kan je het leven zo moeilijk maken als je zelf wil maar ga je daar zelf niet vrolijker van worden. Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten.

Athina, jojo85, MissFluffy and 14 others like this.
  4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Wat mij betreft mogen er gewoon gemengde wc's komen. Mijn ervaring is helemaal niet dat het bij de mannen viezer is. In openbare wc's kan je ook urinoirs hangen die de mannen dan vooral zullen gebruiken en de gewone wc's zullen het meest door de vrouwen gebruikt worden en voor de grote boodschap.
    En dan ben je meteen van het probleem af dat er bij de vrouwen altijd een rij staat en dat je bij de mannen meteen door kan lopen ;)

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

#25 sydneys, Jul 30, 2017
    Last edited by a moderator: Jul 30, 2017
    Dat heb ik ook. Of ik begrijp het niet helemaal.
    Je bent toch een vrouw of een man? Je kan niet beiden zijn.
    Als je geboren bent als een man en je voelt je vrouw kan je toch aangesproken worden als vrouw. En andersom ook.
    Je kan toch niet niks zijn.

Verder vind ik het wel oke, kan me niet druk maken als ze zeggen 'beste ....' ipv 'beste dames en heren'
    Toiletten gemixt zal wel even wennen zijn maar dat is mij ook goed. Thuis zitten we ook allemaal op dezelfde wc.
    Ik denk niet dat de toiletten nog viezer gaan zijn. Die openbare vrouwelijke toiletten zijn vaak zo megagoor dat geen enkele man het nog viezer krijgt. Bahbah. Heb altijd van die toiletdoekjes bij om die bril schoon te maken.

6. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,910
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Er zijn blijkbaar wel mensen die zich geen man en geen vrouw voelen. Mensen die transgender zijn, hebben juist wel een duidelijk gevoel wat ze zijn. Daar speelt de wc keuze en aanspreken met dames & heren niet. Misschien wel het moeten invullen van de sekse op allerlei formulieren, voor en tijdens de overgangsfase. Ik sta (stond) er nooit bij stil, maar dat moet je inderdaad best aangeven terwijl het niet relevant is.

7. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik snap dat er mensen zijn die zich niet kunnen identificeren als man of vrouw maar om dan maar beste reiziger te gaan zeggen zal ik mij juist weer buitengesloten voelen want ik ben een vrouw en dus reizigster en niet reiziger want dat is nog steeds een man!
    beste mensen prima, maar niet reiziger.want dan zit je nog steeds met man/ vrouw. En dat is wat ze proberen te verkomen.
    Al vind ik het zelf erg ver doorgeschoten om de massa voorbij te schieten om een zeer kleine groep die niet man of vrouw of überhaupt mens wil zijn een hand toe te rijken.

Netmama likes this.
  8. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Wc gemixt zou ik trouwens niks vinden aangezien een openbare wc totaal anders ingedeeld is dan een wc thuis. En een baby verschonen kan ook op een verschoontafel tussen de 2 toiletten in.

9. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,262
    25,719
    113
    In mijn ogen volgt onze taal de biologie. Je bent of van het mannelijke geslacht of van het vrouwelijke geslacht. Ga je liever als ander geslacht door het leven, dan val je dus nog steeds onder een bepaald geslacht. Dat hele non-binaire is geen biologie, maar een psychologisch issue. En volgens mij is dat maar een hele kleine groep. Dus om daar een hele taal op aan te passen gaat mij wat ver.

Ik heb overigens geen moeite met de aanpassingen als beste reiziger oid, hoewel ik het wel onzinnig vind. Ik snap wel dat een transgender moeite heeft met de indeling van toiletten. Vooral als je toch merkt dat je raar aangekeken wordt. Maar ik zit er dan weer niet op te wachten dat er van die vieze pispotten hangen en ik daar in dezelfde ruimte moet zijn om te plassen. Dat is nog wel op te lossen door de pispotten weg te laten of ook in een hokje te hangen. En een verschoningsplek mag wat mij betreft altijd een aparte ruimte zijn of iig ook op het mannentoilet aanwezig zijn.

Chocolat, Pera and merah like this.
  10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zeg altijd : doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.
    Kortom ik heb totaal geen problemen met transgenders etc maar om nou alles op zijn kop te zetten voor een klein percentage van de bevolking die zich maandag vrouw voelt en dinsdag een man maar woensdag ergens tussen in schommelt , dat gaat toch echt te ver en ik wens namelijk gewoon als dame te worden aangesproken en niet als mens dus ...

Chocolat, Marnatman, bloem82 and 2 others like this.
  11. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik ben vrouw en wil naar een vrouwen-wc.
    Ik wil geen mannen erbij. Een transgender die zich vrouw voelt=prima!

Dus graag wc's voor dames, heren en uni. Kan iedereen kiezen.
    "Beste reizigers" stoort mij niet....

Chocolat, Syane, Umm85 and 3 others like this.
  12. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Dit gaat ook niet over mensen die elke dag wat anders voelen. Transgender en aseksualiteit gaat veel verder dan dat. Daar hoeven we niet alles voor om te gooien, maar kunnen we wel rekening mee houden. Dus ik zeg een dameswc, herenwc en een neutraal toilet. En dan apart een verschoonruimte zou helemaal leuk zijn :)

13. Pera

Pera Actief lid

Dec 4, 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL
    :roflmao::roflmao:

14. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Ja, best apart. Iedereen moet zoveel mogelijk gelijk zijn ofzo? Ik begrijp de gedachtegang ook helemaal niet.

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

Dit.
    Lekker boeiend of ik nu als 'mevrouw' of 'reiziger' word aangesproken. En als er veel mensen zijn die er wél gelukkig van worden, doen we dat toch?
    Ik kan me er geen seconde druk om maken.

16. Phloxx

Phloxx Niet meer actief

Het lijkt me echt retevermoeiend als je je al druk maakt om hoe de ns omroept. Heeft er dan serieus iemand bezwaar gemaakt tegen "beste dames en heren"? Dat je uberhaupt echt bewust naar zo een bericht luistert en je dan ook nog buitengesloten voelt, vind ik vrij bijzonder. Maar ik vind het verder allemaal prima hoor. Voor mijn part wordt het hele dierenrijk opgenoemd. Ik reis toch nooit met de trein :D

Logan, cactusje and bloem82 like this.
  17. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,386
    113
    Female
    Broek
    Ik snap het hele genderneutraal niet. Je kunt toch niet en geen man en geen vrouw zijn? Je bent toch het een of de ander? Niet allebei en niet geen van de twee.

Je hebt een hoofd of je hebt geen hoofd, je kunt niet en wel en geen hoofd tegelijkertijd hebben. Waarschijnlijk ben ik een te bekrompen mens hoor. Maar doe even normaal. We kunnen de uitzondering toch niet de regel maken? Moeten we alle verschoonbedjes aan de muur dan ook geschikt maken tot 200 kilo? Er zijn namelijk volwassen mensen die graag als baby door het leven gaan en misschien ook wel eens in een openbare ruimte verschoond willen worden.

Kipsate, LoeForceOne, Logan and 2 others like this.
  18. Phloxx

Phloxx Niet meer actief

Daar lijkt het inderdaad nu wel op, dat de uitzondering de regel wordt.

19. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,766
    18,910
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zo werkt het denk ik niet. Het is niet zo dat je prima in je vel zit en een geweldige week hebt en dat je dan ineens door een omroepbericht in de trein over de zeik raakt.

Je twijfelt al maanden of zelfs jaren aan je identiteit. Dit brengt allerlei onzekerheden met zich mee. En dat gaat diep, want uiteindelijk wil iedereen 'erbij horen'. Maar jij hebt het gevoel dat je nergens bij hoort. Je bent bang voor de reacties van anderen. Voelt je een vreemde, het maakt je soms / vaak neerslachtig.
    Vervolgens ga je met de trein. Eerst moet je bij aanschaf van een OV-chipkaart al aangeven 'wat" je bent. Dan bij het omroepen komt constant dat 'beste dames en heren' voorbij.

Voor iemand die prima in zijn vel zit, maken dit soort dingen niet uit. Gaat het toch al niet zo lekker met je, gaan juist dat zo kleine dingen wringen.

Ik geloof trouwens ook niet dat deze wijziging is naar aanleiding van een klacht. Het is meer een soort stroming die nu bezig is, volgens mij. De metro in Londen verandert iets en dat haalt het nieuws. (Ik zou er overigens geen persbericht voor hebben uitgegeven, maar vooruit.) Dan gaan bij andere vervoersbedrijven ook ineens mensen nadenken. Zouden wij hier ook wat mee moeten? Je moet af en toe ergens over vergaderen tenslotte.

Chocolat and fafa like this.
  20. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Ik ook, buiten dat reis ik nooit met de trein.

Share This Page